Raskausmyrkytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kassu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kassu"

Vieras
Olen rv 26 nyt ja minulla on verenpaine suht korkea 130/100 ja valkuainen yhdellä + ja hieman turvotusta.
Onko kellään ollut tälleen ja kuinka kauan vai onko pahetunut ja jouduttu ennen aikaiseen synnytykseen? Mitä hoitoa olette saaneet lievään raskausmyrkytykseen? Olettteko joutunut sairaalaan makailemaan?

Mulla todettiin raskausmyrkytys "vasta" viikolla 32, vaikka olin kärsinyt oireista jo pitemmän aikaa.
Viikolla 35 sitten jouduin sairaalaan, makasin siellä vähän reilut 2 viikkoa ja lapsi syntyi tasan vkolla 38.
Synnytys käynnistyi itsestään päivää ennen sovittua käynnistystä. :D
Ja hoitoahan tohon raskausmyrkytykseen ei tietääkseni ole, kun olin sairaalassa niin verenpaineet ja verikokeet otettiin jokapäivä, ja lisäksi joka kerta kun kävin pissalla niin piti pissata "tarkkailuastiaan" mistä sitä myrkytyksen tilaa sitten myös tarkkailtiin.
Oli lievä myrkytys myöskin.

Joo ole kyllä tarkkailun alaisena. Neuvolassa käyn verenpaineen mittauttamassa ja sain kotia stiksejä millä mitata valkuaista. Olen nyt äitiyslomaan asti sairauslomalla.

Mitä sun neuvolan terkka sanoi tuohon? Kuulostaa mun mielestä huolestuttavalta, onko sulla muita oireita? Itselläni oli pitkään oireita ja vasta loppuvaiheella pomppasikin oikein kunnolla valkuaiset jolloin synnytys käynnistettiin. Mun käsitykseni mukaan siihen ei olisi mitään hoitoa, muuta kuin lepo ja tietty synnytys silloin kun se mahdollista. En oikein osaa auttaa :/

Tiedän tapauksia jossa synnytys jouduttu käynnistämään jo h25 pre-eklampsian vuoksi, joten tietty mahdollisuus "raskausmyrkytyksen" kehittymiseen on näilläkin viikoilla olemassa. Milloin olet neuvolassa käynyt ja mitä sanottiin jatkoista?
Tilanne voi pysyä pitkään tuollaisena tai se voi jopa päivien kuluessa johtaa vaikeaan pre-eklampsiaan.Eli seurattava on tilannetta. Lepo on hoitona korvaamaton! Millaiset verenpaineet sinulla ollut raskauden alussa/normaalisti? Joskushan tuo valkuainen virtsassa voi olla myös virtsatietulehduksesta kertovaa..

Mitä sun neuvolan terkka sanoi tuohon? Kuulostaa mun mielestä huolestuttavalta, onko sulla muita oireita? Itselläni oli pitkään oireita ja vasta loppuvaiheella pomppasikin oikein kunnolla valkuaiset jolloin synnytys käynnistettiin. Mun käsitykseni mukaan siihen ei olisi mitään hoitoa, muuta kuin lepo ja tietty synnytys silloin kun se mahdollista. En oikein osaa auttaa :/

Olin pari päivää sairaalassa lepäilemässä selkäsärun takia ja siellä tämä sitten huomattiin. Verenpaine on ollut korkea jo jonkinn aikaa, mutta pissä puhdas paitsi nyt sit sairaalassa pompsahti siihen yhdelle +

[QUOTE="vieras";22247270]Tiedän tapauksia jossa synnytys jouduttu käynnistämään jo h25 pre-eklampsian vuoksi, joten tietty mahdollisuus "raskausmyrkytyksen" kehittymiseen on näilläkin viikoilla olemassa. Milloin olet neuvolassa käynyt ja mitä sanottiin jatkoista?
Tilanne voi pysyä pitkään tuollaisena tai se voi jopa päivien kuluessa johtaa vaikeaan pre-eklampsiaan.Eli seurattava on tilannetta. Lepo on hoitona korvaamaton! Millaiset verenpaineet sinulla ollut raskauden alussa/normaalisti? Joskushan tuo valkuainen virtsassa voi olla myös virtsatietulehduksesta kertovaa..[/QUOTE]

Ei ole virtsatulehdusta se testattiin sairaalassa. jatkossa siis jos paineet nousee vielä ja valkuainen pysyy samassa tai nousee niin takaisin äippäpolille. Verenpaine oli alussa ihan normi 122/68 jotain tuohon suuntaan

Kauhean vaikeaa on se lepääminen, mutta mitä minä en pienen eteen tekisi ja itseni myös. Onneksi mies on kotosalla nyt ja hommat hoituu vaikka lepäisinkin päivät pitkät.

Itselläni raskaysmyrkytys puhkesi h28+3,ja h29+6 raskaus piti purkaa,koska omat oireeni menivät jo niin vaaralliseksi. Sairaalassa olin tuon välisen ajan, makoilin ja lepäsin,yritin tuskiltani pärjätä. Verenpaine lääkettä söin maksimimäärän,silti paineet huitelivat pahimmillaan 190/130 tasolla. Onneksi myrkytys ei vaikuttanut lapseen, vaan hän syntyi kiireellisellä sektiolla, ollen hyväkuntoinen ja kokoinen. Niin,ja siis 28+3 valkuaisarvo virtsasta oli 0,4g,ja 29+6 se olikin jo 7,4g.

Valkuainen voi tulla myös valkovuodosta,HUOLELLINEN alapesu siis ennen tikkuilua.
Saatko verenpainemittaria kotiin?Monella paineet ovat korkeammat kun muualla mittaavat.Mulla tämän takia mittari kotona,arvot tyyliin 138/76,neuvolassa yli 150/80.
Myös turvotusta kannattaa seurailla.
Itsellä edellisessä raskaudessa myrkytys lievänä,oli pari päivää tarkkailussa mutta lapsi syntyi ihan itsekseen myöhemmin.
Nyt rv 37 ja kaikki ok, viikon päästä käynnistetään vauvan ison koon takia.

LEPÄÄ LEPÄÄ LEPÄÄ!

OIKEASTI!

Kun sulla nyt paineetkin nousee se on henki pois jos pahaksi menee myrkytys.

Lepäämällä oikeasti maaten pelaat vauvallesi lisää aikaa oll mahassa ja keuhkot kehittyvät paremmin.Tällä säästyy vauva kaikenlaisilta komplikaatioilta.
Outoa ettei sinua ole sairaalaan laitettu paineitten takia sillä ne voi humahtaa tuosta vaan.Yleensä aloitetaan verenpainelääkitys rinnalle ja makaat pimeessä huoneessa vain vessa käynti sallittuna.Ehkä televisio on kaverina.
Näin vauvalles saadaan paremmat pmahdollisuudet selviytyö sillä totuushan että noilla viikoilla on huonot mahdollisuudet selviytyä viel vaikka osa pärjääkin. 30 viikoilla prosentti on jo 80% jotka selviää eläviin kirjoihin.

Tuo pimeessä makaaminen ilman toimintaa auttaa pitämään paineet kurissa.Sairaalassa saisit vauvan keuhkoja kypsyttävää kortisonia mutta se pitää saadaa päiviä ennen raskauden purkua että vaikuttaa.

Yhteistyössä