Raskausmahdollisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jasmine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jasmine

Vieras
Mieltäni on jo jonkin aikaa painanut mahdollisuus tulla raskaaksi. Tarkoitan siis sitä, että minä ja avomieheni haluisimme kumpikin perheenlisäystä todella paljon. Vielä ei olla edes kunnolla yritettykään ja syy tähän on oma terveydentilani.

Olen sairastanut diabetesta kohta 8 vuotta, kärsinyt anoreksian (joka on jo historiaa) ja kärsin myöskin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja hyvin usein (kuten siis tälläkin hetkellä) mulla jää menkat kokonaan pois ja saattavat olla pois useamman kuukauden. Diabeteksen takia odottelen pääsyä naistenklinikalle jossa minut tutkittaisiin ja katsottaisiin, että "saanko" alkaa yrittämään lasta vai en. Kutsun pitäisi tulla n. 2 viikon sisällä.

Menkat mulla on olleet aina epäsäännölliset, ei minkäännäköistä johdonmukaisuutta niissä. Ennen kilpirauhasen vajaatoimintaa (ja anoreksiaa) ne tulivat joka kuukausi. Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla todettiin reilu vuosi sitten ja menkat on tosiaan joskus tulleet, joskus ei.

Ikää mulla on vähän yli 20 vuotta, joten iästä ei ainakaan pitäisi olla kiinni mahdolliset vaikeudet hankkiutua raskaaksi, suurin pelkoni onkin juuri tuo kirottu kilpirauhasen vajaatoiminta!

Onko täällä muita raskaaksi haluavia, joilla on kiöpirauhasen vajaatoimintaa (tai diabetesta) ja oletteko käyneet jo tutkimuksissa ja mitä teille on sanottu? Itseäni pelottaa ja jännittää todella paljon tuo, että voinko tulla raskaaksi etenkin juuri tuon kilpirauhasen vajaatoiminnan takia... =( Diabetes minulla on (anakin diabeteslääkärin mukaan) hyvässä kunnossa, joten sen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa.

Avomieheni kanssa olisi tarkoitus aloittaa kunnolliset harjoittelut vuoden lopulla, kun saadaan varma tieto terveydestäni, lääkärin mahdolliset hyväksynnät ja ns. lupa alkaa yrittämään lasta (mikäli sitä lupaa nyt tulee).

Jos siis on kohtalotovereita, niin kirjoitelkaa ja kertokaa tarinanne, miten teillä on raskaaksi tulemisen kanssa käynyt ja mitä lääkärit ovat teille sanoneet ja oletteko saaneet jotain hoitoja ja jos olette, niin mitä hoitoja?

Ps: Ja kun kerroin, että menkkoja mulla ei ole nytkään tullut pitkiin aikoihin, niin se ei johdu mahdollisesta raskaudesta, vaan syynä on juuri tuo kilpirauhasen vajaatoiminta (mihin kyllä käytän lääkkeitä).

Heti alkuun, en ole kohtalotover, tiedän sen sijaan hieman näistä asioista.

Syy menkkojen poisjäämiseen voi valitettavasti olla tuossa anoreksiassakin. Vaikka sairaus sinänsä on jo parantunut niin sen aiheuttamat vahingot eri elimissä jää loppuiäksi. Munasarjat ovat todella herkät vielä siinä suhteessa. Kilpirauhasen vajaatoiminta ei sinänsä ole este, diabetes vaarallisempi. Riippuu täysin sun tasapainosta, muilta turha kysyä. Mutta onnea matkaan, kyllä se siitä!

Miten, saattaa olla ehkä tyhmä kysymys, mutta eikö se siis ole niin, että jos menkkoja´ei syystä tai toisesta tule, niin ei myöskään voi tulla raskaaksi ollenkaan (siis sillä "perinteisellä" menetelmällä)?

Muistelisin, että diabeteslääkärini, jonka kanssa tästä raskaaksi tulo asiasta keskustelin, olisi sanonut jotenkin "ohimennen" että "kyllähän raskaaksi saattaa pystyy tulemaan, vaikka ovulaatiota ei tapahtuisikaan". Muistelisin siis, että hän olisi jotenkin noin sanonut... Nyt onkin mietitättynyt tuo, että voiko siis noin tapahtuu, vai olenko itse sitten kenties ymmärtänyt jotenkin väärin...

