Raskauskomplikaatioita ei tutkita ennen rv 22

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut odottaja

Vieras
Olen edennyt raskaudessani lähes puoliväliin. Stressiä odotukseen liittyi viimeksikin, pari keskenmenoakin takana, mutta hetkeksi olo helpottui niskaturvotusultran jälkeen, kun siellä oli kaikki kunnossa eikä seulatuloksissakaan huolestuttavaa.

Tilanne kuitenkin muuttui rv 17, kun alkoi tulla verisiä vuotoja. Niitä on parin viikon ajan tullut lähes joka päivä. Nyt mennään siis viikolla 19. Olen yrittänyt saada vuotoja tutkituksi, mutta huonolla menestyksellä. Terveyskeskuksen päivystyksessä yleislääkäri ei osannut arvella mitään syytä vuodoille, edes sikiön elossaolemista ei pystytty tarkastamaan. Kun vuodot jatkuivat, sain ajan neuvolalääkärille. Mutta ei hänenkään käytössään ollut ultraa eikä siten vuotojen syytä voitu varsinaisesti tutkia. Ohjeeksi olen saanut, että jos vuodot runsastuvat ja niihin liittyy kovia kipuja, yhteys (uudelleen) päivystykseen, josta sitten kirjoitettaisiin lähete naistentautien poliklinikalle. Mutta runsaat vuodot ja kovat kivuthan merkitsisivät jo menossa olevaa keskenmenoa, jolloin asialla ei voitaisi varmastikaan enää mitään tehdä. Ja silloinkin tuo reitti hoidon piiriin niin mutkikas, että eiköhän se sikiö ehtisi syntyä jo terveyskeskuksen päivystyksessä jonotellessa.

Äitiyspoliklinikalle ei pääse ennen rv 22. Sen jälkeen onkin ohje, että veristen vuotojen ilmetessä pääsee äitiyspolille suoraan tarkastukseen/hoitoon ilman lähetettäkin. Mutta ennen rv 22 raskaus ja sikiö onkin vain naistentauti, jota ei pyritä auttamaan ennen kuin on liian myöhäistä.

Tämä rajoitus on ilmeisesti oman kuntani tekemä, netistä olen lukenut toisenlaisia kokemuksia ja monesti äitiyspolille on ilman taistelua päässyt tutkittavaksi paljon varhaisemmillakin viikoilla.

Vaihtoehtona on jo toki ensimmäisellä yhteydenottokerralla neuvolaan ehdotettu, että menisin "omalle gynekologilleni." Tämä "oma gynekologi" oli jopa kunnan järjestämässä papa-seulonnassa taho, johon olisi pitänyt ottaa yhteyttä, jos papassa muutoksia havaitaan. Naisten terveydenhoito pyritään siis ulkoistamaan yksityiselle sektorille. Tuskinpa miehiä kehotetaan olemaan yhteydessä "omaan urologiinsa", jos heillä on genitaalialueilla syöpäepäily.

Millaisia kokemuksia teillä on, onko julkiselta sektorilta saanut apua ilman viikkorajoja raskausajan ongelmissa? Vai onko vaan ehdoteltu omaa gynekologia tai odottelua siihen asti, että keskenmeno on selvästi käynnissä?

"Naisten tauti". No nimenomaan.
Sinustahan sitä vaivaa etsitään eikä vauvasta.
Sinähän siinä vuodat eikä vauva.
Ihan valtakunnalliset hoitolinjaukset nuo on, ei mitään oman kuntasi keksimiä.

Mutta martyyriys nyt pois. Jokainen tahohan on sanonut että hoitavat ja laittavat eteenpäin jos vuodat. Mutta sinä ny olet kotona, ihan omasta valinnastasi odottamassa sitä suurta keskenmenoa tarkoittavaa vuotoa.

Itselläni oli vuotoa viikoilla 17-18. Ei tutkittu, on luonnon oma valinta jos menee kesken, sikiöllä ei siis ole luonnon mukaan elinkelpoisuutta. Näin vastasi sairaala.
No, ihan terve lapsi syntyi, lasketun ajan mukaan. Mutta melkoisen stressin tuo vuoto aiheutti loppuraskauteen.
Tsemppiä!

Ymmärrän toki huolesi - mutta mitä hoitavat tahot nyt voisivat tehdä? Muuta kuin ehkä ultralla kurkata mikä tilanne. Mutta oikeasti, mitä voidaan tehdä? Vastaushan on ettei mitään. Jos lapsi alkaa syntyä niin se syntyy. Sitä ei vaan voi estää mikään lääkäri taho. Siihen ei ole lääkeitä tai hoitomuotoa, muuta kuin että sinun on ehkä hyvä ottaa mahdollisimman kevyesti ja levätä. Ei ne synnytyspolillakaan tilanteelle mitään voisi, eikä se ultrakaan estä jos lapsi syystäbtai toisesta on vaan tulossa ulos, istukka irtoamassa tms.

