raskaus...

Mä olen varmaan 5 kk jo.. ja sain vasta nyt kerrottu vanhemmille että on nyt tapahtunut tälläinen juttu. Itse olen 90 syntynyt ja lapsen isä 86 syntynyt.
ollaan onnellisia raskauksesta. :heart:
Lapsen isä on ainakin hoita meitä todella hyvin ja on niin rakastava.
Mutta välillä minua pelottaa kuitenkin koko raskaus. koska tupakoin ja joskus alkuvaiheissa käytin alkoholia. Onko kukaan täällä olevista tehnyt niin?? :/

moikka
Onnea raskaudestasi =) :flower:

Joskus se vaatii oman aikansa,että pystyy kertomaan vanhemmilleen raskaudesta,mutta kiva että sait lopulta kerrottua,varmaan helpompi olla nyt sinunkin.
Ja tuosta tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä en nyt olisi kovinkaan huolissani,kyllähän monikin nauttii alkoholia alkuun,jos ei vielä tiedä olevansa raskaana tms. ja jotkut tupakoivat koko raskauden ajan.

Onnellisia odotushetkiä,koita levätä paljon =) Voimia tarvitaan kun vauva maailmaan putkahtaa.

Lämmintä kevättä :)

no,ei tee hyväksyttävää ei..mutta ei nyt tarvitse hypätä sillalta jos on kerran kaksi sen tupakan sytyttänyt kun ei ole tiennyt olevansa raskaana...tupakointi silloin kun on raskaana ja tietää sen,ei ole missään nimessä hyväksyttävää....

Mulla oli sama vika käytin raskauden alku aikana alkohoolia ja poltin tupakkaa. Kun sitten tein raskaustestin ja se näytti positiivistä. kun kävin neuvolassa ja ultrassa huomattiin että olin melkein 12viikolla. Olen itse 92 vuonna syntynyt. ja laskettu aikani on 11.4.08 Mutta lopetin sitte tupakan poltton. :D Ja ohan niitä äitejä paljon ketkä poltaa koko raskuden ajan ja ne saa terveen lapsen. :)

mä otin aika rankasti alkoholia alussa ku en raskaudesta tiennyt :ashamed: meinaan minulla tuli menkat ihan normaalisti sillon ihan alkuus ja voitte vaan kuvitella kuinka kauhuissani olin kun sain sitten gynegolokilta kuulla kaks päivää myöhemmin että olin raskaana. (käynnin oli tarkoituksena oli aloittaa eri e-pillerit) :$

Kyllähän mullaki tuota alkoholia tuli otettua vähän reippaammalla kädellä silloin ku en vielä raskaudesta tiennyt ja röökiä meni kans. Mut jännä miten elintavat muuttu kuitenki ihan yhtäkkiä ku plussasi :D

Ja mun kaveri poltti melkein koko raskauden ajan ku ei vaan yksinkertasesti pystyny lopettamaan. Vähensi se kylläkin huomattavasti, ettei polttanu ku yhen tai kaks päivässä. Joskus ei ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja bella:
Mä olen varmaan 5 kk jo.. ja sain vasta nyt kerrottu vanhemmille että on nyt tapahtunut tälläinen juttu. Itse olen 90 syntynyt ja lapsen isä 86 syntynyt.
Mutta välillä minua pelottaa kuitenkin koko raskaus. koska tupakoin ja joskus alkuvaiheissa käytin alkoholia. Onko kukaan täällä olevista tehnyt niin?? :/
Oletko todella niin itsekäs että et voi yhtä tupakointia lopettaa ja vielä alkoholia. Sietäis hävetä! Itse poltin noin 6 vuotta ja lopetin ennen ku tiesin olevani raskaana. Se oli haluttu lapsi joten teen sen eteen mitä tahansa että se pysyy terveenä. Myöskään viinaan en koskenu koko raskauden aikana enkä ole koskenu synnytyksen jälkeenkään koska ei tee mieli oma lapsi on kaikki kaikessa. Ottaa niin päähän tuollaiset itsekkäät ihmiset jotka ei ajattele lastansa kun polttavat tupakkaa ja juovat viinaa. Ja kehdataankin sanoa että ei siitä mitään tule eikä ole tullut mutta aivan varmasti tulee ehkä sitä ei vain jotenkin huomaa.

Ota järki käteen ja pistä vauva etusijalle.
vointeja :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja bella:
kyllä oon,ja meni aika runsaastikin sitä alkoholia sillon alku kuukausina kun en tienny olevani raskaana. Tyttö synty terveenä ja pisteet oli 9-9-9.

Mäkin join jonkun verran ennen ku tein positiivisen testin, ei sitä voi stressata mitä tuli tehtyä jo. Paras on yrittää parhaansa nyt ku tietää!

Tupakoinnista sen verran, että mä tiedän että lopettaminen on vaikeata. Turha se on toisten mennä syyllistämään tupakoivaa raskaana olevaa, ei se sen tupakan haittoja yhtään vähennä että kaikki jatkuvasti siitä motkottaa. Itse lopetin ennen raskautta, mutta nyt erottiin poikaystävän kanssa enkä ole ollut tarpeeks vahva olemaan kokonaan ilman. Kannattaa pitää mielessä, että mitä vähemmän polttaa sitä parempi! Jokanen rööki joka jää sytyttämättä on sentään jotain. Ei pidä liikaa lotkauttaa korvaansa niille lynkkaajille jotka syyllistävät tulevaa äitiä. Varsinkin jos on nuori ja lapsen tulo yllätys voi raskausaika muutenkin olla jo vaikeata tai pelottavaa. Joskus ottaa päähän kun poltan sen tupakan ja saan joltakin kommentin tyyliin "onks kivaa tappaa lastansa?". Hyvä se on muiden sanoa kun ei tiedä miltä tuntuu. Kyllä mä uskon että meistä jokainen tekee parhaansa. Äitikin poltti koko raskauden aikana viimeisen lapsensa kohdalla. Ihan ok se pikkunen oli ja on vieläkin.

Alkoholin kanssa nollatoleranssi siitä asti kun tietää on aika ehdoton, mutta tosiaan, älä liikaa soimaa itseäsi tupakanpoltosta vaan keskity tupakoinnin roimaan vähentämiseen ja esimerkiksi muiden elämäntapojen kohentamiseen! Tärkeämpää on syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ottaa vaikkapa raskausajalle tarkoitettuja vitamiineja, muistaa liikkua säännöllisesti yms.!

Mun mielestä hyvä juttu että kerroit vanhemmilles, eikä sun aikasemmin olis mun mielestä tarttenukkaa kertoa jos ei siltä tuntunu. Oot ihan kohta täysikänen, joten et enää oo mikään pikkulapsi jonka joka jutun takia pitäis juosta isukille ja äipälle.

Toivottavasti saat vähän nyt nauttia odotuksesta! Mulla on ainaki jotenkin niin ihanaa aikaa menossa, on kiva mietiskellä tulevaisuutta ja leikkimielisestiä kuvitella tulevan pötkylän elämää :)

Itse olin rv. 8-9, kun sain tietää olevani raskaana. Sitä ennen tuli kyllä otettua mitä sattuu rankemmallakin kädellä.
Mutta mitään ole ottanut tippaakaan sen illan jälkeen, kun tein testin.
Suuri helpotus kun kaikissa ultrissa ainakin ollut kaikki kunossa ja vilkas poika mahasssa.
Mutta koskaan ei tiedä. Katsellaan.

Yhteistyössä