Ravitsemusterapeutin ohjeet n.vuoden ikäiselle?

Emme ole päässeet vielä ravintoterapeutille, nytkin olimme vatsataudissa, kun piti luennolle mennä.. :(

Noh, kuitenkin, kun poju on nyt pian 10kk, onko antaa hyviä vinkkejä miten edetä ruokavalion kanssa? Mitä neuvoja olette itse saaneet tämän ikäiselle, vaikeasti alelrgiselle?

Tarkoitan lähinnä kaikkea tietoa, liittyen ruokavalion riittävyyteen jne.

Eikö ole hyvä juttu, jos soija sopii, vaikkei lihaa tunnu vielä löytyvän?

Käytössä nyt siis nutrisoija, bataatti, aprikoosi, ja kaura, tapiokatärkkelys. Mitä suosittelette seuraavaksi kokeilemaan?
(Ei sopivia, luumu, mustikka, peruna, ohra, vehnä, maito, sininen keiju (rypsi?), possu, maissi, riisi, mango, banaani)

Onko Kousan risdiet sopinut, vaikka se ei olisi sopinut muussa muodossa? Esim. muksun puurojauheena? tai tärkkelyksenä?

Jokohan uskaltaisi perunan kokeilla uudestaan? Helpottaisi valtavasti ruuan laittoa.... :ashamed:

Kiitos taasen etukäteen neuvoista! =)
 
Me ollaan nähty ravitsemusterapeuttia kerran ja en oikein ollut tyytyväinen kokemukseen. Siitä on aikaa ja tapahtui julkisella puolella. Varmaan tosi hyvä laskemaan ravinteiden riittävyyksiä ja energiamääriä jne., mutta meillä ei ainakaan ihan sisäistänyt koko kokonaisuutta. Käytännössä olisihan se ideaali tilanne ravitsemuksellisesti, jos olisi käytössä monipuolinen ruokavalio ja kiinteitä jokaisesta ruokaryhmästä, mutta se ei nyt aina allergisille ole mahdollista. Ikävästi pitää pelata niillä korteilla, jotka on. Antoi mulle myös hyvän tipsin juoda niitä Vital(?) juomia, missä on hedelmiä ja muita tungettu mehuksi siihen pikkupurkkiin. Olin siis kertonut olevani aika laajasti allerginen tuoreille hedelmille ja kasviksille ja kaikki täytyy käsitellä tosi tarkaan kypsäksi jne ja silti kaikki ei sovi. Mä sitten menin ostamaan sitä mehua, koska kuvittelin voivasi sitä juoda (olihan ravintoterapeutti niin sanonut) ja sain ihan törkeän ihottuman :kieh: . Olisi voinut tietty omiakin aivoja käyttää...

Kannattaa siis suhtautua hiukan varauksella, jos terapeutti sanoo, että esim. joku öljy tai liha TÄYTYY saada. Ethän sinä niitä sopivia voi noin vaan taikoa, vaikka kuinka haluaisit.

Ainahan kaikkea voi kokeilla, miksi ei siis perunaakin. Meillä allergologi neuvoi kokeilemaan Oolannin pakasteperunasosetta ekana. Jos peruna ei nyt käy, kannattaa kokeilla koivun siitepölykauden mentyä uudelleen.
 
Ollaan käyty ravitsemusterapeutilla pariin otteeseen, (julkisella), vasta nyt kolmannella keralla alettiin puhumaan "samaa kieltä".
Meillä neiti kovin hoikka, ja energian määrän tarve suuri, joten oleellisimpana jäänyt käteen on reilu rasvalisä. Meille käy onneksi rypsiöljy ja siis sininen keiju, niitä lotraillaan niin paljon kuin maha kestää;)
Maitona meillä riisimaito, kun soija ei käynyt ja tyttö jo yli 1-v. Lisäksi määrättynä vitamiinilisä, kun vihanneksia ja hedelmiä ei mene riittävästi. Mut kun teillä toi korvike sopii, niin siinähän on kaikki "herkut".

Jokaisesta ruokaryhmästä pitäisi olla yksi käytössä, eli siis nopeasti katsottuna jokin liha ja rasva olisi hyvä teidän löytää. Meillekin käy se oolannin pakasteperunasose, mut keitetty peruna ei.
Vaikea on neuvoa tarkemmin, kun ei tiedä mitä ootte kokeilleet. Meille neuvottiin aloittamaan ihan tosi pienillä annoksilla uuden ruoka-aineen kanssa, esim. sekoittaa hiukan hirssiä riisipuuron joukkoon...ikään kuin hiukan totuttaa.

Kannattaa vaan sinnikkäästi vaatia tapaamista joko allergologin tai ravitsemusterapeutin kanssa.


