Relaatio 28!

"eva"
vihdoin valmis ja voin keskittyä taas töihin...
tuota en olis löytänyt koskaan
Mukava olla avuksi :)

varsinkin kun tietää miten kinkkisiä sanoja osa tässäkin relassa oli löytää/keksiä erikoisilla vinkeillä joita ketjun alussa annettiin..

Mutta kiitos tekijälle! Ihan okei rela,vaikkakin osa sanoista oli kinkkisiä löytää ja tosiaan tuo viivojen puuttuminen teki relasta astetta haasteellisemman.
(ei ollut tekijän moka tuo viivojen puuttuminen,vissiin itse ohjelmisto sekotti niitä tms).

"eva"
[QUOTE="vieras";24676720]En millään keksi mitä tulee seuraaviin:

Kännykkä-ruudussa 17 ja 19

VHS-ruudussa lapamato 6

Oisko kellään antaa vinkkiä?[/QUOTE]

Vinkkeinä känny sanoihin on kerrottu että ovat "puhelinperheitä" mutta tämä vain sekotti enemmän (ainakin minua),
joten helpotan googlesta kopsaamilla lauseilla:

känny 17 Annetuista vastausvaihtoehdoista nuorten mielestä parhaiten sukupolveamme kuvaavat nimitykset tietotekniikkasukupolvi tai ******************.

känny 19 onko sinulla tämän vastasanaa alapuolella? jos on niin tällä 5 kirj. sanalla sekä tuolla ylemmällä 17kirj. googleta ja 19 kirj. sanan pitäisi löytyä.

googlesta poimittuna:
"“************************** on tiettävästi Martin Saarikankaan vuonna 1993 ensimmäisenä esittämä käsite ja sittemmin sotien jälkeisten suurten ikäluokkien 1990-luvulta alkaen käyttämä sana, jonka tarkoituksena oli kuvata 1980-luvulla nuoruuttaan elänyttä sukupolvea."

vhs: lapamato 6 - lapamato on mimmonen "eläin" ? alkaa L kirjaimella

"vieras"
[QUOTE="eva";24676845]Vinkkeinä känny sanoihin on kerrottu että ovat "puhelinperheitä" mutta tämä vain sekotti enemmän (ainakin minua),
joten helpotan googlesta kopsaamilla lauseilla:

känny 17 Annetuista vastausvaihtoehdoista nuorten mielestä parhaiten sukupolveamme kuvaavat nimitykset tietotekniikkasukupolvi tai ******************.

känny 19 onko sinulla tämän vastasanaa alapuolella? jos on niin tällä 5 kirj. sanalla sekä tuolla ylemmällä 17kirj. googleta ja 19 kirj. sanan pitäisi löytyä.

googlesta poimittuna:
"“************************** on tiettävästi Martin Saarikankaan vuonna 1993 ensimmäisenä esittämä käsite ja sittemmin sotien jälkeisten suurten ikäluokkien 1990-luvulta alkaen käyttämä sana, jonka tarkoituksena oli kuvata 1980-luvulla nuoruuttaan elänyttä sukupolvea."

vhs: lapamato 6 - lapamato on mimmonen "eläin" ? alkaa L kirjaimella[/QUOTE]

Kiitti kännykkä-vinkeistä. Täytyypä alkaa tutkimaan.

Tuosta lapamato-vinkistä, että tuo L:llä alkava sana mulla on jo. Sekoilin itse ja tarkoitin siis siitä toisesta lapa...-sanasta lähtevää 6 kirjaimista sanaa. Siis siihen toiseen suuntaan.

"eva"
[QUOTE="vieras";24676887]Kiitti kännykkä-vinkeistä. Täytyypä alkaa tutkimaan.

Tuosta lapamato-vinkistä, että tuo L:llä alkava sana mulla on jo. Sekoilin itse ja tarkoitin siis siitä toisesta lapa...-sanasta lähtevää 6 kirjaimista sanaa. Siis siihen toiseen suuntaan.[/QUOTE]

Toinen lapamato 6: on toinen lapa-alkuinen sana,se on kermanvaalea ja kolmikulmainen litteä muodoltaan.

"eva"
[QUOTE="vieras";24676909]Kännykkä-sanat selvisi. Kiitos vinkeistä, ei ois ilman vinkkejä avautunut mulle...

