Retkeilijät/eräilijät/vaeltajat huom!

Muonista kysyttävää :D Mä olen nuorempana harrastanut paljonkin vaeltamista, mutta nyt on jäänyt vähemmälle kun lapset on ollut pieniä. Syksyllä pääsen kuitenkin pitkästä aikaa vaeltamaan :heart: Kas, silloin kun olen viimeksi käynyt, oli olemassa sellaisia mm. Blå Bandin nimenomaan retkimuonaksi tarkoitettuja kuivamuonia, pussissa siis mutta hiukan ruokaisampaa kuin ne normaalit pussikeitot tms. mitä kaupoissa on. Niissä oli vielä ihan hyvät valikoimat erilaisia makuja ja lihoja tms. Mutta nyt niitä ei näy missään ja kun jostain löytää retkimuonaa niin se on sellaista "kaada pussiin sen ja sen verran vettä ja nauti"-meininkiä :O mitä mitä mitä? :D Mä haluan keittää ruokani trangiassa tai avotulella kattilassa. :D Eikö enää ole sellaisia kattilassa keitettäviä ruokia? :D Kaupassa on tietenkin pussikeittoja ja -patoja ja ties mitä, mutta niistä aika usein puuttuu kokonaan liha, eli niihin pitäisi lisätä kanaa, jauhelihaa tms jota en todellakaan rupea rinkassani kantamaan :xmas:
 
"vieras"
On niitä tietääkseni erätarvikekaupoissa, mitä niitä on Retkiaittako se on? Mutta oletko kokeillut jauhelihan kuivaamista, meillä on jossain retkiruokakirja, jossa oli paljon retkiruokaohjeita, se kirja on vaan hautautunut jonnekin tuonne kirjahyllyjen uumeniin... Sitä kuivattua jauhelihamurua ja kuivattua sipulia kun laittoi riisin tai pastan kanssa, se oli aika ruokaista ja täyttävää.
 
[QUOTE="vieras";26441185]On niitä tietääkseni erätarvikekaupoissa, mitä niitä on Retkiaittako se on? Mutta oletko kokeillut jauhelihan kuivaamista, meillä on jossain retkiruokakirja, jossa oli paljon retkiruokaohjeita, se kirja on vaan hautautunut jonnekin tuonne kirjahyllyjen uumeniin... Sitä kuivattua jauhelihamurua ja kuivattua sipulia kun laittoi riisin tai pastan kanssa, se oli aika ruokaista ja täyttävää.[/QUOTE]

No enpä ole koittanut, oliskin kiva kokeilla. :) Jotain lihapitoisia ruokia löydettiin ihan tavan kaupastakin, mut ne oli kaikki jotain pastamössöä, mielellään sitä muutakin söis kuin pastaa viikon ajan. :p Jauhelihan kuivaaminen vois kyllä olla hyvä :)
 
[QUOTE="vieras";26441246]Osta tölkkilihaa ja -kalaa.[/QUOTE]

No ei hemmetissä sinne mitään tölkkejä raahata. :p Mukaan tulee kaksi teini-ikäistä mukulaa, ruokaa menee muutenkin ihan tarpeeksi niin se pitäis kuivana saada mukaan kyllä.
 
[QUOTE="vieras";26441321]Ei ne tölkit paina juuri mitään, jos teinitkin kantavat omat tavaransa.[/QUOTE]

Joo mut ei kuitenkaan kiitos :) Tölkkiruoka on kuitenkin painavampaa kuin kuivaruoka, ja lisäksi siinä on se ongelma, että ne pitää raahata poiskin sieltä tunturista, ja ne vie sekä täytenä että tyhjänä aika paljon tilaa rinkassa. Ekalle etapille voi jonkun hernekeitopurkin vielä ottaa, mut muuten ei ole ainakaan mulle/meille sopivaa retkimuonaa.
 
Kävin tuolla Retkiaitankin sivuilla, mutta sielläkin on vain sellaisia, missä kaadetaan vesi suoraan pussiin. :( Eikö retkeilijät nykyään tee ruokaansa tulella? :O Lisäksi noissa on mun mielestä aika kosteat hinnat, jos se kerran on vain yhdelle hengelle tuo pussi, silloin niitä pitäis olla mukana monta kymmentä+muuta ruokaa sen lisäksi. :O Silloin kun oli noita Blå Bandin retkimuonia, niin niistä sentään kaksi söi ihan kunnolla.
 
Lihako se ongelma on?

Lihaa saa luonnostakin, esim. linnuista, jäniksistä jne, kunhan ensin teilaat sellasen. Kalastaakkin voi.
No jos lihaa haluat kantaa mukanas niin paista kotona valmiiksi jauhelihaa ja kuivaa sitten se, niin se säilyy paremmin lämpimässäkin.

:kiss:
 
Dick Tator
Blå Bandin keitettävät sapuskat ovat hävinneet kokonaan. Tarjolla on vain niiitä "kaada pussiin sen ja sen verran vettä ja ****". Mitään nautintoja nuo mössöt eivät ole. Moni on opetellut itse kuivaaman esim lihaa tai kanaa, hernekeittokin on hyvää kuivattuna.
 
Lihako se ongelma on?

Lihaa saa luonnostakin, esim. linnuista, jäniksistä jne, kunhan ensin teilaat sellasen. Kalastaakkin voi.
No jos lihaa haluat kantaa mukanas niin paista kotona valmiiksi jauhelihaa ja kuivaa sitten se, niin se säilyy paremmin lämpimässäkin.

:kiss:

Ei kun kunnon ravitseva ruoka on se ongelma :heart: Ihan en usko, että siellä lakeuksilla tulee hirveesti jänistä sun muuta vastaan, samoilla korkeuksilla kun viimeksi oltiin, niin viikon vaeltamien jälkeen nähtiin yksi poro. Eikä sitäkään juoksemalla kyllä olis kiinni saanut ja sitten linkkuveitsellä tapettua :confused: Kalastaa siellä kuulemma voi, mutta saalis oli viime vuonna ainakin ollut kehnonlainen, eli siihen ei voi luottaa.
 

Yhteistyössä