Raskausdiabeetikoita?

Heip!
Onkos täällä muita raskausdiabeetikoita?
Mulla todettiin paasto- sekä tunnin päästä oleva arvo hieman koholla ensimmäisessä rasituksessa.
Miten tarkkaa ruokavaliota pidätte?
Olisi kiva saada myös vinkkejä ruokavalioon ja muutenkin kokemuksia ko. asiasta :)

Mulla todettiin rd, kahden tunnin arvo oli juuri rajalla.
Jatkoin elämää kuten ennenkin, söin samaa ruokaa eli kalaa ja kasviksia (en siis punaista lihaa tai lintuja) ja herkkujakin, liikuin paljon ja olen muuten perusterve. Siihen kyllä pyrin ettei syömisten välille tullut liian pitkiä taukoja.
Mittailin suositusten mukaan arvoja ja jokainen tulos oli aivan normaali, rasitustestin yksi koholla ollut arvo jäi siis ainoaksi huonoksi.

Terve poika syntyi rv 37+1 hieman alle kolmekiloisena.

Toivottavasti oma rd:si on yhtä helppo kuin minun. Kunhan saat oman sokerimittarin niin pääset näkemään onko nykyinen ruokavaliosi jo tarpeeksi hyvä pitämään lukemat tasaisina.

"ensku"
Mulla todettiin pari viikkoa sitten. Kaikki kolme oli koholla. Muutin ruokavaliotani ja olen saanut kaikki arvot pysymään alle ylärajan. Syön kolmen tunnin välein, olen jättänyt pois perunan riisin spagetin vaalean leivän sipsit pullat jms... Olen ollut kova napostelemaan ja nyt se on loppunut kokonaan. Jos haluan syödä jotain makeaa syön suklaapatukan ruoan jälkeen heti, ja arvot eivät nouse vieläkään liian korkealle. Olen testannut että voin syödä mäkkärin kanahampurilaisen, ja arvot pysyvät hyvinä sekä kulhon sipsiä ja suklaapatukan, ja silloinkaan ei viellä arvot nouse rajan yli. En kuitenkaan syö sipsiä tai hampurilaista kuin enintään kerran viikossa, mutta on hyvä tietää että sillointällöin voi syödä myös jotain roskaa eikä arvot siitä nouse. Mulla ongelmana oli se että söin pitkin päivää.

Mulla todettiin kanssa radi jo varhaistetussa rasituksessa kesäkuun alussa. Silloin 2 tunnin arvo meni 0,1 rajan yli. Nyt reilu 2 vkoa kävin uudestaan rasituksessa ja myös tällä kertaa 2 tunnin arvo meni yli, mutta vähän reippaammin (oli 9,5). Oon pärjännyt pelkällä ruokavaliolla.

Ekan rasituksen jälkeen pärjäsin oikeastaan sillä, että jätin pois sokerijogurtit, tuoremehun, vaalean leivän sekä suklaan ja muut herkut. Nyt tämän toisen rasituksen jälkeen on täytynyt kiristää ruokavaliota hieman enemmän, enkä syö enää myöskään juurikaan perunaa/riisiä/pastaa. Syön 5 kertaa päivässä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala).

En oo pitänyt juurikaan ylimääräisiä herkuttelupäiviä, vaan tapana on enemminkin ollut syödä päivällisen jälkeen silloin tällöin esim. 1-2 palaa tummaa suklaata tai pieni jäätelöpuikko (esim. Eskimo, reilu 8 g/hh). Ne ei nosta mulla sokereita. Myös Hesen ruishampparin minisalaatilla pystyn syömään ilman ylityksiä.

Aamupala, välipala ja iltapala on yleensä maitorahka sokerittomalla Bonan tai Bonnen soseella maustettuna tai marjoilla. Lounas on usein salaattia tai keittoa. Päivällinen on "tukevampi". Oon nyt viime aikoina katsellut paljon karppausruokaohjeita, vaikka niissä ehkä usein onkin liikaa rasvaa radilaiselle, mutta jotain sitä on syötävä. Suosikkiruoiksi on noussut nämä: Kesäkurpitsalasagne ja Jauheliha-kukkakaalisoselaatikko. Lisäksi olen tehnyt usein kinkkukiusausta korvaten perunan suikalejuureksilla (ei sis. perunaa). Myös sosekeitot kasviksista on hyviä. :)

Nyt viikkoja on 29+3 ja painoa on tullut tähän mennessä 6 kg. Vauva kasvaa keskikäyrällä, samoin sf-mitta.

