Raskausajan diabetes...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Voiko se olla, vaikkei se oireilisikaan mitenkään? Vai miten se ylipäätään oireilee?
Paraneeko se sit muka itsestään, kun raskaus on ohi vai voiko se jäädä olemaan se tauti... siis ihan oikeaksi diabetekseksi?
Kontrolloidaanko sitä sit jotenkin?

Mie oon niin epätoivoinen, kun mut passitettiin ilman mitään syytä (käsittääkseni) sokerirasitustestiin neuvolasta, koska sitä ei oo mulle tehty kun esikoisen aikana.
Mulla ei siis oo mitään "oireita", sokeria pissassa, kamalan yllättävää painonnousua jne... vai mitä muita oireita siinä voi ollakkaan?

Huomenna mie sit saan kuulemma tietää tuloksenkin, kun tänäaamuna siinä testissä olin.

ei siinä usein ole muita oireita kuin sokeria pissassa (jos sulla on ylipainoa laitetaan sut automaattisesti sokerirasitukseen).
Raskausdiabetes häviää kun lapsi on syntynyt, mutta se 2 tyypin diabeettekseen sairastumisriski nousee hieman...
Kontrolli on vuodenpäästä lapsen syntymästä.

Mun tietääkseni nykyään aika helposti passitetaan siihen sokerirasitukseen vaikkei mitään syytä oliskaan.Ja en ole kyllä kuullu että olis ´oikea´sokeritauti tullut raskauden päätyttyä.Ylipaino ainakin altistaa 2.tyypin diabetekselle.Mulla itelläni ollut 1.tyypin diabetes jo melkein 15vuotta =)

Noita syitä voi olla monia, sukurasite, edellinen lapsi on painanut syntyessään yli 4,5kg, ylipaino ennen raskautta tms.

Ei se oireile välttämättä mitenkään. Ruokavaliolla saatetaan hoitaa, tai sitten pistämällä. Mä en pistänyt vaan piti syödä terveellisesti. Ja mittarin sain kotiin ja arvoja sitten tarkkailtiin neuvolan toimesta..

Mulla oli tunnin arvo kohollaan.

Minutkin lähetetään sinne, vaikka bmi on hiinä ja hiinä. En syö liikaa makeaa, syön itseasiassa erittäin terveellisesti tällä hetkellä. Painoa minulle ei ole tullut lainkaan tämän raskauden aikana(vielä), taitaa olla vain käytäntönä lähetellä rasitukseen. :/

No niin kyllä mie luin noita syitä, mutta kun mun painoindeksi on normaali (23), kukaan mun lapsista ei oo painanut yli 4kg syntyessään, eikä oo ollut sokeria pissassa. Sukulaisista ei oo ees kysytty, että onks meillä ko tautia suvussa. Paino on noussut tasaisesti, ei kuulemma liikaa, eikä yllättäin.

No, tulihan käytyä sit... nyt mua vaan jännittää, että jos jotain onkin... vaikka en mie kyl jaksa uskoa.

Mun mielestä siihen pitäisi passittaa vielä entistä enemmän. Mulla ei oireillut mitenkään, mut niin vaan oli esikoisesta arvo koholla, onneksi ruokavaliolla korjaantui, eikä aiheuttanut raskausaikana mitään eikä vauvalle. Nyt toista odotan ja taas yksi arvo huomattiin, että on vähän pielessä, mutta asia tiedossa ja sen osaa hoitaa. Mun mielestä on vaan hyvä, jos käy tarkistamassa onko arvot kunnossa vai ei.

Yhteistyössä