Raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
... ja abortissa on aina _nainen_ se murhaaja! Valitettavsti hän joutuu sen abortin aina käytännössä ottamaan vastuulleen ja kärsimään tuskat, kun mies ei halua ottaa raskaana olevasta naisesta ja lapsesta vastuuta. Kaikki syyllisyys jää naiselle sen lisäksi, että mies on hylännyt hänet ja siittämänsä lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kari 42:
Olen seuraillut tätä aborttikeskustelua jonkin aikaa ja suorastaan hämmästynyt siitä kuinka moni nainen puolustaa aborttia.Näin miehenä täytyy sanoa,että olen aika yllättynyt.Olen ollu siinä uskosa että abortin vastustajia olisi enemmän.Mut toisin on.

Hennan kans olen samaa mieltä siitä että aika sairaita vertauksia on täällä. Alla yksi sairaimmista.Ei lasta voi verrata sieniin,syöpään ja matoihin vaikka kuinka kannattaisi aborttia.Hiukka ny ampuu yli.

Joo "elävä" on toki. Samoin kuin syöpäkasvain tai lapamato. Sienetkin ovat eläviä, voikukat ja kärpäsetkin. Jostain syystä et kuitenkaan taida huutaa niiden tappajia murhaajiksi, vai mitä?

Jos nyt ei romantisoida luonnollista tapahtumaa vaan katsotaan asioita kliinisen neutraalisti niin lainaushan on ihan totta, hedelmöittynyt munasolu/alkio ei ole sen enempää tietoinen tai elävä kuin syöpäsolukaan. Ei siitä vertauksesta nyt tarvi pultteja vetää, ihmiselämä voi olla pyhä mutta joku raja tosikkoudellakin.

Aivan, ja siksi Suomessakin on käytössä tuo aikaraja jonka jälkeen abortteja ei normaalisti tehdä. Kyllä minustakin on parempi kaikille osapuolille, lapselle että vanhemmille, että lapsi abortoidaan jos se ei ole toivottu tai jos vanhemmat eivät pysty siitä huolehtimaan, kuin se että lapsi periaatteen vuoksi tuodaan maailmaan ja jätetään sitten heitteille. Kaikilla lapsilla on oikeus syntyä toivottuna ja rakastettuna, jos saisivat itse päättää niin ehkä sikiöt muussa tapauksessa abortoisivat itse itsensä kun kerran ovat "tuntevia ja ajattelevia olentoja"... :D

Mikä oikeus naisilla on yksin päättää siitä kuka saa elää ja kuka ei? Moni isä haluaisi pitää lapsen,mut äiti ei. Lapsi on miehen puoliks,joten miehellä pitää olla samanlainen oikeus lapseen kuin naisella. Kaikki kattoo naisia aina vaaleenpunasten lasien läpi. Missä on miehen ja abortoidun lapsen oikeudet kun kaikki paasaa vaan naisten oikeuksista?

Alkuperäinen kirjoittaja Cobra:
Lapsi on miehen puoliks,joten miehellä pitää olla samanlainen oikeus lapseen kuin naisella.

Ööh, kun siinä on semmoinen pikku juttu kuin raskaus ja synnytys, jotka nimenomaan NAINEN joutuu käymään läpi. Ne tapahtuvat NAISEN keholle, joten totta kai naisella on oltava ensisijainen oikeus päättää.

Katsottakoon tämä vaikka tasoittavaksi tekijäksi niille tapauksille, joissa mies kinuaa seksiä ilman kortsua ja lähtee lätkimään, kun vahinko tapahtuu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Ööh, kun siinä on semmoinen pikku juttu kuin raskaus ja synnytys, jotka nimenomaan NAINEN joutuu käymään läpi. Ne tapahtuvat NAISEN keholle, joten totta kai naisella on oltava ensisijainen oikeus päättää.

