Raskaushepatoosista!

Onko muita joilla ollut? Onko teillä alkanut millä viikoilla? Mulla oli lievänä kolmosen odotuksessa, ja nyt alkoi taas kutina, viikkoja mulla nyt vasta 24. Maanantaina verikokeisiin, mut lueskelin tuossa netistä, että vasta 30 viikolla pitäisi tän alkaa... :/
 
Mulla oli kahessa raskaudessa.
Ekassa alkoi 37 viikolla ja kaksosista jo 25 viikoilla.
Aika harvinaista että alkais noin aikasin,yhen vauvan raskaudessa siis.
Mut tohon aikaan kutinaa on kyllä ihan muutoinkin....mä olin satavarma että nelosen odotuksessa iski hepatoosi myös,mut ei ollut...kutina oli hormonikutinaa.

Kokeile jos suihku ja perään rasvaus auttaa.Jos se toimii,ei ole hepaa vaan ihan hormoneista johtuvaa.
hepatoosikutina on sisäistä,sappihappot nousee ihon pintaa ja se on enemmän poltetta kuin kutinaa.

Mut sulla ei mitään hätää kuitenkaan vielä,vaikka oliskin hepatoosia.Mä sain kaksoset 37 viikolla ja hyvin oli kasvaneet ja ihan terveitä vauvoja!
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mulla oli kahessa raskaudessa.
Ekassa alkoi 37 viikolla ja kaksosista jo 25 viikoilla.
Aika harvinaista että alkais noin aikasin,yhen vauvan raskaudessa siis.
Mut tohon aikaan kutinaa on kyllä ihan muutoinkin....mä olin satavarma että nelosen odotuksessa iski hepatoosi myös,mut ei ollut...kutina oli hormonikutinaa.

Kokeile jos suihku ja perään rasvaus auttaa.Jos se toimii,ei ole hepaa vaan ihan hormoneista johtuvaa.
hepatoosikutina on sisäistä,sappihappot nousee ihon pintaa ja se on enemmän poltetta kuin kutinaa.

Mut sulla ei mitään hätää kuitenkaan vielä,vaikka oliskin hepatoosia.Mä sain kaksoset 37 viikolla ja hyvin oli kasvaneet ja ihan terveitä vauvoja!
Kiva kuulla, että kaikki meni kuitenkin hyvin sun kaksosten osalta! Ku tää tilanne kuitenki pelottaa, kun näin aikasin alkaa. Jouduitko olemaan osastolla hoidossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mulla oli kahessa raskaudessa.
Ekassa alkoi 37 viikolla ja kaksosista jo 25 viikoilla.
Aika harvinaista että alkais noin aikasin,yhen vauvan raskaudessa siis.
Mut tohon aikaan kutinaa on kyllä ihan muutoinkin....mä olin satavarma että nelosen odotuksessa iski hepatoosi myös,mut ei ollut...kutina oli hormonikutinaa.

Kokeile jos suihku ja perään rasvaus auttaa.Jos se toimii,ei ole hepaa vaan ihan hormoneista johtuvaa.
hepatoosikutina on sisäistä,sappihappot nousee ihon pintaa ja se on enemmän poltetta kuin kutinaa.

Mut sulla ei mitään hätää kuitenkaan vielä,vaikka oliskin hepatoosia.Mä sain kaksoset 37 viikolla ja hyvin oli kasvaneet ja ihan terveitä vauvoja!
Kiva kuulla, että kaikki meni kuitenkin hyvin sun kaksosten osalta! Ku tää tilanne kuitenki pelottaa, kun näin aikasin alkaa. Jouduitko olemaan osastolla hoidossa?
Jouduin.
Viikonloppulomat sain!!Eli oli vähän kuin armeijassa.
Mutta tuohon tautiin ei lepo auta,ainoastaan rasvaton ruokavalio voi vähentää sapen erittymistä.

Vähän epäilen että voisko olla sulla nyt jo.
Kuinka korkeella sulla oli sappihapot viime raskaudessa?Nehän on ne mitkä merkkaa,maksa-arvot nousee yleensä myös mutta nuo sappihapot on ne tärkeimmät.
 
Mulla oli asat ja alat vaan 30 luokkaa ja sappihapot 6, että ei mitään hurjia lukemia. Ja silloin viikkoja jo 32 ja kuitenkin 38 viikolla käynnistettiin muista syistä. Piti vaan kutinaa seurailla ja vauvan liikkeitä. Polttelua on kyllä iholla nytkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Mulla puhkes 28 viikolla, lääkkeet ei tehonnu.. Syystä taikka toisesta vauvakin sitten syntyi rv 32. Nyt pelottaa miten tän raskauden osalta menee asiat.

