Raskauskilot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tammi2009
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tammi2009

Vieras
Hei,

Olisin kiinnostunut kuulemaan miten olette päässeet raskauskiloista eroon, Paljonko kiloja odotusaikana kertyi, paljon jäi synnärille ja miten paino on pudonnut siitä eteenpäin.

Itse olen aivan viimeisilläni raskaana ja kiloja tullut jopa 25, joten kuulisin mielelläni kokemuksistanne.
Ja tämä ei todellakaan ole päällimmäisin huolenaiheeni vaan ihan mielenkiinnosta kyselen että mitä on ehkä odotettavissa.

Kiitos paljon etukäteen !

En muista tarkkaan, paljonko kiloja tuli, muistaakseni loppuajan pöhötyksessä yli 15 verrattuna lähtöpainoon. Synnärille jäi viikossa vain kuusi, mutta monta kiloa lähti sitten parin viikon aikana - nestettä kai. Muuten kilot ovat kai karisseet imettämällä ja vaunulenkeillä ym. vauvan kansa touhutessa.

Olen syönyt paljon ja mitä ikinä olen halunnut enkä todellakaan ajatellutkaan laihduttamista imettäessäni edelleen, kun vauva on 8 kk. Painan nyt sopivasti 6 kg vähemmän kuin ennen raskautta :) Vauvan kanssa on niin paljon muutakin ajateltavaa ja puuhaa kuin ruoka, että sitä ei aina meinaa edes muistaa.

Siksi kerron, että tästä ei tosiaan kannata turhaan huolehtia. Raskauden loppuaikana nälkä oli kova ja syöminen suosikkiajankulu, söin paljon ja hyvin enkä jaksanut liikkua kovin pajoa viimeisinä viikkoina. Vauva syntyi hyvän painoisena (ei yhtään liian isona) jopa vähän yliaikaisena ja on voinut aina hyvin. Hiukan hoikka hän on ollut ikänsä, mikä on ihan sopivaa. Tietenkin ylipaino on haitallista, mutta niin on liika huolehtiminenkin. Onnea!

Mulla raskauskiloja tuli 11kg. Lähtö BMI oli 21 eli normaalipainoinen olin. Synnärille (olin viikon) jäi 10kg ja ensimmäisen kuukauden jälkeen lähti vielä 8kg! Mulla imetys oli aina oikea maratoni. Jalat hikosivat, suuta kuivasi ja join hulluna vettä ja mehua imetyksen aikana :). Eli siis raskauskiloja tuli 11kg ja 18kg lähti kuukauden sisällä. Kun lopetin imetyksen kilot hilautuivat ylöspäin ja nyt painan noin 3kg vähemmän kuin ennen raskautta (aikaa kulunut synnytyksestä 1,5 vuotta).
Itse harrastin liikuntaa koko raskausajan loppumetreille asti (kävin salilla) ja liikunnan aloitin myös melko pian synnytyksestä. Vaikka kiloja ei raskausaika kauheesti tullutkaan niin vauva oli yli nelikiloinen syntyessään :).

Esikoisen imetysaikana laihduin ilman laihduttamista lähtöpainoon (BMI 22,5), mutta imetyksen lopetettuani "kuivahdin" vielä muutaman kilon (BMI 21). Nyt kakkonen on 2kk ja painoa vielä omasta mielestä liikaa, eikä joulusyöpöttely auttanut asiaa =D Mutta uskon painon tippuvan normaaleilla elintavoilla. Syön säännöllisesti ja laitan ruuat itse. Lisäksi ulkoilen ja liikun lasten kanssa päivittäin. Molemmissa raskauksissa paino nousi n.18kg.

mulla ei tullut raskauden aikana yhtään..harrastin liikuntaa kokoraskauden ajan. neljä päivää ennen vedin viimeisen cirkuitin. nyt painan 11kgvähemmän kun silloin kun menin neuvolaan. raskauden aikana paino laski 3kg.

Mulla kiloja tuli 18 lisää. Laitokselle jäi vain vaivaiset 7-8 kg. Siitä parin viikon sisällä laski vielä 2-3 kg paino. Nyt siis ylimääräistä on vielä n. 10 kg. Täysimetys on päällä mutta eipä kyllä vaikuta meikäläisen painoon mitenkään. Valitettavasti. Toivottavasti pääsen jossain vaiheessa näistä ylikiloista eroon. Synnytyksestä tosin on vasta reilu 2 kuukautta mutta kuitenkin.

