raskausneuvola: terkka laittoi lähetteen perhetyöntekijälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oliko teillä joku erityinen syy miksi tähän rumbaan jouduitte?

Ei ollut mitään sen erityisempää syytä 4 lapsi tulollaan, ja terkka selitti mulle vaan jostain muuttuneista neuvola "seuloista"?
Mun mies on ulkomaalainen, joten jotenkin sai mulla karvat pystyyn toi ihme meininki, tuijotella miestä päästä varpaisiin, ja kysellä siinä huolestuneen näköisenä multa onko kaikki hyvin?:O Mieskin sitä ihmetteli, ja naurettiinkin yhdessä sen käynnin jälkeen ihmisten ennakkoasenteille?!:D

Jep. Kyllä näitä ilkeitä ihmisiä piisaa täällä palstalla kuin muuallakin. Voi olla jopa terkoissa tyhmiä ja ilkeitä mukavien joukossa. Siellä ei kannata kertoa ku oleelliset asiat, kun on niin paljon tulkinnan ongelmia joillain ihmisillä. :)

Tässä taas syy miksei neuvolaan kannata edes myöntää olevansa väsynyt. Minäkin olen toukokuussa 21, esikoinen 2v ja mies 24v ja toinen tulossa (rv 37) eikä meille ole koskaan mtn tuollaista edes ehdotettu..

Meillä perhetyöntekijä käy kaikissa perheissä juttelemassa joihin on vauva tulossa, ja vielä vauvan syntymän jälkeenkin! oli ikä mikä tahansa ja lapsi eka tai viides :) saa kait siitä kieltäytyä jos ei halua mutta eipä tuo haitannutkaan vaikka kävi.

Neuvolan perhetyö on aika uusi työmuoto eikä sillä ole tekemistä lastensuojelun kanssa. Tai se on ennaltaehkäisevää siinä missä päiväkoti, neuvola jne. Ja usein eka käynti on sen takia, että palvelu tulee tutuksi ja kynnys pyytää apua madaltuu, jos joskus tarvitsee apua.

Sellainen malli, missä perhetyöntekijä tapasi kaikki odottavat vanhemmat, laski mm. huostaanottoja sillä seudulla. Joten jos hyväosaisena tuntuu, että turhaa taas vahdataan ja en minä ainakaan, niin kannattaa olla kuitenkin hyvillään palvelun olemassaolosta.

• Tykkää
Reactions: Xtina
Täällä käy kans esikoista odottavien perheiden luona perhetyöntekijä. Oli tosi rento, eikä mitään nipottanu, vaikka me puhuttiin ihan rennosti kaikesta. Sano lähtiessään et ei tästä perheestä huolta, ja kirjotti papereihinkin se. Mutta jos se teilläpäin ei ole tapana, niin ehkä sillä heräs joku huoli. Kysyisin ihan selvyyden vuoksi ens kerralla, voihan olla et on ihan muuttuneet systeemit tms.

Neuvolassa työskennelleenä haluan vain kommentoida tuohon laajaan terveystarkastukseen. Turussa se ainakin tehdään kaikille, ikään, lasten lukumäärään tai muihinkaan asioihin sen enempää huomiota kiinnittimättä. Se vaan tehdään kaikille. Piste. Itsekin pidän kyseistä kyselylappua tyhmänä ja turhana mutta kun se määräyksissä lukee niin tehdään nyt sitten.

Tää laaja terveystarkastus on joku uudistus ainakin meidän paikkakunnalla. Ekan kahden lapsen kanssa sellaista ei ollut mut nyt kolmannen kanssa on mies välillä pyydetty neuvolaan mukaan ja enemmän on kyselylappujen täyttelyä ja keskustelua parisuhteesta ym. Eli ihan rutiinisti ainakin täällä tehdään.

Joo ei todellakaan ole 22v nuori odottaja :D Omani sain 21v:nä enkä tosiaan pitänyt itseäni millään tavalla nuorena äitinä. Olimme ehtineet käymään muutaman vuoden lapsettomuushoidoissakin..