Vielä ois se VHS-ruudussa se lapa... ja pu... välinen sana hukassa.[/QUOTE]

hyvä jos sanat aukeaa :)

lapa-pu välinen: missä se toinen "lapa" sijaitsee?

vieraileva
Vielä ois jonku verran sanoja jäljellä. Näistä on joistakin vissiin annettu vinkkejä, mutta en ole ymmärtänyt?

VHS:

Hitachi 15
Koti 5+5
Nainen 4 (yhdistyy säähän)
Sylvi 8 (vihjesana)
Mikrosieni 10

Amazing Race:
Victor ja tammu 5+7 en vain löydä, vaikka vastasanakin on..
Amber 5+11 Ambereita oon koittanu ettiä, mutta ei..

Lentoyhtiö:
Ryanair 4+4 (yhdistyy pressaan)
Harrastus 8
Soul 5+5

Pressa:
Merijalkaväki 6+7
Royal navy 8 alas
Pakettiauto 10 (yhdistyy toisessa ruudussa pullaan)

Kännykkä:
Esko aho 5+3 (muita ahoja etitty)
sämpylä 9

Mikko:
Leimikko vasemmalle 8
Metsä-puutarha väliin 8
Stora enso-metsäteollisuus 12
Puu 8

Puolueet:
Jyrki katainen 5+3 (vinkkinä sanottu laulu, en ymmärtäny)
Savo 9 (vinkkinä joku paikka pohjois-savossa ja sieltä joku tyyppi?, en ymmärtänyt)

Kiitokset auttajille :)

"eva"
Vielä ois jonku verran sanoja jäljellä. Näistä on joistakin vissiin annettu vinkkejä, mutta en ole ymmärtänyt?

VHS:

Hitachi 15 - "on ratkaisu kodin energiatehokkaaseen lämmitykseen ja viilennykseen."

Koti 5+5 - kotona lämpötila mutta toisilla sanoilla

Nainen 4 (yhdistyy säähän) - sää on toisella sanoen? i...a

Sylvi 8 (vihjesana) - ei ole pelkästään naisen nimi vaan jotain muutakin,taisi löytyä selvennys sivulta wikistä (jos en väärin muista)

Mikrosieni 10 - toinen mikro-alkuinen,tästä kun tekee liinan niin voi pyyhkiä pintoja

Amazing Race:
Victor ja tammu 5+7 en vain löydä, vaikka vastasanakin on.. victor ja Tammy löysin itse siten että ratkaisin tuon 7 ensin,tulee aika helposti edellisestä sanasta ja sitten 2 vastasanan kanssa englanninkielisestä wikistä poimin tuon 5+7

Amber 5+11 Ambereita oon koittanu ettiä, mutta ei.. onko sinulla tähän se 11kirj. vastasana? jos on yhdistähän nämä 2 sanaa (ei ole henkilö vaan jokin nimi)

Lentoyhtiö:
Ryanair 4+4 (yhdistyy pressaan)- Näkymätön vihollinen elokuvan pääosan esittäjän hahmonimi

Harrastus 8 - onko sinulla tämän vastasana vhs ruudussa? vastasanalla tämän löytää helpommin , esim kotona tehtävä harrastus.

Soul 5+5 - oli yhdysvaltalainen afroamerikkalaisen populaarimusiikin parissa toimiva laulaja, yhtyejohtaja ja lauluntekijä. Häntä pidetään yhtenä vaikutusvaltaisimmista 1900-luvun populaarimusiikin edustajista.

Pressa:
Merijalkaväki 6+7 - "on latinankielinen fraasi, joka suomennettuna tarkoittaa "Aina uskollinen""

Royal navy 8 alas -tämän saat helpommin kun ratkot ylläolevan sanan ja siitä tulevan ketjun josta pääset lopulta navy 8 etsimään,tämä löytyy siis alakautta helpoiten.

Pakettiauto 10 (yhdistyy toisessa ruudussa pullaan) kuljettajan nimitys

Kännykkä:
Esko aho 5+3 (muita ahoja etitty) perustaja/tj sämpylä 9 sanalle

sämpylä 9 - tämä on 1 paikka jossa esim valmistetaan sämppäreitä (suomessakin näitä on ja sinäkin varmasti joskus siellä käynyt) ja yläpuolella oleva aho on tämän paikan perustaja/tj

Mikko:
Leimikko vasemmalle 8 - mitä leimikossa tehdään niitä merkitään eli (ota edellisestä sanan alusta 4 samaa kirjainta) "leim****n".

