Rehellisesti: Onko 33-vuotias mielestäsi jo liian vanha suunnittelemaan uutta vauvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22570527]Älä muuta sano, mulla on kaksi lasta 3 ja 6 vuotiaat, ittellä on ikää 39v ja en ole edes ainut nelikymppinen äiti tuolla avoimissa ja kahviloissa, tosin heillä muilla on nuorempia lapsia, siinä mielessä olen etuoikeutettu kun edelleen olen kotona, mutta toisaalta kyllä tässä iässä pitää jo ollakin varaa olla kotona vähän ylimääräistä ja tiedätkö mitä? Olen lähdössä jopa opiskelemaan, vaikka ihan hyvä tutkinto on jo ennestään, saanpa vielä olla lasten kanssa kotona.[/QUOTE]

Kuulostaa kyllä tosi mukavalta :D Hienoa, että sinulla on vielä energiaa opiskellakin uutta pienten lasten lisäksi. :D

Hei, mä olen 39-vuotias ja suunnittelen ensimmäistä vauvaa tehtäväksi alkuvuodesta, jolloin täytän 40v.

Mua (yhden lapsen menettäneenä ja monia lapsettomia tuntevana) todella ärsyttää tällaiset jotka "tekee lapsen alkuvuodesta". Ihan kuin niitä vaan tehtäisiin ja vielä ajankohdankin raskauden alulle voisi valita. K
Ja kirjoittaja kypsässä iässä oleva nainen!

Hienoa tietysti jos sinä tai lähipiirisi ei ole kokenut elämässään vastoinkäymisiä.

Ethän sinä tietenkään ikäsi puolesta ole liian vanha. Itse olen 39 v ja nuorin on nyt 1 v, enkä tosiaankaan koe olevani liian vanha. Mutta toisaalta, haluatko koko ikäsi olevan pelkkää pikkulapsivaihetta. Sinulla on nyt kouluikäiset lapset, uusi vauva sekoittaa nykyiset kuviot täysin. Mutta jos sekä sinä että miehesi olette sitä mieltä, että pikkulapsiarki on se mitä haluatte edelleen elää, niin siitä vaan. Etköhän itse tiedä parhaiten, mitä elämältäsi haluat.

[QUOTE="mira";22570079]Voi kiitos :)
Kait se on mulla se, että olen tottunut olemaan nuori äiti, niin vaikea mieltää itseään hiekkalaatikon reunalle olemaan vanhemmasta päästä ;) Tämä ei siis ole mikään henkinen este äidiksi tulolle tässä iässä, mutta kait tottumuskysymys tai jotain. Mies on 37v, mikä on tuskin ongelma..
Kyllä vauva olis vielä niin ihana <3[/QUOTE]

Lohduttaudu sillä, että jos saman hiekkiksen reunalle satutaan, et ole se kaikkin vanhin. Terveisin 38 v., 1,5-vuotiaan touhupakkauksen äiti. =)

Sain neljännen lapseni alkuvuodesta, 30v (mies 39).
Vanhemmat lapset ovat 12, 10 ja 7....odottaessani tätä nuorimmaista todella nautin raskaudesta, olo oli jotenkin niin seesteinen ja tunsin ekaa kertaa itseni oikean ikäiseksi odottajaksi, aiemmissa raskauksissa olin (näin jälkikäteen ajateltuna) aika keskenkasvuinen vielä itsekin ja mun ikään kyllä kiinnitettiin huomiota. Ja vielä on ainakin yksi lapsi haaveissa :)

Viimeksi muokattu:
Sain ensimmäisen lapseni 33-vuotiaana ja sitä edelsivät mm. lapsettomuushoidot. Lapsettomuushoitoihin hakeutuessamme olin 29-vuotias ja mulle silloin sanottiin, että "kun olet vielä noin nuori" siellä klinikalla. Sitten kuitenkin yli 3 kymppisiä pidetään vanhoina ensisynnyttäjinä, joten minusta näissä ikäjutuissa todellakin joku mättää. Tiedossa on, että riskit kasvaa iän myötä joo, mutta silti nykyään ensisynnyttäjien keski-ikä taitaa olla tuossa kolmenkympin tiennoilla juuri eli etpä taida yksin tuon ikäisenä siellä hiekkalaatikolla kykkiä. Toinen lapsi on meilläkin haaveissa ja mikäli sen saaminen kestää sen minkä ensimmäisen tai kauemmin, niin voin olla jopa 45-vuotias toisen lapsen saadessani.

Mua (yhden lapsen menettäneenä ja monia lapsettomia tuntevana) todella ärsyttää tällaiset jotka "tekee lapsen alkuvuodesta". Ihan kuin niitä vaan tehtäisiin ja vielä ajankohdankin raskauden alulle voisi valita. K
Ja kirjoittaja kypsässä iässä oleva nainen!

Hienoa tietysti jos sinä tai lähipiirisi ei ole kokenut elämässään vastoinkäymisiä.

Alkuvuodesta aloitetaan siis koeputkihedelmöitys-yritykset. Vauvaa ollaan yritetty jo vuosikausia luomuna ja muilla hoidoilla.

Mä olen 33-vuotiaana liian vanha aloittamaan tuota vauvarumbaa uudestaan (lapset 11v, 8v ja 4v), mutta väittäisin, että ylivoimaisesti suurin osa naisista ei todellakaan ole tuossa kohtaa liian vanha saamaan lasta. Liian vanha lastentekoon on sitten, kun vaihdevuodet alkavat.

Yhteistyössä