 
Me ei olla käyty ravitsemusterapeutilla mutta allergologimme kanssa tullaan seuraamaan myös lapsen ravitsemustilannetta. Kerron tässä mitä meillä on ollut puhetta asiasta:

Noin 1 vuoden iästä lähtien olisi hyvä olla joku rasvalisä jos vain sopiva öljy/rasva löytyy. Jos se Sininen keiju ei käy, niin onhan onneksi muita vaihtoehtoja. Normaalipainoiselle riittää onnistuneen kokeilujakson jälkeen aluksi 2 tl/vrk. Kalkkilisä on ainakin meidän aloitettava noin yhden vuoden iässä. Erityiskorvike ei riitä turvaamaan kalkin saantia enää, kun ei hapamaitotuotteita voida käyttää. Ravitsemuslabraverikoe otetaan säännöllisesti. Ensimmäinen tehdään noin yhden vuoden iässä ja tarkastetaan ravitsemustilanne. Jos on jotain häikkää/puutteita, aloitetaan vitamiinivalmiste (VitKiv).

Meillä pojalle sopii peruna ainakin pakastettuna. Tein bataatti-perunaa pakkaseen, jota ollaan nyt sitten syöty :)
 
Hyvä ketju, kiitos vinkeistä =) Mites Jonnakar olisi kana? Me kokeillaan sitä lihoista seuraavaksi, pojalle tosin jo possu käy. Meillä onkin ihan kivasti eri ryhmistä ruoka-aineita: bataatti+parsa, possu, päärynä ja tattari (melkein). Mietin seuraavaksi jotain marjaa ja sitten varmaan olisi meilläkin rasvalisän aika. Täytyy kysellä allergologilta perjantaina, että miten on, kun painoa pojalla on mukavasti kuitenkin. Ahmutar, kovasti kiitos taas selvityksestä! =)
 
Broisku juuri kokeiltu, aiheutti ilmavaivoja, kuten possukin.... :(

mä en ymmärrä, miten voi saada noin jumalattomat, haisevat pierut lihasta...?!? Ja käytännössä tämä on siis ihan silkkaa pieremistä ja haisemista, ei mitään pikku paukkuja silloin tällöin, vaan ihan vihreä mätäpallo-usva seuraa meitä tämän pieremisen johdosta.... :ashamed: :snotty:
 
En ole kokeillut perunaa ensin pelkästään keitettynä, joten en tiedä sopisiko se pelkästään keitettynä. Olen kokenut muutenkin helpoksi tehdä kerralla pojan ruokia isoja määriä pakkaseen sopivina annoksina ja sieltä sulattaa sitten. Meillä peruna aiheuttaa muuten lievää paukuttelua, jos perunaa antaa liikaa. Tämänkin vuoksi peruna-bataattisose on hyvä vaihtoehto.
 
Mä olen tota perunaa hirveesti miettinyt ja sen kokeilemista uudelleen, kun mietityttää siitä nyt tulevat oireet. Viimeksi ei tullut yhtikäs mitään muuta (tai en ainakaan havainnut maidon oireillessa rinnalla) kuin äänen käheyden...

Oiskohan tuo voinut olla niinkin, että se ei sopinut juuri maidon käytön aikana ja refluksin ollessa pahana, käheytti äänen....? En kyllä muuta pannut silloin merkille, sehän olikin ensimmäisiä kokeiluja ja ensimmäisiä huolestumisia maidon lisäksi ja silloin aloin epäillä allergioita.... :/
 
Riisiallerginen

* Riisiallerginen välttää kaikkea mikä on valmistettu riisistä: riisijauho, -suurimo, -hiutale, -pasta, -murot, riisi-kauraseos, riisi-ohraseos.
* Riisiä sisältävät: eräät ruokalajit ( mm. useat laatikkoruoat ), riisijuoma, -vanukas, - jäätelö, riisikeksit, riisinuudelit.
* Riisitärkkelys sopii riisiallergiselle, sitä on mm. lasten purkkiruoissa.

