raskausajan diabetes ja herkut....

Oletteko te muut joilla on sokerit päin prinkkalaa syöneet mitään hyvää.....ite en ole uskaltanut syödä karkkia enkä oikein muutakaan hyvää. ja nyt on semmoset halut et pakko saada jotain jädee ja suklaata. Jos olette syöneet niin mitä ja paljonko suunnilleen. Meil painoarvio pojasta oli rv 36+3 2900g, eikö se ole ihan hyvä.....?

Auttakaa tyhmää

Hömppä ja poju rv 37+2
 
Moikka

Minulla oli ekassa raskaudessa raskausajan diabetes, ja silloin kyllä herkuttelin niillä sokerittomilla suklailla ja hedelmä karkeilla. Jäätelöä söin ihan normaali versiona.
En olis kyllä siinä raskaudessa voinut olla ilman herkkuja, sen verta teki mieli makeeta :ashamed:

Tokassa raskaudessa ei sitten ollutkaan mitään häikkää sokerissa ja nyt kun odotan näitä kaksosia niin minulla oli jo 2 tyypin diabetes muutenkin, tosin sen lääkitys lopetettiin ja sokerit normaalit ilman lääkitystäkin, että ilmeisesti minulla ei nyt sitten ole lainkaan diabetestä :eek:
Mutta nytkin olen kyllä makeaa vetänyt jos on mieli tehnyt ja jädee ja ihan normaali versioina vaikka tuo lääkityskin oli, mutta tietysti kohtuudella.

Eli nyt vain menet ja hommaat niitä (olikohan brunberg vai mikä ) pieniä suklaalevyjä ja riisisuklaita ja vietät ansaitun herkku hetken.

Tsemppiä kovasti loppuraskauteen ja ei minusta kyllä vielä "liian" iso tuo vauveli ole.
 
Minä taas työnnän nenäni :ashamed:

Eli malla onko sinulla insuliini tai tabletit jo käytössä? Ja eihän tuo pahasti viassa ole arvot sulla. Mutta minä tein niin että en syö mitään raskasta esim. peruna, pasta jne...vaan syön todella paljon kasviksia niin lämpimänä kuin kylmänäki. Toki välillä pitää syödä nuitakin ja pitsaa...nam :p
Mutta sitten voi kun on keventänyt sitä normi annostaan niin jälkkäriks herkutella vaikka sen suklaan tms. Ei se nyt niin vaarallista ole jos se joskus nousee korkeammalle se sokeri kunhan se ei jatkuvasti pauka kovasti yli normien.
Sitten toinen mitä tein oli se että kun sokerit oli tasaantuneet, niin sitten otin sitä herkkua, ja palautin sen taas normiksi ennen kuin söin taas mitään. Eli siitä tuli tavallaan niin kuin yksi "ateria" sitten.
Mutta nämä on vain näitä miten minä tein, oletteko kysyneet neuvoja neuvolasta ja diabetes hoitajalta? Nehän tietty voi olla aika ehdottomallakin linjalla, mutta minulla ainakin on niin kiva hoitaja ollut että ei ole kieltänyt minkään syömistä koskaan :)
 
minkä kokoisia vauvoja olette saaneet?

Minäpä lähden kauppaan ja ostan mansikka jäätelöä ja pienen suklaan ja illalla saunotaan miehen kaa oikein kunnolla....oi ompa ihanaa.....maltan tuskin odottaa et pääsen kauppaan..... =) =) =)
 
Moikka taas :)

Minulla lapset olleet 4050kg ja 51cm tää oli se raskausdiabetes vauva
ja 4000kg ja 51,5cm ja ei mitään ongelmaa sokereissa vauva.
Eka syntyi 39+2 ja toinen 39+5 näin äkkiseltään laskettuna.

Hyviä herkku hetkiä =)
 
Hyvä herkku makeanhimoon (tepsi minulle, siis) on vähärasvaiseen maitorahkaan ja kermaan (tai muuhun vispituotteeseen) tehty hedelmä- tai marjarahka. Hyvää, makeaa, raikasta eikä nosta sokereita! Makeutukseen voi käyttää esim. fruktoosia, jos lisäimelyyttä kaipaa.
 
Mulla on raskausdiabetes toista kertaa, molemmilla kerroilla on otettu insuliinit avuksi koska arvot aivan päin persettä. Esikoinen synty rv 40+3 ja mitat oli 3620 ja 51.

