raskausajan diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saras

Vieras
Hei
Minulle on puhjenut raskausajan diabetes. Kyselen onko täällä asiaa kokeneita? Raskaus on nyt menossa 34 + 2 eli enää ei olisi paljoa jäljellä. Olen nyt sokeriseurannassa ja insuliinia minun ei tarvitse vielä ainakaan pistää.
Miten teillä kokeneilla on onnistunut pitää sokeriarvot kohdillaan? Tuntuu kyllä, että nyt alussa aika menee energiaa ruokavalion miettimiseen, että se olisi kevyttä ja sokeritonta. Jäätelöä ja muita makeita tekee kyllä mieli, mutta täytyy yrittää nyt pidättäytyä. Miten teillä pystyittekö pidättäytymään kaikista herkuista?
Eli olis pari kysymystä.
Minkä kokoinen vauva oli syntyessä? Jouduttiinko käynnistämään ja, jos jouduttiin niin millä viikolla? Pitikö teidän pistää insuliinia?
Ja olis mukava, jos kertoisitte jotakin vinkkejä mikä pitäis sokeriarvot kohdillaan.
Itse hain luontaistuotekaupasta kuivattuja mustikan lehtiä ja ajattelin kokeilla minkalainen teho tuolla yrttijuomalla on.

Minulla oli siten, että ruokavaliolla sokerit pysyi aisoissa, insuliinia en siis tarvinnut ollenkaan. Mittauksia pistäen jouduin tekemään lähes 10krtaa päivässä.
Se ruokapuoli oli lopuksi aika yksipuoleista. Esim. maito on ollut minulle aina raskausaikana oikea herkku, ja aikasempina raskauksina olenkin sitä lipittänyt 4-5 litraa päivässä. Mutta tuon kohonneen riskin vuoksi maksimimäärä oli 0.5 litraa, koska se kohottaa sokereita hetkittäin korkealle. Samoin lähes kaikki ruoka-aineet.
En jaksa nyt luetella kaikkia, mikä minulta kiellettiin, tai vaihtoehtona insuliini. Mutta ruokavakio viimeiset 2kk oli porkkanaa, näkkäriä, vettä, pari kuppia kahvia ilman maitoa tai sokeria, täyslihaa, pari hedelmää. Siinä kaikki. Koko 2kk aikana en syönyt mitään makeisia, keksejä, pullaa, jäätelöä... siis mitään missä tiesin olevan sokeria. En edes zero-limukoita, koska ne kohottaa myös sokereita, vaikkeivät sitä sisälläkään. Kuulostaa hurjalta, ja sitä se kaikessa rehellisyydessä olikin. En olisi koskaan uskonut, että tuolla voisin pärjätä, vaan niin tein.
Vauva syntyi ajallaan, ja vaikka peloteltiin, että reilusti yli nelikiloinen on, niin neiti painoi vain n.3200g, eli huomattavasti vähemmän, mitä arvio oli. Minua kävi odotusajan lääkäri synnärillä katsomassa ja "kehui" että kylläpä rouva on orjalisesti ruokavaliota noudattanut, kun vauva oli noin "pieni". Tuli hyvä mieli itsellekin :) Se oli kaiken vaivan arvoista.
Liikuntaa olisi hyvä harrastaa niin pitkälle kuin se on mahdollista, mutta ei siis mitään hikijumppaa, van esim. kävelyä, pyöräilyä yms.

Voitte muuten uskoa, että meni lähes vuosi synnytyksen jälkeen, ennenkuin seuraavan kerran söin porkkanaa :)

Minulla saatiin sokeriarvot pysymään kurissa ihan vaan terveellisellä ruokavaliolla.Makeata en syönyt juuri ollenkaan.Sokeriarvoja täytyi seurata joitakin viikkoja niin että kolmena päivä otin arvot 8 kertaa.
Vauvan syntymäpainoksi arvioitiin raskausviikolla 38 3600g.Lääkäri kehui että olen niin hyvin hoitanut itseäni että ei enää loppuraskaudesta tarvinut mitata sokereita.Synnytys käynnistettiin rv42 ja kesti 17yuntia 41 minuuttia.Poika painoi syntyessään 4140g.

rasvainen on sokeria pahempi verensokeriarvojen suhteen, joten makeaa voi kyllä' syödä mut rasva minimiin (huolehdi kuitenkin että saat hyviä pehmeitä rasvoja tarvittavan määrän).

mulla ekassa raskaudessa ruokavaliohoito, vauva painoi syntyessään vajaa 3,8 kg ja synnytys käynnistyi itekseen viikolla 41+4

tokassa verensokeri jo alusta asti koholla ja viikolta 20 eteenpäin insuliinihoito. vauva syntyi käynnistyksellä viikolla 41+2 ja painoi 4,1 kg.

ruokavaliota tarkkailin, mutten millekään porkkana-näkkärilinjalle lähtenyt enkä olisi saanutkaan. mulle korostettiin monipuolisen ja säännöllisen ruokavalion tärkeyttä...

nyt tokan synnytyksenkin jälkeen paastosokeriarvo rajoilla (6,0) vuorokausisokeri normaali. ei mitään hoitoa, ruokavalioon vain huomionkiinnittämistä ja vuosittaiset verensokerikontrollit.

