Raskaus, riskielintarvikkeet ja te haukkujat erityisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti

Vieras
Mua rasittaa se, kun ihminen tuomitaan siitä, kun se on niin hysteerinen että ei syö raskausaikana tuorejuustoa ja graavilohta tms. riskielintarvikkeita, koska se on suositus. Ja höpötetään, että sitten ei vo syödä mitään yms. sontaa. Mitenniin ei voi syödä mitään? Kuka syö pelkkää tuorejuustoa, maksalaatikkoa ja raakaa kalaa normaalisti? Just juu. Nehän onkin ainoat vaihtoehdot mitä syödä.

Ja sitten mä vastaajat, jotka sanovat että "voi sitä tuorejuustoa syödä vähän, älä syö paljon, mutta syö vähän niin se ei haittaa". Jaa täh? Jos siinä millin murusessa on listeria niin kyllä se nyt sori vaan haittaa. Ei se sitä määrää katso. Eli kehoitan ottamaan selvää, että MIKSI ne on riskielintarvikkeita eikä jakamaan tuollaisia järjettömiä vinkkejä.

Voiko pilaantunutta ruokaakin syödä vain vähän? Eikö siitä saa ruokamyrkytystä, jos syö vain pikkuisen?

Ja jos jotakuta ei hetkauttanut raskausaikana ja söi mitä tahtoi ja nuoli vielä illalla varpaansa puhtaaksi niin siitä vaan. Mutta ei tarvitse haukkua niitä jotka noudattavat suosituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Mua rasittaa se, kun ihminen tuomitaan siitä, kun se on niin hysteerinen että ei syö raskausaikana tuorejuustoa ja graavilohta tms. riskielintarvikkeita, koska se on suositus. Ja höpötetään, että sitten ei vo syödä mitään yms. sontaa. Mitenniin ei voi syödä mitään? Kuka syö pelkkää tuorejuustoa, maksalaatikkoa ja raakaa kalaa normaalisti? Just juu. Nehän onkin ainoat vaihtoehdot mitä syödä.

Ja sitten mä vastaajat, jotka sanovat että "voi sitä tuorejuustoa syödä vähän, älä syö paljon, mutta syö vähän niin se ei haittaa". Jaa täh? Jos siinä millin murusessa on listeria niin kyllä se nyt sori vaan haittaa. Ei se sitä määrää katso. Eli kehoitan ottamaan selvää, että MIKSI ne on riskielintarvikkeita eikä jakamaan tuollaisia järjettömiä vinkkejä.

Voiko pilaantunutta ruokaakin syödä vain vähän? Eikö siitä saa ruokamyrkytystä, jos syö vain pikkuisen?

Ja jos jotakuta ei hetkauttanut raskausaikana ja söi mitä tahtoi ja nuoli vielä illalla varpaansa puhtaaksi niin siitä vaan. Mutta ei tarvitse haukkua niitä jotka noudattavat suosituksia.

Niin samaa mieltä!

Itse ainakin halusin ottaa niin "varman päälle" kun pystyin. Jos joku olisi mennyt pieleen, ei olisi tarvinnut syytellä itseään.

Mä olen itse nyt joutunut tätä asiaa miettimään oikein itsetykönäni kun siskoni on raskaana ja vielä vähän vanhemmalla iällä. Ja sitä toivoo että kaikki menisi tietysti hyvin.

Itse en ollut raskausaikoina niin kovin tarkka syömisistäni ja onneksi mitään ei tapahtunut. Mutta nyt kun sisko soittaa harva se ilta ja kysyy jostain ruuasta että onko oikeesti niin ettei saa syödä niin en voi hänelle kirkkain silmin sanoa että " joo, ne vaan keksii noita listoja että anna puputtaa vaan". Kun kerta riski on olemassa niin miksi ehdoin tahdoin koittaa sitä.
Se on eri asia jos vahingossa syö jotain niin ei siitä kannata yöuniaan menettää mutta tietoinen riskinteko ja riskiin "usutus" on minusta vähän kyseenalaista.

No mä en ole haukkunut näitä ja mun mielestä jokainen tekee niinkuin haluaa ja se ei muille kuulu.
Mä en itse syö muutenkaan maksaa enkä muitakaan sisäelimiä enkä pahemmin juutoja enkä kalaa, niin mun on helppo sanoa, etten mä ole välittänyt mitä mä olen tässä raskausaikana syönyt, kuhan olen muistanut kaiken pestä hyvin ja kuoria ja pestä uudelleen (juurekset esim siis)

Mutta jos mä söisin kalaa yms, niin kyllä mä miettisin, onko järkeä ottaa sitä riskiä, että menettää vauvan ..

En mä ainakaan ketään sen vuoksi haukkunut. Valiolta joku oli kysynyt että voiko syödä jos on raskaana ja tuli vastaus että voi, kun on pastöroitu.

Raskaana itse kukin on hysteerinen ainakin jostain asiasta. Sitä vain ei aina tahdota muistaa (ne jotka ei sillä hetkellä ole raskaana) :whistle:

mäkään en tajua.olin varsinkin esikoisen kanssa todella tarkka. olen kyllä nyttenkin mutten niin hysteerinen sen kanssa. noudatan suosituksia (en ole alan ammattilainen) ja en menetä yöunia jos huomaan syöneeni juuri sitä valion ulkomaantuonti parmesaania joka ei ole pastoroitu..tai lidlin juustoa joka myöskään ei ole pastoroitu..
vauvan terveydestä haluan kuitenkin pitää kiinni niin hyvin kuten osaan nyt ja syntymän jälkeen,luonnollisesti.

