Mäkin join jonkun verran ennen ku tein positiivisen testin, ei sitä voi stressata mitä tuli tehtyä jo. Paras on yrittää parhaansa nyt ku tietää!
Tupakoinnista sen verran, että mä tiedän että lopettaminen on vaikeata. Turha se on toisten mennä syyllistämään tupakoivaa raskaana olevaa, ei se sen tupakan haittoja yhtään vähennä että kaikki jatkuvasti siitä motkottaa. Itse lopetin ennen raskautta, mutta nyt erottiin poikaystävän kanssa enkä ole ollut tarpeeks vahva olemaan kokonaan ilman. Kannattaa pitää mielessä, että mitä vähemmän polttaa sitä parempi! Jokanen rööki joka jää sytyttämättä on sentään jotain. Ei pidä liikaa lotkauttaa korvaansa niille lynkkaajille jotka syyllistävät tulevaa äitiä. Varsinkin jos on nuori ja lapsen tulo yllätys voi raskausaika muutenkin olla jo vaikeata tai pelottavaa. Joskus ottaa päähän kun poltan sen tupakan ja saan joltakin kommentin tyyliin "onks kivaa tappaa lastansa?". Hyvä se on muiden sanoa kun ei tiedä miltä tuntuu. Kyllä mä uskon että meistä jokainen tekee parhaansa. Äitikin poltti koko raskauden aikana viimeisen lapsensa kohdalla. Ihan ok se pikkunen oli ja on vieläkin.
Alkoholin kanssa nollatoleranssi siitä asti kun tietää on aika ehdoton, mutta tosiaan, älä liikaa soimaa itseäsi tupakanpoltosta vaan keskity tupakoinnin roimaan vähentämiseen ja esimerkiksi muiden elämäntapojen kohentamiseen! Tärkeämpää on syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ottaa vaikkapa raskausajalle tarkoitettuja vitamiineja, muistaa liikkua säännöllisesti yms.!
Mun mielestä hyvä juttu että kerroit vanhemmilles, eikä sun aikasemmin olis mun mielestä tarttenukkaa kertoa jos ei siltä tuntunu. Oot ihan kohta täysikänen, joten et enää oo mikään pikkulapsi jonka joka jutun takia pitäis juosta isukille ja äipälle.
Toivottavasti saat vähän nyt nauttia odotuksesta! Mulla on ainaki jotenkin niin ihanaa aikaa menossa, on kiva mietiskellä tulevaisuutta ja leikkimielisestiä kuvitella tulevan pötkylän elämää