Nyt on ollu aivan järkyttävä himo kaikkeen makeeseen ja tuntuu että päivääkää en oo syöny niinku kuuluis, aina pitäis saada jotain hyvää mussuttaa. Mulla on tästä tosi huono omatunto vaikka ne makeet ei niin hirveesti niitä arvoja nosta. Jäätelö ei esimerkiksi mulla nosta verensokeria yhtää kun syö vaan pienen tuutin!
 
ENIE Ei oo vielä mitään mulla käytössä, siis äippäpolille oon menossa vasta ens viikolla, neuvolassa meinas, ettei välttämättä muuta ku ruokavalion muuttamista!! Mut alottelin jo itsekseni vähän "terveellisempää" eloa!!! siis pienensin ruoka annoksia, herkkuja vähentänyt ja liikuntaa lisännyt!!! mutta viikonloppuna oltiin juhlissa ja tuli sellanen himo herkkuihin, ettei tosikaan!!! oisin voinu vetää vaikka kuinka paljon herkkuja!!!
 
Eihän teidän vauvat ole olleet mitenkään isoja, pelotellaanko äitejä turhaan?! Itse olen pienenä ihmisenä synnyttänyt nelikiloisia eikä mulla ole koskaan todettu raskausajan diabetesta. Viimeksi kyllä hoitaja kysyi synnärillä onko sokerilapsi kun poika oli niin pulska syntyessään. Mulle on kyllä maistunut aina monipuolinen ruoka hyvin ja myös herkut... vai voiko olla että en jää vain kiinni pissatesteissä vaikka oikeasti olisi sokeria liikaa? Mulla kun on aina niin laimea virtsa kun täytyy niin usein käydä vessassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SantaMaria:
Eihän teidän vauvat ole olleet mitenkään isoja, pelotellaanko äitejä turhaan?! Itse olen pienenä ihmisenä synnyttänyt nelikiloisia eikä mulla ole koskaan todettu raskausajan diabetesta. Viimeksi kyllä hoitaja kysyi synnärillä onko sokerilapsi kun poika oli niin pulska syntyessään. Mulle on kyllä maistunut aina monipuolinen ruoka hyvin ja myös herkut... vai voiko olla että en jää vain kiinni pissatesteissä vaikka oikeasti olisi sokeria liikaa? Mulla kun on aina niin laimea virtsa kun täytyy niin usein käydä vessassa.
Sama osui myös silmään, että kovin on pikkuisia vauvat olleet syntyessään.
Minulla todettiin ekassa raskaudessa vasta rvlla 35+ raskausajan diabetes. Poitsulla mitat oli 4200g, 52cm.
 
Minulla todettiin raskausajan diabetes, rv 16. Tehtiin PCO:n takia koe. 1 h:n arvo oli tasan 10, muut reilusti alle, joten diagnoosi tuli hipaisusta. Arkisin paastosokerini on matala, mutta aamiaisen jälkeinen arvo nousee helposti, jos on kiireinen ja stressaava aamu. Muuten arvot pysyvät ruokavaliolla kurissa. Olen nyt 7. kuulla ja painoa on tullut vain kilo, olkoonkin että lähtö BMI oli 27.

Olen muuttanut ruokavaliota vähähiilarisemmaksi korvaamalla perunan/pastan osuutta lisäämällä salaattia ja lihaa/kalaa/äyriäisiä, mutta syönyt hiilareita kuitenkin sen verran, etten ole joutunut ketoosin. Vauvan aivothan eivät kestä ketoaineita. Vaaleaa leipää en ole enää syönyt. Jäätelöstä saa sokeritonta ja rasvatonta versiota, muistaakseni Igmanilta, ja se on mielestäni oikein maittavaa. Lisäksi pirkka myy jäädytettyä hedelmäpyrettä, joka on myös sokeriton. Karkeissa on vähäsokerisia vaihtoehtoja jonkin verran. Suklaan syön mielelläni tummana, missä on vähemmän sokeria. Brunbergilta saa sokeritonta riisisuklaata. Myös pähkinät ovat hyviä nälkää pitäviä herkkuja.

Kuitujen määrään on hyvä kiinnitää huomiota, sillä kuidut sitovat mm. kolesterolia, minkä taso (etenkin LDL, "paha") nousee raskauden aikana.

Vauva on ollut ns normikokoa rakenneultrassa ja neuvolassa. Erothan eivät ihan alussa ilmaannukkaan. Vaikka raskausdiabeetikon vauva olisi tavallisen kokoinen, voi vauva kärsiä synnytyksen jälkeen hypoglykemiasta raskaudenaikana jatkuneen sokerirasitteen takia.
 

Yhteistyössä