Raskausdiabetes ja synnytyksen käynnistäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karoliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karoliina

Vieras
Eli toista odotan ja raskasudiabetes on todettu jo rv12. Rv 24 alkoi iltainsuliini/ pitkävaikutteinen. Rv29 aloitettiin ateriainsuliini lounaalle ja päivälliselle.
Esikoisesta oli myös raskausdiabetes joka hoitui ruokavaliolla. Lapsi syntyi rv33 ihan yllättäen ja oli painon ja pituuden mukaan ihan keskikäyrillä ettei ollut sokerilla kasvanut.
Nyt rv33+1 ja rv29+6 oli painoarvio jo 2500g, meni 075 käyrällä ettei lasketa vielä makrosomiseksi. Seuraava painoarvio rv35. Polilla on aina eri lääkäri ja tuntuu että jokaisella on oma mielipide asiasta. Olen tosi pienen kokeinen itse, vatsa on iso muttei mikään poikkeuksellisen iso, sf mitta on 31.
Viimeksi lääkäri sanoi, että käynnistellään rv37-38. Nyt olen asiasta lukenut ja huomannut, että se on ihan tuurista kiinni käynnistetäänkö ennen la:ta vai ei.
Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Mulla oli raskausdiabetes, tuli joskus rv 25 tienoilla. Sitä ennenkin oli tehty rasitustesti jossa ei silloin ollut mitään. Enpä olisi mistään huomannut tuota itse!

Meilläpäin on ollut tapana käynnistää 40+5 mikäli on raskausdiabetes, siis siitä huolimatta että vauva on normaalin kokoinen eikä ole kasvanut liikaa. Siinä kun on riskinä että ihan loppuajasta yhtäkkiä kasvaakin paljon.. käsittääkseni. Näin siis tehtiin minullekin vaikka oli ihan tavallisen kokoinen vauva noille viikoille.

Jatkan vielä että ilmeisesti nyt tuo käytäntö on täälläpäin muuttunut eli rv 40+5 tehdään vielä arvio, jos vauva ei näytä isolta niin käynnistetään vasta 41+5

Alkuperäinen kirjoittaja nereida:
Oireileepas. Painon nousuna, turvotuksena ja janon tunteena ainakin minulla oireili.

Mulle annettiin ensimmäisen paastoarvon 5.5 perusteella diagnoosi. Ei oireillut mitenkään! Nytkin aamupaasto oli 4,5 ja aamupalan jälkeen oli 6,2 arvot. Ja näillä sain rd diakgnoosin!

Alkuperäinen kirjoittaja Primavera:
Suvussa on vahvana diabetes II, nyt itse olen raskaana. Kerroppa vähän, miten rv12 oireilit?

Kiitos

Siis mulla ei oireillut mitenkään, mutta rasitus tehtiin koska ekassakin raskaudessa oli raskausdiabetes. Jos tämä rv12-14 tehty rasitus on normaali niin rasitus uusitaan rv 25-28.

Alkuperäinen kirjoittaja vai:
Eihän tuo painoarvio nyt kovin iso ole?
Syntyessään ois noin 3300g,jos käynnistetään rv37-38

Vauva on kasvanut 450g viikossa viimeisen kuukauden, että jos tämä tahti jatkuu niin ei todellakaan ole 3300g rv37-38.
Olisikin, sitten ei tarvisi mitenkään murehtia.

Yhteistyössä