Katsottakoon tämä vaikka tasoittavaksi tekijäksi niille tapauksille, joissa mies kinuaa seksiä ilman kortsua ja lähtee lätkimään, kun vahinko tapahtuu ;)

Juuri näin :) Tottakai mieskin ja hänen mielipiteensä pitää ottaa päätöksenteossa huomioon tai häntä on ainakin kuultava, mutta koska nainen sen lapsen joutuu kantamaan ja synnyttämään niin kyllä hänellä on silti lievä veto-oikeus tässä asiassa. Niinkuin sanoit, eihän monet miehetkään paljon naisen mielipidettä kysele kun vahinkoraskauksissa häviävät kuin pieru Saharaan...

Harvemmin kait sitä aborttiin päädytään, jos molemmat haluavat ottaa vastuun raskaudesta ja syntyvästä lapsesta. Usein miehet kuitenkin lähtevät lätkimään heti tai lapsen synnyttyä. Tähän kokemukselliseen tietoon naiset päätöksissään nojaavat.

On niitäkin tilanteita, joissa mies muka haluaa lapsen eikä sitten enää haluakaan, jos elämäntilanne, lapsi tai lapsen äiti ei enää miellytä. No kenenpä huollettavaksi lapsi yleensä jää? Haluaako isä silloin lapsen? Kaikella kokemuksella - EI!

On myös niitä tapauksia joissa mies ei halua lasta ja nainen jättää pillerit ottamatta ja vittuuksillaan hommaa lapsen riitakapulaksi. Missä on miehen oikeudet? Onko niitä, EI OLE! Jos miehen pitää KINUTA tosiaan seksiä, niin eikös se pihtipillu voi jäädä sitten yksin, eikä ota itselleen miestä "kiusaksi". Tämä Suomi on mennyt ihan vituralleen. Kaikki höpöttää kuinka naiset ovat sorrettuja ja heitä pitää ymmärtää. Naisten mielestä miesten pitää elättää heidät, käydä töissä, antaa mennä kapakkaan,tehdä kotona ruoka,siivota,tiskata, olla nussimatta kun nainen ei halua seksiä,mutta naisella on oikeus mennä huoraamaan kun mies ei nai kotona tarpeeksi, nainen saa tehdä abortin, nainen saa synnyttää lapsen, nainen saa tehdä ihan mitä vaan!!! Vittu mitä runkkuja miehet on nykyään, nöyrrytään vaan ja anneteaan akkojen päättä. Naisethan on suurimmaksi osaksi niin tyhmiä, että niiltä pitäisi ottaa kaikki oikeudet pois. Missä on miesten ja isien oikeudet??? Missä on tasa-arvo,ei missään. Suomalainen mies on pantu tossun alle ja siitä on tehty pelkkä runkkari. Olen itse mies ja koskaan en ala naisten naputettavaksi, se on varma se.

On myös niitä tapauksia joissa mies ei halua lasta ja nainen jättää pillerit ottamatta ja vittuuksillaan hommaa lapsen riitakapulaksi.

Olen itse nainen, ja tuomitsen 100% tällaisen tempun. Että jos haukkuisit ennemmin tyhmiä yksilöitä kuin kokonaista sukupuolta.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
On myös niitä tapauksia joissa mies ei halua lasta ja nainen jättää pillerit ottamatta ja vittuuksillaan hommaa lapsen riitakapulaksi.

Olen itse nainen, ja tuomitsen 100% tällaisen tempun. Että jos haukkuisit ennemmin tyhmiä yksilöitä kuin kokonaista sukupuolta.

Tarkoitus onkin haukkua vain typerät yksilöt. Kiva huomata, että naisissakin on niitä jotka tuomitsevat tuollaisen. Lapsi on yhteinen asia ja siitä pitää päättää molempien, ei vain toisen. Olipa kyseessä sitten minkälainen tapaus tahansa.

Cobra: Kiva huomata, että naisissakin on niitä jotka tuomitsevat tuollaisen.

Varmasti suurin osa naisista tuomitsee. oten pysytään vaan siellä yksilötasolla, kuten XXXkin pyysi.

