Reesustekijä neg. ja raskaus??? Olisiko "tietäjiä" paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "verna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"verna"

Vieras
Mun veriryhmäni on O rh-. Ekassa raskaudessa ei ollut reesusvasta-aineita, mutta sain anti-D-immunoglobuliinirokotteen synnytyksen jälkeen. Tarkoittaako tämä, että lapseni on ollut Rh+?

Aiheuttaako reesustekijät nykyään raskauksissa ongelmia? Siis seuraavissa raskauksissa? Tokihan niistä vasta-aineita seurataan.. Luin jostain että reesusnegatiivisia äitejä on vain 15%.

Mun veriryhmä on A- . Meillä on 6 lasta eikä yhdessäkään raskaudessa ole ollu ongelmia sen (tai muunkaan) takia. Meillä on kaikki lapset olleet rh+. Eli jokaisen synnytyksen jälkeen olen saanut tuon rokotuksen ja sitte raskaus aikana otettu normaalia enemmän verikokeita. Muuten ei mitään eroa niihin jotka rh +.

Okei :) luulin että se annetaan vaan jos lapsi on plussaa. Reesusimmunisaatio on kai sitten aika harvinaista?

Luin noista synnäriltä saaduista lapuista että lapsen napaverestä on otettu TSH, DIPP ja Rh negat; en nyt tiedä tarkoittaako tuo Rh negat tulosta vaiko vaan sitä että se on testattu, kun noista muistakaan ei ole mitään tuloksia..

Eipä mulla mittää erikoista syytä ole tätä murehtia, mutta tuli nyt mieleen kun järjestelin papereita ja toista lasta kuitenkin yritetään..

tietääkseni sitä rokotetta ei anneta jos lapsikin on rh-. Ainakin mulla ne on testannut ensin lapsen ja kun on ollu rh+ ni rokote on annettu. Mulla kaks lasta ja kolmas tulossa, koskaan ei oo ollu vasta-aineita veressä.

Heippa,

Kannattaa varmaan kysyä tarkempaa lääkäreiltä, mutta sen verran vastailen mitä osaan. Olen itse rh-, ja käsittääkseni juuri tuo saamasi rokote "kumoaa" tilanteen taas "normaaliksi". Eli seuraava raskaus on kuin "uusi". Ennenwanhaan rh- naisilla oli vaikeuksia saada toista lasta, koska raskauden jälkeen elimistö kehittää vasta-aineita niin, että hylkii kaikkia + merkkisiä. Mutta tosiaan tuon rokotuksen (tai kerran itselleni määrättyjen pillereiden) vuoksi ei ongelmia yleensä tule.

Mulla myös 0- veriryhmä... piikki annetaan aina synnytyksen jälkeen seuraavaa lasta ajatellen. Verikokein raskautta tietnekin seurataan. Synnytin esikoiseni marraskuussa 09 ja hänen veriryhmänsä on a+. (olin saanut ennen esikoista keskytyksen jälkeen myös tuon piikin, joten ongelmia raskausaikana ei esikoista odottaessa siis tullut)

[QUOTE="verna";22246889]Otettiin juu, mutta jostain syystä en ole saanut sitä tietooni. Saitteko te tietää?[/QUOTE]

Mulle se tultiin kertomaan ja sain ihan paperinkin siitä mikä veriryhmä lapsellani on.

Mulle ainakin sanottu että on aika harvinaista.
Meillä onkin molemmille lapsille tullut ABO-immunisaatio koska olen myös O-. se siis johtuu tuosta O-ryhmästä.

Mitä tuosta ABO-immunisaatiosta tuli? Mie oon saanut sen mielikuvan että se on harvinaista tai ei kovin vaarallista ainakaan koska sikiön punasolujen päällä on vähemmän niitä härpäkkeitä mitkä aiheuttaa immunisaation.

Ja hittolainen, miks minä en ole saanut tietää sitä veriryhmää, mur.. No, enpä ole tajunnut kyllä kysyäkään jälkeenpäin..

[QUOTE="verna";22246939]Mitä tuosta ABO-immunisaatiosta tuli? Mie oon saanut sen mielikuvan että se on harvinaista tai ei kovin vaarallista ainakaan koska sikiön punasolujen päällä on vähemmän niitä härpäkkeitä mitkä aiheuttaa immunisaation.

Ja hittolainen, miks minä en ole saanut tietää sitä veriryhmää, mur.. No, enpä ole tajunnut kyllä kysyäkään jälkeenpäin..[/QUOTE]

No siis bilirubiinit nousi ja lapset oli valohoidossa. Esikoinen oli päivän valossa ja toinen 4 päivää, muistaakseni. Minullekin lääkäri sanoi toisella kerralla että tää ABO on "parempi" kuin rh-immunisaatio.

Yhteistyössä