Ja osastolla olin toteamisesta lapsen syntymään asti, eli rv 29-32
Sulla varmaan oli hurjat lukemat? Kun nuo mun aiemmat lukemat tosiaan noin matalat.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
mulla oli alat yli 200, ja sappihapotki ihna hulluissa lukemissa, en enää edes muista niitä..
Tässä se vastaus tulikin! Varmaan, jos alkaa noin aikasin niin pääsee nousemaankin korkeemmalle... Noh, ei se auta ku odotella tuloksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Mulla oli asat ja alat vaan 30 luokkaa ja sappihapot 6, että ei mitään hurjia lukemia. Ja silloin viikkoja jo 32 ja kuitenkin 38 viikolla käynnistettiin muista syistä. Piti vaan kutinaa seurailla ja vauvan liikkeitä. Polttelua on kyllä iholla nytkin.
Eli sappihapot olleet vielä normaalinrajoissa.
Hyvä niin!!
Se voi tulla taikka sitten ei kovempana tässä raskaudessa.

Jätä rasvat ruokavaliosta pois ja kaikki mitkä sapen eritystä voi lisätä.
Mulla oli pahimmillaan sappihapot päälle 20 ja satoja asat ja alat.
Mutta se pahin riski on loppuraskaudesta jolloin saattaa vauvalle jotain tapahtua.
Mutta koita olla murehtimatta,taikka sitten soita ja pyydä heti ne kokeet.
Sanot ettet pysty oottamaan ensi viikkoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Mulla oli asat ja alat vaan 30 luokkaa ja sappihapot 6, että ei mitään hurjia lukemia. Ja silloin viikkoja jo 32 ja kuitenkin 38 viikolla käynnistettiin muista syistä. Piti vaan kutinaa seurailla ja vauvan liikkeitä. Polttelua on kyllä iholla nytkin.
Eli sappihapot olleet vielä normaalinrajoissa.
Hyvä niin!!
Se voi tulla taikka sitten ei kovempana tässä raskaudessa.

Jätä rasvat ruokavaliosta pois ja kaikki mitkä sapen eritystä voi lisätä.
Mulla oli pahimmillaan sappihapot päälle 20 ja satoja asat ja alat.
Mutta se pahin riski on loppuraskaudesta jolloin saattaa vauvalle jotain tapahtua.
Mutta koita olla murehtimatta,taikka sitten soita ja pyydä heti ne kokeet.
Sanot ettet pysty oottamaan ensi viikkoon.
Juu, kyllä mä jaksan ootella tuohon ensi viikkoon. Jäin vaan tosiaan miettimään tätä aikasta ajankohtaa, mut hyvä tietää, että muilla ollut paljon pahempaa ja silti vaavit terveenä saatu syliin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
joo siis oli..tollon 28 viikolla ne oli jotaion päälle sata, ja ne vaan jatko nousuaan lääkityksestä huolimatta. Ja kutina oli helvetillinen :headwall:
Siis sappihapot päälle sata???? :eek: :eek:
Enpä ole kyllä kuullutkaan että noin korkeelle ne päästetään.

Jos viikkoja vähänkin riitävästi niin 10 on sellanen arvo jolla lähetään jo käynnistelemään.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
joo siis oli..tollon 28 viikolla ne oli jotaion päälle sata, ja ne vaan jatko nousuaan lääkityksestä huolimatta. Ja kutina oli helvetillinen :headwall:
Siis sappihapot päälle sata???? :eek: :eek:
Enpä ole kyllä kuullutkaan että noin korkeelle ne päästetään.

Jos viikkoja vähänkin riitävästi niin 10 on sellanen arvo jolla lähetään jo käynnistelemään.....
ALAT! eli maksa-arvot....Tuossa jo aiemmin totesin etten muista mitä sappihapot oli, olisko ollu jotain 8 luokkaa. Mutta siis alat oli jo 28 viikolla päälle sata, ja jatkoi nopeesti nousua, lääkityksestä huolimatta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
joo siis oli..tollon 28 viikolla ne oli jotaion päälle sata, ja ne vaan jatko nousuaan lääkityksestä huolimatta. Ja kutina oli helvetillinen :headwall:
Siis sappihapot päälle sata???? :eek: :eek:
Enpä ole kyllä kuullutkaan että noin korkeelle ne päästetään.

