raskausmyrkytys ja alatiesynnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
eli nyt rv 34 ja raskausmyrkytyksen oireita alkanut olla, pissassa valkuaista, turvotusta, päänsärkyä...verenpaine normaali(ainakin vielä...) onko kellään tietoa joko näillä raskausviikoilla voitaisiin käynnistää alatiesynnytys jos raskausmyrktys tosissaan iskee päälle? vai onko sektio "pakollinen"? esikoiselta oli raskausmyrkytys ihan loppuraskaudessa ja synnytys käynnistyi itsestään ennekuin tilanne ehti pahaksi.

Mulla on ollut raskausmyrkytys kahdessa ekassa raskaudessa, ja molemmat olen synnyttänyt alakautta. Ekassa raskaudessa myrkytyksen oireet tulivat suunnilleen tuohon aikaan kuin sullakin, ja poitsu syntyi käynnistyksellä vkolla 38. Käynnistysyrityksiä oli kaksi tai kolme, en muista tarkkaan, ja joista siis viimeinen onnistui. Tokassa raskaudessa myrkytyksen oireet tulivat vähän myöhemmin, mutta silloinkin käynnistettiin 38:lla viikolla. Eka käynnistysyritys onnistui.

Sen voisin vielä lisätä, että juttele lääkärin kanssa, kunhan hänen pakeilleen pääset... mä sanoin lääkärille, että mieluummin käyn läpi useampia käynnistysyrityksiä kuin että sitten on pakko mennä sektioon. Lääkäri onneksi oli järkevä ja inhimillinen, ja laittoi saman tien geelit kohdunsuulle =) Se oli vuonna -98, kun noita geelejä käytettiin. Vieläköhän ovat käytössä nykyisin :)

Mulla yritettiin käynnistää kahtena päivänä, mutta ei käynnistynyt, koska kohdunsuun tilanne oli niin epäkypsä. Kiireellinen sektio tehtiin, koska oma vointi huononi. Vauva syntyi siis rv 35+0.

Yhteistyössä