Esikoisesta kiloja kertyi 24, joista 10kg jäi laitokselle (4kg kyllä kannettiin kotiin pojan muodossa :) ) 9kk:n aikana paino tippui pikkuhiljaa lähtöpainoon. Kuopuksesta tuli n. 15 kiloa joista kymmenisen kiloa kannoin kotiin ihan itessäni. Tällä kertaa meni vuoden verran, ennen kun saavutin lähtöpainon. En siis ole missään vaiheessa laihduttanu tai jumpannu hulluna. Nyt pitäis alottaa kiinteytysjumppaa, kun joka paikka roikkuu, vaikka paino on lähes sama kun ennen raskauksia.

Painoa tuli 15 kg, synnärille jäi n. 8 kg. Loput karisivat parin kuukauden aikana.

Pääasia, että katsoo mitä suusta menee alas. Liikuntakaan ei ole niin tärkeää painonpudotuksessa. Lenkkipolulle ei ole siis kiire, ellei muuten halua päästä "tuulettumaan".

Liikunnalla ei tosiaan hirveesti ole merkitystä laihdutuksen kannalta, mutta muut terveysvaikutukset ovatkin sitten todella merkittävät.... Tämä vain ihan pikku huomautuksena. Eli sillä liikunnalla on muutakin merkitystä kuin "tuulettuminen"

Raskautta ennen paino oli ala kanttiin - BMI tais olla jotain 17,5. Kiloja ei meinannu tulla millään johon osaltaan vaikutti kaksi rankkaa vatsatautia joiden takia jouduin tiputukseen. Syömistä en todellakaan kontrolloinut, pahoinvoinnin takia ei yksinkertaisesti maistunu oikein mikään. Liikuntaa harrastin suht paljon ennen raskautta, mutta se jäi pelkästään lenkkeilyyn raskaus aikana. Loppujen lopuksi 7kg kertyi. Synnärille jäi kaikki mutta parin viikon sisään kiloja oli tippunu jo 11. Erittäin huono homma: energiat hävis,laiha ku anorektikko, mitää ei jaksanu ja maidon tulo oli mitä oli. Toiset ovat olleet harmissaan kun on tullu kiloja, mutta voin sanoa että siitä on vain etua synnytyksen jälkee. Imetys vie aivan mielettömästi - ainakin omalla kohdallani. Ja kun ei ollut mistä ottaa niin fyysinen kunto oli heikko :(

Mulle tuli painoa 16 kg, synnärille jäi 8 kg. Kotona putosi vielä 6 kg parin kuukauden aikana, mutta pari kiloa on vieläkin ylimääräistä (siis enemmän kuin ennen raskautta), vaikka lapsi on jo vuoden ikäinen. Omaa laiskuutta ja herkuttelua... :) Tarkoitus olisi alkuvuodesta aloittaa jonkinnäköinen laihis nyt kun en enää imetä, ja pudottaa n. 5 kg painosta ennen kesää.

Mulla kaikki 8kg jäi synnärille. Sen jälkeen laihduin pari kiloa imetysaikana ilman mitään erityistä. Lenkkeilen kyllä vaunujen kanssa, mutta muuten liikun vähemmän ja herkuttelen enemmän kuin ennen raskautta.

Kaikki eivät ole näin onnellisia, että kaikki kilot lähtee itsestään... kaverini lihoi reippaasti yli 10kg raskausaikana ja 5kg imetysaikana ja lähtöpainoakin oli jo vähän liikaa. Hän ei kylläkään liiemmin liikuntaa ole harrastanut ennen eikä jälkeen raskauden ja ruokavaliokin on mitä on...

Omien havaintojeni mukaan kiloja kertyy raskausaikanakin helpommin niille, joilla on siihen muutenkin taipumusta ja samaten laihduttaminen on vaikeaa niille, joille se muutenkin on vaikeaa. En ole vielä tavannut ketään hoikkaa ihmistä, joka olisi raskauden takia lihonut pysyvästi. JA tietty ikäkin vaikuttaa. VAnhempana kilot tahtoo olla tiukemmassa.

