Reissuun ilman vauvaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reissuun?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reissuun?

Vieras
Uskallanko edes haaveilla tällaisesta? Oltaisiin mahdollisesti miehen kanssa yhdessä pääsemässä kahdeksi yöksi reissuun ilman vauvaa, joka olisi silloin 11 kk. Nyt mietinkin, että pärjääkö vauva sen ajan mummin kanssa, kun vauva on niin kiinni minussa ja eroahdistusta on kovasti. Päivät varmasti sujuvat leikkien lomassa, mutta miten yöt ja nukahtaminen... Toisaalta olisi ihana käydä jossakin ihan kahdestaan ja toisaalta taas tulisi niin hirveä ikävä vauvaa, kun ei olla oltu yhtään erossa. Onko kaksi yötä liikaa tuon ikäiselle?

Olen joskus kuullut sanottavan, että yksi yö ikävuotta kohden olisi kohtuullinen aika. Onko vauveli ollut paljonkin mummin kanssa tekemisissä? Jos he ovat "vanhat kamut" niin kyllä minä ainakin uskoisin että lapselle ei mitään elin ikäisiä traumoja siitä jää. Toiset ovat ehkä sitä mieltä, että lasta ei pitäisi jättää "niin pitkäksi aikaa" eroon vanhemmistaan, mutta ymmärrän hyvin, että myös vanhemmat tarvitsevat yhteistä aikaa ja se heille suotakoon. Itselläni ei ikävä kyllä ole ollut kolmeen vuoteen mahdollisuutta käydä yhtikäs missään isännän kanssa ja siksi kannustankin kaikkia liikkeelle keillä siihen on mahdollisuus.Pitäkää lystiä ;)!

Joo minäkin kannustan ehdottomasti lähtemään! Ei kaksi yötä ole niin pitkä aika, että lapsi siitä mitenkään "kärsisi". Ja jos hoitaja on tuttu niin kaikki menee varmasti hyvin.
Itse olin 4 yötä poissa lapseni ollessa tasan 1v., poika oli kylläkin isänsä kanssa, ja tosi hyvin meni. Olimme mieheni kanssa kahdestaan matkoilla 4 yötä pojan ollessa 1,5v. ja isovanhemmat hoitivat, jälleen kerran kaikki sujui loistavasti.

Vielä ei ole ne super-äidit kerenneet iskeä, joiden mielestä lapsesta ei saa olla yötäkään erossa ennen rippikouluikää.... :/

Mun neuvo on kans, että menkää ihmeessä. Varsinkin jos mummo on tuttu hoitaja, ja kun kaksi yötä ei ole mikään kamalan pitkä aika. Reissuun vaan tuulettumaan.

Minä tein vastaavassa tilanteessa siten, että olimme miehen kanssa yötä hotellissa lähistöllä, joten kävin imettämässä vauvan aamulla ja illalla, mutta muuten olin poissa. Tämä siksi, että vauva oli allerginen eikä muut maidot käyneet ja halusin ylläpitää maidontuotantoa. Tiesin myös etukäteen itsestäni sen, että kärsisin niin hirveää ikävää, että lomanpoikanen menisi pilalle. Tällä tavoin siis saimme parisuhteelle hoitoaikaa ja toisaalta vauvakaan ei siitä kärsinyt.

Nämä ovat ihan tapauskohtaisia juttuja. Minä olen kyllä noudattanut sitä 1 yö per ikävuosi sääntöä, joka on ollut ainakin meille hyvä juttu. Sillä tavalla hoito ei käy mummollekaan raskaaksi ja henkisesti se on äidille ja vauvalle helpompaa. Välttämättä nimittäin yhtenä päivänä vauva ei edes huomaa poissaoloa kunnolla, kun on erilaista tekemistä. Meille paras systeemi oli se, että vauvan herättyä syöttö ja vauva hoitoon ja sitten vasta juuri ennen vauvan yöunia takaisin. Sillä lailla saimme lähes aamusta seuraavaan aamuun miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa. Tällä tavoin myös mummo pääsi yöksi omaan kotiin.

Meillä on tasaisin väliajoin oltu viettämässä hotelliviikonloppuja siitä asti kun vauva oli 8kk. Tosin vauva oli ja on hoidossa vastakin mummulla missä on myös päivähoidossa meidän ollessa töissä. Ensi keväänä olisi tarkoitus tehdä sitten kuuden yön reissu miehen kanssa kahdestaan, kun lapsi on 1v 8kk.

Ehkä sitä sitten uskaltaa lähteä =). Mummi on kyllä tuttu eli viikoittain kerran pari nähdään. Mummi olisi tulossa meille kotiin hoitamaan vauvaa, niin on vauvalle tuttu ympäristö. Alun perin ei ollut tarkoitus suunnitella reissuja näin aikaisin vauvan ollessa alle 1 v, mutta tämä mahdollisuus tuli vähän yllärinä.