Mittailin myös viikon ajan sokereita muistaakseni 3 tai neljä kertaa päivässä. Itselläni sokerit pysyivät myös hallinnassa ihan ruokavaliolla ja jotain makeatakin söin, mutta aina jälkiruoaksi. Mittailu oli siitä hyvä juttu, että sai kokeilla mitä voi syödä milloinkin, kun aina mittasi arvot sen jälkeen. Olikohan niin, että kerran arvo oli vain liian korkealla. Eli maitoa ja tuoremehuja/mehuja kannattaa välttää ja hedelmiäkin voi syödä, mutta kohtuudella, koska niissäkin sokeria. Vastaan mielelläni jos sinulla on jotain muita kysymyksiä. Vauva syntyi normaalisti viikolla 39+1 ja oli 3990g. Imukuppia tarvittiin, kun ponnistusvaihe oli kestänyt jo 2h. Vauvan arvoja mittailtiin myös muutama päivä, mutta ei ollut mitään ongelmia. Myöskin minun arvojani seurataan edelleen n. kerran vuodessa varmuuden vuoksi. Synnytyksestä jo 2,5v.

Mulla todettiin myös joskus kuudennella-seitsemännellä kuulla raskausajan diabetes. Ihan ruokavalion muutoksella myös minä siitä selvisin, eli ei tarvinut pistää insuliinia kertaakaan. Eikä mun tarvinut mitata kotona sokeriarvoja ollenkaan. Olin aluksi sairaalassa vuorokauden mittaisessa sokeriarvoseurannassa. Eli sain syödä vai mitä hoitsut minulla antoivat, ja sitten he mittasivat 3h välein sokeriarvot. Sen jälkeen he totesivat, että arvot pysyvät hyvin kurissa ruokavaliolla.

Mulle oli erityisen vaikeaa jättää pois kaikki makeat syötävät sekä tuoremehut ja runsas hedelmien syönti. Kannattaa siis vähän laskeskella sokerien määrää ja syödä silti runsaasti ja monipuolisesti. Sillä pysyy hyvässä kunnossa ja ei ole koko ajan nälkä. Ruoaksi kannattaa syödä esim lihaa, kanaa tai kalaa isolla salaattimäärällä. Voi siihen tietysti lisätä vaikka pienen perunan tms. (Perunassahan on jonkun verran sokeria..) Ja jos oikein perso on jäätelölle, niin kaupoissa myydään sellaista Ingmanin "ei lisättyä sokeria"- jäätelöä vadelman ja suklaan makuisena pienissä purkeissa. Mä söin aina välillä jälkkäriksi sellaisen.

Yritin siis syödä aina kerralla itseni täyteen, ettei ole koko ajan nälkä. Se jos mikä saa ihmisen kiukkuiseksi.

Vauva syntyi 15pv etuajassa ja painoi 3300g (ei siis käynnistystä). Lapsivuodeosastolla he sitten mittasivat vauvan sokeriarvoja niin kauan että tuli 3 hyvää arvoa peräkkäin. Meillä ne tuli heti ensimmäisen vuorokauden aikana, koska vauva söi niin hyvin.

Kävin muutaman kerran loppuraskauden ultrassa "mittauksessa", ja pari viikkoa ennen vauvan syntymää he sanoivat että painaa jo 3200g.. eli taisi mennä pieleen heidän mittaus. Kyllähän kahdessa viikossa tulee paljon enemmän kuin 100g painoa vauvalle.

Tsemppiä sulle ja hyvää kesää!

Hei
Itse olen nyt monipuolistanut ruokavalioa. Nyt täytyy vain opetella, että ruokailu on säännöllistä. Mulla tuo jäätelö tuottaa välillä hankaluuksia ja olenki päättäny, että ei varmaan haittaa, jos joskus jäätelön syön. Täytyy vain katsoa vähän minkälaisen jäätelön ostaa.
Luulen, että eiköhän tässä nyt sitten selvitä vielä tämä reilu kuukausi.
Jostakin luin tuosta kuivatuista mustikanlehdistä. Olenkin nyt hauduttanut niitä katsonut miten sitä pitäis nauttia. Täytyy vain löytää oikea rytmi tuolle juomalle niin täytyy katsoa miten se tehoaa.
T.Ap

suosi täysjyväviljatuotteita (tummaa pastaa, ruisleipää, täysjyväriisiä) ja vihanneksiä ja hedelmiä, vältä siis valkoisia viljoja ja tavallista riisiä ja eineksiä. jos tunnet termin glykeemi-indeksi (laihduttaessa) samat säännöt/ruuat pätee diabetekseenkin..

Diabeetes liitosta voi tilata hyvän oppaan josta löytyy ateria vinkkejä. Jos jäätelöä tekee mieli löytyy kevyt jäätelöä jota voi pieniä määriä syödä.