Henna. "Vaikka tulee kyllä mieleen, että monen eri nimimerkin takana taitaa olla yksi ja sama henkilö, kun yhtäkkiä "löytyi" noin monta abortin puolustajaa ja sikön halveeraajaa. Kirjoitus tapa on niin pahasti samanlainen."
---Kyllä, Kyssän ja kyssän (?) löytyy sama ihminen, mikäli siihen viittaat. Huomaat mysö että viestit on lähetetty perätysten. Ei olut tarkoitus salailla, en vain viitsinyt kirjoittaa.

"Täällä on joku reppana on keksinyt, että olen peruskoululainen, siksi sinäkin oletit että olen joku lapsi."
---Kuten jo totesin, sanavalinnoistasi ja kirjoitustyylistäsi päättelin. ("Homekorvat" yms kuvaavista sanonnoista, mustavalkoisesta katsantokannasta, jne. Ilmeisesti tätä keskustelua on jo moderoitu)

"abortti ei ole ehkäisykeino"
--- Juu, tätähän sitä on toisteltu. Eiköhän kaikki jo usko ja ymmärä, jookos. Käsittääkseni se ei ollut alkuperäisellä ajatuksenakaan, hänhän kirjoittaa että lapsi olisi tällä hetkellä viimeinen, mitä haluaa. Kysymys ei siis olle siitä, että ei olisi viitsitty huolehtia ehkäisystä, vaan siitä että hän ei koe takaavansa vauvalle parasta mahdollista elämän alkua. Ei ole sinun asiasi tuomita alkuperäistä. Varmasti ihan tarpeeksi raskasta muutenkin.

En tarkoittanut "kyssän" nimimerkkejä, vaan muutamaa muuta. Kun niin kummasti abortin puolustajia ilmaantui enemmän. Eka sivulta löytyy vielä muutama joka on vastaan, mutta sitten yhtäkkiä kaikki ovat abortin kannalla. Siksi oletankin, että yksi sama henkilö on kirjoitellut useammalla nimimerkillä, saadakseen kannatusta omalle mielipiteelleen.

Tuon homekorva homman heitin ihan piikkinä takaisin, koska joku nimitteli minua "tyttöseksi" ja että kun pääsen peruskoulusta´niin plää,plää sitten. Ne olivat vain kuittauksia. En usko olenkaan, että kaikki ymmärtää ja ajattelee rehellisesti mitä abortissa tehdään. Lääketiede syytää sitä soopaa, että sikiö ei ole elävä. Sillä pyritään tekemään puhdas omatunto niin lääkäreille kuin aborttia hakevalle äidille.

Ilmeisesti kirjoitetun ymmärtäminen tuottaa useille vaikeuksia. En ole tuominnut ketään. Olen vain kertonut mielipiteeni abortista, niin kuin monet muutkin. Mistä sinä voit tietää, että hänellä on raskasta? Mainitsiko ap jotain sellaista? Sanoiko hän, että ei voi taata parasta mahdollista alkua lapselle? Hän ei missään vaiheessa viestissään kirjoita niin. Hän vain mainitsee, että tämä on viimeinen asia mitä hän tällä hetkellä elämäänsä kaipaa. Ei mitään mainintaa siitä, etteikö hänellä olisi mahdollisuus antaa hyvä elämä jos hän niin tahtoo. Kannattaa lukea aina kunnolla ja miettiä hiukan ennen kuin kommentoi.

Kyllä sitä on joutunut aika paljon miettimään varmaan jokainen nainen jossain vaiheessa että mitä se abortti merkitsee ja mitä jos se sattuisi omalle kohdalle, äläpäs nyt aliarvioi muita ihmisiä Hanna! Kyllä nekin jotka ovat abortin kannalla ovat miettineet asioita, enkä usko että moni abortin kannattajista edes juurikaan pitää ajatuksesta vaikka onkin sen puolesta. Itseäkään ei ajatus abortista miellytä, mutta varmasti sen tekisin jos tulisin vahingossa raskaaksi, tai en ainakaan syyllistä niitä jotka siihen päätyvät. Ei abortista tarvi pitää vaikka sen hyväksyykin.

