raskausaikana tupakointi

• Viestiketjun aloittaja :?
  • Ensimmäinen viesti
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Imetystukilistan mukaan rööki ja äidinmaito on parempi vaihtoehto kuin antaa korviketta. Sieltä voi lukea faktaa.
Itse imetysaikana en siis polttanut muuta kuin sellaisissa harvoissa tilanteissa ettei tarvinnut imettää useaan tuntiin.
Tottakai imetysfanaatikot puolustavat henkeen ja vereen saatunuttakin äidinmaitoa. Enkä tarkoita mitään järjestäytynyttä ryhmää, vaan ylipäätään ihan jokaista kansalaista, joka katsoo että kaikki muu kuin äidinmaito on huonompaa ravintoa.
No, se nyt on vain tosiasia ettei korvikkeesta saa niitä vasta-aineita ja vitamiineja joita äidinmaidosta saadaan.
Tämä on minusta niin järkyttävää vielä kaksituhattaluvullakin, että se kääryle mitä saastepaskaa se lisää äidinamaitoon, on vielä toissijaista kaiken tuon vitamiinipuheen rinnalla. Hyih! En ikinä, ikinä kuuna kullan valkeana voisi omalle lapselleni moista maitoa antaa! Tiedän kyllä, että moni niin tekeekin!
Sinulla on oikeus mielipiteeseen, toin vain esille kuinka neuvolassa ja Imetystuessa asiasta kerrotaan. Älä kilahda mulle yhtään, mä en ole lastani millään tavoin saastuttanut!
Onko asioiden oikeilla nimillä puhuminen, tässä tapauksessa kirjoittaminen, kilahtamista? Minusta ei! Ja toisekseen, en todellakaan katso oikeudekseni moralisoida yhtä tiettyä ihmistä. Jokainen kantakoon omat moraalinsa ja seurauksensa itse!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, se nyt on vain tosiasia ettei korvikkeesta saa niitä vasta-aineita ja vitamiineja joita äidinmaidosta saadaan. Imetystukihan on yhteistyössä THL:n kanssa..... Kai siellä jotain asiasta tiedetään.
Mut edelleen haluan painottaa että itse en polttanut yhtään raskausaikana ja imettäessäkin vain niin ettei vauvani saanut tupakkamaitoa.
No, minä en henkilökohtaisesti antaisi lapselleni pilaantunutta maitoa...Sitähän tupakan hajuinen/makuinen maito on. Joisitko itse sellaista? :x :x :x

Minä en perusta imetysfanaatikoiden listoihin, heille on ihan sama vaikka äiti makaisi kuoleman kielissä sairaalapedissä, KUNHAN imettää...Tai menettäisi kaikki järjenrippeensä kun ei saa imetystä sujumaan niin millään, KUNHAN imettää...Tai jollei maitoa vaan tule, vaikka ponnistelee niin että peräsuoli pullahtaa ulos, KUNHAN imettää...Minä ruokin lapseni muulla tavalla...JOLLEI maitoa tule.

Toki koetan imettää, mutta jollei se onnistu, en syyllistä itseäni TIPAN VERTAA ruokkiessani lastani korvikkeella =). Esikoinen sai 6 viikkoa rintaa, loput korviketta. Nyt ihan normaalijärkinen kolmasluokkalainen :D.

EN OLE KIISTÄNYT TAI TULE KIISTÄMÄÄN imetyksen hyötyjä lapselle. AINA äidinmaito on numero 1 ja paras ravinto, korvike tulee HYVÄNÄ kakkosena =).
Mitä sä mulle juputat?! Minä en juo tupakkamaitoa kun ei ole lapsenikaan sitä joutunut juomaan, korjasin vain sitä että faktana kerrotaan ettei tupakoiva saisi imettää vaikka Imetystukilistalla toisin väitetään!
Älä edes yritä vääntää minusta mitään rööki suussa imettävää äitiä, helvetti vieköön! :kieh:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Äitini ei ole koskaan tupakoinut, mutta painoin van 2500g syntyessäni.

Pikkuveli syntyi keskosena, sisko myös pienikokoisena.

Ex-miehen äiti ei ole koskaan tupakoinut, ex-miehellä erittäin pahat allergiat ja astma + atooppinen iho.

Kolme tupakoivaa äitiä tiedän, lapsilla ei ongelmia.
Muutetaan siis neuvoloiden suosituksia!

Niitä istukan huonoon toimintaan johtavia tekijöitä on toki muitakin kuin tupakka, mutta tupakka on kiistatta yksi niistä tekijöistä. Huonosti käy jos sattuu saamaan vielä niitä muitakin tupakan lisäksi.
Ihan käsittämätöntä venäläisen ruletin pelaamista OMAN LAPSEN TERVEYDEN KUSTANNUKSELLA!!!

