Raskausdiabeetikoita?

Huomenta!
Myslin syönti ei oo onneksi joka iltaista, ja se on pienissä määrin rahkan päällä että saa siihen jotain "rouskuvaa". Eilen juuri katselin kaupassa myslien hiilihydraatteja ja tosi huikeita oli :O

Mulla siis saattaa olla paastoarvo suurempi kuin aamupalan jälkeinen, en sitten tiedä mistä johtuu. Pitänee varmaan kokeilla tuota maitolasillista yöllä, tosin siitä jää ällöttävä maku sitten suuhun loppuyöksi :)
 
Onko teitä ohjeistettu jotenkin tarkemmin kotiseurannan kanssa? Siis mulla oli molempien rasitusten jälkeen 6 päivän seuranta, jolloin mittasin 4 krt/pv. Tänä aikana sai olla 3 ylitystä. Sen jälkeen ei ole tarvinnut seurata, mutta oon itse halunnut mittailla. Nyt kuitenkin taas huolettaa, kun äsken päivällisen jälkeen sokerit oli 8,6. Onkohan se kuinka vakavaa, jos viikossa tulee pari ylitystä, jos sokerit pysyy pääsääntöisesti hallinnassa?
 
jännä miten on eripaikoissa ohjeistukset erilaiset.. itsellä ollu aina seurannat koko raskauden ajan, vaikka kahdessa ensimmäisessä ollu arvot ok.. niissä kahdessa oli muutama heitto silloin tällöin, joka oli seurausta "herkuttelusta".. lääkäri vaan sanoi, että katso mitä suuhusi laitat ja teki koko arvion, ei muuta.. nyt näistä kahdesta viimeisestä ollu tiukempi linjaus.. mulle ohjeistettiin, että 1 aamupaasto ylitys sekä 3-4 aterian jälkeistä arvoa, jotka ei selity liian suurella annoksella tai herkuilla, niin lääkitys.. joten kannattaahan tuota seurata, jos varsinkin on ylitykset viikossa tapahtunut ja sit ottaa yhteys neuvolaan.. yleensähän aamu ja lounas arvot nousee helpommin yli arvojen, ja päivällisellä kestää ns. isompia annoksia :/ ja muistattehan, että flunssa /infektiot nostaa kehon insuliini tarvetta.. itsellä oli edellisessä raskaudessa tilanne, jossa kuumeisena nousi arvot tosi korkealle, vaikka ei ollut syönyt paljon mitään..
Saatko hydra sen kokoarvio ultran?

muumimamma-81
 
Täytyy kyllä nyt taas seurata sokereita. Liuskat oli loppu, niin tässä oli välissä varmaan viikko, kun en mitannut kertaakaan. Sain niitä lisää maanantaina. Luulen, että eilinen ylitys tuli puhtaasti siitä, että söin tosi typerästi. Työpäivän jälkeen oli kauhea nälkä ja väsytti, niin söin kasvis-kalkkunakiusauksen lisäksi pienen suklaavanukkaan. Typerää. Kesällä pystyin vielä tekemään noin satunnaisesti, mutta näköjään ei enää onnistu. Joten se oli varmasti syy ylitykseen. Täytyy taas ottaa itseään niskasta kiinni. Toivottavasti ylityksiä ei tule, kun syö kunnolla.

Oon myös huomannut, että nyt aterian jälkeisen verensokerin nousun tuntee tosi hyvin. Hetkeksi tulee pirteä olo, mutta sitten alkaa väsyttämään ihan älyttömästi.

muumimamma, kävin maanantaina neuvolassa ja kokoarviosta oli taas puhe. Terkka sanoi taas, että voi halutessaan kirjoittaa sen mulle. Hän oli sitä mieltä, että vauvasta ei olisi tulossa iso, koska pääsääntöisesti sokerit on pysynyt hallinnassa, kunhan syön kunnolla. En sitten vielä alkanut vaatimaan sitä, mutta meen taas uudestaan reilun 2 vkon päästä, niin taidan sitten kysäistä sitä. Jotenkin olisi kiva päästä siihen vaikka vaan varmuuden vuoksi. Mun ystävällekin sanottiin, että vauva tuskin on iso (hänellä ongelma oli paasto-arvot), mutta vauva olikin melki 4,5 kg.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kaikki lapset arvottu 3.5kg ultrassa sekä mahan päältä kokeiltuna. Ja ekas söin hyvin eikä arvot ollu yli kovin montaa kertaa. Silti kaikki on yli 4kg lapsia. Eihän ne ultrat tarkkoja ole kaikilla mutta näkee edes jotenkin arviota. Ite voin sanoa että onneksi en tiennyt vauvojen olevan noin isoja, koska pelko olisi ollut suuri synnytystä kohtaan. Nyt tiedän jo etten pientä tee joten osaan vaatia käynnistystä sano ultra mitä sano. Sen verran kaikista jouduttu paikkaamaan etten halua kuitenkaan riskeerata kumpaakaan meitä. 5kg lasta en haluaisi tehdä kuitenkaan alakautta. Toinen oli jo tarpeeksi iso eikä lääkäri uskonut vaikka sanoin että tunnen tämän olevan iso. Ne kun väitti 3.5kg lapseksi. Mut mun mielestä kaikkien radilaisten olisi päästävä koko arvioon ihan vaikka varmuuden vuoksi :) tsemppiä teille kaikille.
 
