Mulla maitotuotteet eivät nosta sokereita. Onneksi, koska oon aina ollut rahkan ja jogurtin suurkuluttaja ja saankin syödä niitä normaaliin tapaan.
Ei siis vielä ainakaan pursua korvista ulos, vaikka syön niitä paljon välipaloina.
Maitoa/piimää saatan myös joskus ottaa lasillisen lounaalla tai päivällisellä.
Sen sijaan viljatuotteiden kanssa mun täytyy olla tosi tarkkana. En ole koskaan ollutkaan mikään leivänpuputtaja, mutta nyt tekee kauheasti mieli ruisleipää. Siitä täytyykin valita sellainen vaihtoehto, jossa viipaleessa vähän hiilareita, eikä käytetyissä jauhoissa ole vehnää. Aamupuuro nostaa sokerit niin lähelle rajaa tai rajan yli, että sitä en ole uskaltanut syödä. Samoin on leivän kanssa. Joten rahka/jogurtti on mulle paras aamulla.
Hiilareita on todellakaan ole jättänyt kokonaan pois, vaan rajoittanut niitä kunnolla. Korvaamalla höttöhiilareita kasviksilla vhh-ruoissa oon saanut lisättyä kasvisten syöntiä, koska oon aiemmin ollut aika huono syömään niitä.
Mä toivoisin pystyväni pärjäämään ilman lääkitystä, koska lapsettomuushoitojen aikana olen pistänyt itseeni ihan tarpeeksi monta piikkiä ja syönyt myös metformiinia. Painonnousuuni olen tähän mennessä ihan tyytyväinen (nyt siis tullut 6 kg), koska se on alle puolet neuvolassa annetusta tavoitteesta (13 kg). Mulle siis kuulemma saa tullakin painoa vähän reippaammin, koska lähtöpaino oli alhainen.
Onko teillä muilla tulossa tarkempaa painoarviota? Neuvolasta sanottiin, että yleensä ruokavaliohoitoisen radin tapauksessa täällä meillä päin sitä ei automaattisesti ole, mutta jos näyttää siltä, että esim. sf-mitta huitelee omilla käyrillään, niin sinne saa lähetteen. Neuvolan täti kyllä vähän lupaili, että saisin sen joka tapauksessa mun pienen koon takia.
Jos teillä on antaa hyviä lounas- ja päivällisvinkkejä tai ihan uusia reseptejä kokeiluun, niin mielelläni otan niitä vastaan.
Mä sain neuvolasta radilaisille suunnatun vihkosen ja siinä oli joitain ateriamalleja, jotka onkin ollut suureksi avuksi syömisiä suunnitellessa. Silti olisi kiva saada lisää oikeita esimerkkejä.