Te joiden lapset sairastavat astmaa, voisiko tämä olla astmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tiuu

Jäsen
24.11.2011
130
1
16
Miten astman ensi oireet ilmenivät? Kuka heitti epäilyksen astmasta? Edelsikö astman puhkeamista infektiokierre?

Minulla tänään heräsi epäilys, että 2-vuotiaalla lapsellani on infektioastma. Hän on sairastellut koko kevään. Kun edellinen infektio paranee, viikon päästä pukkaa uusi. Nyt yskii kovasti ja etenkin öisin. Nenästä valuu kirkasta limaa ja aivastelee paljon. Nukkuu huonosti yskän vuoksi ja kun olen ottanut viereeni yöllä niin nukkuu mieluiten minuun nojaten, siis puoli-istuvassa asennossa. On kovin ärtyisä ja haluton leikkimään. Kuumetta ei ole ja crp oli normaali.

Lääkärissä käytiin tänään ja totesi toisessa korvassa korvatulehduksen. Ei rohinoita keuhkoissa mutta jotain "ritinää" kuuli kuitenkin. Lääkäri ei puhunut mitään astmasta, mutta aloin epäilemään sitä itse kotona. Epäilyksen herätti se, kun hän leikki juoksuleikkiä pienen hetken niin sai kovan yskänkohtauksen sen jälkeen. Annoin Ventolinea ja yskiminen helpotti. Onko teillä joiden lapset sairastavat astmaa, ollut samankaltaisia "oireita"?

Meillä oireina oli todella kova yskä, ja hengityksen vinkuminen/hengenahdistus jonka kuuli paljaalla korvalla metrien päästä.

Saattaahan tuo kertomasi ollakin astmaa, infektiosellaista. Tai sitten "vain" normaalia flunssakierrettä.

Astmaan en ole perehtynyt, mutta pitkittynyt nuha + yskä + korvatulehdus meilläkin on poikaa vaivannut. Muutenkin oireet kuulosti tosi tutuilta, mutta astmaa meillä ei kyllä ole.

Meillä astma oirehti alussa aamuyön yskänä, joka on perinteinen astmaoire monille. Jokainen nuha ja flunssa pitkittyi yskäksi, joka vaivasi varsinkin öisin. Hengityksen vinkuminen oli toinen alkuoire.

Meillä ensioire oli viikkoja jatkunut aamuyön yskä sekä se että lapsi alkoi vältellä fyysistä rasitusta. Ei suostunut enää kävelemään pitkiä matkoja, laskemaan mäkeä jne. Ikää silloin 2,5 v

no meillä ensioire ihan hengenahdistus, heti ensimmäisestä flunssasta lähtien ja paheni ajan kuluessa niin että sitä oli ilman flunssiakin, ikää oli n.5-6kk myöhemmin kovaa pitkäkestoista yskää etenkin öisin ja rasituksessa.

Yhteistyössä