Naapurin Lissukin sai ihan normaalin näköisen lapsen vaikka oli kaatokännissä ja röökihuulessa koko odotusajan, taidampa itsekin kokeilla. Lisäksi tulee kiva pieni lapsi kun myrkyttää sen mahdollisimman perusteellisesti jo sen mahassa ollessa :headwall:

Ei se, että yrittää minimoida riskejä tietenkään poista KAIKKIA vaaroja, mutta MINKÄLAINEN äiti oikeasti leikkii lapsensa hengellä ja terveydellä omien mielihalujensa tyydyttämiseksi? :eek:

kätilö

Ex-miehen äiti ei ole koskaan tupakoinut, ex-miehellä erittäin pahat allergiat ja astma + atooppinen iho.

Niitä istukan huonoon toimintaan johtavia tekijöitä on toki muitakin kuin tupakka, mutta tupakka on kiistatta yksi niistä tekijöistä. Huonosti käy jos sattuu saamaan vielä niitä muitakin tupakan lisäksi.
Ihan käsittämätöntä venäläisen ruletin pelaamista OMAN LAPSEN TERVEYDEN KUSTANNUKSELLA!!!

Naapurin Lissukin sai ihan normaalin näköisen lapsen vaikka oli kaatokännissä ja röökihuulessa koko odotusajan, taidampa itsekin kokeilla. Lisäksi tulee kiva pieni lapsi kun myrkyttää sen mahdollisimman perusteellisesti jo sen mahassa ollessa :headwall:

Ei se, että yrittää minimoida riskejä tietenkään poista KAIKKIA vaaroja, mutta MINKÄLAINEN äiti oikeasti leikkii lapsensa hengellä ja terveydellä omien mielihalujensa tyydyttämiseksi? :eek:
Sanoisin, että itsekäs ja välinpitämätön äiti.

No, sehän on selvä, että tupakointi pitäisi lopettaa. Syyllistäminen vain ei tunnetusti auta - jos auttaisi, meillä ei olisi alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä tai tupakoijia saati sitten peliongelmaisia tai shoppailuholisteja. Tupakointi on riippuvuus siinä missä moni muukin ja sen lopettamiseen pitäisi saada kannustusta. Kuulemma vieroitusoireet voivat olla pahemmat kuin heroiinin kanssa.

En kyllä usko että kukaan pelkästään huvin vuoksi raskaanaollessaan polttaa.

vieras
Mitä sä mulle juputat?! Minä en juo tupakkamaitoa kun ei ole lapsenikaan sitä joutunut juomaan, korjasin vain sitä että faktana kerrotaan ettei tupakoiva saisi imettää vaikka Imetystukilistalla toisin väitetään!
Älä edes yritä vääntää minusta mitään rööki suussa imettävää äitiä, helvetti vieköön! :kieh:
Kukaan ei ole kertonut faktana sitä normaalilla maalisjärjellä käsitettävää tietoa, että puhdas maito on lapselle aina parempi vaihtoehto kuin saatunut maito vaan sanonut vain oman näkemyksensä asiaan.

Sinä vedit mukaan imetysfanaatikoiden mielipiteen asiaan oikeana totuutena. Miksi ihmeessä?

MINÄ EN OLE SINUA VÄÄNTÄNYT YHTÄÄN MIKSIKÄÄN. Itsehän vedit tuon asian esille faktana. Jota ei EI ole, se on imetysfanaatikoiden näkemys asiasta. Jos olet heidän toimintaansa yhtään enempää perehtynyt, tiedostat hyvin tuonkin mitä edellä mainitsin, että heille äidin terveys (sekä henkinen, että fyysinen ) menee kakkoseksi AINA. Heidän mielestään jokainen voi imettää JOS VAIN haluaa.
Ja tiedät itsekin, että se on täyttä bullshittiä.

TÄMÄN KETJUN AIHE OLI RASKAUDENAIKAINEN TUPAKOINTI (ainakin otsikon mukaan ).

vieras
No, sehän on selvä, että tupakointi pitäisi lopettaa. Syyllistäminen vain ei tunnetusti auta - jos auttaisi, meillä ei olisi alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä tai tupakoijia saati sitten peliongelmaisia tai shoppailuholisteja. Tupakointi on riippuvuus siinä missä moni muukin ja sen lopettamiseen pitäisi saada kannustusta. Kuulemma vieroitusoireet voivat olla pahemmat kuin heroiinin kanssa.

En kyllä usko että kukaan pelkästään huvin vuoksi raskaanaollessaan polttaa.
Minä taas en usko, että ollaan tarpeeksi EDES yritetty, jollei OMAN LAPSEN TERVEYS mene omien mielihalujen edelle. En. Ihminen, joka ei välitä lapsensa terveydestä ei ole kykeneväinen äidiksi. Sille on tärkeämpää oma napa ja omien halujen tyydyttäminen.