Tsemppiä kaikille muille radin kanssa kamppaileville! :)

Viimeksi muokattu:
4x radi diagnoosin saaneenaa kerronpa jotain.. ensinnä tuossa on linkki viralliseen ohjeeseen minkä sairaalasta saa.. Ruokavalion potilasohje (HYKS) :: Terveyskirjasto
Täysin ei voi jättää hiilareita pois raskaana oleva, joten karppiruokavalio ei ole hyväksi.. jos joutuu radikaaalisti rajoittamaan hiilarin syöntiä (eli ei perunaa, riisiä, pastaa, leipää) kannattaa suosiolla miettiä lääkehoitoa.. itsellä 2 ekaa raskautta meni pelkillä mittauksilla, herkkujen pois jättäminen, ateriakokoa pienentämällä selvisi.. Nyt kahdessa viimeisissä raskauksissa ollut lääkehoito, insuliini edellisessä ja nyt tablettihoito.. silti joutuu miettimään ettei nouse päivän hiilariarvot liikaa.. herkutella voi välipalalla joskus..
Etenkin aamun arvot ovat ne jotka nousee raskausdiapeetikoilla, siihen on itsellä auttanut pieni aamupala (joko 2 leipää, jotka hiilariarvoiltaan 7-8g/viipale tai pieni annos puuroa), ja jos nälkä iskee ennen lounasta joko maustamaton jogurtti, rahka, hedelmä tai leipä.. Lounaalla 2 perunaa, pieni annos riisiä, pastaa ja lihat sekä salaatti (huomio tummaa pastaa ja riisiä), joskus kestää näkkärin syödä, mutta yleensä en syö kuin ruuan.. välipala hedelmä tai leipä tai rahka tai se pieni pullasiivu.. päivällisellä pystyy syömään paremman annoksen, jolloin syön sen leivän, sekä iltapalalla leipää ja rahkaa sekä hedelmää..
hedelmäthän ja marjat nostaa myös sokereita, joten niiden syöminen on mietittävä missä välissä syö ja kuinka paljon sekä mitä, banaanissa on eniten hiilareita.. hiilareita voi korvata lisäämällä proteiinia ruualla (raejuusto, liha, muna, kala).. maitotuotteet nostavat myös sokereita (sisältää maitosokeria), itse en juo ollenkaan maitoa, joskus piimää otan.. korvaan juustolla ja rahkoilla kalsiumin saannin.. kasviksia saa syödä vapaasti..

mulla kasvanut 1. ja 3. lapsi täysin keskikäyrällä neuvolassa sekä ultrissa, silti 4kg lapsia tullut, joten ei se aina tuo mahan koko sano lapsen kokoa.. eikä paino noussut edellisestä kuin sen 7kg..

stemppiä kaikkille, onhan tuo aika säätämistä, mutta lopussa kiitos seisoo!

Mulla maitotuotteet eivät nosta sokereita. Onneksi, koska oon aina ollut rahkan ja jogurtin suurkuluttaja ja saankin syödä niitä normaaliin tapaan. :) Ei siis vielä ainakaan pursua korvista ulos, vaikka syön niitä paljon välipaloina. :D Maitoa/piimää saatan myös joskus ottaa lasillisen lounaalla tai päivällisellä.

Sen sijaan viljatuotteiden kanssa mun täytyy olla tosi tarkkana. En ole koskaan ollutkaan mikään leivänpuputtaja, mutta nyt tekee kauheasti mieli ruisleipää. Siitä täytyykin valita sellainen vaihtoehto, jossa viipaleessa vähän hiilareita, eikä käytetyissä jauhoissa ole vehnää. Aamupuuro nostaa sokerit niin lähelle rajaa tai rajan yli, että sitä en ole uskaltanut syödä. Samoin on leivän kanssa. Joten rahka/jogurtti on mulle paras aamulla.

Hiilareita on todellakaan ole jättänyt kokonaan pois, vaan rajoittanut niitä kunnolla. Korvaamalla höttöhiilareita kasviksilla vhh-ruoissa oon saanut lisättyä kasvisten syöntiä, koska oon aiemmin ollut aika huono syömään niitä.