Minulle tehtiin sokerirasitus jo rv 16 ja kiinni jäin, se tunnin arvo oli 10.1 kun raja oli 10. Nyt on menossa 24+1 ja toistaiseksi paastoarvot ovat aina olleet alle 5:n, sellaista 3,8 - 4,7 tässä parin kk:n jaksolla. Aterianjälkeisissä arvoissa on tullut ylityksiä, mutta tiedän tasan varmasti, mistä ne johtuvat eli omista typeristä syömisistä. Voileipälounas reissussa (oli todella vaikea kiireessä ostaa muuta evästä kuin kolmioleipä tms.) tai liian iso kasa pastaa tai jotain tällaista.
Myslin jouduin jättämään aamuista pois, niissä kuivatuissa hedelmissä on kauheasti sokereita. Samoin banaaneja olen syönyt enää korkeintaan puolikkaan kerralla. Mun aamupala on yleensä tuorepuuro, johon tulee kaurahiutaleita, leseitä, vähäsokerisia marjoja (esim. puolukka, herukka toimii hyvin), maustamatonta tai aspartaamilla makeutettua jugurttia, pähkinöitä ja joskus vaniljaa myllystä tai steviaa, jos on oikein tiukkahappoiset marjat. Tämä kombo sekä pitää nälän loitolla että arvot kunnossa.
Olen myös huomannut, että liikunnan vaikutus on ainakin yhtä suuri kuin syömisten. Yksi aamu söin ohrapuuroa voisilmän kanssa ja kun kävelin siitä pian aamiaisen jälkeen neuvolaan ja mittasin 15 min kävelyn jälkeen arvon, se oli ihan sama kuin paastoarvo. Samoin nyt eilen oli runsaahko (kröhöm.. sanotaan että vuoren kokoinen) kasvislasagnelounas; tietoisesti olin jalkeilla ja kävelin ihan kaupungilla puoli tuntia lounaan jälkeen, ja arvo pysyi hyvin sallituissa rajoissa. Ylitykset ovat aina tulleet, kun olen istunut työpöydän ääreen heti lounaan jälkeen.
Kasviksia olen syönyt paljon, ne ovat tähän aikaan vuodesta hyviä ja halpojakin. Pastat, leivät ym. olivat jo valmiiksi täysjyväversioita, sitä muutosta ei siis tarvinnut tehdä. Syön silloin tällöin vähän herkkuja, esim. muutaman suklaapalan ruoan yhteydessä, eivätkä ne ole juuri näkyneet mittauksissa jos ei mene överiksi.
 
Heip vaan!
Mulla oli viime viikolla paastosokerit lähes joka aamu koholla max 5,8. Aterianjälkeiset ollu ok. Perjantaina soitti sitten kätilö diabetespolilta. Sanoi, että hyvin suurella todennäköisyydellä aloitetaan insuliinit seuraavalla käynnillä.
Testasimpa sitten vielä että pidän paaston 12 tuntisena (aikaisemmin n.8h paastoaika) ja kas kummaa, arvot onkin olleet hyviä!
Tämä tosin tarkoittaa sitä, että iltapalat ovat jääneet kokonaan pois. Ehdin syömään päivällisen n. Klo 18-19 aikaan ja se onkin sitten ollut päivän viimeinen ateria.
No, katsotaan mitä lääkäri sanoo perjantaina.

Mulle ohjeistettiin aluksi sokeriseuranta niin, että joka toinen viikko 3 paastoarvoa ja joka toinen viikko 1x vuorokausiseuranta, eli ennen ja jälkeen joka aterian.