Jos viikkoja vähänkin riitävästi niin 10 on sellanen arvo jolla lähetään jo käynnistelemään.....
ALAT! eli maksa-arvot....Tuossa jo aiemmin totesin etten muista mitä sappihapot oli, olisko ollu jotain 8 luokkaa. Mutta siis alat oli jo 28 viikolla päälle sata, ja jatkoi nopeesti nousua, lääkityksestä huolimatta.
Joo,maksa-arvoilla ei niin väliä olekaan.
Sappihapot ne vaarallisimmat ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
joo siis oli..tollon 28 viikolla ne oli jotaion päälle sata, ja ne vaan jatko nousuaan lääkityksestä huolimatta. Ja kutina oli helvetillinen :headwall:
Siis sappihapot päälle sata???? :eek: :eek:
Enpä ole kyllä kuullutkaan että noin korkeelle ne päästetään.

Jos viikkoja vähänkin riitävästi niin 10 on sellanen arvo jolla lähetään jo käynnistelemään.....
ALAT! eli maksa-arvot....Tuossa jo aiemmin totesin etten muista mitä sappihapot oli, olisko ollu jotain 8 luokkaa. Mutta siis alat oli jo 28 viikolla päälle sata, ja jatkoi nopeesti nousua, lääkityksestä huolimatta.
Joo,maksa-arvoilla ei niin väliä olekaan.
Sappihapot ne vaarallisimmat ovat.
No, jostain syystä kuitenkin siellä vuodelevossa makasin, ja lopulta keskosen synnytin..eipä sillä paljon oo väliä että mitkä arvot sen aikaseks sai..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
joo siis oli..tollon 28 viikolla ne oli jotaion päälle sata, ja ne vaan jatko nousuaan lääkityksestä huolimatta. Ja kutina oli helvetillinen :headwall:
Siis sappihapot päälle sata???? :eek: :eek:
Enpä ole kyllä kuullutkaan että noin korkeelle ne päästetään.

Jos viikkoja vähänkin riitävästi niin 10 on sellanen arvo jolla lähetään jo käynnistelemään.....
ALAT! eli maksa-arvot....Tuossa jo aiemmin totesin etten muista mitä sappihapot oli, olisko ollu jotain 8 luokkaa. Mutta siis alat oli jo 28 viikolla päälle sata, ja jatkoi nopeesti nousua, lääkityksestä huolimatta.
Joo,maksa-arvoilla ei niin väliä olekaan.
Sappihapot ne vaarallisimmat ovat.
No, jostain syystä kuitenkin siellä vuodelevossa makasin, ja lopulta keskosen synnytin..eipä sillä paljon oo väliä että mitkä arvot sen aikaseks sai..
NO,en lähde puuttumaan sinun lepoosi,totesin vain että ne sappihapot ovat vaarallisemmat.
Se että maksa-arvot nousee voi ennakoida myös sappihappojen nousua.Ja sappihapot voi nousta nopeastikin.
Siitä syystä usein makuutetaan äitejä joilla maksa-arvot nousussa.Lepo ei oikeesti auta tautiin mutta tehdään ees jotain!! ;)
 
eli mulla hepatoosi ollut jokaisessa raskaudessa. Ekasta v-01 sappihapot 60!! Maksa-arvot 300-400 ja tämä todettiin rv35, osastolle jouduin muttei käynnistelyitä suostuttu edes harkitsemaan! Vasta 37+2 alettiin kypsyttelemään ja poika syntyi 38+0.

Kakkosen odotuksessa -02 maksa-arvoja alettiin kontrolloida rv28, oli heti koholla, pitkän aikaa sappihapot roikkui 10-15 pintaan, tilannetta vaan seurattiin säännöllisillä äitipolikäynneillä ja käyrillä. Rv 35 ne sitten pomppasi arvoon 33, jäin käynnistykseen mutta seuraavana aamuna toinen lääkäri heittikin mut pihalle ettei käynnistele näin aikaisin! Seuraavalla lääkärikäynnillä jäin sitte sisään ja poika syntyi 36+3 siis käynnistettynä.

Kolmosesta -08, kontrollit alkoi myös rv28, arvot ok viikolle 33 kunnes alkoi sappihappo taas hiljakseen nousta, kun arvo oli 13 niin käynnistykseen rv37+0. Poika syntyi seuraavana pv:nä.

Eli aika jännä että tuota mun sappihappoarvoa 60 ei silloin aikanaan pidetty minään ja viime vuonna tuo 13 oli lääkärin mielestä korkea...

Tiesitkö ap Adursal-lääkityksestä joka laskee sappihappoa? Onko muilla kokemusta? Mulla kokeiltiin silloin ekasta mutta siitä tuli niin voimakkaat vatsavaivat sivuvaikutuksena ettäjäi kokeiluksi eikä sitä sitten suositeltu näistä muista.
 

Yhteistyössä