Metsä-puutarha väliin 8 - kun puut ovat pieniä eli?

Stora enso-metsäteollisuus 12 - mitä muuta myös samaisessa paikassa valmistetaan puusta? siitä voi askarrella,piirtää.. ja ks sanan jatkoksi jokin tietty isompi "talo/yhtiö"

Puu 8 - kotipihassakin tälläisiä puita ja näin syksyisin tuottaakin jotain hyvää

Puolueet:
Jyrki katainen 5+3 (vinkkinä sanottu laulu, en ymmärtäny) jyrki- aiheinein laulu jonka juice laulaa

Savo 9 (vinkkinä joku paikka pohjois-savossa ja sieltä joku tyyppi?, en ymmärtänyt) - tähän hänen kotipaikkansa

Kiitokset auttajille :)
tässä jotain vinkkejä,toivottavastin osa aukeaa :)

"Hep"
Nyt on koluttu koooko ketju läpi ja vielä jäi joitakin solmua, syystä että en ymmärtäny vihjeitä :D

Elikkäs:

känny ruutu: samsung 7+6 jotain puhuttiin moottorista ? ei tajua

Mikko:
Leimikko 8 vihje merkitä, ei ota. Leimata, leimataan, leimasta, liian vähän tai liian paljon mun arvauksissa kirjaimia :D
Postimerkki 10
Ummikko 13 kaikki ympäröivät on, mutta...

Pressa:
A lincoln 6 ja 13
ford 17
veden p 7

lento:
harrastus 12

Agri:
Usko 11
Fennit 5

Vhs:
Denier 11

Amazing:
varikko 12

Hermo jo menee, ku on pyöritelly niin kauan samoja sanoja ettei oo tosikaan. Mies yrittäny apuna ratkoo, mutta vähäinen on ollu apu :(

"eva"
[QUOTE="Hep";24677481]Nyt on koluttu koooko ketju läpi ja vielä jäi joitakin solmua, syystä että en ymmärtäny vihjeitä :D

Elikkäs:

känny ruutu: samsung 7+6 jotain puhuttiin moottorista ? ei tajua
olet oikeilla jäljillä laita ensin samsung + moottori (enkuksi)

Mikko:
Leimikko 8 vihje merkitä, ei ota. Leimata, leimataan, leimasta, liian vähän tai liian paljon mun arvauksissa kirjaimia :D - ja jälleen olet ekan sanan kanssa oikeassa ,nyt vaan sen muoto oikeaksi (leima) eli ei se mitä sillä tehdään vaan mikä se on jos se ei ole leima,leimata,leimataan sen on pakko olla itse se väline eli...

Postimerkki 10 - ylläolevassa vihjeessä oleva sana viimesen tilalle
Ummikko 13 kaikki ympäröivät on, mutta... - ummikko on siis taidoton eli?

Pressa:
A lincoln 6 ja 13
ford 17 -fordista on myös minikokosia eli?
veden p 7 - tämä veden p on tällänen kirja

lento:
harrastus 12 - tähän sama vinkki kuin ford 17

Agri:
Usko 11 -jos sinulla on molemmat vastasanat googlella pitäis löytyä, tämä ihminen on siis us***pu*****

Fennit 5 -missä sijaitsee,siellä on kylmä ja valkoista

Vhs:
Denier 11 - missä käytetään tätä sanaa,naisten juttu..

Amazing:
varikko 12 -missäs varikoita on,ei formuloissa vaan yleisesti sanottuna?

Hermo jo menee, ku on pyöritelly niin kauan samoja sanoja ettei oo tosikaan. Mies yrittäny apuna ratkoo, mutta vähäinen on ollu apu :([/QUOTE]

tässä joitain vinkkejä alkuun :)

"eva"
[QUOTE="Tsiisus";24677498]Punapuu 8 ei aukee millään[/QUOTE]

tämä sana on punapuun wikissä,muistaakseni sinsisellä tekstillä oikein, itsekään en heti meinannu tätä löytää sinisyyden vuoksi :D

vieraileva
Vielä olis pari sanaa ja valmis :)

Amazing Race:
Victor ja tammy- laulaja välistä 5+7. En löydä enkkuwikistä, tai en osaa etsiä. rautalankaa :)?

