Raskaushepatoosista kysymys, nyt rv 33+1

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna-73

Vieras
Tänään illalla kun lakkasin varpaankynteni alkoi molempia jalkapohjia jotenkin kuumottamaan/kihelmöimään. Ei voida puhua kutiamisesta vaan enemmän tunteesta kun olisin ollut kylmässä jalkojeni kanssa ja sitten tullut sisälle lämpimään ja veri lähtee oikein kiertämään. Sellainen hassu kihelmöivä tunne.

En tiedä kuvittelenko jo mutta ihan kun kämmenissäkin olisi kuumotusta..

Esikoisen kanssa sain raskausmyrkytyksen, sen uusiutumista olen pelännyt koko ajan joten en kestä jos nyt sitten saan tässä raskaudessa hepatoosin ja mahdollisesti vielä myrkytyksen siihen päälle :(

Olisin kiitollinen jos voisitte kertoa mulle voiko hepatoosi olla tämän kaltaista? Vai onko mussa vaan joku tilapäinen häiriö?!

Ehkä sä vaan kuvittelet:) Mä ainakin kuvittelin ekassa raskaudessa että mulla on toi hepatoosi kun kämmeniä vähän kutitti. No sitten kun oikein tarkkailin niin niitähän alkoi kutittaa enemmän ja jalkapohjia kanssa:D Sitte luin jostain että se kutina on hepatoosissa aivan järkyttävää eikä sellasta mitä mulla oli, luultavasti johtui vaan kuivasta ihosta... Tietysti jos huolettaa kovasti niin kannattaa kysyä neuvolasta. Parempi kysyä ja saada mielenrauha:) varsinkin kun sulla aiemmin ollut toi myrkytyskin. Toivottavasti ei ole mitään!

Kun jalat turpoaa niin se aiheutta kihelmöintiä ilman että olisi välttämättä kyse hepatoosista. Käsittääkseni myrkytyksessä on muitakin oireita kuin pelkkö kutina? Mm päänsärky, ylävatsakivut, pissi plussalla, verenpaineet. Viikonloppuna jalkapohjien kutina/kihelmöinti oli ihan kamalaa kun olin koko päivän jaloillani tehden keittiöhommia. Mutta kannattaa tosiaan jutella neuvolassa.

Kannattaa mainita neuvolassa, tuon hepatoosiasian voi tarkistaa helposti verikokeilla. Minulla hepatoosia on epäilty raskauden puolivälistä asti ja olen jo ehtinyt kolmissa verikokeissakin käymään, mutta arvot eivät ole kohonneet. Itselläni jalkojen ja käsien kutina oli niin hirveää, että räävin ihoni täysin vereslihalle varsinkin jaloista. Mitään syytä tuolle kutinalle ei ole löytynyt, neuvolassa vaan todettiin että se on näitä raskauden aiheuttamia oireita joille ei oikein saa mitään. Hieman helpotusta tuo kortisonivoide, kannattaa siis kokeilla mikäli sinulla kutina yltyy kovemmaksi!

Menen huomenna verikokeisiin. Tosiaan kutinaa ei ole vaan kämmenet ja jalkapohjat kihelmöivät ja kuumottavat, sama tunne jatkuu tänäänkin. Olin aamulla lymfassa ja mulla ei ole mitään turvotusta, eli se ei ole syynä. Myrkytystä ei ole tällä hetkellä eli kaikki on ok paitsi nämä mahdolliset hepatoosi oireet.

Olisi kiva kuulla onko hepatoosista kärsineillä ollut vastaavanlaisia oireita ja pystyittekö synnytyksen jälkeen elämään normaalia elämää? Eli ottamaan lasin viiniä ja lääkkeitä jos tarvetta.

Minulla oli viime raskaudessa hepatoosi. Ja se kutina oli sietämätön. Raavin itteäni juuriharjalla ja kutina ei vähentynyt mihinkään. Ja se oli oikeaa kutinaa jalkapohjissa ja kämmenissä joka sitten levisi oko kehoon.

Ja se kutina loppuu yleensä kuin seinään synnytykseen.
Raskauden jälkeen seuratan vielä sen aikaa noita veriarvoja et ne on laskeneet normaaliksi. Mutta muuten kyllä olen pystynyt elämään sen jälkeen normaalia elämää, mitä nyt tämän uuden raskauden myötä olen joutunut nyt käymään hepatoosi kokeissa.

Joo...kyl miulki toi hepatoosi on ilmennyt ihan mahettomana kutinana.Ei kylläkään jalkapohjis tai kämmenis vaan käsivarsissa ja päänahassa.2lapsen odotus on mennyt hepatoosin merkeis ja nyt rv 11+6 ja oon varma jotta tällä raskaudella myös.
Eka odotus siis normaali...nyt odotan neljättä ipanaa mei talouteen :)

Onko teillä ollut mitään muita oireita kuin vain tuo kamala kutina mm päänahassa, käsivarsissa? Voiko hepatoosi siis olla vaikkei muita oireita tulisikaan?

Hei! En osaa valitettavasti vastata mitään, vaan todeta että mulla on myös ollut tuota jalkojen&käsien kuumotusta nyt muutaman viikon (menossa rv 33+4). Edellisessä raskaudessa en niin tätä huomannut, ja tää on toinen raskaus. En ole muistanut mainita tuosta neuvolassa mitään.. Kerrotko Minna-73 jos saat jotain vastauksia tähän kysymykseen neuvolasta päin. Mulla viime raskaudessa otettiin verikokeita hepatoosin varalta kun oli varsinkin yöllistä kutinaa, mutta aravot oli kaikki normaalit. Nyt ei ole ollut kutinaa ainakaan vielä.

