Remontoiminen raskausaikana.

Elikä siis remointoitteko raskausaikananne? Eli esim. maalasitte ja kannoitte raskaita tavaroita.. Tai onko joku tuttunne tehnyt näin? Ja onko siitä ollut haittaa vauvalle? Kiitos jo etukäteen vastanneille! :flower: =)

mä maalasin kesällä jotain kuukaus ennen synnytystä, ja laskettuna aikana kannoin kalakoreja varmaan parikymmentä autosta talliin. purjehdin myös koko kesän, ja hypin veneen kannella ihan samalla tavalla ku ennenkin, moottoripyörällä kuljettii vielä viikko ennen synnytystä. sit ajopuku ei enää menny päälle.
alkuraskauden olin vielä töissä postituksessa, jossa saa kyllä kantaa raskaita paketteja.
raskaus ei ole sairaus mun mielestä. mahan "päälle" ei tietenkään saa mitään nostaa ja noissa maaleissa kannattaa tarkastaa kemikaalit ettei tuu mitään. tosin nykyään maalit on suht vaarattomia, jos huolehtii tuuletuksesta kunnolla. selkää kannattaa varoa, jostain kuulin että rikki mennyt selkä hankaloittaa synnytystä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 21:20 honiska kirjoitti:
mä maalasin kesällä jotain kuukaus ennen synnytystä, ja laskettuna aikana kannoin kalakoreja varmaan parikymmentä autosta talliin. purjehdin myös koko kesän, ja hypin veneen kannella ihan samalla tavalla ku ennenkin, moottoripyörällä kuljettii vielä viikko ennen synnytystä. sit ajopuku ei enää menny päälle.
alkuraskauden olin vielä töissä postituksessa, jossa saa kyllä kantaa raskaita paketteja.
raskaus ei ole sairaus mun mielestä. mahan "päälle" ei tietenkään saa mitään nostaa ja noissa maaleissa kannattaa tarkastaa kemikaalit ettei tuu mitään. tosin nykyään maalit on suht vaarattomia, jos huolehtii tuuletuksesta kunnolla. selkää kannattaa varoa, jostain kuulin että rikki mennyt selkä hankaloittaa synnytystä?
tarkotin kyllä kaljakoreja, mutta sormet ei pysyny ajatuksen tahdissa....

Oman voinnin mukaan tekisin mita mieli tekee, kylla kroppa ilmoittaa kun ei enaa jaksa. itse kannoin mieheni kanssa viikko ennen synnytysta raskaan pinnasangyn ylakertaan, mika ei ollut mikaan helppo homma kun oli taiterappuset. Mieheni kylla yritti mua estaa ja olisi pyytanyt jotain kaveria apuun, mut totesin vaan et jos se on tasta tullakseen niin saa tulla, etta ei kun hommiin ;)

ÄITIYÖ81 harmailee
Olen remontoinut,ostettiin oma asunto kun odotin vauvaa rv 38.remontoin mukana ihan synnytykseen asti eli maalasin pakkeloin,autoin laminaateissa ja tottakai sitä painavaakin tuli kannettua,muuttotavaroista lähtien,mitään ei siis tapahtunut ja raskauskin meni yliaikaiseksi. Oman jatksamisen mukaan vaan niin eiköhän tuo liene kuitenkin täysin turvallista

Nirppu
Minä maalasin ja kyllä sitten illalla ja yöllä tunsikin tehneensä kun supisteli todella kipeästi, siis n.1 1/2kk ennen laskettua aikaa.. Niin että jotkut voivat tehdä enemmän ja toisilla tuntuu vähempikin, omien voimien ja tuntemuksien mukaan vain =) .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 21:33 vaahtera kirjoitti:
meil oli rakentaminen ja vauvan odotus yhtäaikaa. muutto uuteen taloon ja vauva syntyivät yhtä aikaa :) eli pakkeloin, maalasin, kannoin tavaraa jne. voinnin mukaan vaan remonttiin mukaan!!
tuli mieleen että mulla oli silloin -04 laskettu aika elokuun alussa, ni touko-kesäkuun vaihteessa muutin meidät uuteen asuntoon, mies oli silloin merillä. toki sain kantoapua, mut maalailin sisäpintoja ja pakkasin kaiken itse, ja myös suurimman osan kokosin ja laatikot kannoin melkein kaikki. huonekaluihin ja kaikista isoimpiin ja painavimpiin laatikoihin sain apua.

moppimamma
Me ostettiin talo kun huomasin odottavani meidän kuopusta, joten remonttia tuli tehtyä.. Lisäksi molemmissa raskauksssa minulla on ollut älyttömät siivousvimmat, joka päivä piti pyynätä paikkoja, komerot ja kaikki piti olla tiptop, meillä ei kyllä ole koskaan sen jälkeen ollut niin siistiä:(. Mattoja puistelin ja huonekalujen järjestystä vaihtelin vähän väliä. Sitten kun supisteli, välillä piti vähän istua, mutta sitten taas moppi heilui!!!! =)

Itse olen ammatiltani maalari, siis rakennusmaalari ja koko raskausaikana en ole oman alan hommia tehnyt. Kouluaikana kun sattui olemaan joku työturvallisuusviikko ja siellä piti käydä luento kuuntelemassa, niin selvis että esimerkiksi vesiohenteiset parkettilakat voivat olla vaarallisia sikiölle, vaikka eivät haise tai niitä ei paljain käsin koskettelisi. Myrkyt pääsee ihon läpi ja hengityksen kautta elimistöön.

Koulussa oli myös ollut tyttönen (pintakäsittelyalalla, siis maalaripuolella), joka oli sitten huomannut olevansa raskaana. Kaikkien hänen käyttämiensä maalien, tasoitteiden yms. käyttöturvallisuustiedotteet oli tutkittu lääkärin kanssa ja oli ilmennyt, että ei siellä niitä vesiohenteisia sisäseinämaalejakaan paljon ollut, mitä olisi uskaltanut käyttää raskausaikana.

On tietysti eri asia, jos ko. hommia tekee ammatikseen päivästä toiseen, enkä halua pelotella ketään, mutta itse en todellakaan ole teloihin ja pensseleihin koskenut edes harrastelumielessä... Mutta jos haluaa varman päälle ottaa ja remonttiin, varsinkiin isompaan, osallistua, niin minun mielipide on, että kannattaisi lääkärin kanssa katsoa ja tutkiskella niitä käyttöturvallisuustiedotteita ja tuoteselosteita. Ne löytyvät ainakin yleisimpien maalitehtaiden sivuilta ja niitä voi sieltä vapaasti tulostaa...

Eka kolmanneksella me muutettiin ja kannoin paljon painavia, maalasin seiniä ja tapetoin. Viikolla 20 - 24 maalailin lisää seiniä ja viel viikolla 30 maalasin ja tapetoin lapsen tulevan huoneen. Eikä alkanu ees oikeestaan supistaan paitsi noiden 20 - 24 viikkojen aikana. Ja terve, iloinen lapsi syntyi 40+0. Mut olin koko odotusajan huippukunnossa muutenkin.

Yhteistyössä