Maissiallerginen

* Maissiallerginen välttää kaikkea mikä on valmistettu maissista: maissijauho, -suurimot (polenta), -hiutaleet, maissihiutaleet (Corn Flakes), popcorn, vihannesmaissi, -pasta.
* Maissia sisältävät: maissilastut, maissinaksut, tacokuoret, pakastevihannekset, lasten maissisoseet.
* Maissitärkkelys (Maizena) sopii maissiallergiselle, sitä on mm. maissitärkkelyksellä suurustetuissa kastikkeissa, kiisseleissä ja keitoissa, makeisissa, leivinjauheessa.

tossa se oli minkä löysin ja tuo oli tällaisilla sivuilla,
http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/tieto/vehna_ruis_ohra_allergia.htm
 
Mä en kyllä millään voi oman kokemukseni perusteella uskoa tuohon, että nuo tärkkelykset pitäisi silti sopia, vaikka on riisille tai maissille allerginen.... :/

Nimittäin kun meillä ei yksinkertaisesti ole käynyt YKSIKÄÄN vauvansose, joka sisältää riisitärkkelystä.... :/

Voi, kunpa tuo olisikin totta.. Ja kai se sitten suurimmalla osalla saattaa näin ollakkin. Me kuulumme tässäkin ilmeisesti sitten iloiseen vähemmistöön, kun mikään ei sovi... :headwall:

Noh, keritään kyllä testaamaan niitä hetken päästä uudestaankin kun vain saadaan ensin ruokavaliota hieman laajennettua ensin...

Mitens Netskuli teillä noiden tärkkelysten ja kiinteiden kanssa tällä hetkellä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Mä en kyllä millään voi oman kokemukseni perusteella uskoa tuohon, että nuo tärkkelykset pitäisi silti sopia, vaikka on riisille tai maissille allerginen.... :/

Nimittäin kun meillä ei yksinkertaisesti ole käynyt YKSIKÄÄN vauvansose, joka sisältää riisitärkkelystä.... :/
Kyllä munkin eri allergiakeskustelupalstoilta poimimani mukaan riisi- ja maissitärkkelyksetkin voi aiheuttaa ongelmia ja allergiaoireita joillekin. Puhtaana marjana on sittenkin sopinutkin. Mille tahansa periaatteessa voi siis olla allerginen :/

Tämän vuoksi nyt aluksi varsinkin olen päättänyt kokeilla marjat ihan pakkasmarjoina, kun niissä valmissoseissa on lähes aina riisitärkkelystä ja jos ei riisitärkkelystä, niin sitten pektiiniä yms. :headwall: Riisin sopivuuskaan ei takaa kuulemma aina että riisitärkkelys sopisi. Riisitärkkelyksessä voi kai olla ns. epäpuhtauksia, muita aineitakin kuin riisiä, jotka sotkee??? Noita marjoja onneksi löytyy kaupan pakastealtaastakin nykyisin ympäri vuoden.

 
Mä ostin nyt myös vadelmia, että kun peruna on kokeiltu on sen vuoro ja sitten härkää sarvista ja kokeilemaan nautaa.. Haluan kokeilla kaikki nämä peruslihat ensin varmasti ei-sopiviksi ennen kuin lähden kokeilemaan erikoisempia...

Laadin jääkaapin oveen nyt oikein listan, mitä kokeilen ja missä järjestyksessä.. Olen nyt viime aikoina jotenkin laiskistunut tuon kokeilemisen suhteen, mikä on kyllä saattanut tehdä ihan hyvääkin pojun suolistoa ajatellen ja nyt ajattelin sitten ottaa taas pienen kokeilurumban.. Tavoitteena saada yksivuotispäiväksi toinen marja tai hedelmä ja liha perunan lisäksi kehiin... Toivossa on hyvä elää... =)

Meillä muuten possusta ja broilerista tulee hirveän hajuisten ilmavaivojen lisäksi oireena vahvan hajuinen pissa, onkos muilla minkälaista oiretta tullut lihoista..?

Meillä on muuten näköjään käynyt niin, että pienissä määrin kaikki sopii, mutta isoissa ei... ehnästä ainakin oli tällä tapaa ongelmia aikaisemmin ihan jo muutamasta murenasta, mutta nyt poika voi vedellä puolen leipääkin ilman mitään...

(En edes uskalla ajatella, että olisiko helpottamassa joidenkin aineiden osalta pikkuhiljaa nämä allergiat.... En uskalla.... :ashamed: :/ )
 
oon kans lukenu et oikeestaan kaikelle voi olla alerginen ja oon miettinytkin sitä että kun kaikki mitä ollaan kokeiltu niin ei käy.

ehkä se on toiveajattelua, mihin nykyään kokoajan sorrun. Mutta aattelin kans kokeilla tuota marjoista itse tehtyä sosetta.

tyttö ei syö vieläkään mitään. Neuvolas sanoi että pelkällä tavis korvikkeella pärjää vuotiaax asti.. onko näin?

