raskausdiabetes... kuinka pitkälle raskaus päästetään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja majeca
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

majeca

Uusi jäsen
16.11.2009
16
0
1
eli on alkanut mietityttään annetaanko raskauden jatkua laskettuun aikaan vai onko jollakin käynnistetty/ tehty sektio diabeteksen takia...? täällä itse pohdiskelen syntyykö pikkunen jo joulukuun puolella vai mennäänkö niinku toivotaan tammikuulle :whistle:

kokemuksia toivotaan =)

majeca+nöpönen 32+4

kannattaa varmaan kysyä neuvolasta kun ensi kerran käyt niin saat omalle kohdallesi sopivaa tietoa. minulla itsellani on ollut kahden raskauden aikana raskausdiabetes ja toinen raskauksista eteni rv40+ ja pari kolme päivää yli ja toinen raskaus eteni rv 37 jotain. Onnellista ja mukavaa raskausaikaa sinulle ja hyvää joulunodotusta.

Hei vaan! :) Tänään multa otettiin paastoarvo joka oli tasan 5. Rajahan on 5.3 ja nyt huolettaa josko se tuosta nousee. Mulla on aina ennen ollu hyvät arvot. Raskausviikkoja on 14. Oon perso makealle ja nyt raskausaikana varsinkin on tullu herkuteltua.. Voiko raskausajan diabetes siis "mennä ohi" synnytyksen jälkeen?

majeca... se on hyvin yksilöllistä...
toisilla käynnistetään toisilla ei... minulla oli insuliinihoitoinen RD ja katsottiin lapsen olevan normaalikäyrillä ja edettiin ns. normaali odotuksen tavoin... lapsi syntyi 41+3

elina76 täällä sokerit normalisoituivat synnytykseen...
ja nyt ei tietoakaan diapeteksestä...
ja lapsi on 6kk...
toki tässä on se että normaalli 2.tyypin diabeteksen riski saada se myöhemmin on suurentunut.
ja mikäli joskus uudelleen tulen raskaaksi on sokerit syynissä heti.

Hei!

Mina kanssa karahdin tuossa sokeritestissa. Paasto arvo ok, mutta seuraavat tunnin ja kahden jalkeen otettavat arvot olivat yli sallitun. Neuvolasta sain mittalaitteet kotio ja nyt 6 pvaa itse mittailen. Paasto arvo ollut ok, mutta tunnin jalkeen otettava arvo edelleen liian korkea :| Ymmarsin, etta seuraava vaihe on, etta yritetaan katsoa ruokavaliosta heikkoja kohtia ja niiden avulla saada sokeriarvot alemmas. Jossain vaiheessa saattaa olla tarve menna Tayssiin, jossa mitataan vauva ja arvioidaan voinko synnyttaa alateitse vai sektiolla. Tama nyt tallaista arvelua, mutta ensiviikolla on neuvola-aika joten silloin ehka tiedan enempi faktaa.

Tervehdys!

Minulla todettiin myös raskaudiabetes, jota hoidettiin ensin ruokavaliolla ja sen jälkeen pistoshoidolla.
Mahani oli koko raskauden VALTAVA ja käyrillä mentiin niin ylhäällä kuin mahdollista.
Viikoilla 36 alettiin puhua mahdollisesta käynnistyksestä ja lääkärissä kävin viikottain, lopulla kaksi kertaa viikossa ultrassa.
Käynnistykseen ei sitten kuitenkaan lähdetty, koska painoarvio oli "vain" 4,2kg viikolla 38-40.
Viikolla 41+3 (muuten tänään tasan vuosi sitten) syntyi "pieni" poikamme, reippaasti yli 5kg ja lähes 60cm pitkä.

Jälkiviisaina lääkärit totesivat, että olisi pitänyt käynnistellä jo rv 37... Olisi kuulema äitiä säästetty (kiirellinen sektio) ja lapsi olisi päässyt mahdollisesti helpommalla (reilu viikko tehohoidossa raskausdiabeteksen haittavaikutusten vuoksi).

Tapaukseni on onneksi suhteellisen harvinainen (ja lääkärit toivottavasti muualla viisaampia)!
Suosittelen silti kaikkia tästä vaivasta kärsiviä ottavan tämän vakavasti ja olemaan päättäväisiä sairaalassa.
Kyseenalaistakaa ja olkaa vaativia!!

Minulla oli ruokavaliohoitoinen rd ja kävin äitiyspolilla kontrollissa muutamia kertoja raskauden aikana. Synnytystapa-arviossa rv37 ultrattiin viimeisen kerran ja todettiin normaalikokoiseksi, joten käynnistystä ei tehty. Vauva syntyi rv41+5 3890g ja 51cm kokoisena. Mulla pysyi sokerit hyvin kontrollissa kun vain vähän tarkkailin syömisiä. Vauvalla oli sokerit syntymästä asti ok.

Lisään vielä:
Eli synnytystäni ei käynnistetty vaan jäätiin odottamaan spontaania synnytystä.

Vastaus aloittajan otsikon kysymykseen siis on, että lääkäristä riippuen antavat mennä ääritapaustenkin niin pitkälle kuin mahdollista, rv 42+ sitten käynnistelyä, jos tarvetta ;)
Viksua eikö?

Yhteistyössä