Sitten alkaa tarkempi kontrollointi kun viikkoja kasassa sen verran että lapsi saattaisi selvitäkin vaikka syntyisi ennen aikaisesti. Surullista sanoa näin, mutta ei lääkärit nyt varmasti enempään pysty. Yksityisellä pääset varmasti ultraa, jos se helpottaa henkisesti sinun oloa, mutta vuotoonhan se ei vaikuta.

Mitä keskenmenolle voi tehdä? Tiedät itsekin kai vastausen, eli ei mitään. Ei ole mitään hokkuspokkus keinoa olemassa jos sikiö tulee ulos ennen aikojaan. Se vaan tulee ja silloin tietysti ohjataan hoidon piiriin.

Äitiyspolille siirrytään vasta noilla viikoilla siksi, että sitten saattaa olla jo jotain tehtävissä jos lapsi syntyy.

Levolla uhkaavia keskenmenoja/ennenaikaisia synnytyksiä yleensä hoidetaan, tai mahdollisesti lääkkeillä (tulehdusten hoito, supistusten ehkäisy). Mutta nyt kun asiaa ei ole tutkittu, ei tiedetä onko levolle tarvetta vai ei, eikä myöskään sairaslomaa ole kirjoitettu.

Ja joku kirjoitti, että veri tulee minusta ja kyse on siksi juuri naistentaudista. No mistäs sitä tietää, mistä se tulee, kun kerran kohdusta tulee eikä sen tarkemmin tiedetä. Siellä on omien kudosten lisäksi istukka ja sikiö.

Varhaisraskauden keskenmenot nyt onkin yleensä sellaisia, ettei niille voi mitään tehdä, vaan alkio/sikiö on yksinkertaisesti elinkelvoton. Mutta keskiraskaudessa asioille olisi usein jo jotain tehtävissä keskenmenon uhatessa.

Niin, ja vaikka asialle ei olisi mitään tehtävissä, niin jos vuoto nyt vaikka johtuisi siitä, että sikiö on menehtynyt, niin tottahan toki minä haluaisin sen tietää heti, enkä odotella viikkotolkulla "raskaana" uutisen pakosti levitessä yhä laajemmalle lähipiiriin. Sitä paitsi sellaisessa tilanteessa uhkana olisi kohtutulehdus yms. komplikaatiot, jos kuollut sikiö ei tulisi itsestään nopeasti ulos.

No olen nyt hankkinut kotidopplerin, joten tiedän sikiön olevan elossa, vaan esim. siellä terveyskeskuksessa ei tosiaan edes tätä asiaa saatu tutkittua.

Mutta martyyriys nyt pois. Jokainen tahohan on sanonut että hoitavat ja laittavat eteenpäin jos vuodat. Mutta sinä ny olet kotona, ihan omasta valinnastasi odottamassa sitä suurta keskenmenoa tarkoittavaa vuotoa.

Niin, siis eivät laita eteenpäin eivätkä tutki kunnolla, kun vuotoa ei ole riittävästi. Vaan vasta jos se on runsasta ja siihen liittyy kipuja. Eli ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa viikkojen karttumista tai sitä suurta vuotoa, tänään kotona, huomenna töissä.

Tuo viikkoraja ei ole edes täällä kaikille terveydenhuollon ammattilaiselle selvä vaan kaksi neljästä johon olen yhteydessä ollut, on ohjannut joko suoraan tai neuvolan kautta äitiyspolille. Vaikka ovat raskausviikot tienneet. Mutta neuvolassa ja äitiyspolilla on osattu kertoa, ettei tosiaan sinne ole vielä asiaa.

Tuo viikkoraja ei ole edes täällä kaikille terveydenhuollon ammattilaiselle selvä vaan kaksi neljästä johon olen yhteydessä ollut, on ohjannut joko suoraan tai neuvolan kautta äitiyspolille. Vaikka ovat raskausviikot tienneet. Mutta neuvolassa ja äitiyspolilla on osattu kertoa, ettei tosiaan sinne ole vielä asiaa.

Olen minäkin "ammattilainen". Enkä kyllä tiedä minkä kokoinen eturauhanen pitää miehiltä leikata pois vaikka kyseisen miehen eturauhasen koon tietäisinkin.
Ajattelitko että on mahdollista tietää kaikki kaikesta?