Kuumotusta: helpottavaa kuulla että jollain muullakin on kuumotusta kämmenissä ja jalkapohjissa! Onko sulla se tunne jatkuvaa? Paheneeko vai pysyykö samana?

Kerron ensi viikolla arvoista ja siitä jos saan jonkun vastauksen tähän oireiluun, arvot toki kertovat jotain.

Mulla on kihelmöivä, kuumottava tunne jatkuvaa ja ehkä käsissä enemmän kun jaloissa. Mitään muita oireita ei ole, tosin omasta mielestä kämmenet näyttävät jotenkin valkoisimmilta, mutta en tiedä lieneekö kuvitelmaa ja liikaa itsensä tarkkailua :-) OIreilu ei ole siinä mielessä häiritsevää, sain hyvin nukuttua päiväunet mutta inhottavaa kun ei tiedä mistä johtua.

Tsemppiä sinulle!

Miul ei olt mitää muuta oiretta...ja arvot ol taivais asat lähes 500 ja alat yli 300.
Joo,ei oo samat asiat raskaushepatoosi ja raskausmyrkytys.

Mulla se kuumotus ei ole jatkuvaa, mutta päivittäistä kyllä, ja jalkoja kuumottaa varsinkin makuulle mennessä. Joskus pitää ottaa ihan sukat pois ja kävvely viileällä lattialla tuntuu varsin mieluisalta. Olen jotenkin ajatellut, että tämä liittyy verenkiertoon, kun raskaudessahan äidin verimäärä lisääntyy.. olen ajatellut että raajoissakin siis silloin veri kiertää tehokkaammin kuin muulloin. Kädet on välistä selvästi lämpimämmät kuin normaalisti.

Eipä ollut minullakaan muita oireita kuin kutina lähinnä käsivarsissa, säärissä ja mahassa. Nukuttua kyllä sain, mutta olihan tuo kutina kuitenkin melko voimakasta. En silti heti uskonut, että hepatoosista kyse, kun mulla ei juurikaan kutisseet jalkapohjat tai kämmenet. Verikokeissa (joihin neuvolasta onneksi mut lähettivät, kun kutinasta kerroin) hepatoosi kuitenkin paljastui rv 33+4.

Kovasti tsemppiä teille! Toivotaan, että kyseessä jokin aivan muu kuin hepatoosi…

Hei Minna-73! Joko olet saanut joitain testituloksia tai lisätietoa tuon kuumotuksen suhteen? Itse menen perjantaina maksa-arvotesteihin, mutta olisi kiva kuulla mitä sinulle on asiasta ehkä jo sanottu.

Kuumotusta täälläkin:

Tänään olin neuvolassa ja sain tulokset, kaikki arvot täysin normaalit, jopa erittäin hyvät! Mun kohdalla ei siis ole hepatoosista kyse ja itse asiassa kuumotus on helpottanut. Kutiamista siellä sun täällä on yhä, mutta olen laittanut sen pikkupakkasten piikkiin :)

Kuumotuksen syy jäi siis täysin epäselväksi.. Voi, toivottavasti sunkin arvot ovat kohdallaan!! Onko sulla vielä ollut oireita?

Kuumotus voi liittyä jalkojen turvotukseen, ainakin mulla näin. Täälläkin jännätään hepatoosi tuloksia, huominen ikävästi sotkee tulosten tulemista :( Kutinaa mulla säärissä, käsivarsissa ja päänahassa. Lisäksi päänsärkyä, turvotusta.. Myrkytyksestä ei varmaankaan kyse koska paineet on ala-kantissa.

Mullakin on ollut kutinaa säärissä ja päänahassa. Eilen vasta tajusin ottaa enemmän selvää just raskaushepatoosista ja onneksi huomenna on neuvola niin voin siellä asiasta mainita. Lisäksi välillä kutiaa jalkapöytä tai kämmenselkä. Ei tuo kutina kyllä ihan kamalaa ole, mutta kutinaa kuitenkin.

Te, joilla se on ollut, miten sitä tarkkailtiin kun saitte siitä tietää? Joka päivä sairaalaan testeihin vai? Ja jouduitteko pulittamaan siitä sairaalamaksuja joka kerralta.. Mietin vain että jos nyt tuo todettaisiin, niin aika monta käyntiä tulisi varmasti sairaalaan tehtyä, kun mulla viikkoja on kuitenkin vasta 32. Aika kalliiksi tulee, jos näin on.. Ei sillä, että se raha merkitsisi enemmän kuin se, että lapsella on kaikki hyvin, mutta onhan se silti aika ikävää jos kauheasti joutuu maksamaan..

minulla neljäs raskaus menossa ja kaikissa edellisissä ollut hepatoosi.
kaikki myös käynnistetty.eka ja toka heti laskettuna päivänä ja kolmas vk 38. kahdessa
ekassa arvot eivät nousseet,mutta kutina oli järjetön.kolmannessa arvot nousivat.
nyt olen taas samassa jamassa, eli kutina helvetillinen ja arvot normaalit.vk 36
meneillään. äitiyspolilla eivät vaan noteeranneet kurjaa oloani joka pahenee kokoajan.
toivon siis että arvot nousee jotta saisin apua jossain muodossa.siis lääkettä joka
ei kylläkään välttämättä anna apua tai käynnistys kun muutama viikko edennyt. ei tätä jaksa kun nukkuu 2 tuntia yössä ja päivälläkin saa raapia itseään.

Yhteistyössä