Nuorena olin abortin kannattaja. Nyt päälle 3-kymppisenä minua etoo se, että abortti tehdään kun raskaus "ei sovi tämähetkiseen elämäntilanteeseen". Joo, jos olet narkkari / alkoholisti / vakavasti sairas / raiskattu - silloin äitiys lienee poissuljettu vaihtoehto ja parasta syntymättömän lapsenkin kannalta.

Mutta mikä sinun syysi on? Oletko teini-ikäinen? Opiskelijana olo tms. EI mielestäni oikeuta aborttiin.

Ja tuo kertomus abortoiduista, elävistä VAUVOISTA, jotka heitetään roskiin, sai minut lähes yökkimään.

Kuinka JULMIA ja itsekkäitä ihmiset voivat olla??? Ystäväni menetti lapsensa, jota he ovat yrittäneet 5 vuotta. Laskettuun aikaan oli kuukausi. Ja toiset sen kuin abortoi - hui hai!

No, jokainen elää omien päätöstensä kanssa. Ne vain voivat vaania ja vainota aamuyön tunteina, tulevina vuosina...

Itse olen 16-vuotiaana päätynyt aborttiin, lapsen olisin halunnut pitää, mutta tukea en saanut lapsen isältä, enkä ystäviltäni, vanhemmilleni en edes uskaltanut ajatella kertovani..en vaan sitten uskaltanut siihen yksin ryhtyä. Tapahtuneesta on nyt aikaa 12-vuotta, enkä oikein vieläkään tiedä oliko ratkaisuni oikea vai ei? Aivan sama miten minua asiasta arvostellaan, mutta tehtyä ei saa enää tekemättömäksi, vaikka kuinka kaduttaisi!

Mielestäni kuitenkin abortti on aina, ennen raskausviikkoa 12 tehtynä naisen oma asia. Suomessa on ihan liikaa näitä tapauksia kun äiti tappaa SYNNYTTÄMÄNSÄ lapsen, niinkuin vastaikään savonlinnassa ja äiti joka poltti poikansa johonkin pihamökkiin..kyllä ennemminkin ihmettelen näitä tapauksia, eiköhän aborttikin olisi ollut parempi vaihtoehto heidänkin kohdallaan???? jos raskautta päätyy jatkamaan eikä lasta halua, niin kuikahan moni on valmis antamaan lapsensa adoptoitavaksi? Suomessa se vasta taitaakin olla aikamoinen tabu, ennemmin tapetaan oma lapsi!!!

Tässäkin keskustelussa nuo, jotka ovat lasta jo vuosi yrittäneet, eikö teille adoptio ole vaihtoehto??? vai onko raskaaksi tulon vaikeuden syynä se että se biologinen kellokin on jo tikittänyt vuosia????

Ennen raskasuviikkoa 12 tehty abortti, ei todellakaan ole naisen oma asia se kuuluu myös miehelle!!! Koittakaan nyt jo perkele tajuta se asia, että ilman miestä nainen ei saa lapsia (joo joo keinohedelmöitykset, mutta kyllä sielläkin on miehen sperma). Raskaus, abortti, lapsi NE EIVÄT ole yksin naisen asioita, se on fakta juttu. Mieheille kuuluu samalla lailla oikeus päättää lapsesta kuin naiselle. Naiset ovat vain alkaneet "isännöimään" siinä asiassa. Kata miksi sinä tulit raskaaksi, pettikö ehkäisy vai oletko sitä tyypillistä holtitonta porukkaa joka kuksii ilman ehkäisyä eikä päätään vaivaa ajatuksellakaan, ennen kuin huomaa että on paksuna? Olen Leevin kanssa samaa mieltä, olette helvetin julmia ja itsekkäitä.

Onpas tunteikas keskustelu!

Sanonpa minäkin kantani. Kannatan aborttia, koska abortoitu lapsi on eitoivottu ja abortti on aina tekijälleen vaikea asia. Siis aborttia ei tehdä löysin perustein.