Itselläni todettiin raskausajan diabetes vk16 ja en sitten selvinnyt pelkällä ruokavaliolla vaan tarvitsin insuliinia.Ruokavalion muutos sujui suht helposti kun mietti että kaikki vaikuttaa myös vauvaan.Jogurtti toimi mulla hyvin jälkkärinä tai kiisseliä makeutusaineella makeutettuna tai sitte ihan vaan marjoja.Paljon kasviksia ja säännöllinen syöminen.Katsoin oikeen kellosta ajan(3-4h väli) että ei päässy nälkä yllättämää.Tosin noita hedelmiä/marjoja ei saa paljoa syödä.Teehen käytin kerran päivässä vähän sokeria.Ja joskus kun vastustus kävi ylivoimaiseksi otin pienen palan suklaata,jäätelöä tms. ja nautin sen todella hitaasti.Se tyynnytti makean himon.Ja sitte yritettiin käynistellä vk39 mutta tuloksetta.Eräs lääkäri ihmettelikin miksi käynistellään kun sokerit pysyneet tosihyvänä koko aja.Vauva syntyi sitte 4pvä yli la ja painoi 3560g.Ongelma on nyt raskauden jälkeen kun pitäs pitää ruokavaliota ja liikkumista yllä...

Olin viikolla 28, kun sokerirasitustestin myötä raskausajan diabetes diagnosoitiin. Ensin sokeriarvoja yritettiin pitää kurissa ruokavaliolla ja guaremilla, sitten aloin pistää nopeavaikutteista insuliinia aina juuri ennen ruokaa (3 krt päivässä) ja jatkoin guaremin käyttöä. Koin vaikeaksi juuri oikeanlaisen syömisen löytämisen, ruokavaliostani tuli aika pelkistetty. Yrityksen ja erheen kautta löysin sopivia ruoka-aineita, vihanneksia ja lihatuotteita. Mittasin sokereita paastoarvon aamulla sekä aina ennen ruokailua sekä tunti sen jälkeen. Sokerin jätin pois oikeastaan kokonaan, olihan se vaikeaa tälläiselle suklaa-adiktille =). Joskus aina herkuttelin sokerittomilla karkeilla (laku, hedelmäkarkit ja suklaa) sekä join light-limua ihan huoletta. Tuskaistahan tuo raskausaika aina silloin tällöin oli, mutta tuloksena oli terve poika (suunniteltu sektio laskettuna aikana perätilan vuoksi, 53 cm ja 4120 g) sekä 10 kg laihempi kroppa itsellä kuin ennen raskausaikaa. Olemme kummatkin vanhemmat pitkiä, joten vauvan koko ei siihen nähden ollut liian iso. Insuliinin aloittaminen askarrutti kovasti mieltä, mutta mielestäni sitä ei kyllä todellakaan kannata pelätä. Insuliini ei vahingoita vauvaa ja pistäminen on todella helppoa. Itse sain sellaisen annoskynän, jolla pistettiin vatsanahkaan. Eikä kannata masentua, jos sokeriarvot silloin tällöin hyppivät, vaikka kuinka yrität syödä oikein. Se tuntuu kurjalta, kun kovasta yrityksestä huolimatta yhtäkkiä tuleekin korkea arvo. Kokonaisuudessaan jouduin tekemään melkoisen ruokaremontin aikaisemman epäterveellisen elämäntapani jälkeen, mutta kuten kirjoitinkin, lopputulos palkitsi kaiken vaivan.

Hei
Mukava, että olette vastanneet näin ahkerasti. Itselläni tosiaan tuottaa vaikeuksia löytää ne oikeat ruokailutavat. Olen kyllä ajatellut, että ei varmaan haitta jos joskus tuon jäätelön syön. Varsinki nyt kesäkuumalla jäätelö tosiaan maistuu aika hyvin.
Minusta näyttää, että minun sokeriarvot pysyvät ihan hyvin kunnossa ruokavalion avulla. Toki se tapletti insuliini vois olla ihan hyvä varsinki, silloin jos haluaa sen yhden jäätelön syödä.
Miten teillä, sitten jos diabetes on ollu yhdessä raskaudessa niin kuinka todennäköisesti se uusiutuu seuraavalla raskaudella? Oisko jollaki tietoa?
Itseä mietityttää tietenki vauvan terveys ja se miten palautuminen. Paraneeko tuo diabetes heti synnytyksen jälkeen? Sitten se riski sairastua 2 tyypin diabeettekseen.
Täytyy nyt vain ajatella tätä hetkeä ja ei auta murehtia etukäteen mitä voi olla tulossa.
Toivotaan vaan, että tuo pikkuinen on ihan terve ja hyvässä kunnossa.
T.Sara

Mulla diabetes hävis synnytyksen mukana mutta riski sairastua 2tyypin diabetekseen on korkee.Siksi pitäs jatkaa raskausajan ruokailutapoja ja liikkua päivittäin.Vauva oli automaattisesti vuorokauden sokeritarkkailussa mutta oli kuitenkin kaikki ok.

Yhteistyössä