Vähä pelottaa se insuliinin aloitus kun on noita mataliakin arvoja.. Etta meneekö sitten liian matalaksi :/
 
sarastus ei ne sokerit mene liian matalalle.. sitä itsekin alussa pelkäsin. Ei ole kyse 1 tyypin diabeteksestä, jossa keho ei pysty korjaamaan tilannetta millään lailla. Siis jos meinaa mennä liian alas alkaa kehon oma sokerituotanto korjaamaan tilannetta.. kyse on vaan siitä ettei oman kehon tuottama insuliini enää riitä tässä tilanteessa, joka on yleensä tilapäinen raskausaikana.. ja tuo 10t ohje on silloin aika tärkeässä asemassa, silloin ei mene paasto liian matalalle.. ja se insuliini annos on tosi pieni alkuun, sitä nostetaan tarvittaessa..

mulla on ollut nyt paastot 4.3-5.1 välillä lääkityksen kanssa.. joskus aterian jälkeenkin ollu 3.8 enkä ole kyllä olossa huomannut.. silloin syönyt aika kevyesti :)

voimia sinne!! kyl tästä selviää.. tilapäistä kuitenkin..
 
Heips!
En ehtinytkään tänne kommentoimaan. Kävin pe lääkärissä ja katsoivat että paastoarvot oli ollut vielä kohtuurajoissa edeltävällä viikolla, joten nyt sitten 1,5 viikkoa tarkempi seuranta ja sitten arvioideen insuliinien tarve taas uudelleen. Kysyin tablettilääkkeistä, mutta jäi olo että lääkäri suhtautui niihin hieman nihkeästi. En tiedä miksi?

Me ollaan lähdössä to-su reissuun, joten arvattavasti reissussa aamusokerit koholla kun joutuu hotelli/ravintolaruokaan turvautumaan..
 
Täällä päin tuntuu olevan rajana tuo rv 30, jonka alle saisi tabletti lääkityksen. Muutoin insuliini. Jotkut lääkärit vielä katsoo bmi:n mukaan. Kätilö vaan puhu ekalla käynnillä että pitäisi olla bmi 30 että saisi tabletin. Lääkäri oli mulla onneksi toista mieltä.
(.) Arvot pysynyt hyvänä. Näillä mennään ja hyvä näin.
 
muumimamma, oon kyllä samaa mieltä, että jokaisen radilaisen tulisi saada kokoarvio. Varmuuden vuoksi. :) Ajattelinkin kysyä sitä seuraavassa neuvolassa.

Olin eilen työreissussa ja siellä tuli syötyä sitten sitä mitä sattui olemaan tarjolla ja omasta ruokarytmistä poiketen. Kunnon päivällinenkin jäi välistä ja korvasin sen kahdella satsumalla ja välipalakeksillä. Ei hyvä. Olin vasta illalla kasin perästä kotona ja mittasin sokerit, jotka oli koholla 8,0, vaikka tuosta "päivällisestä" oli jo kaksi tuntia. Eniten tässä hommassa kuitenkin huolestuttaa se, että eilen koko päivän pissa haisi oudon makealta/imelältä. Pitäisiköhän tästä olla huolissaan? Tänään aamulla paastosokeri oli 4,7. Otin myös mittarin töihin mukaan ja yritän ehtiä mittaileen.

33+0
 
Mää en osaa sanoo tosta pissan hajusta mitään...

Mulla on nyt paasto pysynyt just alle 5.5. Eilen aamulla oli se tasan 5.5, mut muuten ollu 5.0 5.2 tai 5.4. En ole joka aamu edes jaksanut mitata. Ruoan jälkeiset arvot on olleet hyviä, niitä en oo enään mitannut kun ehkä kerran viikossa. Pitää ensi viikolla mennä hakemaan lisää liuskoja niin testaan vähän useammin.

Oon ihan varma että insuliini otetaan käyttöön jossain vaiheessa, koska oon nyt vasta rv 21 ja nyt jo on rajoilla. Oon tehnyt niin että pidän 8 tuntisen paaston. Syön illalla 9.00 tai 10.0 ja herätyskello soi sit siitä kahdeksantunnin päästä ja herään syömään jotain ihan pientä et paasto loppuu.

Mitä teidän mielestä ois hyvä syödä tolloin aamulla 5-6 aikaan, kun jatkan unia viellä sen jälkeen pikkusen aikaa...

Muuten menee syömisten kanssa ihan hyvin ja painookin on tippunut kilon verran, ei oo mitään ongelmaa. Mutta toi aamulla syömään herääminen ärsyttää ihan hemmetisti.
 

Yhteistyössä