Mä toivoisin pystyväni pärjäämään ilman lääkitystä, koska lapsettomuushoitojen aikana olen pistänyt itseeni ihan tarpeeksi monta piikkiä ja syönyt myös metformiinia. Painonnousuuni olen tähän mennessä ihan tyytyväinen (nyt siis tullut 6 kg), koska se on alle puolet neuvolassa annetusta tavoitteesta (13 kg). Mulle siis kuulemma saa tullakin painoa vähän reippaammin, koska lähtöpaino oli alhainen.

Onko teillä muilla tulossa tarkempaa painoarviota? Neuvolasta sanottiin, että yleensä ruokavaliohoitoisen radin tapauksessa täällä meillä päin sitä ei automaattisesti ole, mutta jos näyttää siltä, että esim. sf-mitta huitelee omilla käyrillään, niin sinne saa lähetteen. Neuvolan täti kyllä vähän lupaili, että saisin sen joka tapauksessa mun pienen koon takia.

Jos teillä on antaa hyviä lounas- ja päivällisvinkkejä tai ihan uusia reseptejä kokeiluun, niin mielelläni otan niitä vastaan. :) Mä sain neuvolasta radilaisille suunnatun vihkosen ja siinä oli joitain ateriamalleja, jotka onkin ollut suureksi avuksi syömisiä suunnitellessa. Silti olisi kiva saada lisää oikeita esimerkkejä.

Viimeksi muokattu:
Meillä päin on automaattisesti koko arvio vk 36. Olen käynyt jokaisesta. Nyt muutenkin käytävä 4-3vk välein koko arviossa tuon lääkehoidon takia. Ruoka vinkkejä ei taida pahemmin olla. Meidän perhe on niin iso etten monia ruokia jaksa vääntää. Jätän sen leivän syömättä jos tuntuu liian isolta annos. Tummaa pastaa ja riisiä käytämme muutenkin. Kaalilaatikko on ollu hyvä joka ei nosta liikaa sokereita. Salaatti kanalla ja raejuustolla siihen leipä lisänä. Munakas, kasvisgratiini sekä riisi, pinaattikeitto sosekeitto ylipäätään keitot käy mulle. Puuro ei tällä hetkellä sovi mullekaan. Saa nähdä kun lääke on maksimiannoksella mitä sitten.

Hei!
"Kiva" kun muitakin vastaavassa tilanteessa olevia.
Itsellä tosiaan toinen raskaus menossa. Ensimmäisessä raskaudessa, oli kaksi rasitusta joista ensimmäinen ok ja toisessa paastoarvo ihan marginaalisesti koholla. Mitään ohjeistusta/seurantaa ei sitten ollutkaan kun vietin loppuraskauden sairaalassa, sairaala ruuilla..

Nyt toisessa raskaudessa sokerit vilkuttivat hieman yli 1h ja 2h arvossa. Voin alkuun todella huonosti, aina 20 viikolle asti ja omaseurannassa olikin koholla olevia arvoja.
Nyt pahoinvointi on helpottanut, ja sokeritkin tasoittuneet. Mulla ongelmana on nuo aamun paastoarvot jotka on kyllä pääsääntöisesti hyvät, mutta n. kerran viikossa nousee hieman yli rajan... Korkein on tainnut olla 5,8. Eli mun kroppa kestää illalla esim. rahkan, sokeroimattoman mehukeiton ja banaanin, mutta ei leipää (edes ruis), ja puuroa.
Ruoan jälkeiset arvot ei oo ollut koskaan koholla, pääsääntöisesti nekin alle 6.

Mä oon karsinut ruokavaliosta kanssa vaaleet leivät/pullat, karkit, suklaat. Perunaa/tummaa pastaa/riisiä syön pienissä määrin. Kaura-ruispuuroa aamuisin, se ei aamulla nosta sokereita, mutta illalla nostaa :confused:

On tässä kyllä miettimistä. Mulla seurannat aika tiiviisti äitipolilla jo edellisen raskausmyrkytyksenkin vuoksi. Esikoinen syntyi pienipainoisena vaikka loppuajasta periaatteessa radi olikin...