Missä kulkee itsemääräämisoikeuden raja? Eräs abortin vastustaja käy sotaa missä surmataan satojatuhansia ihmisiä ja hän tuntee olevansa oikealla asialla. Siis tuolla lokiigalla toisen elämästä päättäminen oikeutetumpaa, kuin omista asioistaan päättäminen. (Sikiö on osa kantajaansa alkuvaiheessa)

Ystäväni on terveydenhoitaja neuvolassa. Hän sanoi että vaikka onkin abortin vastustaja, niin joissain tapauksissa ei voi muuta kuin suositella aborttia :( . Nykyään on uskomattoman paljon 13-14vuotiaita tyttöjä jotka ovat leikkineet aikuista ja sitten ollaan raskaana.
Jos lapsi(tyttö) ei ole valmis äidiksi, poika on kadonnut kuvioista, eikä vanhemmista ole vauvan hoitajiksi, on parempi ettei sitä vauvaa synny. Huono olisi sen vauvan osa.

Suomessa ei anneta lapsia adoptioon kovin helposti. Sitten tenavat ovat vuosikaudet lastenkodissa ja sukkuloivat sijaisperheestä toiseen. Sijaisperheittenkin on vaikea kiintyä lapseen, kun takaraivossa jyskyttää tieto, että äiti/isä saattaakin vaatia lapsen takaisin.

En ehkä itse kykenisi aborttiin, mutta ymmärrän naisia jotka päätyvät siihen. Alkuperäisen kannattaisi kuitenkin jutella asiasta poikaystävänsä kanssa. Ehkei se vauva ole niin kauhea ajatus kuin aluksi kuulosti? Minkäs ikäinen muuten olet?

ai niin, sitä vielä olisin tiedustellut totaalisilta abortinvastustajilta...
joskus vauvalla on semmoinen kehityshäiriö ettei sillä ole päätä laisinkaan(kyllä ihan totta. en nyt muista kehityshäiriön nimeä, sorry). Kohdussa ollessaan sikiö elää siis napanuoran kautta. Sydän on ja keuhkot. Pää vain puuttuu. Kun vauva sitten syntyy ja napanuora katkeaa, elämä loppuu siihen. Tämä päätön vauva eli siis äitinsä kautta. Onko tämmöisessä tapauksessa väärin tehdä abortti?

Ei toivottu raskaus saattaa myös olla riski kohdussa olevalle lapselle äidin stressin ja siihen mahdollisesti liittyvien lisäongelmien vuoksi. Suomessakin syntyy jo (pitäisikö sanoa liikaa) huumevauvoja, joiden elämän alku eikä ehkäpä jatkokaan ole kovin ihanteellinen.

Keskustelu näköjään senkuin jatkuu...

Miehet on näköjään muutamassa kirjoituksessaan peränneet oikeuksiaan syntymättömään lapseen. Naisia syytetään itsekkäiksi, mikäli päätyvät aborttiin. Uskoisin, tai ainakin toivoisin että useimissa tapauksissa tästä keskustellaan yhdessä, vaikka nainen se on se, joka sen kaiken joutuu fyysisesti läpikäymään (joko raskauden tai keskeytyksen).
Mites täällä olevat miehet sitten suhtautuvat minun tapaukseni laiseen juttuun? Kirjoitin siis tuolla jo aiemmin, mutta kerrataan: Olen pitkässä suhteessa, olemme molemmat ns. vapaaehtoisesti lapsettomia, eli heidän hankinta ei ole koskaan kuulunut "suunnitelmiin". Olemme olleet onnellisa sekä tyytyväisiä siitä että kaksi samoin ajattelevaa on näin päätynyt yhteen, monella tuttavalla on ollut tästä asiasta erimielisyyksiä ja suhteita on rikkoutunut tämän takia (toinen haluaa lapsia, toinen ei). Mieheni on kuitenkin vahvempi kannassaan kuin minä.

