Ratsastaja tiellä

Kaahaatteko miljoonaa ohitse vai hidastatteko?
Pitäisikö ratsastajien mielestäsi pysyä pellolla ja kulkea tie osuudet aina trailerilla?

Olen vaan kohdannut kummia mielipiteitä asiasta, mitäs te sanotte?
 
joskus
Ratsukon kohdalla kuuluu hidastaa vauhtia ettei esim hiekkatiellä kivet lennä hevosta kohden. Kun auto on ohittanut ratsukon niin ei kaasua heti vaan hetkenpäästä.
Tässä siis ihanne, todellisuus ihan muuta. Onneksi ne jotka ovat aikaisemminkin nähneet hevosta liikenteessä osaavat varoa, siinä kun voi olla ratsastajan henkikulta kyseessä.

MUISTETAAN HEIJASTIMET NYT PIMEELLÄ LIIKUTTAESSA
 
konimakkara
Parempi jos pysyisivät pois yleiseltä tieltä.

Eräs talli järjestää ratsastusta tietä myöten ja hevosten selässä on 9-17 v tyttöjä joilla se heppa ei pysy hallinnassa, liian monta kertaa ovat tulleet vastaan ja pysähtynyt odottamaan jonon ohi kulkua.

Melkoita menoa kun polle lähtee viemään, siinä ei aidat, autot eikä ratsastaja mahda mitään.
 
Joo pitäisi ymmärtää hiljentää eikä vaan kaahata ohi. Itse ratsastajana tiedän myös millaisia ihmisiä saattaa olla liikenteessä. Osa osaa ajaa hyvin, mutta toiset eivät ymmärrä sitä että se on ihan sama ajatko hevosen vai hirven kanssa kolarin, kun kumpikin tekee yhtä pahaa jälkeä+on vielä ratsastajan henki kyseessä... Aika vastuutonta touhua ratsastuskoululta jos annetaan sellaisia hevosia käyttöön maastoon jotka ei ole ns.maastovarmoja...
 
mamma maalta
Ratsukko on hyvä ohittaa rauhallisesti... Ei mitään ohi kaahailuja eikä mitään perässä kyhnäämisiä ( kummistakin kokemusta, mutta onneks näitä sattuu harvoin kohdalle :) )
Kyllä ratsukon tulee saada liikkua tien varsilla mutta kaikki ei maastovarmat hevoset tulisi jättää kotiin !!!

Ja itse olen huomannut sellaisen että pikkutytöt ja joskus isommatkin ratsastelevat yleisellä tiellä ja pyörätiellä ilman kypärää, satulaa, ja suitsia !!! Mielestäni aivan järetöntä touhua ja mieli teksi monesti mennä huomauttamaan vanhempia asiasta mutta kun ei aina tiedä mistä talosta hevonen ja ratsastajat on lähtöisin !!!
 
Vohveli
Meillä täällä maallakin on joskus ongelmia hevosten ja muun liikenteen kohtaamisen kanssa. Jotkut autoilijat/mopoilijat ovat sitä mieltä että jos hevosen kanssa on uskaltauduttu tielle niin on myös kestettävä muu liikenne. Eli ohitetaan liian läheltä tai kovalla vauhdilla tai sitten jäädään jurnuttamaan siihen perään et hepo on hätää kärsimässä kun ei pakoon pääse. Sitä on ihmetelty että eikö siellä ratin tai ohjaustangon takana tajuta et heppa on yhtä iso kun hirvikin, Hirveä varotaan kyllä ja odotellaan sen ratkasu siirtyä tieltä pois. Tosin hevosen tulisi olla ratsastajan tai ajajan hallinnassa, MUTTA 20v.n heppanhistorian eläneenä voin kokemuksesta sanoa ettei se aina meme niin. Esim. heppa kuulee jotain mitä säikkyy, mikä ei taas kuulu ohittavaan autoon sisään. Mielestäni autokoulun opetussuunnitelmaan pitäisi ottaa harjoituksia tällaisia kohtaamisia varten. Ainakin olisi hyvä (kummankin ) tietää hevostelijan näyttämät käsimerkit... itse sorrun joskus kansiavälisiinkin... :ashamed: Ei muuta kun reippaana käymme rekkain alle... Ismo Alangon laulun sanoin \|O
 
kaura
Olen positiivisena yllätyksenä huomannut, että nykyään nuoret kuskit, jotka ovat luultavasti vasta hetki sitten lunastaneet ajokorttinsa, hiljentävät useammin hevosen kohdalla kuin vanhemmat ihmiset. Ainakin niinä kertoina kun olen kuskin ehtinyt näkemään. Eli kyllä kai se opetus siellä autokoulussa jonkun verran on purrut. Siellä nykyään opetetaan hevosenkin ohittamisesta kuulemma?

Monenlaisia ohituksia olen hevosen selästä seurannut. Välillä sellaisiakin, että maastovarma rauhallinen hevonenkin on muutaman säikähdyshypyn ottanut. Kyllä kai sitä kuka tahansa tiellä kulkija säikähtää, jos näyttää siltä, että auto tulee päälle. Kyllä siinä kuskillekin luultavasti käy huonosti jos se reilu 500kg läsähtää ratsastajineen tuulilasiin.

Usein ajatellaan, että ratsastajan on pystyttävä hallitsemaan hevonen kuin hevonen tilanteessa kuin tilanteessa, mutta on tilanteita, joissa voi käydä jotain odottamatonta vaikka olisi kuinka kokenut ratsastaja. Aina ei hepo pysy hanskassa vaikeissa tilanteissa, mutta eipä pysy ne autotkaan, eli 100% varmaa kuskia tai ajoneuvoa ei ole olemassakaan. Olosuhteet määräävät paljon.

Veljeni törmäsi pari päivää sitten peuraan ja jo se teki pahaa jälkeä uuteen autoon. Veljelle ei onneksi käynyt kuinkaan, mutta auto kiikun kaakun meneekö lunastukseen. Ja se oli vain peura. Hevonen on huomattavasti isompi JA hevosen selässä on usein se ratsastaja, jonka henki on myös kyseessä jos jotain sattuu.
 
Lain mukaan autoilijan kuulu väistää hevosta liikenteessä, joten jos jotain tapahtuu niin kyllähän se autoilijan syyksi menee. tuttavalla asiasta kokemusta ja poliisin kautta autoilijalle laskut!!! niin että kyllä se auto on sit vaikka pysäytettävä jos heppoja tulee vastaan. ja jokamies oikeus antaa luvan ratsastella melki missä vaan!!! Meilläpäin kanssa muutama kaahari mutta menen tylysti keskelle tietä että hiljentävät ni ni kummasti ovat alkaneet varoa hepoja liikenteessä kun ovat nähneet miten munkin raysukulta pomppii ja hilluu jos auto kaahaa, mut jos nätisti ajetaan, ni eipä tuo mitään tuumaa...
 

Yhteistyössä