Nyt kokeillaan hirssiä. Annoin 4 tl ja kakka olikin sitten täysin vettä. No taas toive ajattelua kehiin. kun tyttö on ollu hiukka kipee joten toivon että kun nyt ollaan paripäivää oltu pelkällä maidolla ja huomenna luomu hirssiä kehiin et kävin...

kateellisena saa kattoo kun tytön kavereita syötetään kaikennäkösillä soseilla ja leivän palsilla ja minä laitan tuttipullon neidin suuhun. no ei kait täs auta kun katsoa pikkuhiljaa.

tuo kaura kun sopii viikonverran ja sit tökkii niin kokeilen alottaa sen antamaan vaik joka kolmaspäivä.

en kyllä usko mihinkään sellaisiin kun sanotaan että ei tolle ja tolle voi olla allerginen. Kun kerran regoi ja on syömättä niin ei se ainakaan hyvä voi olla.

Lääkärikin käski olla välittämättä pienistä oikreista ja kun kauraa annoin vaikka vähän alkoi pulautteleen tai pari näypyä tuleen niin tulos oli se että oireet paheni ja tyttö oli kieltäytyi syömättä. että tosi hyviä neuvoj ja arvasin että näin käy mutta onpahan kokeiltu että on todistaa viisaalle opiskeelle lääkärille et ei sitä ruokaa voi antaa mistä oireita tulee.

ei sitä kyllä mun päähän mee et miten lasten lääkärit ja ihmiset jotka lastenkans työskentelee ( mm. neuvola AMK pohjanen koulutus) ei tiedä allergioista oikeesti mitään.
Mä oon lähihoitaja ja meidän koulutukseen ja vuonna kivi ja sakset kuulu lasten allergiat noin pintapuolisesti. Ja ei tarvi paljoon netissä olla ja lukee kun jo aika hyvä tietämys on.

Joten miten näillä "koulutetuilla" terveysalan ihmisillä ei oo muka sitä perustietoo,,
Oikeesti tällä palstalla oon saanu kaikkein tärkeimmät ja parhaimmat tiedot...

ja kun miettiii että mitä ammatteja nikkien taakse kätkeytyy.... ei välttämättä ees terveys alan...
no tulipahan taas purettua =)
 
Mä olen ehdottomasti nyt sitä mieltä, että teidän pitää löytää nyt hyvä ja teille sopiva maitohappobakteeri ja kukn se osoittautuu sopivaksi, niin lyöt tuplakuurina menemään esim. kuukauden verran..

Pari viikkoa käytettyänne aloitat sitten seuraavan uuden kokeilun.

Mulla on suositella apteekista gefilus plussaa, meidän pojun kokemuksella. Olikohan NallePuhin lapselkle ainoat sopivat jotkin DDS-tabletit.

Ja niin kai tavis korvikkeella pärjää noin yksi vuotiaaksi, siitä yksi vuotiaasta eteenpäin otetaan sitten varmaankin vitamiinilisät ym kehiin.

(Mä oon merkonomi... :snotty: ja kohta valmis allergologi, heh ei vaan.... )
 
Meillä samaten ongelmat alkoivat selkeästi helpottaa sopivan maitohappovalmisteen avulla. Meidän poika oireili myös gefilus plussasta, jonka jälkeen kokeiltiin valmiste nimeltä symbioflor - ja se sopii! Meillä ekat uudet kiinteät moneen kuukauteen löytyivät tämän jälkeen. Pojan suolistossa muuten majaili bakteeri nimeltä clostridium, joka on ilmeisen yleinen allergisilla lapsilla. Me aloitettiin symbioflor clostridiumin häätöön.
 
Tuo clostridium difficile suolistobakteerin liikakasvu on todettavissa ihan kakkanäyteanalyysilla. Jos kiinteiden kokeilut päättyvät jatkuvasti sopimattomuuteen ja jos yhtään epäilyttää, että se saattaisi johtua bakteeriepätasapainosta, kannattaa kakkanäyte otattaa.

 
luin tosta bakteerista niin on ruikkutauti, mut esim niillä lapsilla joilla tuo bakteeri on suolistossa niin että kantaa sitä mutta ei oireile niin on oliko nyt jotain 1,5 kertaa enempi allergiaa. Atooppista ihottumaa jne.

katotaan jos saan linkin tohon mistä siitä luin.

mut tosiaan eli sitä on vaarallista ja vaaratonta. vaarallinen ksittääkseen on just se ruikkutauti ja vaaratonta kantaa ja saattaa aiheuttaa allergiaa tai jotain =)

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=uut10136

tossa oli yx artikkeli.
löyty tietoa kun laittaa ton bakteerin nimen ja sit allergia googleen
 
Yleensä aiheuttaa ripulia, mutta esim. meidän pojalla ihan päivastoin, eli aina on kärsinyt ummetuksesta (tosin nyt sekin on helpottanut). Ja tosiaan on ihan eri juttu, tai eri kanta, kuin uutisten "tappajabakteeri". Histamiinin sivuilla on hyvä ketju aiheesta.
 

Yhteistyössä