Kerran sitten aavistelin ehkäisyn pettäneen (sitä todellakin käytetään, ja tarkkana on yritetty olla) ja mietin luonnollisesti mahdollisen raskauden aiheuttamaa mullistusta elämässä. Olin vahvasti sillä kannalla, että aborttia en pysty tekemään, Ts. en kestä niitä mahdollisia syyllisyyden tuntoja jälkeenpäin. Olen kuitenkin "sopivan" ikäinen, terve, töitä on, samoin ystäviä, jne. Olisin pitänyt lapsen ilman mitään vaatimuksia isälle, hänen nimeään ei olisi tarvinut laittaa mihinkään ylös, mikäli hän näin olisi halunnut. Ei elatusmaksuja, ei tapaamista, ei mitään. Tottakai hän siis olisi saanut ottaa niin paljon vastuuta kuin olisi halunnut, jos olisi halunnut,mutta luulen että ei.

Olinko /olenko siis tällöin itsekäs?

Olisihan hän joutunut elämään sen tiedon kanssa, että kaikesta huolimatta on isä jollekin, kestämään isovanhempien ja vanhempien järkytyksen, ystävien ihmettelyt ja luultavasti runsaasti paheksuntaa. Pienessä kaupungissa sana leviää.
Minä taas luultavasti olisin saanut jonkinlaisen marttyyrin viitan ylleni. Vaikka en sitä haluaisi, koska tosiaan tuntisin tuolloin toimineeni itsekkäästi?? Olisin myös joutunut eroon rakastamastani ihmisestä. Jos taas olisin keskeyttänyt raskauden, helppo, mukava aikuisten elämä olisi jatkunut raiteillaan, ulkopuoliset eivät olisi aavistaneet mitään, vain minä olisin sisimmässäni onneton.

Suo siellä, vetelä täällä. Onneksi, Luojalle kiitos, se oli väärä hälytys!

Mielipiteitä?

Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Onpas tunteikas keskustelu!

Sanonpa minäkin kantani. Kannatan aborttia, koska abortoitu lapsi on eitoivottu ja abortti on aina tekijälleen vaikea asia. Siis aborttia ei tehdä löysin perustein.

Missä kulkee itsemääräämisoikeuden raja? Eräs abortin vastustaja käy sotaa missä surmataan satojatuhansia ihmisiä ja hän tuntee olevansa oikealla asialla. Siis tuolla lokiigalla toisen elämästä päättäminen oikeutetumpaa, kuin omista asioistaan päättäminen. (Sikiö on osa kantajaansa alkuvaiheessa)

Hyvin kirjoitettu :) Ei ole reilua lapselle tuoda se maailmaan jossa häntä ei omat vanhemmat rakasta, eikä kyse ole aina edes siitä että ei haluta lasta "juuri nyt", jotkut eivät halua lisääntyä koskaan, ja toisaalta vaikka lapsia joskus haluaisikin voi elämäntilanne abortin hetkellä ihan oikeastikin olla sellainen että lapsesta huolehtiminen olisi ylivoimaista. Se voi olla vaikea tajuta ihmisille joiden ei ole tarvinnut kohdata sitä ongelmaa, mutta se ei tarkoita tietysti sitä etteikö ongelmaa voisi olla olemassa.

Pitäisikö lasta haluamattomien sitten vahinkotapauksissa väkipakolla pistää synnyttämään ja huolehtimaan ei-toivotusta lapsesta? Tai ihmisen joka ei pysty eri syistä huolehtimaan sillä hetkellä lapsesta tehdä se lapsi ja joko jättää se heitteille tai sitten uhrata oma teveytensä ja/tai tulevaisuutensä? Eikä asia siitä syylistämällä muuksi muutu, ei lasta haluamaton ole vastuussa siitä ettei joku toinen voi saada haluamaansa lasta, eikä tahattomasti lapseton pariskunta tule sen onnellisemmaksi siitä että toinen pariskunta synnyttää lapsen jota ei edes halua. Eihän se tietysti "reilua" ole että joku ei saa lapsia vaikka haluaisikin, mutta ei se ole sen abortoivan pariskunnan syy eikä heitä pitäisi toisen lapsettomuudesta rangaista tai syyllistää.

Ei abortti tosiaankaan ole koskaan helppo asia kenellekään joka siihen tilanteeseen joutuu, tuskin kukaan käyttää aborttia "ehkäisykeinona" niinkuin jotkut abortin vastustajat täällä tuntuvat kuvittelevan.

Yhteistyössä