Alkutilanne oli 57 kg ja 167 cm. Molemmissa raskauksissa tuli n. 20 kg painoa lisää. Synnärille ei jäänyt juuri yhtään ja olinkin aluksi kauhuissani. Ei kuitenkaan kannata hätäillä, vaan antaa kilojen tippua kaikessa rauhassa itsekseen. Minulta kesti 8 kk molemmilla kerroilla, kunnes kaikki läskit olivat sulaneet. En laihduttanut, vaan söin ihan normaalisti ja imetin pitkään. Kilot sulivat siis pikkuhiljaa.

Entisiin lukemiin pääsin painon suhteen, mutta senteissä olisi vielä vähän kirittävää. Lihakset ovat vaihtuneet läskiksi, koska en jaksa/ehdi treenaamaan entiseen malliin päivittäin. Nykyään käyn kerran viikossa tanssimassa ja muuten suosin hyötyliikuntaa.

Kiloja tuli 16, synnytyksessä hävisi 8 ja loput katosivat parissa kuukaudessa. Aloin tekemään heti pitkiä vaunulenkkejä ja sitten lopputarkastuksen jälkeen mukaan tuli lisäksi spinning ja kuntosali, joita harrastin myös ennen raskautta. Ruokavalio on aika terveellinen, kuten ennenkin. Ja ikää on jo 37, joten ei sekään selitä asiaa, kyllä se vaan niin on, että olet mitä syöt.

Painoa tuli 8 kg ja kaikki jäi synnärille. Urheilin koko raskausajan ja alkuun söin myös tooosi terveellisesti, lopussa jo herkuttelinkin. Aloitin urheilun taas uudestaan parin viikon päästä synnytyksestä, ensin toki kevyesti. Kokemusteni mukaan pitkät vaunulenkit ovat erinomaista liikuntaa. Osittaisimetin, enkä siten osaa sanoa imetyksen vaikutusta aineenvaihduntaan, mutta painan tällä hetkellä 3kg vähemmän kuin ennen raskaaksi tuloa. Synnytyksestä on vuosi. Urheilen vähemmän kuin ennen lapsen syntymää (tehokkaasti nykyään noin 3krt/vko) mutta lapsen kanssa tulee liikuttua huomaamattaan paljon eikä yksinkertaisesti ehdi keskittymään ylimääräiseen syömiseen. Kevät tulee kohta, joten ulos vauvan kanssa nauttimaan kauniista kevätsäästä sitten kun voimia riittää:) Toisaalta kannattaa olla myös armollinen itselleen. Lapsen syntymä on niin iso asia, että on ihan luonnollista, että alkuun ei reenit ja ruokavaliot ole ihan päällimäisenä mielessä. Toisaalta itseäni helpotti juuri nämä vanhat tutut urheilurutiinit vauvaelämään sopeutumisessa.

Vielä liikunnasta. Kävin eilen lyhyellä (45min) vaunulenkillä mäkisessä maastossa (ihan kävelyllä) ja kulutus sykemittarin mukaan oli noin 300 Kcal (ka syke 130) joten kyllä nuo lyhyetkin vaunulenkit kuluttavat mukavasti :). Itselläni olisi tarkoitus saada kunto taas kohentumaan pitkän sairastelujakson jälkeen, joten vaunulenkit tulevat olemaan osa peruskunnon nostoa.

Ensimmäisessä raskaudessa kiloja 20+! En nyt muista tarkkaa määrää. Laitokselle ei varmaan jäänyt kuin muutama!! Kyllä sapetti. Kaikki lohdutteli, että imettämällä saat kaikki läskit pois.. Juups, vaikka kävin vähintään 4krt viikossa 1-1,5h vaunulenkkejä lumessa rämpien oli painon lasku hidasta. Sitten kun sain lääkäriltä luvan alkaa pelaamaan jälleen lentopalloa alkoi paino pudota ja melkein pääsin lähtölukemiin ennen toista raskautta.. :-)

Sama tahti näyttää olevan nyt toisessakin raskaudessa. Tosin painoa ei tulisi näin paljon jos pystyisi liikkumaan.. Jo kauppareissu aiheuttaa melkoiset selkäkivut ja supistelut päälle, että odotan jo innolla synnytystä ja kevättä..!
Olen kyllä kade heille, jotka voivat liikkua raskauden aikana lähes normaalisti.