Mä en syönyt pastoroimattomia, graaveja yms. Sain kuulla sitä "ei sitä ennenkään varottu". ja vastasin, että "Ei niin. kohtukuolemat ja ennenaikaiset synnytykset ovat vähentyneet huomattavasi niistä ajoista"

Olisin saanut suuremman stressin siitä jos olisin syönyt.

Ja kun tuntee naisen, joka loppuelämänsä miettii, että "synnytinkö kuolleen vauvan 27. viikolla sen vuoksi, että söin sitä ....." niin näkee ettei se ole sen arvoista.

Alkuperäinen kirjoittaja miuks:
Mä en syönyt pastoroimattomia, graaveja yms. Sain kuulla sitä "ei sitä ennenkään varottu". ja vastasin, että "Ei niin. kohtukuolemat ja ennenaikaiset synnytykset ovat vähentyneet huomattavasi niistä ajoista"

Ja kun tuntee naisen, joka loppuelämänsä miettii, että "synnytinkö kuolleen vauvan 27. viikolla sen vuoksi, että söin sitä ....." niin näkee ettei se ole sen arvoista.

Ihan vaan sivuhomauuksena,että ne ennenaikaiset synnytykset on kyllä huomattavasti LISÄÄNTYNEET niistä ajoista! Mutta syyt on monet.Ja vaikka me kuinka välttäisimme noita riskiruokia niin syömme nykyisin moninkertaiset määrät lisäaineita,torjunta-aineita ja kaiken maailman myrkkyjä ruuassamme mitä ei ennen ollut.Niin että ei ne asiat niin yksinkertaisia ole.Ja suositukset ja kiellot muuttuvat myös jatkuvasti.Tietysti ne on tehty noudatettavaksi,mutta hysteria ja fanaattisuus voidaan silti jättää pois.Terveisin alalla työskentelevä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihan vaan sivuhomauuksena,että ne ennenaikaiset synnytykset on kyllä huomattavasti LISÄÄNTYNEET niistä ajoista! Mutta syyt on monet.Ja vaikka me kuinka välttäisimme noita riskiruokia niin syömme nykyisin moninkertaiset määrät lisäaineita,torjunta-aineita ja kaiken maailman myrkkyjä ruuassamme mitä ei ennen ollut.Niin että ei ne asiat niin yksinkertaisia ole.Ja suositukset ja kiellot muuttuvat myös jatkuvasti.Tietysti ne on tehty noudatettavaksi,mutta hysteria ja fanaattisuus voidaan silti jättää pois.Terveisin alalla työskentelevä

Jos kerran myrkyt ym. on ruuissa jo muutenkin lisääntyneet entisajoista, niin eikö silloin ole vain järkevää todella karsia kaikki "ei-suositellut" ruoka-aineet pois?
terveisin: ei mikään alan ammattilainen

Juu, alalla työskentelevä myöskin :D
Ei se nyt ihan noinkaan ole.
Mutta sehän onkin itsestään selvää, että raskaana olevan naisen tulisi syödä runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Ja puhdasta arkiruokaa. Tutkimukset suosittelevat myös pieniä määriä alkoholia, mitä ei kuitenkaan Suomessa suositella riskikäyttäjien vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja siis?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos kerran myrkyt ym. on ruuissa jo muutenkin lisääntyneet entisajoista, niin eikö silloin ole vain järkevää todella karsia kaikki "ei-suositellut" ruoka-aineet pois?
terveisin: ei mikään alan ammattilainen

Varmasti! Ja vielä kun tiedät varmasti mikä on puhdasta ja turvallista niin aika meedio olet.Tietty epävarmuus on vaan hyväksyttävä tässä maailmassa.Ja tämän päivän tieto on jo huomenna vanhentunutta.Ja seuraavaa lastasi odottaessasi kiellot ja suositukset ovat taas todennäköisesti muuttuneet.Siinäpä sitä onkin urakkaa perustella odottavalle äidille,miksi joku viime vuonna sallittu on tänä vuonna kielletty ja päinvastoin.Olen myös nähnyt paljon tuota turhaa stressiä ja syyllisyydentunnetta äideillä,jotka ovat kerran vahingossa syöneet "väärää Juustoa".Joskus tuntuu,että tuo pelko ja stressi saa enemmän pahaa aikaan ja ilo raskaudesta ja odotuksesta katoaa tuon pelon varjossa.Korostan vielä,että tottakai suosittelen aina kulloinkin voimassaolevia ohjeita noudatettavaksi,mutta jollain tapaa nuo ruoka-asiatkin kannattaa ottaa maalaisjärkisesti,eikä panikoida omien (ja vielä vähemmän muiden) syömisien kanssa.

Joo... itse olen ollut kahden ensimmäisen raskauden aikana todella varovainen, tyyliin en uskaltanut edes katsoa mitään "vaarallista". Sitten kolmannen raskauden aikana söin työpaikan ruokalassa pienen määrän maksalaatikkoa, niin heti oli muutama kollega päivittelemässä sitä, kuinka vastuuton olen. Että fanaattisuus oli kyllä silloin pinnassa, muttei minussa... joku järki sentään olisi oltava, ymmärrän nuo listeriavaarat yms, jolloin pienikin annos on vaarallinen, mutta maksassahan näin ei ole vaan kyse on määristä.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Ja sitten mä vastaajat, jotka sanovat että "voi sitä tuorejuustoa syödä vähän, älä syö paljon, mutta syö vähän niin se ei haittaa".

Mä en itse kuulu erityisen ahkeriin suositusten tutkijoihin, mutta tää on käsittämätön selitys, johon myös esim. allerginen, laihduttaja tai alkoholisti törmää, että ei vähän haittaa :/