raskausneuvola: terkka laittoi lähetteen perhetyöntekijälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaus

Vieras
Ensimmäinen raskaus, minä olen 22vuotias, mies muutaman vuoden vanhempi.
Ihan perusonnellinen ihminen olen. En siis mitenkään valittanut ole jaksamisestani tms, joskus olen sanonut että oli yllätys että raskaana ei tunne aina oloaan hehkeäksi jne. Ja että miettii hieman toki sitä, miten tulemmme pärjäämään.

Terveydenhoitaja alkoi viime kerralla puhua (rv 30) että minä ja mieheni voitaisiin mennä keskustelemaan perhetyöntekijän kanssa, kun olen nuori odottaja.

Onko teillä kokemuksia, että laitetaanko siis perhetyöntekijälle lähete näin "helposti" --> itse sitä pyytämättä?

Hieman ihmetyttää :D Mutta siis ihan ok on tavata perhetyöntekijä, mietiskelin vain että mitenhän yleensä on...
Mutta mietiskelen vain, että onko terveydenhoitaja tehnyt minusta jotain "diagnoosia" päässään..

meillä nuoret odottajat käyvät perhetyöntekijällä (vantaalla) eikä sitä tarvitse sen kummemmin jännitellä. ihan rutiinia. muita syitä voi olla kanssa liuta mutta ikä on kriteeri...

Sain miekii viime viikolla neuvolasta jotkut ihmepaperit, jotka piti täyttää. Mies täytti oman lappunsa ja mie oman, siinä oli jotain kysymyksiä, että onko parisuhteessa väkivaltaa yms. Sain myös turvakodin yhteystiedot ja kehotuksen ottaa mies mukaan neuvolalääkärille, että voivat tehdä "laajan lääkärintarkastuksen", joka jotenkin kai sitten koskee miestäkin. En tiedä, tuntuu vähän oudoilta nää jutut. Meillä kun ei ole eka lapsi, eikä toinen.

Et todellakaan ole mikään ns. nuori odottaja, vaan aivan ihanneiässä oleva odottaja. Sähän olet AIKUINEN NAINEN. Tuo ikä taisi nyt vain olla joku, millä halusi perustella ja piilottaa todellisen syyn?

Meillä perhetyöntekijää iän puolesta suositellaan alaikäisille odottajille ja joissakin tapauksissa 18-vuotiaille.

Erikoista, et ole kuitenkaan mikään teini-ikäinen o_O Itsekin olin 22-vuotias odottaessani esikoistani eikä perhetyöntekijää ainakaan tässä kunnassa rutiininomaisesti tarjota selvästi aikuiselle odottajalle...

[QUOTE="vieras";28317830]meillä nuoret odottajat käyvät perhetyöntekijällä (vantaalla) eikä sitä tarvitse sen kummemmin jännitellä. ihan rutiinia. muita syitä voi olla kanssa liuta mutta ikä on kriteeri...[/QUOTE]

okei eli tästä se kai johtuu? vantaalla siis asun!

[QUOTE="vieras";28317830]meillä nuoret odottajat käyvät perhetyöntekijällä (vantaalla) eikä sitä tarvitse sen kummemmin jännitellä. ihan rutiinia. muita syitä voi olla kanssa liuta mutta ikä on kriteeri...[/QUOTE]

Joo. totta. NUORET odottajat. 22-vuotias ei ole todellakaan mikään ns. nuori odottaja.

Itse olin 17-vuotias odottaessani esikoista. Ei puhettakaan mistään perhetyöntekijästä..
Kuopusta odotin 19-vuotiaana ja nyt 22-vuotiaana kolmas tulossa (rv39). Eikä edelleenkään puhetta perhetyöntekijästä.
Mies on 25.

Sain miekii viime viikolla neuvolasta jotkut ihmepaperit, jotka piti täyttää. Mies täytti oman lappunsa ja mie oman, siinä oli jotain kysymyksiä, että onko parisuhteessa väkivaltaa yms. Sain myös turvakodin yhteystiedot ja kehotuksen ottaa mies mukaan neuvolalääkärille, että voivat tehdä "laajan lääkärintarkastuksen", joka jotenkin kai sitten koskee miestäkin. En tiedä, tuntuu vähän oudoilta nää jutut. Meillä kun ei ole eka lapsi, eikä toinen.