Yksinkertainen ohjehan on painon putoamiseen: syö vähemmän ja kuin kuluttaa ;-)
Tsemppiä kaikille painon kanssa pyöriville!!

Mulle tuli kiloja 9, synnärille jäi 6 ja lähtötilanteessa (jossa painoindeksi 19) olin kolme viikkoa synntyksen jälkeen. Sitten kiloja tippui imetyksen myötä rutkasti lisää ja pienimmillään painoindeksi oli 17. Imetyksen loputtua kiloja on tullut sitten lisää ja nyt BMI on 20.

itellä painoindeksi oli noin 20 ja kiloja tuli noin 12. sairaalaan jäi vain 4, mutta jälkitarkastuksen yhteydessä eli 6 viikon päästä kiloja oli jäljellä enää 2. Nopeasti tuntuvat tippuvan tuon imetyksen ansiosta :)

Ite olen liikkunut nyt vauvan kanssa paljon enemmän kuin raskaana ollessa.

Mulla tuli painoa 14 kiloa, joista neljä kiloa kolmen viimeisen raskausviikon aikana, siis hillitöntä turvotusta yliajalle menneestä raskaudesta.
Nyt on muutaman kuukauden jälkeen kaksi kiloa alkupainoon, joka oli lievä ylipaino, mutta mun on tosi vaikea saada näitä pois. Olen niin väsynyt lyhyistä ja rikkonaisista öistä, että aamulla ekana oksettaa (säikähdin jo, että oon taas raskaana) ja koko ajan tekee mieli suklaata ja kahvia. Tosissaan saa taistella, ainakin näin jouluna, ettei söis liikaa sokeria. Mulla on säännöllinen ateriarytmi, mut ei se auta, kun kyse ei ole nälän tunteesta vaan siitä, että jotenkin sitä yrittää pitää itsensä hereillä ja toimintakykyisenä, ja vaikka tietää ettei napostelu siihen auta,niin sitä meinaa tehdä kuitenkin. Mun vauva kun ei pidä mua jatkuvassa puuhassa (paitsi öisin) niin että ajatukset kyllä tasan tarkkaan ehtii karata syömiseen monta kertaa päivässä.;)

Masentavia kertomuksia...mä paisuin ekassa raskaudessa tasan 20kg. Laitokselle ei jääny kuin muutama kilo. Ekan viikon aikana kotona tippui noin 10kg. Mut ne vajaat 10kg oli vielä siinä ylimäärästä, ja ne ei sitten millään tahtonut lähteä. 9kk päästä synnytyksestä niin painoin saman verran kuin ennen raskautta, mutta kun lopetin imetyksen tuolloin kun lapsi oli 9kk, niin painoa tuli takaisin noin 7kg. Ja nyt olen uudestaan raskaana, lapsi on 1v 2kk ja lähtöpaino on sitten 8kg enemmän kuin ekassa raskaudessa (BMI 25) ja sokerirasitustestiin laitto mut terkkatäti. Että läski mikä läski. Pelkään etten vaan lihois nyt niin paljon kuin ekassa odotuksessa... kuinka mahdottoman iso mä sit oikein oonkaan... pakko vaan syödä usein (lue: koko ajan) kun paha olo on ihan aamusta iltaan. Ja syöminen auttaa. :/
Oon aina ollu melko hoikka, tai norm. painoisen alarajoilla, et tää käy vähän tohon henkiseen puoleen ikävästi kun oon niin pyöree nykyään :(

Ensimmäinen raskaus: Lähtöpaino 66 kg, nousi 74,5:een ja 2 vk synnytyksestä 65 kg.

Toinen raskaus: Lähtöpaino 62 kg, nousi tasan samaan 74,5:een, synnytyksen jälkeen 67 kg, lähtivät vasta kun rupesin erikseen yrittämään muutama kuukausi synnytyksestä.

Että voipi se samalla henkilölläkin vaihdella, miten helposti ne kilot lähtevät...

Yhteistyössä