Niin, siis eivät laita eteenpäin eivätkä tutki kunnolla, kun vuotoa ei ole riittävästi. Vaan vasta jos se on runsasta ja siihen liittyy kipuja. Eli ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin odottaa viikkojen karttumista tai sitä suurta vuotoa, tänään kotona, huomenna töissä.

No hyvänen aika - ei kaikkien tahojen näitä rajoja tartte tietää.

Kurja sanoa mutta oikeinhan sua on ohjeistettu. Viikkoja vielä liian vähän että voitas mitään tehdä. Eikä kukaan voi ennustaa mitä huomenna tulee. Sekö sua helpottas että pikku vuoto nyt tutkittas perin pohjin? Saisit rauhan päiväks... kunnes alkaisitkin parin päivän päästä vuotaa urakalla... tai sitten et.

Tutkiminen ei auta mitään. Päinvastoin jos tekevät esim alakautta tutkimuksia niin se saattaa jopa laukaista synnytyksen...

Koeta nyt olla stressaamasta ja odottele että viikkoja tulee lisää. Toki voit polttaa yksityisellä puolella rahaa mutta saat sieltä todennäköisesti ihan samat vastaukset.

Olen minäkin "ammattilainen". Enkä kyllä tiedä minkä kokoinen eturauhanen pitää miehiltä leikata pois vaikka kyseisen miehen eturauhasen koon tietäisinkin.
Ajattelitko että on mahdollista tietää kaikki kaikesta?

No esim. neuvolalääkärin olisi minusta hyvä tietää tällainen, kun kuuluu hänen nimenomaiseen toimenkuvaansa. Mutta hänkin ohjeisti olemaan yhteydessä äitiyspoliin jos vuoto runsastuu. Ehkä siksi ei sitten sitä lähetettä eteenpäin kirjoittanutkaan (siis naistentautien poliklinikalle), jos kuvitteli minun pääsevän jatkohoitoon tarvittaessa noin helposti. Ja terveyskeskuksessa nimenomaan aikoja varaavan sairaanhoitajan olisi ehkä myös syytä tietää tai jos ei tiedä, ei ainakaan väittää tietävänsä. Hän siis väitti, että neuvolasta voitaisiin laittaa lähete äitiyspolille ja ihmetteli, miksi terveyskeskukseen soitan.

Sinä et varmaankaan suorita työksesi eturauhasleikkauksia tai tee päätöksiä, kenelle ne tehdään?

Äitiyspolilla kysyttiin kotikuntaa ennen kuin viikkoraja ilmoitettiin, siitä + noiden parin ammattihenkilön vääristä neuvoista ajattelin, että tämä viikkoraja on joku paikallinen ja ehkä uusikin juttu eikä suinkaan mikään valtakunnallinen yleinen käytäntö.

Oho! Aika järkyttävää, jos tosiaan Etelä-Euroopassakin yritetään aktiivisesti ehkäistä keskenmenoja jos tulee vuotoja ja Suomessa vaan käsketään levätä ja odottaa "luonnon valintaa"?! Luulin, että Suomessa on edistynyt terveydenhuolto, olin väärässä.

Oho! Aika järkyttävää, jos tosiaan Etelä-Euroopassakin yritetään aktiivisesti ehkäistä keskenmenoja jos tulee vuotoja ja Suomessa vaan käsketään levätä ja odottaa "luonnon valintaa"?! Luulin, että Suomessa on edistynyt terveydenhuolto, olin väärässä.
Kumpi on sinulle tärkeämpää, lapsen terveys vai itsekäs halusi tulla äidiksi hinnalla millä hyvänsä?

Kumpi on sinulle tärkeämpää, lapsen terveys vai itsekäs halusi tulla äidiksi hinnalla millä hyvänsä?

Kai kävit labrassa? Jos kyseessä olisikin jokin tulehdus/tauti niin sille nyt ainakin voi tehdä paljonkin.

Jotkut hiiva- ja bakteeritulehdukset aiheuttaa verenvuotoja. Tai jos se istukka vuotelee siinä edessä.

Mulla oli pelkkiä kivuttomia supistuksia rv15 ja heti laitettiin labraan ettei johdu mistään tulehduksesta.

Ihmeen vittumaisia viestejä huolestuneelle odottajalle viitsitte laittaa. Aivan ihania ihmisiä suorastaan...

