Refluksiataudin oireet vanhemmalla lapsella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja astma vs refluksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

astma vs refluksia

Vieras
Kertokaahan te joiden lapsella on refluksiatauti niin minkälaisia oireita lapsella on ollut? Varsinkin isomilla lapsilla. Meidän tytöllä on epäilty astmaa ja on lääkitys päällä mutta nyt mietityttää onko tytöllä kuitenkaan astma vaiko refluksiatauti. Tyttö yskii öisin ja rasituksen yhteydessä ja saattaa oksentaa limaa sekä hän helposti oksentaa ihan kunnolla tai sanoo että oksu tuli suuhun.Lapsi on nyt 6v.

En osaa kertoa kuin omasta puolestani. Minulla on refluksitauti ja ajoittain noita kitkeriä mahahappoja tulee suuhun. Se kirvelee kurkkua ja yskittää. Vähänkään alaspäin kurkotellessa suuhun saattaa valahtaa oksennuksen tapaan juuri syödyt ruuat (ihanaa, eikö vaan).

Minulla on ylävatsan tähystyksessä todettu pieni palleatyrä ja väljä mahaportti, jonka vuoksi tuota refluksia myös. Eli ei meinaa tavarat millään kestää vatsalaukussa.

Kannattaa asiasta jutella lääkärin kanssa, sillä voihan se olla molempia. Kyllä tuo limaisuus kuullostaa kovin astmaattiselle sopivalta. Ja voihan tytöllä olla sellainen nielu niinkuin itsellänikin (ja monilla muillakin ettei hampaanpesukaan meinaa onnistua oksentamatta) että toimii helposti yökkäys refleksi.

Lapsilla joilla on refluksitauti esiintyy sellaista tyhjän nieleskelyä jonka jälkeen silmistä voi vedet valua (kirvelevät mahahapot tulevat suuhun). Lisäksi juuri yskimistä ja äänen käheytymistä (mahahappojen seilaamisen vuoksi).

Refluksi ärsyttää limakalvoja ja voi olla limaisuuden ja astmankin aiheuttaja.

Haiseeko henki aamuisin? Onko ääni aamulla käheä?

Mä ehkä lähtisin ensin refluksia tutkimaan ennenkö astmalääkitystä aloittasin

Yhteistyössä