Raskauspahoinvointi... Apua ensikertalaiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoinen vatsassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoinen vatsassa

Vieras
Tuntuu että pahaolo on kellon ympäri ja tänäänkin olen oksentanut 2 kertaa eli molemmilla kerroilla kun yritin jotain syödä. Miten saada edes jotain pysymään sisällä? Kärsiikö vauva tästä ravinnottomuudesta? Kauan teillä pahoinvointi on kekstänyt? Mikä sinulla on auttanut pahoinvointiin? Minulla nyt rv.9 ja tuntuu että vain pahempaan mennään... Oloa ei helpota että on kamala flunssa ja limaa tulee joka tuutista.

Jollet ravintoo saa sisään niin tee niinkun mä ja syö niitä valion marjakeittoja.On jotain pakko saada sisään,kyllä se vauvallekin pidemmällä tähtäimellä hallaa tekee.Mulla kesti rv 12 saakka pahoinvointi ja söin vaan omenoita,porkkanoita(ei liikaa,a-vitamiini!) ja marjakeittoja.Suurimmaks osaks.Pahoinvointiin autto jääpalojen pureskelu ja ulkoilu.

Työtakin taskussa oli paloja noita, ja nakersin niitä pitkin päivää. Tai hapankorppua. Ja lepoa sängyssä syömisen jälkeen. Kylmiä mehuja pieniä huikkia jne.

Yritä syödä kaikkea kylmää, mitä tekee mieli. Jääkaappikylmä ruoka saattaa mennä paremmin alas kun lämmin. Mie söin alkuraskaudessa jääkaapissa kylmennettyjä kasviksia (jäävuoisalaatti ja paprika oli herkkua) sekä Corn Flakeseja kylmällä maidolla. Makeeta ei voinu syödä, kun se vaan pahensi oloa. Pahoinvointi loppu rv. 12-13.
Onnea raskaudesta :wave: :heart: :flower:

Ei siihen mikään auta. Itse olen sen kokenut 2 kertaa. Molemmilla kerroilla tiputukseen asti joutunut. Aivan turha kenenkään ketä ei ole samaa kokenut tulla sanomaan, että juo marjakeittoja,syö hapankorppua tms. Aivan turhaa kun ei MIKÄÄN pysy sisällä.
Sairaalassa ovat kätilöt sanoneet molemmista kerroista, että alkuraskaudessa vauva ottaa kaiken tarvitsemansa äidin kehosta. Eli älä murehdi, vauva kyllä pärjää.
Ekasta kesti vk12 asti ja toisesta vk16 asti. Tsemppiä.

Mulla oli esikoisen odotuksen aikana tosi vaikea pahoinvointi. Oksensin pahimpina päivinä varmaan kymmenen kertaa (tai ainakin kyökkäsin, eihän mahassa usein ollut enää mitään oksennettavaa) ja mikään kunnon ruoka ei edes mennyt alas. Kaksi kertaa olin tiputuksessa, jälkimmäisellä kerralla neljä päivää. Kesti n. viikolle 19-20 asti :( Pidin itseni hengissä apteekista ostettavilla lisäravinnejuomilla (samoilla, joita sairaaloissa on joskus tarjolla vähän syöville potilaille) ja ne hiukan lievittivät oloa. En muista juoman nimeä, mutta etenkin kaakaon makuinen kylmänä oli oikein hyvää. Lisäksi aloin juoda Beroccaa ja myös se lievitti pahoinvointia.

Monien viisaat neuvot tyyliin "laita illalla keksi yöpöydälle ja syö aamulla ennen ylösnousua" tuntuivat aika huvittavilta ja melkoisen raivostuttavilta, koska hyvin usein oksensin jopa öisinkin.

Kyllä se ohi menee, mäkin selvisin :)

Komppaan edellä olevia: riittävästi vettä ja nestettä ja kaikkea KYLMÄÄ. Ihan sama mitä, kunhan se on kylmää ja alas mene (ja alhaalla pysyy).
Tsemppiä!

Mulla kesti n. 14 viikolle asti, sit helpotti.

Mä taas en olis voinu kuvitellakaan paprikaa, jäävuorisalaattia, maitoa tai corn flakesia. Puistattaa näin jälkeenpäin. Sellasta joka sulaa helposti, niin vois koittaa. Kaurapuuro esim.

ulos pitäs mennä, se auttaa, ees pikku lenkki!! mulla autto myös se että koko aian söi pikkusen jotain , aamupalaksi pikkasen leipää ja kurkkua ja maitoa ja vaikka omenaa ja syöt ne pikkuhiljaa vaikka parintunnin sisällä niin ei tuu ähkyä, noi marjakeitot on hyviä, lasissa pitää jääkaapissa ja käydä hörppy sillontällön ottamassa!! mulla kesti vr15 asti, mutta oloa helpotti kun söi kevyesti ja kokoaika pikkumääriä, ja pikku happihyppelyt

