raskausdiabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairaanhoitaja opisk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairaanhoitaja opisk

Vieras
Hei
Olen sairaanhoitaja opiskelija ja teen työtä naistenhoitotyö kurssille.
Minua kiinostaa kuulla teidän äitien kokemuksia joille raskauden aikana on todettu raskausdiabetes.
Miten diabeteksesta ja sen hodosta teille kerrottiin?
Tarvitsitteko insuliinia lopun raskauden ajan?
Miten raskauden jälkeen, kävittekö tarkastuksissa ja mitten kauan?
Mitä tai mihin olisitte hoitohenkilökunnan toivoneet puuttuvan tai tehneen toisin?
kiitos vastauksestasi
Elina

minulle toitotettiin kunnolla ravinnon tärkeyttä!tuli jo korvista koko jutut ulos...sokerit oli melkein koko ajan vähän koholla mutta insuliinia en tarvinnut.enemmän olisin toivonut esimerkkejä mitä voisin allergioiltani syödä,muutakin kuin vihanneksia joille monelle olen allerginen.nyt synnytyksen jälkeen ei ole kukaan sokereistani kysellyt.itse mittasin yks päivä aterian jälkeen ja normaalit olivat =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 17:50 sairaanhoitaja opisk kirjoitti:
Hei
Minua kiinostaa kuulla teidän äitien kokemuksia joille raskauden aikana on todettu raskausdiabetes.
Mitä tai mihin olisitte hoitohenkilökunnan toivoneet puuttuvan tai tehneen toisin?
kiitos vastauksestasi
Elina
Mulla todettiin ekassa raskaudessa raskausdiabetes, sain pidettyä ruokavaliolla kurissa. Nyt tokassa ei ruokavalio auttanut, joten jouduin insuliinihoidolle. Vaikka joulukkunpuolivälissä kävin sokerirasitustesteissä, tiedoin sain seuraavassa neuvolakäynnillä, joten en kerinnyt tekemään kotona mittauksia kuin 5 päivänä ja niiden tulosten mukaan jouduin insuliinihoidolle.
Ei ole mukava pistellä 4 kertaa päivässä ja saman verran ottaa myös verituloksia koneella. Muutenkin pistäminen inhottaa, varsinkin kun joutuu vielä itse pistämään.
Sain sairaalasta kynät ja neulat (8mm). Onneksi sain muuta kautta vähän lyhyempiä, olikin ja on edelleen vatsan seutu mustelmilla. Just sen takia, kun pitkät neulat ovat osuneen verisuoniin. Minulla nostettiin yksiköitä yhden viikon insuliinihoidon aloittamisesta, nyt onneksi lukemat ovat hyvät.
Käyn 4 viikon välein sairaalassa ä-polilla seurannassa ja saan lisäohjeita, jos jotakin häikkää on.
Insuliinihoito loppuu synnytykseen, seuraavan kerran seurataan sokeriarvoja puolen vuoden päästä synnytyksestä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 17:50 sairaanhoitaja opisk kirjoitti:
Hei
kiitos vastauksestasi
Elina
Minulla todettu toisen ja kolmannen raskauden aikana raskausdiabetes. Muistelisin sokerirasituksen olleen noin 25. raskausviikolla. Neuvolasta sain todella selkeät ja hyvät ohjeet. Mittauspäivä kerran viikossa, 7 mittausta/päivä. Kummallakin kerralla pysyi hallinnassa pelkällä ruokavaliolla, ei insuliinia.
Kummankaan raskauden jälkeen en ole kontrollissa käynyt, viimeisestä synnytyksestä yli vuosi. Sanoivat että kutsuvat kontrolliin, vielä ei ainakaan mitään ole mistään kuulunut. Tätä "jälkikontrollointia" hieman jäin kaipaamaan.

Uusimmat

Yhteistyössä