Raskausmyrkytys ei ensimmäistään odottavalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja B-7
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

B-7

Jäsen
02.04.2008
513
0
16
Eräs tuttava,kolmen lapsen äiti,terveysalalla,itse asian kokeneena onnistui hieman huolestuttamaan itseni vaikken normaalisti ole moksiskaan kaiken maailman kauhukertomuksista :whistle:

Hän kuuli valitukseni turvonneista sääristä,niissä olevasta ihottumasta+päänsärystä.
Varoitteli että hänen kolmannessa raskaudessa raju raskausmyrkytys alkoi juuri säärien tuvotuksella ja ihottumalla ja lapsi syntyi kk liian aikaisin.

No minä odotan seiskaa,samalle isälle kaikki.Koskaan ei ole raskausmyrkytystä ollut,ei valkuaista pissassa eikä verenpainetta(ennemminkin matala rr)
Mulle on sanottu että raskausmyrkytykseen ei sairastuisi uudelleen synnyttäjä jollei ole sitä ekassa raskaudessa kokenut,ellei sitten isä vaihdu.
Ja niin olen aina uskonut asian olevan.

Nyt kuitenkin nämä puheet jäivät häiritsemään ja haluan kysyä onko kokemuksia asiasta?

Voiko raskausmyrkytys siis tulla tällä taustalla?

Voiko pelkkä turvotus+ihottuma olla merkki raskausmyrkytyksestä?

(mulla pe neuvola,kysyn sielä toki asiaa ja sielä selvii pissa+rr joista mulla ei nyt tietoa kuin rv 16:ta,nyt viikkoja kohta täydet 23)

Eli jos joku ystävällisesti haluaisi mulle asian selventää,oppia ikä kaikki =) :flower:

Moi!

Tälläistä tietoa löyty:

"Raskausmyrkytyksen syntyyn vaikuttavat tilastojen mukaan äidin ensimmäinen raskaus ja monisikiöraskaus. Sukuhistorialla on myös merkitystä: onko äidillä tai sisaruksilla mahdollisesti olut raskausmyrkytystä omissa raskauksissaan. Raskausmyrkytyksen riski on kohonnut, jos äiti on alle 20-vuotias tai yli 40-vuotias, jos äiti sairastaa diabetesta, verenpainetautia tai kroonista munuaisvaivaa."

"Ongelmaa on havaittu esiintyvän eniten ensimmäistä kertaa raskaana olevien parissa. Raskausmyrkytyksen aikana munuaisten toiminta heikkenee, jolloin proteiinia erittyy virtsaan. Oireisiin kuuluu myös toimintahäiriöt maksassa sekä veren hyytymisjärjestelmään liittyvät häiriöt. Verenpaineen kohoaminen hidastaa lapsen kasvua, sillä se heikentää istukan verenkiertoa. Osaa oireista voidaan onneksi lievittää lääkityksellä.

Riskiryhmään kuuluva saa olla tarkkana ja omaa vointia on seurattava. Riskiryhmään kuuluvat kaikki ensimmäistä kertaa synnyttävät, diabeetikot, yli 40 vuotiaat sekä ylipainoiset. Raskausmyrkytys voi iskeä myös, mikäli odotat kaksosia, sinulla on perinnöllinen taipumus tai sinulla on aiemmin ollut raskausmyrkytys. "

Eli käsittääkseni yleisintä ensisynnyttäjillä ja jos on ollut aiemmassa raskaudessa raskausmyrkytys, mutta myös tuota perinnöllisyyttä epäillään eli on varmaan mahdollista saada raskausmyrkytys, vaikka aiemmissa raskauksissa ei sitä ole ollut?

Raskausmyrkytyksen voi saada kuka tahansa, aiemmista raskauksista riippumatta. Pelkka jalkojen turvotus ei kylla merkkaa mitaan. Loppuraskaudesta voi turvota pahastikin ja silti kaikki ok. Kesa ja helle turvottaa viela lisaa. Ihottuma voi liittya raskaushepatoosiin kovan kutinan seurauksena, mutta en ole kuullut etta ihottuma viittaisi myrkytykseen. Minulla on kaikissa kolmessa raskaudessa tullut myrkytys ja se vuoksi tiedan myrkytyksen oireet aika hyvin.
Jos sinulla on mita tahansa nakokentan hairioita, paansarkya (varsinkin otsan seudulla), pahoinvointia, vatsakipuja (ylavatsalla ja kylkiluiden alla) niin kannattaa kayda neuvolassa viivyttelematta.

Yhteistyössä