Olen sairastanut diabetesta 12v. ja lisäksi minulla on lääkitys korkeaan verenpaineeseen ja kaiken kukkuraksi vielä PCO. Mulla taustalla on vielä se että HBA1C on ollut 10% hujakoilla useamman vuoden. No, minun onneksi NKL:lla pitkäaikaissokerit saatiin 7 pintaan puolessa vuodessa, mitä pidin ihan mahdottomana ajatuksena. Ja sitten saatiinkin jo lupa yritykseen. Onnekseni, kun NKL:lla oltiin jo valmiiksi hoidossa, niin aloitettiin metformiinit ja terolutit saman tien PCO:n hoitoon, ja 7kk yrityksen jälkeen sainkin lähetteen lapsettomuuspuolelle. Ja nyt on hoidot alkamassa jo sielläkin suunnalla. Eli kaikista ongelmista huolimatta toivoa on!! Naistenklinikan sisätautilääkäri on vielä onneksi erittäin mukava ja pätevä! Korjasi mun sokerit mihin muut Hgin alueen lääkärit eivät pystyneet vuosiin.

Siis... mitä sairautta tarkoitat tuolla PCO sairaudella? Itse olen varma,etten tule saamaan lasta ilman hoitoja. Itse olen ajatellut pyytää jo mahdollisimman pian hoitoja tähän raskausmahdollisuuteen.

Olen myös sitäkin miettinyt, että koskakohan voisi "ihan huvikseen" tehdä raskaustestin vaikkei kuukautisia olisikaan tullut pitkiin pitkiin aikoihin. Eli, mikäli se nyt siis olisi mahdollistakaan tull raskaaksi ilman kuukautisia... Välill masentaa vaan niin pirusti, kun avomieskin puhuu, että "sitten kun tärppääkin heti ensiyrittämillä" jne. jne. Olen hänellekin puhunut paljon siitä, että en välttämättä tule raskaaksi ollenkaan ilman hoitoja mutta kaiketi hän yrittää jollain tapaa kannustaa tässä raskaaksi tulemisessa. Ollaan siitäkin nyt päätetty, ettei kyllä odoteta YHTÄÄN vaan aletaan vauvantekohommiin heti, kun vaan lääkärit antaa luvan.

Pitkäaikaisvs. mulla on ollut jo puolitoista vuotta hyvissä lukemissa, siinä alle 7.5. Nyt, viime käynnillä, pitkäaikaisvs. oli 7.7 mutta diabeteslääkäri ei pitänyt yhtään pahana arvona tuota. Mulla kun on sekin, että mun kohdalla noi pitkäaikaisverensokerit täytyykin olla vähintään ton 7.0 tai vähän yli, sillä jos se mun kohdalla on alle 7.0 niin silloin mulla saattaa ola tiedostomattomia diabeteskohtauksia esim. yöllä.

Lapsen saanti olisi jotain kyllä aivan mahtavaa ja ihanaa, mutta ottaa jo näin etukäteen päähän tämä oma v-mäinen kohtalo kun melkee voisi sanoa, että tiedän, että ilman hoitoja se eiainakaan onnistu. Ja sitten sekin, että minkälaisii hoitoja mulle meinattaisiin antaa, mutta olisivatpa hoidot sitten mitä hyvänsä, niin olen täysin valmis niihin.

PCO tarkoittaa polykystisia munasarjoja, niistä on paljon puhetta tuolla lapsettomuuspuolella. Mulla todettiin pco teini-iässä samoihin aikoihin diabeteksen kanssa, kun ei kuukautiset olleet alkaneet normaalisti. Monilla tuo vaiva huomataan vasta lapsentekovaiheessa kun menkkakierto heittelee tai ei kuulu ollenkaan. Mulla lääkäri epäili aikoinaan että diabeteksen puhkeaminen olis laukaissut myös pco:n. Mutta kaikilla 1.tyypin diabeetikoilla ei kuitenkaan automaattisesti ole polykystisia munasarjoja! PCO ei kuitenkaan ole este lastensaannilla, ja luomuraskauskin on mahdollinen. Yleensä kuitenkin tarvitaan hieman "auttavaa kättä".. :)

Yhteistyössä