Äitiyspolilla kysyttiin kotikuntaa ennen kuin viikkoraja ilmoitettiin, siitä + noiden parin ammattihenkilön vääristä neuvoista ajattelin, että tämä viikkoraja on joku paikallinen ja ehkä uusikin juttu eikä suinkaan mikään valtakunnallinen yleinen käytäntö.
Kotikunnan perusteella voidaan laittaa johonkin toiseen paikkaan.
Täällä ainakin oli, että aikaisemmin omasta kunnasta laitettiin kunnalliselle naistenpoliklinikalle alle noiden viikkojen, muista sairaanhoitopiirin kunnista sitten pääsi tuonne yliopistolliseen.

Sinällään neuvolalääkärin ohjeet mennä, jos tulee voimakkaita vuotoja, varmaan pitivät paikkansa. Sinullahan ei kertomasi perusteella ole ollut voimakkaita vuotoja, silloin ei mitkään siteet riitä ja kaavinta voi tulla tarpeeseen, niin minulla on käynyt.

Kai kävit labrassa? Jos kyseessä olisikin jokin tulehdus/tauti niin sille nyt ainakin voi tehdä paljonkin.

Jotkut hiiva- ja bakteeritulehdukset aiheuttaa verenvuotoja. Tai jos se istukka vuotelee siinä edessä.

Mulla oli pelkkiä kivuttomia supistuksia rv15 ja heti laitettiin labraan ettei johdu mistään tulehduksesta.

Ihmeen vittumaisia viestejä huolestuneelle odottajalle viitsitte laittaa. Aivan ihania ihmisiä suorastaan...
Valehdellako pitäisi - että tiputtelulle voi tehdä jotain? Että keskenmenon voi estää? Että lääkäreillä on taikasauva jolla varmistaa ettei mitään satu?

Realistisia vastauksiahan ketjussa on.

Valehdellako pitäisi - että tiputtelulle voi tehdä jotain? Että keskenmenon voi estää? Että lääkäreillä on taikasauva jolla varmistaa ettei mitään satu?

Realistisia vastauksiahan ketjussa on.
Ei tarvitse valehdella, mutta kaikenlainen selvä vittuilu voisi jäädä kun kyseessä on jonkun huoli oman vauvan hengestä. En mä nyt tiedä kuuluitko sä näihin vai et, kun kaikki olette "vierailijoita". Jos et näe ketjun kommenteissa missään mitään ilkeää niin ei sitten voi mitään...

Joo, pissa- ja fluor-näytteet on otettu, niistä ei mitään ilmennyt. Istukan vuotaminen sen siirtyessä kohdunsuulta oli neuvolalääkärin veikkaus, mutta tämä tuntuu epäuskottavalta, kun istukan ei ole todettu aiemmissa ultrissa (varhais ja np) todettu siinä olevan, vaan päinvastoin sanottu että olisi korkealla edessä eikä siis lähelläkään kohdunsuuta.

No minulla nyt ei ole enää kovin pitkä odotus ultraan, kun sain sentään rakenneultraa vähän aikaistettua ja se on jo ensi viikolla. Jospa siitä jotain selviäisi, ainakin tosiaan pahimmat vaihtoehdot suljettua pois ja näkee, onko vauva normaalisti kasvanut vuoteluista huolimatta.

Lähinnä pointtini aloituksessa tosiaan oli kysellä muiden kokemuksia siitä, saako julkiselta puolelta palvelua vai onko tällaisia viikkorajoja muuallakin.

Joo, pissa- ja fluor-näytteet on otettu, niistä ei mitään ilmennyt. Istukan vuotaminen sen siirtyessä kohdunsuulta oli neuvolalääkärin veikkaus, mutta tämä tuntuu epäuskottavalta, kun istukan ei ole todettu aiemmissa ultrissa (varhais ja np) todettu siinä olevan, vaan päinvastoin sanottu että olisi korkealla edessä eikä siis lähelläkään kohdunsuuta.

No minulla nyt ei ole enää kovin pitkä odotus ultraan, kun sain sentään rakenneultraa vähän aikaistettua ja se on jo ensi viikolla. Jospa siitä jotain selviäisi, ainakin tosiaan pahimmat vaihtoehdot suljettua pois ja näkee, onko vauva normaalisti kasvanut vuoteluista huolimatta.

Lähinnä pointtini aloituksessa tosiaan oli kysellä muiden kokemuksia siitä, saako julkiselta puolelta palvelua vai onko tällaisia viikkorajoja muuallakin.
Ok, tosi hyvä että se ultra sentään on pian. Toivottavasti sullakin on ihan perus vuotoja mitä vissiin aika monella on, eikä niistä silti koidu mitään kauheaa :)

Kotikunnan perusteella voidaan laittaa johonkin toiseen paikkaan.
Täällä ainakin oli, että aikaisemmin omasta kunnasta laitettiin kunnalliselle naistenpoliklinikalle alle noiden viikkojen, muista sairaanhoitopiirin kunnista sitten pääsi tuonne yliopistolliseen.

