Ei niistä hiilareista saa kokonaan luopua! Juuri mulle viime käynnillä äitipolilla diabeteshoitaja niin sanoi. Ihan painotti, että tarvitset niitä hiilareitakin, kun kerroin, että syön aamupalalla minihiilari-ruisleipää. Tarkisti sitten, että syönhän riisiä/pastaa lounaalla/päivällisellä. Tärkeintä on syödä hyviä hiilareita kohtuudella. Eli just ruisleipää, tummaa pastaa, täysjyväriisiä tai riisi-ohraa. Ja paljon kasviksia. Hedelmiä vain hyvin vähän muun ruuan yhteydessä. Protskuja paljon, maitorahka on erityisen hyvää.
Mä oon ollu aika lailla tarkka ruoistani, herkuttelut on tosi minimissä ja nekin mietitty tarkkaan, mitä herkuttelen. Eli esim. Nellie Dellies-karkkeja, tummaa (vähintään 70%) suklaata, joskus vähän pullaa. Ja nämäkin jälkkäriksi.
Mulla silti vaan aamupaastot koholla. Ruokailujen jälkeiset arvot on ollu aina hyvät. Ruokailuilla onkin vaikeinta vaikuttaa paastoarvoihin. Mulla on nyt tabletti-lääkitys. Se vähäksi aikaa laski paastoarvoja vähän, nyt taas olleet sallittujen rajojen yli. Ei ihan hirveesti, mutta kuitenkin. Arvot pääasiassa 5,5-6 välillä. Varmaan määrätään insuliini ens äitipolikäynnillä.