Ehkä terkka on havainnut jotain, mikä on pistänyt hälytyskellot soimaan tai ainakin haluaa varmistella, että ap:n perhe saa kaiken mahdollisen tuen. Eihän se terkka voi ääneen sanoa, että "laitetaas teidät nyt tuonne perhetyöntekijälle, kun miehes näyttää ihan vaimonhakkaajalta" tms. Eli sanoo iän olevan syy, vaikka taustalla muita epäilyksiä. Kyllähän sitä itsekin maallikkona tekee pariskunnista havaintoja ja tulkintoja. Monesti ongelmatapaukset vaan näkee päällepäin; olemus on jotenkin epämääräinen, puhetyyli karkea, monesti asennekin paistaa läpi ihan ilman sanoja. Ja varmasti työnsä puolesta terkka vielä herkemmin on tuntosarvet pystyssä tavatessaan erilaisia pariskuntia.

Mä olen pistänyt merkille meidän lastenneuvolassa sellaisen jaon kahden terkan välillä, että toiselle menee ns. normaalit vanhemmat ja lapset, toisen luokse nuoret, maahanmuuttajataustaiset sekä sellaiset, joista näkee jo päällepäin, että jotain häikkää perheessä on. Kyllä sen vaan huomaa ja itsekin pystyn jo odotusaulassa sanomaan, kumpaan huoneeseen kukin perhe menee...

Toi väkivaltakysely on tietääkseni kaikkialla. Siitä ei tartte hämmästyä.
Meillä vauvan 6viikkoa tarkastuksessa lääkäri tenttas et mistä me haetaan vesi ja onko sähköä. Hieman ihmettelin et mustä se nuo ties ja miten ne liittyy vauvan tarkastukseen.

[QUOTE="Veera";28318332]Ehkä terkka on havainnut jotain, mikä on pistänyt hälytyskellot soimaan tai ainakin haluaa varmistella, että ap:n perhe saa kaiken mahdollisen tuen. Eihän se terkka voi ääneen sanoa, että "laitetaas teidät nyt tuonne perhetyöntekijälle, kun miehes näyttää ihan vaimonhakkaajalta" tms. Eli sanoo iän olevan syy, vaikka taustalla muita epäilyksiä. Kyllähän sitä itsekin maallikkona tekee pariskunnista havaintoja ja tulkintoja. Monesti ongelmatapaukset vaan näkee päällepäin; olemus on jotenkin epämääräinen, puhetyyli karkea, monesti asennekin paistaa läpi ihan ilman sanoja. Ja varmasti työnsä puolesta terkka vielä herkemmin on tuntosarvet pystyssä tavatessaan erilaisia pariskuntia.

Mä olen pistänyt merkille meidän lastenneuvolassa sellaisen jaon kahden terkan välillä, että toiselle menee ns. normaalit vanhemmat ja lapset, toisen luokse nuoret, maahanmuuttajataustaiset sekä sellaiset, joista näkee jo päällepäin, että jotain häikkää perheessä on. Kyllä sen vaan huomaa ja itsekin pystyn jo odotusaulassa sanomaan, kumpaan huoneeseen kukin perhe menee...[/QUOTE]

En tajua miksi maahanmuuttajatausta vaikuttaa että pidetään riskiperheeä, TOSI tyhmää. Karkea puhetyyli voi olla ihan tapa, niin naisilla kuin miehilläkin, ilman että tarkottais huonoa kotia. Esim. jotkut laskee hurttia huumoria.

Meidänkin piti täyttää väkivaltakysely lomakkeet ja paaljon muita kyselyitä koskien parisuhdetta. Kerran erehdyin sanomaan neuvolatädille että minua väsyttää (oli aamun ja klo about 9, siis ensimmäisiä vuoroja) no siitähän täti huolestui ja alkoi kyselemään että olenko masentunut, onko kotona/parisuhteessa kaikki hyvin?! Siis voi vittu mulla meinas suoraan sanottuna mennä hermot! Pitäs kai neuvolatädinkin tietää että raskaus on rankkaa ja väsyttävää aikaa, luulisin että useimmat raskaana olevat naiset tuskin on aamulla virkeimmillään. Perkele jos aamulla väsyttää niin eikai se sitä tarkota että on masentunut tai kotona jokin huonosti :D

• Tykkää
Reactions: Rockwood

Yhteistyössä