Kuulostaapa kummalta :|

22-vuotiasta ei kyllä lasketa millään muotoa nuoreksi odottajaksi. Meillä on ohjeena, että jokaiselle alaikäiselle odottajalle suositellaan perhetyöntekijän tapaamista ja kaikille muille odottajille vain tarvittaessa.

samat olen kokenut. tyyli on siellä tollainen kaikille. viestintä on sellaista tyhmille idiooteille suunnattua kansavalistusta hyperammattilaisilta. että juo maitoa, pyyhi pylly kun käyt vessassa, pese hampaat kahdesti. Lähetetään nyt lähete milloin minnekin tuikitärkeällä AMMATTIihmisiselle 30 km päähän, että voit sitten siellä jumpassa ravata vauvasi kanssa, kun vauvalla on ehkä kiero selkä, niin voit autossa sitä istuttaa oikein runsaasti monta kertaa viikossa että ammattilainen sitten kurkkaa teitä, jos ehtii, voi olla että ehdikään muuten.

jonkun paperin se terveydenhoitaja täytti, missä luki että syy perhetyöntekijän tapaamiseen: alle 21v odottaja. no, minä olen tosiaan 22v, mutta terkkari sanoi, että sinäkin voit mennä..:D

Mua ihmetytti kanssa kun kuopusta odotin 2011 noi samat kyselyt, ja "laaja lääkärintarkastus" paljastui meidän osalta neuvolatädin ja lääkärin mulkoiluun miehen suuntaan, ja toistelemalla kysymystä onko kaikki varmasti hyvin?:D
Ihan naurettavia on heidän lappusensakin mitä piti täytellä!

Mua ihmetytti kanssa kun kuopusta odotin 2011 noi samat kyselyt, ja "laaja lääkärintarkastus" paljastui meidän osalta neuvolatädin ja lääkärin mulkoiluun miehen suuntaan, ja toistelemalla kysymystä onko kaikki varmasti hyvin?:D
Ihan naurettavia on heidän lappusensakin mitä piti täytellä!

Oliko teillä joku erityinen syy miksi tähän rumbaan jouduitte?

terkkari on ihan varmasti vain puheidesi perusteella, kun yllätysvauva ja jos ei tunne hehkeältä. Voithan mennä, tai kertoa, että et koekaan tarvetta, ilmoitat vain iloisesti heille, että olo on hyvä ja odotat vauvaa nyt innokkaasti.

Niitä löytyy hieman virkaintoisia terkkoja vähän joka puolelsta. Minä olin esikoista odottaessani 33 ja mies 35 ja meille ehdotettiin perhetyöntekijää käymään kotona. Kummallakin vakityöpaikat, talous ja terveys kunnossa, rakastetaan toisiamme yli kaiken ja sude toimii. Kieltäydyin kohteliaasti enkä löytänyt tuohon muuta syytä kuin sen, että miehellä on pitkä parta ja kalju pää ja näyttänee kai sitten jonkun mielestä pelottavalta. Onhan se toki pelottava, ohjelmistosuunnittelijathan yleensä on... :D

Onneksi ei ollut oma terkka kyseessä, hänelle sitten mainitsin myöhemmin asiasta ja oli ihan ihmeissään, että meille oli tuollaista ehdotettu. :)

Laaja lääkärintarkastus on normaali toimeenpide kun kyseessä on uusperhe jossa kummallakin vanhemmalla on neurologiset diagnoosit ja elämänhallinta hukassa.

[QUOTE="Xxxxx";28317904]http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/maaraaikaistarkastukset/laaja/aitiysneuvola[/QUOTE]

Niin? Mutta meillä on kokemusta useammasta lapsesta, äitiyskortissa lukee että "erittäin terveet elämäntavat", emme tupakoi, itse en juo lainkaan ja mies vain vähän. Käydään töissä jne.

Yhteistyössä