Ite en oksentanu, mutt ällöön olonn autto vissy. Ja mulla piti olla olvin vissyä tai rainbowin vissy on kans auttanu. Pulassa olin jos ei löytyny jääkaapista. Ja mitään makeaa en voinu kuvitellakaan ja suolasta piti miettiä mitä teki mieli ja mikä autto äklöön oloon. Se niin riippu päivästä mikä syöminen oli ok.

helpottaa voi oloa syömällä ihan mitä vaan mikä sattuu maistumaan, hedelmät, juurekset, jäätelö, keksit, karkkien imeskely yms. Kun ei päästä mahaa tyhjäksi vaan syö koko ajan jotain pientä niin ei ole niin hirveä olo koko ajan. Ja helpottaahan se kun tulee viikkoja lisää.

Minulla kans ollu todella rajuja pahoinvointeja. Toisessa raskaudessa ei auttanut mikään. olin 4 viikkoa tipassa ja pahoinvoiti jatkui synnytykseen asti. Oksensin 2-10kertaa päivässä. Pahin vaihe oli rv 28 asti.

Kolmannessa raskaudessa olin vain viikon tipassa ja silloin mulla auttoi lämmin tee sekä kylmät puolukat:)

mulla oli tokasta lapsesta ihan järkky pahoinvointi, yölläkin piti oksentaa ja kesti rv16 asti. mulle neuvottiin lääkärissä et mahdollisimman neutraalia ruokaa joka ei ärsyttäis mahaa enempää esim. pastaa ilman mitään kastikkeita ja sit jotain juustoja tms. mistä sais energiaa. Ite kuitenkin koin et loppujenlopuksi kannatti syödä vaan sellaisia ruokia jotka oli helppo oksentaa :ashamed: niinku jäätelöä ja mehukeittoja, riisimuroja ja muuta sellaista

Sikiö kyllä ottaa kaiken tarvitsemansa sulta,älä huoli.Kunhan nesteitä saat tarpeeksi niin kaikki on hyvin.

Jääpalat vois auttaa,tai mehujää.

Itselläni oli pahoinvointia ja aamuoksentelua rv 14 asti.
Tosiessa raskaudessa oksensin kolmesti päivässä rv25 asti,sen jälkeen voin vain pahoin rv35:D

olen viikolla 18. pyörrytys ja heikotus, pahoinvointi ja oksentelu on edelleen päivittäistä. eilen en edes päässyt sängystä taas ylös. nyttenkin pyörryttää ja yököttää. sain viime maanantaina jo neuvolalääkäriltä lääkettä postafen ja primperan jonka pitäis helpottaa pahoinvointia. ei ole auttanut. uhkas jo tiputuksella jos ruoka ei pysy sisällä. kaikki koitettu. homeopatia, b-vitamiini, akupainanta rannekkeet, syömistä usein ja vähän kerralla. MIKÄÄN EI AUTA! esikoista odottaessa ei ollut yhtään pahoinvointia ja nyt tässä toisessa on niin järkyttävää että olen 100& vasma että mun lapsiluku on täynnä nyt kun tämäkin saadaan syntymään.

Mä olen rv 19 ja edelleen on paha olo, oksentelu on tosin vähentynyt huomattavasti rv 12 jälkeen. Siinä rv 6-10 oli pahimmillaan ja heräsin jopa yöllä siihen että nyt lentää ja paineella, kivat oksuraidat jäi seinään kun syöksyin sängystä vessaan useamman kerran. Keksejä oli yöpöydällä ja pillimehuja, se pillimehun juonti ennen ylösnousua helpotti ainakin sen verran, että mahassa oli jotain oksennettavaa jos (ja hyvin usein kun) oksu tuli, ei tarvinnut kitkerän makuisia mahahappoja oksentaa. Mutta muuten neuvoni on seuraavanlainen: Juo ja syö ihan sitä mitä mieli milloinkin tekee. Itse söin hyvällä omalla tunnolla esim. valmislihapullia, kun niitä teki mieli ja alas menivät. Usein maistui tomaatti ja tomaattipitoiset ruuat, kuten lasagne tai pasta ja tomaattikastike. Ihan outojakin mielitekoja oli. Jos edes jokin päivän aikana pysyy sisällä, niin sitä on syötävä. Nyt kun raskausviikkoja on jo enemmän, pystyn syömään melkein mitä vaan, ruokavalio on hieman terveellisempi kuin alussa. Vitamiinilisä helpottaa omaa oloa, jos tuntuu että vauvalle ei jää ravinteita. Ja kotoa poistuminen tosiaan auttaa, vaikka kamalalta tuntuisi, niin kun pääsee vähän eri ympäristöön, niin saattaakin saada alas jotakin pientä. Itse kävin jopa ravintolassa syömässä (kotimatkalla tosin oksensin autoon). Mehujäät helpottaa ainakin oksennuksesta arkaa kurkkua.

Yhteistyössä