VHS:
Sämpylä 9
Keitto 12
Beeta 9

Mikko:
Postimerkki 11
Paperi 6

Kiitokset taas sille kuka auttaa :)

"eva"
Vielä olis pari sanaa ja valmis :)

Amazing Race:
Victor ja tammy- laulaja välistä 5+7. En löydä enkkuwikistä, tai en osaa etsiä. rautalankaa :)?

rautalankaa enkkuwikistä kopsuna (ei osaa enään vinkata paremmin) :**** ****** was an American country music singer-songwriter and one of the genre's best-known artists and biggest-selling female vocalists.

She was known as the First Lady of Country Music, and her best-known song, "Stand by Your Man", was one of the biggest selling hit singles by a woman in the history of the country music genre.

VHS:
Sämpylä 9 - ei mcdonalds vaan se toinen
Keitto 12 - punainen keitto,taitaa venäjältä olla kotoisin
Beeta 9 -tämä on ylläolevan keiton raaka-aine,viininpunainen ja sottaava

Mikko:
Postimerkki 11 -postimerkki tarvitaan mihin jotta posti vie "jonkin" perille? (ei lehti,kirja,paketti vaan se simppeli mitä kirjoitetaan esim jouluna)
Paperi 6 - tähän yllä olevan loppu sana

Kiitokset taas sille kuka auttaa :)
hieman apuja ylämäkeen.. :)

"nyymi"
Amazing Race:
P K - 6 7 - U-S ei tunnu löytyvän relaatiota. Liittyykö enemmän vain toiseen?

VHS:
Lohi - 6 4 - Kalastus liittyykö tämä suoraan sanaan lohi vai sanaan kalastus?

"Satunnainen kävijä"
[QUOTE="nyymi";24679312]Amazing Race:
P K - 6 7 - U-S ei tunnu löytyvän relaatiota. Liittyykö enemmän vain toiseen?

VHS:
Lohi - 6 4 - Kalastus liittyykö tämä suoraan sanaan lohi vai sanaan kalastus?[/QUOTE]

Tuo ensimmäinen on kyseisen tyypin sukulainen.

Toinen on erään maan lohi.

vielä yksi puuttuu...
Kiitoksia kaikille vihjeistä! Niiden avulla olen löytänyt kaikki paitsi yhden sanan. Voisiko joku kertoa vihjeen siitä mikä sana tulee Puolueet -ruudussa sanojen Kivi ja Kokoomus väliin? Muuten jää harmittamaan kun jää vain yksi sana puuttumaan :)

ei puutu enää yhtään :)
Alkuperäinen kirjoittaja vielä yksi puuttuu...;24679392:
Kiitoksia kaikille vihjeistä! Niiden avulla olen löytänyt kaikki paitsi yhden sanan. Voisiko joku kertoa vihjeen siitä mikä sana tulee Puolueet -ruudussa sanojen Kivi ja Kokoomus väliin? Muuten jää harmittamaan kun jää vain yksi sana puuttumaan :)
Itse itselleni vastaten: ex-presidentti. Nyt on kaikki ja saa mennä nukkumaan :)

"Salli"
Mulla olisi vielä muutama jumi, joihin useimpiin on jo saatu vihjeitä, mutta kun ei aukea niin ei aukea:

Selviytyjät
vaalipäivä-päivä 12 kirj
vaali 13 ylös Agricola-ruutuun

Amazing race
DoT - var - auto -välinen 12kirj, ajatus selvä mutta en saa oikeaan muotoon

VHS
se pieni tietokone... ÄÄÄÄÄÄ mä oon mielestäni kokeillut kaiken mahdollisen

Kännykkä
se peli... mulle ei tule hakusanoilla street rally 3d mitään sopivaa, vaikka selaan googlea kuinka pitkälle :/
Oon myös yrittänyt googlata vaikka mitä kännykkä-autopelejä kaikilla muilla hakuehdoilla, mutta kun ei niin ei :(

tuossahan sie jo ite sanoit vastauksen tuhon kännykkä ruutuun. :)
VHS:
pieni eli .... kannettava eli ....... yhteen.

ja tuo amazing race. mikä esim formulat on.

selviytyjät:
suomessa tämmösiä päiviä on yhteensä 21.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä