Raskauskilot pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sesse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sesse

Vieras
Eli neuvoja kaipailen. 9kk imetyksen tuloksena 5kg raskaudesta jäänyttä liikapainoa on lähtenyt pois. Koska lapsi on jo 9kk ja syö hyvin normaalia ruokaa niin rintaa hän imee vain kolmesti päivässä joten uskoisin että voi jo huoletta ottaa asiakseni laihduttamisen. Maitoa tulee edelleen paljon joten jos laihdutuksen tuloksena maidon tulo vähenee se ei maata kaada.

olen 165cm pitkä ja painan 80kg. erityisesti vatsa on karmewan näköinen, iso pömppömaha. Reisistä hävisi raskauden aikana tulleet selluliittipaakut kävelylenkkien tuloksena ja varmaan toki synnytyksen jälkeen aineenvaihduntakin on taas normalisoitunut (?). Mutta iso maha on ja pysyy. Minulla vierlä sellainen vartalotyyppi että vatsaan kertyy yleensä liikapaino.

Nyt rakkaat ellit kyselenkin neuvoja, eli tehokkaita vatsanpienennykikkoja, teen mielestäni monipuolisesti kotona jumppaa ja vatsalihasliikkeitä kolmea erilaista, eli suoriin pitkiin vaikuttavia ja vinoihin vatsalihaksiin vaikuttavia. Lisäksi venyttelen hyvin. Syön normaalia ruokaa, n kerran kahdessa viikossa tehdään itse pitsaa jota herkuttelen hyvällä omallatunnolla. Paljon menee hedelmiä ja kasviksia. paheeni on pulla, tykkään leipoa ja tykkään myös syödä tekeleitäni. Lisäksi olen huomannut että leivän syönti ym turvottaa ihan hirveästi. Kun olen joskus ollut syömättä leipää useempaan päivään vatsasta on hävinnyt pömpötyslook mutta läskit tietysti on edelleen. Lisäksi yleensäkin vatsavaivat loppuu jos en syö leipää. Lähisuvussa on kyllä keliakiaa mutta minulla ei ole sitä todettu joten syön hyvällä omallatunnolla leipää. Pystyn vetään vaikka 8 palaa ruisleipää teen kanssa kerralla.

Kohtalotovereita? Auttajia? Vinkkejä?

Moikka!
Mulla ihan sama tilanne, melkein samankokoinenkin. Yksi vinkki kuitenkin on: älä leivo pakkaseen! Mä lopetin korvapuustien ja pullien leipomisen siitä syystä, että kun niitä on, niitä tulee vedettyä ihan törkeet määrät! Sillointällöin ostan kaupasta YHDEN pullan, jonka sitten herkuttelen hyvällä omallatunnolla!

Karu totuushan on se, että läski lähtee, kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Liikunta ja jumppa eivät laihduta, mutta kiinteyttävät kyllä ja tietty lihaksisto paranee. Jos haluat kroppaa solakammaksi, on ainoa keino laihdutus.
Itse olen laihduttanut 22kg painonvartijoissa jokunen vuosi sitten ja kun motivaatiota löytyi, niin se oli tehokas ja miellyttävä tapa. Metodeja on monia, mutta jos tykkää kaikenlaisesta ruoasta ja etenkin leivästä, niin paikkarit on silloin aika hyvä vaihtis.

Faktahan on saaaara myös se, että myös lihaskuntoa on pidettävä yllä, jotta laihtuu. Pelkkä aerobinen harjoittelu ja syömisen vähentäminen ei riitä kauaa. Ja kropasta tulee ehkä paremman näköinen kun kiinteyttää sitä myös.

Pakasta yksittäisiä pullia ja syö yksi pulla korkeintaan päivässä. Painonvartiojoiden pistelaskenta on aika tehokas, sitä kannattaa kokeilla, jos jaksaa laskeskella. Ja sitten yhdyn edelliseen eli lenkille tai jumppaan. Itse olen kokenut kotona jumppailut aika tehottomiksi.

Itse totesin myös saman, että pelkällä liikunnalla on vaikea laihtua, koska liikuntamäärät pitäisi olla ihan törkeän isoja. Joskus nuorempana, kun harrastin kilpaurheilua sain kyllä syödä ihan mitä vain, mutta silloin treenejäkin oli kahdeksan viikossa peruskuntokaudella!!!

Helpompaa on laihtua siten, että katsoo tarkkaan mitä syö ja sitten tehostaa kiinteytymistä ja aineenvaihduntaa liikunnalla. Tässä omat vinkkini laihtumiseen:

- pidä huoli, että syöt 5 kertaa päivässä: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Kun syöt säännöllisesti, ei tule repsahduksia

- tunnista oma heikko kohtasi. Jos olet tottunut syömään vaikkapa pullaa lasten päiväunien aikana, niin syö se yksi pulla hyvällä omallatunnolla. Itselläni ongelmana on ollut se, että en ole syönyt välipalaa, jolloin olen syöksynyt nälkäisenä töistä kauppaan, ostanut suklaapatukan, hotkaissut sen nälkääni, jolloin päivällinen ei sitten oikein enää maistukaan.

- tee koko perheelle samaa ruokaa kuin mitä itse syöt. Jos kokkaat itsellesi laihdutusruokaa ja muulle perheelle normaalia ruokaa, on vaarana lipsahtaa takaisin lihottavampaan ruokaan. Tee siis kevyttä ruokaa koko perheelle.

- varo piilorasvaa. Esimerkiksi maitotuotteissa on huikea ero eri jugurttien, rahkan ja viilin välillä. Joskus kyse voi olla siitäkin, että vain totuttautuu syömään vähäkalorisempaa tuotetta.

- liiku suunnitelmallisesti. Itse noteeraan kaikki 10 minuutin liikuntasessiot. Tavoitteenani on liikkua vähintään kaksi tuntia viikossa, joka ei ole paljon, mutta tällä hetkellä siihenkin on vaikea löytää aikaa. Olen ostanut kuntopyörän, jolla poljen talvikaudella. Käyn myös lasten kanssa yhdessä uimassa ja jos mies on matkoilla, otan mukaan naapurin tytön, joka vahtii lapsiani sillä aikaa, kun uin tai vesijuoksen. Arki-iltaisin pyrin tekemään 10 minuutin pikajumpan.

- motivoi itseäsi. Minulla on jääkaapin ovessa taulukko, johon merkitsen ne liikuntapisteeni, jotta tiedän, onko tavoite toteutunut. Jos liikun yli 2 tuntia, pyrin palkitsemaan itseni jotenkin (leivon hyvällä omallatunnolla tai ostan vihdoin jonkun vaatteen, jota olen katsellut jonkun aikaa).

- Itse saan lisämotivaatiota myös "tavoitevaatteista". Eli aina aika-ajoin sovitan vaikkapa sellaisia farkkuja, joihin en ole mahtunut. Kun kokeilee eri kokoisia farkkuja, näkee, missä mennään. On tosi ihanaa, kun ensiksi ei saa edes vetskaria kiinni, parin viikon päästä menee kiinni jo nappi, seuraavalla viikolla jo vetsarikin ja seuraavalla viikolla farkuissa kykenee jo hengittämäänkin!!!

- Jos motivaatio ei riitä tarpeeksi, suosittelen myös itse Painonvartijoita lämpimästi.

Moi

Suosittelen vähähiilihydraattista ruokavaliota. Nälissään ei tarvitse olla, mutta silti laihtuu menettämättä lihaksia. Eli pullat ja leivät pois! Jos oikeasti kiinnostaa, niin käy karppaus.infossa.

Yhteistyössä