Nainen, joka sytyttää komeasti tupakan keskussairaalan ulko-ovella maha pystyssä ja polttaa sen pää pystyssä on vajavainen. KUKAAN normaalijärjellä varustettu äiti ei niin pysty tekemään.

Tässäkin ketjussa on hyviä esimerkkejä. SEN ymmärrän, että tehdään virheitä (kaikki tekee, olen itekin tehnyt virheitä ) ja ollaan niistä pahoillaan ja kadutaan.
Mutta EN näitä, jotka oikein retostelavat ja käyttävät hymynaamoja keskustellessaan raskaudenaikaisesta tupakoinnistaan :eek:. Ymmärtäisivät EDES hävetä! :(

jadal
Imetystukilistan mukaan rööki ja äidinmaito on parempi vaihtoehto kuin antaa korviketta. Sieltä voi lukea faktaa.
Itse imetysaikana en siis polttanut muuta kuin sellaisissa harvoissa tilanteissa ettei tarvinnut imettää useaan tuntiin.
Tottakai imetysfanaatikot puolustavat henkeen ja vereen saatunuttakin äidinmaitoa. Enkä tarkoita mitään järjestäytynyttä ryhmää, vaan ylipäätään ihan jokaista kansalaista, joka katsoo että kaikki muu kuin äidinmaito on huonompaa ravintoa.
tää tieto löytyy kyllä muualtakin.

tupakointia raskaus ja imetysaikana ei voi kukaan puolustella, tai saada millään tavoin hyväksytyksi, vaikka tupakan himossaan tupakoitsija selittelee alkoholistin tavoin itselleen syitä, miksi juuri tämän kerran voi polttaa. Kaikilla riipuvuuden aste ei ole yhtä voimakasta, siksi jotkut onnistuvat lopettamaan, ja toiset eivät.

vieras
Oho. Olen kyllä toooodella yllättynyt, että Rytkäätys on polttanut imetyksen aikana :eek:
Täällä paasaa muille eikä itselläkään ole itsekuri riittänyt olemaan polttamatta imetysaikaa...Ja tiedän ettei ole sama asia, mutta melkoisen tekopyhää :D

Oho. Olen kyllä toooodella yllättynyt, että Rytkäätys on polttanut imetyksen aikana :eek:
Täällä paasaa muille eikä itselläkään ole itsekuri riittänyt olemaan polttamatta imetysaikaa...Ja tiedän ettei ole sama asia, mutta melkoisen tekopyhää :D
Kokeilepa oikein lukemista, olen siis polttanut imetysaikana siten ettei ole ollut tiedossa vauvan imetystä! Esim. viihteellä ollessa tai niin että vauva oli mennyt yöunille ja tiesin ettei syö ennen aamuyötä! Älä yhtään yritä, mä en ole polttanut niin että lapsi olisi siitä millään lailla kärsinyt!
Kato siellä viihteellä ollessa olen ollut jopa kännissäkin!!!!!

Olen polttanut. Nuoremman kohdalla ei voi verrata sillä hänellä on downin syndrooma joka jo muutenkin vähentää syntymäpainoa. Mutta downiksi oli iso. (melkein kolme kiloa, yleensä ovat n. 2kiloa) ja syntyi 11pvä ennenpää. (monesti downin syntyvät jopa 3kk ennenpää) esikoinen kolme ja puoli kiloinen, ei itkenyt pienenä, syntyi kaksi päivää ennen laskettua eikä ole todettu mitään mikä johtusi tupakasta. Ja poltin siis n. 10-15 savuketta. Välillä hieman vähemmän.

:D
Alkuperäinen kirjoittaja maya777:
Olen polttanut. Nuoremman kohdalla ei voi verrata sillä hänellä on downin syndrooma joka jo muutenkin vähentää syntymäpainoa. Mutta downiksi oli iso. (melkein kolme kiloa, yleensä ovat n. 2kiloa) ja syntyi 11pvä ennenpää. (monesti downin syntyvät jopa 3kk ennenpää) esikoinen kolme ja puoli kiloinen, ei itkenyt pienenä, syntyi kaksi päivää ennen laskettua eikä ole todettu mitään mikä johtusi tupakasta. Ja poltin siis n. 10-15 savuketta. Välillä hieman vähemmän.
Onkohan sillä kuitenkin jotain kun ei itkenyt pienenä ollenkaan?!

