ratsastuksesta tietävät hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteitä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hokit on tarkoitettu nimenomaa siksi, ettei hevonen luiskahtele kentällä. Ne tulee huoltaa tietynajoin eli kiristää päivittäin ja vaihtaa, jos kuluvat. Hevoset kengitetään 6-8 vko välein, jonka ajan hevosen kengän tulisi pysyä normaalisti jalassa. Jos kenkä tippuu se kertoo siitä, että joko kengitysväli on epäsopiva tai liian pitkä. Toki se voi kertoa myös heikosta kavioista.

Eli vastaus, kenkien ei pitäisi tippua ratsastaessa, eikä hokit estä laukkaamista.

Mä ainakin laitatan talvella hokit ja tilsakumit just sitä varten, ettei tartte köpötellä käyntiä liukastumisen pelossa koko talvea, vaan voi ihan reteesti päästellä menemään, jos ei ihan peilijäätä ole tien pientareet.

Kenkien irtoaminen on äärimmäisen hevoskohtaista. Mun tammalla pysyy 8 viikkoa kaviot hyvänä ja monot jalassa.
Asiakkaissa on sitten taas toisesta päästä yksi sellainenkin, jonka omistaja on opetellut itse kengittämään, koska se menisi konkurssiin kun joutuisi vähintään kerran viikkoon soittamaan sepän paikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Kenkien irtoaminen on äärimmäisen hevoskohtaista. Mun tammalla pysyy 8 viikkoa kaviot hyvänä ja monot jalassa.
Asiakkaissa on sitten taas toisesta päästä yksi sellainenkin, jonka omistaja on opetellut itse kengittämään, koska se menisi konkurssiin kun joutuisi vähintään kerran viikkoon soittamaan sepän paikalle.

Miksi kengät tippuvat niin herkästi siltä? ONko kengät epäsopivat hevoselle eli tuleeko kavion yli vai onko kavioaines heikkoa? (tällöin ruokinta kannattaa katsoa kuntoon, jospa johtuisi siitä)

Hokit ovat hevosella ikään kuin samaa varten kuin nastarenkaat autossa. pito paranee! meillä ei ole irronnut kengät koskaan normaalilla kengitysvälillä. :) Voi myös kertoa kengittäjän ammattitaidosta...Mutta toki voi juuttua esimerkiksi saveen laitumella kesällä...

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Miksi kengät tippuvat niin herkästi siltä? ONko kengät epäsopivat hevoselle eli tuleeko kavion yli vai onko kavioaines heikkoa? (tällöin ruokinta kannattaa katsoa kuntoon, jospa johtuisi siitä)

Isohko, nuorehko, ja kömpelöhkö tapaus. Nyt on todettu, että numeroa "liian pienet" kengät sillä pysyy kuulemma vähän paremmin.
Itse se siis polkee niitä kenkiä pois jaloista, vaikkei ne edes tule varsinaiseen yli mistään. Viikon kaksi kauemmin saattavat nyt pysyä, kun ovat hiukan naftit. Paljon tuon enempää sille tuskin on tehtävissä, ehkä ikä tekee tehtävänsä aikanaan.

Voi laukata. Kenttäkisoihinkin laitoimme aina maasto-osuudelle hokit, kun siellä pohja saattoi olla ajoittain hyvikin liukas, esim. märkä nurmikko. Ja siellä maastossa laukattiin kovaa. Välillä hokit irtosivat, välillä ei.

Isohko, nuorehko, ja kömpelöhkö tapaus. Nyt on todettu, että numeroa "liian pienet" kengät sillä pysyy kuulemma vähän paremmin.
Itse se siis polkee niitä kenkiä pois jaloista, vaikkei ne edes tule varsinaiseen yli mistään. Viikon kaksi kauemmin saattavat nyt pysyä, kun ovat hiukan naftit. Paljon tuon enempää sille tuskin on tehtävissä, ehkä ikä tekee tehtävänsä aikanaan.

Kannattaa tarkistaa se, että naulojen kohdat on hyvin viilletty, ettei niitä saisi rikki. Ja juuri myös se, ettei kenkä tulisi kaviosta ulospäin.

Myös voisi bootseja käyttää, joka hieman suojaa kavioo.

Kyllä sen on alansa huiput katsoneet ja ihmetelleet.
Tuolla nyt yleensäkin parhaina pidetyt tekee töitä ammattilaisille tai puoliammattilaisille. Ja muutamalle harvalle tosissaan harrastavalle, joilla sattuu olemaan varaa noihin hintoihin ja noihin ammattilaisiin.
(Ja sitten on tietysti minä, joka painan pelkästään kokemuksen, hulluuden ja itsesuojeluvaiston puutteen turvin :xmas: )

Mutta mun kokemuksen kautta hankittuun ammattitaitoon kuuluu myös se, että kerron mielipiteeni jos sitä kysytään, ja pidän turpani kiinni, nyökyttelen ja teen omat hommani jos sitä ei kysytä. :whistle:

Omistajat ratkovat sitten itse tuon tyyppisiä ongelmia, miten parhaaksi katsovat.