Raskausajan diabetes?

Hei,

minulla todettiin joskus viikolla 22 sokerit kohonneiksi, kun kävin painoindeksin vuoksi sokerirasituksessta. Arvot olivat tuolloin 5.1 - 10.4 - 8.2. Jouduin tästä hyvästä sitten mittailemaan kotona sokereitani ja tarkkailemaan syömistäni. Kävi kuitenkin ilmi, että minun ruokavalioni on aika lailla terveellinen enkä voinut tehdä paljoakaan, mutta aamuisin arvot ovat olleet tuosta asti jatkuvasti koholla, välillä jo paastoarvotkin ovat olleet koholla, mutta pääsääntöisesti vain 4.5 - 6.5 välillä. Aamiaisen jälkeen tunnin arvot ovat olleet 7.2 - 11.2 välillä, useimmiten 8.2 - 9.3. Satunnaisesti myös lounaan jälkeiset tunnin arvot ovat olleet rajan yli. Paastoarvo ei saisi ylittää 5.5 eikä tunnin arvo 7.8. Aamiaisesta ja iltapalasta riippumatta arvot ovat silti koholla. Normaalisti syön tummaa leipää, puuroa kohtuullisen annoksen aamuisin (olen kyllä kokeillut vaihtaa leipäaamiaiseen, joka ei muuttanut mitään), paljon kasviksia, vain vähän perunaa, vain täysjyväpastaa enkä käytä mehuja tai sokeroituja jugurtteja lainkaan. Hyvin vähän syön myöskään hedelmiä, kun niistäkin sanottiin, ettei saisi syödä.

Nyt viikkoja on kasassa reilu 33 ja tilanne ei muutu miksikään. Neuvolasta on ilmoitettu useaan kertaan keskussairaalaan tilanteestani, minulla on usein aamuisin huono olo ja jatkuva ruoan kyttääminen alkaa käydä jo hermoille. Painoa on tullut raskauden aikana 5 kiloa ja olen käynyt ylimääräisissä ultrissa vatsan koon vuoksi, mutta vauva on todettu suunilleen normaalikokoiseksi. Minulla on jatkuvasti nälkä, söinpä mitä tahansa ja toki noin kerran viikossa saatan sortua syömään omenapiirakan palasen ja muutaman kerran viikossa olen syönyt lounaan jälkiruoaksi hedelmän, koska pelkään, että jos en niitä lainkaan syö, se johtaa vielä vauvan allergiaan.

Sanokaapas, pitäisikö minun olla huolissani tilanteesta, voinko ehkä tehdä vielä jotain vauvan eteen? Ulkoilukaan voimien rajoissa ei tunnu auttavan. Olen aivan neuvoton, koska keskussairaalasta viesti on vain lyhyt ja ytimekäs, kerta kerran jälkeen: ruokavaliota on tehostettava, sokereita mitattava harvakseltaan ja lähetettävä uusi seuranta tarvittaessa. Olen ihmetellyt tässä, että miksi yleensä mittailen koko arvoja, kun ketään ne ei tunnu kuitenkaan kiinnostavan ja mitä voi sattua, jos ja kun arvot eivät ole korjaantuneet? Vauva on onneksi vilkas ja tuntuu voivan hyvin, mikä on tietenkin pääasia. Onneksi ei ole enää montaa viikkoa jäljellä, mutta pelottaa silti, jos synnytyksessä voi tapahtua tämän vuoksi jotain? Voiko olla, että koska minulla on ylipainoa, arvot voivat vaan olla korkeammat kuin normaalikokoisella? Ennen raskautta painoin 77 kg ja olen 163 cm pitkä.

Kiitos jo etukäteen sille, joka osaa minua lohduttaa ja kertoa mikä ehkä olisi pielessä/tehtävissä vielä :flower:
 
Muusta en tiedä, kuin että tuli vain mieleen tuosta kovasta huolehtimisesta, että tietääkseni esim. stressikin voi nostaa sokeriarvoja. Mummollani on kakkostyypin diabetes ja sokerit lähti huimaan nousuun esim. kun tiesi vieraita olevan tulossa, ja stressasi tarjoiluista ym. Eli sekin voi nostaa tuota jos kaikki muu kunnossa.
 
Onko sinulla Guaremia vielä kokeiltu? Minulla oli samankaltainen tilanne, eikä oikeen pelkällä ruokavaliolla saatu kuriin. Neuvolalääkäri kirjoitti reseptin 4 x 5g vrk Guaremia ja sillä saatiin lopulta arvot suunnilleen tasattua.
 
Ai, ei mulle mitään oo määrätty. En mä oikeastaan ole kauheammin edes stressannut asialla, kun tiedän, etten itse paljoa asialle mahda. Mutta ihmettelen lähinnä sitä, että onko tapana mittailla niitä vain mittaamisen vuoksi vai pitäisikö tilanteen oikeasti olla jotenkin vakava? Ja se, että mitä voi tapahtua, jos ne ovat koholla, paitsi että itsellä on koko ajan ihan paska olo ja nälkä.
 
Niin kun sehän tässä onkin ongelmana, kun tämä keskussairaalan diabeteshoitaja/lääkäri on sitä mieltä, että kaikki on kunnossa :snotty: siksi olenkin ihmeissäni hieman. Mutta kuten sanottua, enää muutamia viikkoja, joten kyllä mä kestän, mutta ettei vauvalle käy mitään. Ja mitä voisi käydä, paitsi, että olisi kooltaan liian suuri esim. syntymään? Mikä on kyllä epätodennäköistä.
 

Yhteistyössä