Nyt nauttimaan ihanaa kahdenkeskeistä aikaa, hus=)
Aina parempi lapselle, että mummi hoitaa kotona.
Kaikki menee varmasti hyvin, kunhan itse muistat nauttia yhteisestä laatu-ajastanne.
Pitäkää hauskaa!=)

Itse en tuohon ole pystynyt, hoitajia olisi, mutta en voi tehdä sitä lapselleni (pian 1,5v - olen edelleen kotona) enkä itselleni. Ikävä olisi kova molemmin puolin, mutta lapsetkin ovat erilaisia. Loman tarpeessa olisin kyllä, mutta vauva mukaan reissuille on meidän taktiikka ;) Tätä kommenttia ei tänne (taas) varmaan kaivattu, sorry.

ajattelin varata itselleni viikon etelän matkan kun saan imetyksen lopettua puolen vuoden päästä, lapsi silloin 8kk. Jää isin ja isoveikan hoiviin.
ja ihan hyvällä omalla tunnolla lähden :)

Aivan ihana tilaisuus! Menkää ihmeessä! Me yritetään miehen kanssa päästä kaksin jopa (!!!) kaksi kertaa vuodessa yhdeksi yöksi ja päiväksi kaksistaan jonnekkin.
Kerran olimme viikon kaksin ja se oli hirvittävää! Oli niiiiin kova ikävä että meinas pää hajota. Muksuilla ei ollut mitään hätää, eikä pahemmin ikäväkään, isovanhempien kanssa oli niin mukavaa, olivat meillä kotona hoitamassa. Mutta ei enään yli kahden yön reissuja.

Niinhän se monesti on, että kärsijä on se vanhempi eikä niinkään vauva tai lapsi. Luulen, että omaa ikävääni helpottaa se, että olen jo työelämässä ja vauva ollut hoidossa mummullaan 10kk lähtien neljästi viikossa. Jos olisin edelleen kotona vauvan kanssa 24/7 varmaan lähteminen reissuunkin olisi vaikeampaa. Luultavasti yleiset moralisoijat tässä matka-asiassa ovatkin juuri niitä (en tarkoita tätä ketjua), joille itselle on mahdoton ajatus olla erossa lapsestaan ja siksi niitä 1yö/1ikävuosi kommentteja tulee. Miten pitkään muuten tätä neuvoa pitäisi jatkaa, 5-6 vuotta?

Alkuperäinen kirjoittaja tottakai matkalle!:
Miten pitkään muuten tätä neuvoa pitäisi jatkaa, 5-6 vuotta?

Niin kai tai vaikka pidempäänkin, vai? Lapsi ei joka tapauksessa aikuistu tai lakkaa tarvitsemasta vanhempiaan ym. niin nopeasti kuin länsimaisissa yhteiskunnissa yleensä ajatellaan/toivotaan. Tuo ohje kuitenkin perustuu käsittääkseni jotenkin muistamiseen eli se on keskimäärin se aika minkä pieni muistaa. Pieni on pieni, sille ei mitään mahda.

Alkuperäinen kirjoittaja tottakai matkalle!:
Jos olisin edelleen kotona vauvan kanssa 24/7 varmaan lähteminen reissuunkin olisi vaikeampaa.

Näin varmaan on, mutta ei sekään ole huono vaihtoehto, vai onko?

Itse ajattelen, että voin reissata lapsi mukana ja sitten ilmankin lasta kun lapsi on jo iso/aikuinen. Minulle onkin joskus naureskellen sanottu, että lastani pääsee muut hoitamaan ehkä rippikoulun jälkeen ;)

siis olla lapsen kanssa kotona 24/7? Ei varmasti ole huono vaihtoehto, jos aikuinen on siihen valmis ja muut resurssit antavat myöden. Itselläni ei ollut vaihtoehtoa olla kotona normaalia äippälomaa pidempään ja irroittautuminen vauva-äiti symbioosista kävi turhankin aikaisin (vauva joutui yöhoitoon perheessä tapahtuneen onnettomuuden takia) jo 6kk ikäisenä. Eli meillä ei ole edes voitu ajatella tätä 1yö/1 ikävuosi. Tosin nyt on helpompaa jättää lapsi yöksi mummulaan, kun on siellä muutenkin hoidossa ja ollut vauvasta asti yökylässä silloin tällöin. Ihmiset ovat myös erilaisia, toisille on tärkeää viettää myös kahden keskeistä aikaa miehen kanssa, toisille taas on itsestään selvää, että joka paikkaan mennään perheenä ja molemmat ovat musta yhtä hyviä! Jokainen tekee sen mukaan miltä tuntuu. Meidän lähipiiriin kuuluu aika tiivis perheyhteisö (mummu, pappa, täti perheineen ja serkut) ja tällä poppoolla ollaankin matkusteltu tiiviisti. Ennen omaa lasta meidän laskettelureissuissa oli mukana siskon lapset (ilman heitä) ja nyt sitten vuorostaan meidän lapsi on heillä "yökyläilemässä" aina välillä.

Yhteistyössä