reippaat nimet vs lässyttävät nimet

• Viestiketjun aloittaja "lihapulla"
  • Ensimmäinen viesti
"lihapulla"
Tytti, Titta, Lotta, Maiju, Ella.. kuka antaa lapselle noin vaisun ja värittömän nimen, kun voisi antaa reippaan nimen jossa asennetta kuten Ronja, Siiri, Veera,
Ramona..?

"vieras"
Yhtä hyvin voisi kysyä, kuka haluaa antaa kovis-nimen ja kuka pehmeän nimen. Tällaiset jaottelut heijastastelee vaan omaa asennetta ja traumoja.

-oletkos sinä saanut olla pehmeä ja herkkä pienenä?

"vieras"
Mun mielestä maailman ärsyttävimpiä nimiä ikinä on emilia, Olivia, Amalia, juulia,siis kaikki lia loppuiset. Oikein mamman prinsessoja. Asenne nimiä joista tykkään on Ronja, Riina, Petra. Tosta juuliasta keksittiin keskimmäisen tytön juuli nimi.

[QUOTE="vieras";27939159]Mun mielestä maailman ärsyttävimpiä nimiä ikinä on emilia, Olivia, Amalia, juulia,siis kaikki lia loppuiset. Oikein mamman prinsessoja. Asenne nimiä joista tykkään on Ronja, Riina, Petra. Tosta juuliasta keksittiin keskimmäisen tytön juuli nimi.[/QUOTE]

Olivian loppu EI OLE LIA!!!! :whistle:

Vässykkäinen
Tykkään ehkä enemmän reippaista nimistä, mutta kun suvussa on ärrävikaa, täytyy varmaan tuomita lapsensa vässykäksi.

Isäni (jolla ei ole ärrävikaa) antoi kyllä koiralleen tuollaisen reippaan nimen. Kuulemma parempi komentaa. "Ronja perrrkele".

"vieras"
Ehkä siksi ei halua antaa lapselleen mitään kovaa "asennenimeä", että muutenkin tykkää enemmän sellaisista pehmeämmästä henkemmästä intellektuellimmasta ihmislajista kuin mistään kovista ronskeista asenne"jätkistä".

Meillä on Siiri, mutta olisin voinut yhtä hyvin antaa Ella-nimen. Ovat molemmat "tavallisia ja perinteisiä" nimiä, itse en haluaisi janinaa, jessicaa, jeminaa jne, mutta kullakin on tietysti oma maku.
Ensin olin vastaan sitä, että lapsen nimessä on r-kirjain, kun sitten nimi ei ole "pehmeä", mutta Siiri oli vaan muuten niin sopiva tälle neidille, että tein poikkeuksen, kahdella muulla ei ole r-kirjainta. Haluan, että lapsen nimi on helppo sanoa ja pehmeä, silti tietysti juuri meistä vanhemmista maailman kaunein :) Esim. tuon taivuttamisen takia mm. Niklas ei tullu pojan nimeks, vaikka siitä muuten kovasti tykkäänki.

aök
Mulle myös noista Lotta, Tytti, Titta ja Maiju on oikeen tomeran oloisia. Kun taas Siiri ja Veera muistuttaa ekana hiljaista sipsuttajaa, Veera oikeaa äidin tyttöä.

Meillä lasten nimiä ei oo annettu sen perusteella mikä on (jonkun mielestä) kova tai lässy. Meille painoi enemmän se, sopiiko nimi kyseiselle lapselle. Plussaa toi se, jos nimi löytyi suvusta. Ja plussaa toi se, että nimi taipuu myös muilla kielillä, mutta on kuitenkin selkeästi suomalainen.

[QUOTE="vieras";27939256]Jännää! Minusta juuri nuo ensimmäisinä luetellut olivat pääosin sellaisia reippaita nimiä! Ihmisille tulee niin erilaisa mielenyhtymiä nimistä, ettei niitä voi edes vertailla. :D[/QUOTE]

Niinpä. Aivan järjetön aloitus. :D

"justiina"
[QUOTE="vieras";27939159]Mun mielestä maailman ärsyttävimpiä nimiä ikinä on emilia, Olivia, Amalia, juulia,siis kaikki lia loppuiset. Oikein mamman prinsessoja. Asenne nimiä joista tykkään on Ronja, Riina, Petra. Tosta juuliasta keksittiin keskimmäisen tytön juuli nimi.[/QUOTE]

Ok, siis Juulia on ihan kauhea, mutta Juuli (joka on siis teidän tyttö), on tosi hieno ja reipas.

Ja että oikein mamman prinsessoja.. Kyllä mä ainakin toivon, että jokainen tyttö voisi olla äidilleen (tai isälleen) prinsessa. Vai mikä sitten olis suotavampaa..?

"vieras"
Minusta T- alkukirjaimena tai kaksoiskonsonanttina keskellä nimeä (Lotta) on tosi tarmokasta. Ellaankin saa asennetta äänensävyllä.

Jos itse ei saa asennetta kuin ärrää rutisemalla niin sehän on omasta äänenkäytöstä kiinni, eikös?

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
ole hyvä
[QUOTE="lihapulla";27939087]Tytti, Titta, Lotta, Maiju, Ella.. kuka antaa lapselle noin MINUN MIELESTÄNI vaisun ja värittömän nimen, kun voisi antaa MINUN MIELESTÄNI reippaan nimen jossa asennetta kuten Ronja, Siiri, Veera,
Ramona..?[/QUOTE]

Sulla unohtui tästä nämä boldatut sanat.
Toisten nimivalintojen päivittely on niiiin pikkuporvarillista! :D

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
....
Minustakin paljon kovia konsonantteja(r, t, k, jne) sisältävät nimet on "tarmokkaan" oloisia, mutta toisaalta enemmän vaikuttaa se, mikä mielikuva on nimen omaavista ihmisistä. Esim. Ninni on minusta aina ollut vähän vaisu ja hiljainen nimi, tulee aina mieleen Tove Janssonin näkymätön Ninni. Mutta nyt aikuisiällä olen tutustunut kahteen Ninniin, joista toinen oli rekkakuskin oloinen, kookas ja äänekäs nainen, toinen taas itseään esille tuova, päsmäröivä, ärsyttävä tyyppi, joten Ninni-nimen mielikuva on vahvasti muuttunut.

Oma esikoinen on Siiri ja on kyllä tarmokas ja reipas tyttö, kaukana ujosta ja hiljaisesta.

pöhköä

Mä en tykkää yhtään ronjasta, riinasta ja petrasta. Tulee mieleen harvahampainen, takkutukkainen räkänokka. Oliviasta taas tulee mieleen vahva nainen, emilia on sellainen hissukka.

Mutta niin, sehän on ihan henkilöstä kiinni mikä mielleyhtymä nimestä tulee, joten ei minusta voi tollasta jaottelua edes tehdä.

Siiri on minusta vaisu nimi, ramonasta tulee mieleen mustalainen ja Tytti on taas tarmokas tyyppi.

Juulista tulee mieleen lähinnä joku juures tai väärinkirjoitus.

Yhteistyössä