Hei!
Kommentoin tänne vaikka itsellä ei raskausdiabetesta olekaan vaan ihan pysyvä diabetes.
Ruokaideoita oli kyselty niin ite oon tehnyt melko paljon keittoja, joissa ei ihan hirmuisesti ole perunaa esim. viimeksi tein kanan jauhelihasta, muutamasta perunasta ja kasviksista keiton, johon laitoin kookosmaitoa ja limeä. Hyvänä iltapalana on ollut smoothie, johon laitan esim.mustikoita/vadelmia ja rahkaa, sekä maitoa ja hiukan sokeria tarvittaessa. Marjoissa ja maidossa ei kuitenkaan hirveän paljon ole hiilareita. Joskus olen käyttänyt vähähiilihydraattista leipää, mutta se ei minulle ole niin hyvä kuin tavallinen leipä, koska siinä on jonkin verran enemmän rasvaa. Mutta hiilareita taitaa parissa viipaleessa olla noin reilu 10g.
Toivottavasti tästä oli jollekin apua :)

Minkälaisia paastoarvoja teillä on ollut ennenkö insuliinit on aloitettu?
Mulla on ollu nyt viikon verran aamupaastot n. 5.4-5.8 välillä. Lääkäri ois vasta 1,5 viikon päästä, mietin vaan et aloitetaanko noilla arvoilla jo inskat :/
Päivällä ennen ja jälkeen ruokailun arvot on olleet rajoissa, tai jopa alhaiset..

Mulle sanottiin edellisestä että yksi aamu paasto ylitys ja ainakin 3 aterian jälkeistä arvoa kun ylittyy aloitetaan insuliini. Vk 30 on suurin tarve elimistölle insuliinista. Kannattaa kysyä vielä neuvolasta. Ja jos on monta raja arvoa ei sekään kovin hyvä ole.
Mulla oli ennen lääkitystä 5.0-5.8. Sekä aterian jälkeen ylityksiä etenkin lounaalla.
muoks. Ja taitaa olla paikkakunnasta kiinni kuin tiukka linja on. Täällä nämä ohjeet. Tällä erää pääsin tabletti hoidolla kun oli ennen rv 30 aloitettu. ja hyvin mennyt saa syödä vapaammin.

Viimeksi muokattu:
koko seurannan.. mulla se tosin oli vaan 2-3 vk jonka aikana näkyi ettei arvot pysy hyvinä.. ja rv viikkoja niin vähän, että lähete lääkärille tuli.. josta sitten katsoi tarpeelliseksi aloittaa insuliini.. varsinkin kun se tarve kehossa nousee juuri tuon rv 30 paikkeilla..

Mulla seuranta kesti molempien rasitusten jälkeen 6 päivää. Jos tämän 6 päivän aikana olisi tullut 3 ylitystä, niin sitten keskussairaalaan lähete diabeteshoitajalle ja mahdollisesti lääkitys. Nämä käytännöt taitaa vaihdella aika paljon paikkakunnasta riippuen, joten kannattaa varmistaa ne neuvolasta.

Mäkin oon lukenut, että insuliinin tarve olisi suurin tuossa rv 30 tienoilla. Alkaako se sitten vähän helpottaan loppua kohden ja missä vaiheessa? Onko sulla muumimamma kokemusta, että jossain vaiheessa olisi helpottanut? Mulla tänään rv 30+6.

Niin ja kiitos kaikille ruokavinkeistä. :) Tein kaalilaatikkoa ja herkkua oli. :)

Viimeksi muokattu:
Terve!

rv 25 tänään ja metformiinit olleet nyt muutaman viikon. Eivät tunnu tehoavan. Aamupaasto heitti 6,5:een jo. Aamuisin tuntui toimivan Skyr tai proteiinirahka talkmurulla, nyt ei kelpaa sekään. Voileipä on ihan katastrofi. Kokeilin jo yölläkin syödä ruishapankorppua, jos se katkaisisi paaston, mutta ei tehoa. Insuliinit ne ilmeisesti on edessä. Lounas ja illallisarvot on kunnossa.

Hmm... mä oon seurannut sokereita 2.8. alkaen ja mukaan mahtuu 16 poikkeavaa aamuarvoa ja ei yhtään poikkeavaa ruokailun jälkeistä. Oon kyllä diabetespolille laittanut seurannat mutta on vaan seurattu tähän asti.

