Raskausmyrkytys ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miranda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miranda

Vieras
Millasilla verenpaine arvoilla olette joutuneet sairaala tarkkailuun ? Oliko kohonnutta verenpainetta koko raskauden ajan vai tuliko yhtäkkiä ? Oliko muita oireita ? Valkuaista virtsassa`? Päänsärkyä ? Turvonneet jalat / kädet / kasvot ja kuinka paljon - eli onko se turpoaminen ja painon nousu jotenkin huomattavaa / äkillistä ?

Soitin neuvolaan ja sanottiin että arvoilla 90/140 Suomessa otetaan äityispolille. Noita muita oireitakin voi olla. Sikiön liikkeitä pitää seurata eli min. 10 liikehdintää tunnin aikana. Miten ne lasketaan ?

Itse asun ulkomailla ja pieniä merkkejä raskausmyrkytys on itsestään antanut. En ole varma kuinka tehokkaasti täällä toimitaan ja huolestuttaa oma / vauvan terveys. Eli jos vaan jollain kokemusta niin pliis kertokaa niin tiedän miten toimia ja millaista hoitoa vaatia.

110/170 oli kun otettiin sisälle, valkuaista kolme plussaa (sairaalassa arvoksi tikutuksessa 6 muistaakseni). Äitiyspolilla katsottiin ultralla napaverivirtaukset ym. ja lääkäri sanoi, että kun oli viikko 37 niin ottaa sisään tarkkailuun ja käynnistykseen.

Turvotus tuli jo vähän raskauden puolen välin jälkeen ja oli tosi vaivalloista, esim. kengännumero kasvoi neljällä. Yleensä se kai kuitenkin tulee aika yllättäin.

Verenpaine alkoi kohoamaan joskus viikolla 35 (sori en muista enää tarkkaan), sitä seurailtiin kotimittauksilla viikon verran ja pyöri siinä 100/150 kunnes kohosi vielä.
Minulla ei tullut mitään muita oireita, mutta tarkkaile tuota päänsärkyä, näköhäiriöitä ja ylävatsakipuja. Niitä kyselivät siellä sairaalassa minulta.

Terve pikkuinen poika syntyi viikolla 38+ käynnistetyllä synnytyksellä. Toivottavasti sinulla menee kaikki hyvin!

mulla kanssa turvotusta jostain viikolta 26 eteenpäin tosi runsaasti. Verenpaineet on mulla luonnostaan tosi alhaiset muuta nousivat pikkuhiljaa 140-80 tuntumaan. Virtsassa proteiini yhdellä plussalla viikolla 35 ja kahdella plussalla viikolla 37 jolloin minut myös otetiin sairaalaan tarkkailuun. Sairaalassa verenpaineet nousi kolmessa päivässä 160/100 jolloin olotilakin huononi..tuli näköhäiriötä ja sellainen tärinäolo kun olis verensokeri tosi alhaalla (vaikka olis just syönyt) Minulla tehtiin kiireellinen sektio kun oireet paheni ja vauvan sydän äänet heikkeni hetkellisesti (10 sekuntia). Tuolloin kasassa 37+5. Käynnistykseen ei ryhdytty koska viikkoja vielä niin vähän ja äiti niin raakile ja ensisynnyttäjä. Kohdunkaula vielä kiinni ja 2 cm. Trombosyyttiarvot vielä kun oli vielä melko alhaiset päädyttiin viilto tekemään pystysuunnassa bikininrajan sijaan, jotta suuret suonet säästyisi ja verenhukka olis mahdollisimman pieni. Sektio oli kyllä iisimpi juttu kuin kuvittelin ja haavakin parantunut hyvin. Poika on ihana ja ikää jo 3,5 viikkoa.

Liikkeet mitataan niin että menet sängylle kyljellesi makaamaan ja lasket liikket jotka tunnet. Liikkeitä pitäisi tulla vähintään 10 kertaa minuutissa. Jos ei tule. juo esim makeaa mehua ja tee sama juttu uudestaan. jos ei vieläkään niin ota yhteys neuvolaan.

Kannattaa tarkkailla omia oireita tarkkaan. Itselläni olo oli vielä ihan ok ihan päivää ennen sektiotakin. en olisi ilman testejä osanut päätellä kärsiväni jostain myrkytyksestä..

Ja kannattaa levätä jo vaikka ei olisi vielä raskausmyrkytykseen asti edennytkään.

hei, en tarkoita viilata pilkkua, mutta paniikin välttämiseksi alkuperäisen liikelaskennassa, 10 liikettä per tunti riittää, ei tarvitse olla minuutissa kymmentä... ;)

Yhteistyössä