Sinällään neuvolalääkärin ohjeet mennä, jos tulee voimakkaita vuotoja, varmaan pitivät paikkansa. Sinullahan ei kertomasi perusteella ole ollut voimakkaita vuotoja, silloin ei mitkään siteet riitä ja kaavinta voi tulla tarpeeseen, niin minulla on käynyt.

Epäilen että kotikunnan vuoksi ennen rv 22 ei pääse tuonne äitiyspolille, vaikka se loppuraskaudessa onkin oikea paikka. Eikä neuvolalääkärin ohje pitänyt paikkaansa siinäkään tapauksessa, että tulisi kovia vuotoja, vaan silloinkin reittinä olisi terveyskeskus, josta saisi ehkä lähetteen sitten naistentautien poliklinikalle. Mutta ei äitiyspolille edes lähetteellä ennen rv 22, saati sitten vaan ominpäin, kuten neuvolalääkäri esitti.

Tässä vaiheessa raskautta sikiö on jo n. 20 cm pitkä ja ihan vauvan näköinen, joten uskoisin että tällainen myöhäinen keskenmeno muistuttaisi lähinnä synnytystä. Mutta ei onneksi kokemusta siitä, toivottavasti ei tulekaan.

Rv 22 täälläkin rajana ja kaikille pätee sama raja. Miks muuten epäilet noin vahvasti ettei naistentautien polilla olisi mahdollisuuksia auttaa - sikäli mikäli nyt mitään olisi edes tehtävissä?

Ymmärrän pelkosi, mutta rajat on siinäkin mitä pystytään tekemään. Eikä kunnallisella puolella valitettavasti ole resursseja toistuvasti varmistella huolestuneiden tilannetta. Ymmärrät varmasti sen itsekin. Yksityiset on sitten asia erikseen.

Ok, tosi hyvä että se ultra sentään on pian. Toivottavasti sullakin on ihan perus vuotoja mitä vissiin aika monella on, eikä niistä silti koidu mitään kauheaa :)

Näinhän se onneksi todennäköisesti onkin. :) Löysin tiedon, että viidesosalla olisi vuoteluita raskauden aikana ja 90 % näistä saa terveen täysiaikaisen lapsen. Vaan oikeastaan se 10 % riskikin tuntuu aika isolta, jos sellainen riski olisi esim. tullut seulonnoista, olisin siitäkin ollut tosi hermona enkä olisi halunnut raskaudesta kertoa. Nyt vaan sitä on vaikeampi salailla, kun vatsa jo on niin iso. Lomakin loppuu, joten työkavereillekin alkaa väistämättä asia paljastumaan.

Vähän on jo huoli ollut vähenemään päin, kun sentään tietää että elossa siellä ollaan (tulee joka päivä kotidopplerilla kuunneltua) ja liikkeitäkin säännöllisesti tuntee.

En ole muuten ollenkaan varma, tunnistaisinko supistukset ennen kuin tosi on kyseessä, vaikka onkin yksi lapsi ennestään. Esikoinen meinasi syntyä rv 32 ja vaikka supistusten vuoksi kohdunkaula katosi ja kohdunsuu aukeni sormelle, niin en minä niitäkään juuri muusta huomannut, kuin käyristä. Silloin olin muista raskauteen liittyvistä syistä valmiiksi sairaalassa ja juuri käyrillä. Tuo uhkaava ennenaikainen synnytys johtui ulkoisista syistä ja kun ne saatiin poistettua, vauva viihtyi kohdussa eikä yrittänyt ulos ennen kuin synnytys käynnistettiin rv 39. Senkään puoleen en usko, etteikö uhkaavaan myöhäiseen keskenmenoon/ennenaikaiseen synnytykseen voisi vaikuttaa. Kyllä usein voi, sillä ennenaikaiselle synnytykselle/myöhäiselle keskenmenolle on joku syy, joka on ehkä poistettavissa. Jos kyse on vaan kohdunkaulan pettämisestä, silloin synnytystä voidaan usein täyslevolla viivästyttää, jos tilanne ei ole edennyt liian pitkälle. Jos kyse äidin sairaudesta (esim. tulehdus) sekin voidaan yleensä hoitaa. Ainoastaan, jos itse sikiö on elinkelvoton, ei mitään voida tehdä.

• Tykkää
Reactions: Pin

Yhteistyössä