Kertokaas kokeneemmat mitä mä voisin vielä muuttaa mun ruokavaliossa:
Aamupala:
6:30 kaura-ruispuuro (sokeroimattomalla mehukeitolla tai oivariini+maito)
9:00 2 viipaletta ruisleipää, juustoa/täyslihaleikkelettä, kurkkua, lasi vettä

Lounas:
11:30 keitto/salaatti, purkki raejuustoa (esim. pinaattikeittoa, tai salaattia jossa ei ole pastaa tms). Joskus 1-2 hapankorppua ilman päälisiä.

Välipala:
14:00 maustamaton rasvaton rahka, sokeroimaton mehukeitto, joskus pieni kotimainen omena

Päivällinen:
17.30 pieni annos tavallista kotiruokaa (max 1 peruna, tummaa pastaa + kastike tai keittoa esim. jauhelihakeittoa + raejuustoa), joskus pieni leipä.

Iltapala
21:00 maustamaton rasvaton rahka, sokeroimaton mehukeitto (joskus puolikas banaani tai vajaa dl mysliä)

Eli tiedän että noi hedelmät vois suosiolla karsia pois tai vaihtaa marjoihin, ja samoin myslin jättää illasta pois (en siis syö sitä joka ilta). Samoin leivästä ja pastasta tulee hiilareita. Mutta onko se nyt sitten järkevää vähentää hiilareita niin rajusti?

Entä mitä te muut olette syöneet kun tekee mieli jotain "hyvää"? Mä oon ottanut kaksi kertaa puolikkaan proteiinipatukan, mutta en tiedä onko siinä jotain mikä ei oo vauvalle niin hyväksi.. :confused:

Hydra.. kyl se helpottuu loppua kohti, ei niin paljon nosta sokereita ruuan jälkeen mitä juuri siinä 30Vaikeapaikkeilla. En nyt muista missä vaiheessa tasoittuu. Mut loppu ajan olen saanut mittauksista vapauksia ettei ole ollu kuin 3pv viikossa.

Sarastus.. kuulostaa nyt jo aika tiukalla tuo ruokavalio. Iltapala on aika niukka jos otat myslin pois. Vaikea tilanne. Varsinkin kun paastot on sulla se ongelma. Ite pystyn syömään 2 leipää ja myslin rahkalla eikä aamuisin ole arvot kuin alle 5 (ja mulla se lääkitys). Ja paasto mielellään se 10t noin. Sekin vaikuttaa aamun arvoihin. Herkkuja otan välipalalla. Ja se on yleensä vkl. Esim pieni pulla, pieni patukka, tai kakku. Joskus illalla pieni annos sipsiä jolloin jätän leivän tai leivät syömättä. Sekä juustoa keksillä illalla.

Jaksamista kaikille! Kyllä se sit helpottaa kun pienen saa syliin.

Pudotin viime syksynä painoa hyvin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, mutta nyt raskauden aikana ei kai ole hyväksi kaikkea jättää pois. Onneksi nyt ollaan vielä sen verran varhaisilla viikoilla (rv 25) ettei vauva vielä ole jätti-isoksi päässyt.. Ja tosiaan mun esikoinen painoi sen 1735g syntyessään rv 35..

Mutta ahdistaa kyllä vähän. Käskivät sairaalasta laittaa arvoja niille, mutta ei kuitenkaan oo kommentoinut millään tavalla vaikka maanantaina jo laitoin postia..

Hei, liityn mukaan keskusteluun.
Mulla kans todettiin radi kuukausi sitten, kaikki 3 arvoa olivat koholla. Kotona seurailin viikon ajan, ja sain hyvin hallittua arvoja, eikä ylityksiä tullut. Aikani peruttiin kätilöopistolle, koska arvoni olivat hyvät. Neuvolantäti sanoi että ei tarvitse mittailla paitsi jos ihan oman mielenkiinnon vuoksi haluaa. No jatkoin sitten mittailua silloin tällöin ja nyt huomaan paastoarvojeni nousseen parin viikon takaisesta. Silloin paastoni olivat 4.5-5.0. Ja nyt korkeimmat on olleet 6.2 5.8. 5.4. eilen 5.2 ja tänään 5.4. En ole muuttanut iltapalaani radikaalisti, en usko että sillä olisi vaikutusta.