tiina
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
molemmilta poltin askin päivässä.. ei niin mitään ole ollut, kerran vuodessa normi nuha =) *koputtaa puuta jottei tulekkaan*
Jees, mutta tiedäthän myös sen, että tupakointisi vaarat voivat ilmetä myös myöhemmässä kehityksen vaiheessa. Esim. hedelmättömyytenä, keskittymisvaikeuksina, lukihäiriöinä, oppimisvaikeuksina, iho-ongelmina jne jne.
mun kahdella lapsella ( raskaus aikana EN polttanut) on iho-ongelmia ja lievää keskittymiskyvyn puutetta... mitäs siihen sanot
No tuohon voi käyttää tuota jo aiemmin lohkaistua; lapsesi saattaa jäädä autoan alle mutta et varmaan itse hänen päälle tarkoituksellisesti aja..

mminä
Oon raskaana ja poltin ennen raskautta reilusti yli 20 savuketta päivä. Dokasin edellisenä iltana ennen ku tein raskaustestin. nyt rv10. Poltin aluks vain jotain 2-5savuketta. nyt menee ainakin 6 päiväs, joskus ehkä enemmän. Yritän kyl polttaa mahdollisimman vähän. Enkä ole juonu. Käytän astmalääkkeitä ja käytin allergialääkkeitä.

Mulla on astma, atoopia ja pienenä oli allergioita, mun äiti ei oo koskaan tupakoinut.
Veljellä on astma, paha maito ja vilja allergia ja atoopia...

Et ei se tupakka kaikkea välttämättä tee.

mminä
No ei pysty oleen tupakoimatta. Muutenkin tullu ihottuma ja kutittaa ihan hulluna koko ajan ku hermostuttaa. Ei oo ihottumaa/kutinaa ollu vuosiin. Sit ku yrittää olla polttamatta niin repii silmät päästään irti suunnilleen. Ja mä oon ylpee et oon vähentänyt sentään! Terkka kielsi kahvin ja coca colankin mut eipä se tiedä et niitä juon. Mun mielestä tosi tyhmä kielto toi kahvi ja cola.

Imetystukilista on samanlainen "faktoihin" pohjautuva juttu kuin Rokotusinfo.

juu
Lähipiirissä koko raskaudenajan polttanut äiti.. lapsi nyt 9v ja todella pahoja keskittymishäiriöitä.

Samalla äidillä myös 1v lapsi, jolla 6 sormea toisessa kädessä.

Johtui tupakasta tai ei..

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Alkuperäinen kirjoittaja maya777:
Onkohan sillä kuitenkin jotain kun ei itkenyt pienenä ollenkaan?!

Siis tarkoitin, että ei itkenyt vieroitusoireita ym... Normaalit nälkä ym. muut itkut kyllä.

vieras
Kokeilepa oikein lukemista, olen siis polttanut imetysaikana siten ettei ole ollut tiedossa vauvan imetystä! Esim. viihteellä ollessa tai niin että vauva oli mennyt yöunille ja tiesin ettei syö ennen aamuyötä! Älä yhtään yritä, mä en ole polttanut niin että lapsi olisi siitä millään lailla kärsinyt!
Kyllä minä ihan oikein luin :D
Kyllä sä olet itsekin ottanut riskejä kun olet polttanut, kyllähän se vauva olisi voinut herätä. Ja toisekseen altistat lapsesi passiiviselle tupakoinnille, ne myrkyt kantautuu hiuksista, vaatteista jne.
Kummallista, että noin vaahtoat vaikka itse poltat. Eikö itsekuri riittänytkään olemaan polttamatta kun imetit?

Kyllä minä ihan oikein luin :D
Kyllä sä olet itsekin ottanut riskejä kun olet polttanut, kyllähän se vauva olisi voinut herätä. Ja toisekseen altistat lapsesi passiiviselle tupakoinnille, ne myrkyt kantautuu hiuksista, vaatteista jne.
Kummallista, että noin vaahtoat vaikka itse poltat. Eikö itsekuri riittänytkään olemaan polttamatta kun imetit?
Sori, mutta et onnistu nyt lainkaan ärsyttämään vaikka kuinka yrität, mä en ole imettänyt lasta poltettuani kertaakaan, ja jos vauva olisi herännyt niin pakastin olisi ollut täynnä puhdasta rintamaitoa sellaisen tilanteen varalle. Oikeasti naurattaa tällainen, itse olet varmaankin polttanut niin raskaus- kuin imetysaikanakin ja koetat minua vetää samalle tasolle. Ei onnistu ei, mulla on puhdas omatunto :heart:

??
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Imetystukilista on samanlainen "faktoihin" pohjautuva juttu kuin Rokotusinfo.
Oikeastiko :-O . Minä olen luullut, että imetystukeen taas voi luottaa

tää on niin kulunut aihe
tupakointi raskauden aikana on todella itsekästä ja mun mielestä ne ei oo kypsiä vanhemmiksi. kun lapsi tulee niin vanhemmat kuuluu laittaa lapsen tarpeet omiensa edellä. tupakoiva ei niin tee. oksettavaa puuhaa.

Yhteistyössä