Neuvolantäti sanoi että seuraava 6 päivän mittaus tulee raskausviikolla 26, ja nyt olen rv 19+2. Ajattelin jatkaa muutaman päivän viellä seuraamista, ja soittaa sitten neuvolaan jos ylityksiä tulee lisää. Mutta pitäisikö teidän mielestä soittaa siltikin, kun arvot hipovat tuota 5.5, vaikka ylityksiä ei enään tulisi?
Tää tuntuu tällä hetkellä erittäin raskaalta, raskauskin on vasta puolessavälissä. Oon löytänyt hyvän fiiliksen syömiseen, eikä se tuota ongelmaa. Mutta masennun joka aamu uudestaan kun herään ja paastoarvo on taas korkealla.
Olen nyt muutamana päivänä tehnyt niin että herään jo kuudelta mittaamaan paaston, ja syön pienen aamupalan ja jatkan unia, koska luin jostain että paasto ei saa olla liian pitkä. Jos herään kuudelta mittaamaan ja syömään tulee paaston ajaksi 8-9 h.

Yksi ongelma on se että saan syötyä tarpeeksi. Olen koittanut suurentaa annoksia, mutta pelkään että sokerit nousee liikaa jos syön enemmän.

Iltapalalla 9-puol 10 aikaan syön ruisleivän kinkulla juustolla ja isolla määrällä kurkkua sekä vähän vesimelonia. Olen huomannut että vesimeloni ei nosta arvoja mulla, ja tykkään syödä sitä päivittäin kun ei sisällä niin paljoo sokeria.

huoh. tulipa pitkä ja epätoivonen viesti. :) millä rv muut ootte?

Ukulelele, mum paastot on 5,2-5,8 välillä.. Hyviäkin arvoja on. Paastoaika on 8h, joka on tietty vähän lyhyt, mutta mun päivärytmi ei paljon anna periksi venymään tai sit on jätettävä iltapala pois kokonaan..

Mulle sanottiin lääkärissä äitipolil että paras on kun paasto mahdollisimman lähellä tuota 10t. Ja edelleen suosittelen kysymään paasto arvoista neuvolasta varsinkin kun viikot noin pienet. Eihän noissa vielä montaa ylitystä ole. Miten aterian jälkeiset arvot? olen rv 30+2. Ja lääke aloitettu rv 27. Rankkaahan tuo ruokavalion kanssa tarkkailu on mutta äkkiä sitä oppii mitä voi syödä ja milloin.

Sarastus83, mun mielestä toi sun ruokavalio kuulostaa suht hyvältä. :) Itse en tosin pysty syömään puuroa aamuisin, että sokerit ei nouse liikaa. Mun aamupala on rasvaton maitorahka hedelmäsoseella (2-3 rkl) tai pienellä määrällä pakastemansikoita. Se on toiminut mulla. Myslin kanssa kannattaa olla tarkkana. Kaupan myslit sisältää ihan kamalasti sokeria. Yleensä syön myös iltapalaksi rahkaa. Joskus kun tekee mieli jotain muuta, saatan syödä 2 viipaletta 100% ruisleipää tai hapankorppua ja laittaa päälle kananmunaa. Silloin kun tekee mieli jotain hyvää, niin syön heti päivällisen jälkeen 1-2 palaa min. 70% suklaata. Se ei vaikuta mulla sokereihin. Yritän välttää herkkujen popsimista aterioiden välissä ja yritän syödä niitä vaan pieninä annoksina jälkiruoaksi. Näin sokerit pysyy tasaisena. Yleensä kyllä iltaisin tekee kauheasti mieli napostella jotain. Silloin olen syönyt esim. 50 g maapähkinöitä. Myös purkka auttaa mulla pahimpaan makeanhimoon. :)

ukulele, hurjasti tsemppiä sulle sokereiden kanssa. :hug: On tää vaan inhottava diagnoosi. Mä kärysin jo siinä varhaistetussa rasituksessa (oliko nyt rv 15?), joten pitkään on joutunut noudattamaan dieettiä ja yli 2 kk viä edessä. :( Oletko kokeillut lisätä proteiineja iltapalalle? Joillakin toimii se. Varmaan pystyisit syömään vielä toisenkin palan leipää tai esim. rahkaa, niin iltapala olisi vähän tukevampi. Kannattaa valita 100% täysjyväruista. Paasto sulla onkin mun mielestä sopivan lyhyt. Kannattaakin pitää se maks. 10 tunnissa. Joillakin paastoarvoon vaikuttaa myönteisesti se, että ottaa pienen yöpalan, esim. lasi maitoa, herätessään yöllä vessaan.

Yhteistyössä