raskaus+migreeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
Auttakaa kun särkee ja särkee raskaus alussa, ja tuntuu että migreeni vain jyllää eikä pelkkä panadol auta aina vaan kipu tulee uudestaan ja uudestaan... Onko vaastaavia tapauksia.. Yritän olla pelkällä panadolilla kun raskaus on niin toivottu ja pitkällä kilometrillä.. Kiitos kovasti vastaneille.

JOs särkee päätä niin onko se yleistä näin raskuaden alussa==?

Päänsärky voi olla yleistä. Toisilla migreeni katoaa raskauden ajaksi, toisilla pahenee.
Itselläni on muutaman kerran ollut migreenimäistä särkyä tässä toisessa raskaudessa. Olen syönyt Panacodia. Sitä saa syödä läpi koko raskauden. Buranaa saa otta raskausviikolle 32 asti. Voithan käydä vielä lääkärillä niin saat oikeat lääkkeet, joita voit ottaa raskausaikanakin. Migreenin täsmälääkkeitähän ei saa ottaa.
ekassa raskaudessani mulla oli paha migreenikohtaus eli oksensin kaksi päivää ja olin käytännössä taju kankaalla. olisivat ottaneet mut tiputukseen sairaalaan, jos se ei olisi sitten hellittänyt sinä toisen päivän iltana.

Mulla on kokemus molemmista, eli esikoisen kanssa kaikki migreenit hävis ja toisen kanssa paheni (eka oli tyttö ja toinen poika ;) liekö sillä vaikutusta migreeniin ?) Mulla oli alussa muutama yksittäinen kohtaus, sitten tossa keskiraskaudessa sellanen 3 viikon mittanen migreenikausi ja sitten lopussa viimeset pari viikkoo. Migreenit katos sitten synnytyksen myötä =) Mä söin kanssa tota Panacodia ja sain siitä sellasta poretabletti-mallia, oli kyllä oksettavaa juotavaa, mutta tehos mun mielestä vähän paremmin ku tabut, ei toki ongelmaa poista kokonaan.

Jaksamisia! Mä tiedän, että välillä tekis mieli itkua vääntää kun toimintakyky on ihan nollassa pään takia... :(

Mulla kans oli alusta alkaen, viikosta 4+jotain aina viikolle 12 asti joka viikkoinen päänsärky. Kesti yleensä päivän tai pahimmillaan pari päivää putkeen, ja siis joka viikko. Otin Panadolia 500mg kerrallaan, 1-3 kertaa päivässä. Välillä auttoi, välillä ei. Keskustelin lääkärin kanssa ja hän totesi että 1000mg kerrallaan on aikuisen normaaliannos. Eli ota se 1000mg kolmesti päivässä. Näin sitten tein ja nuo annokset auttoi. Eli syötkö tarpeeksi kerrallaan niitä lääkkeitä ja tarpeeksi useasti silloin kun on kohtaus?! Itse aloin sit muutamien viikkojen jälkeen, kun tiesin jo että se pieni päänsärky ei mene odottelemalla ohi vaan pahenee, ottamaan lääkettä jo ennenkuin varsinainen särky alkoi. Sit olikin viikkoja etta selvisin sillä yhdellä "ehkäisevällä" annoksella silloin tällöin.

Nyt olen viikolla 15, enkä muista koska ois viimeks koskenu päähän. On siitä varmaan reilu pari viikkoa jo. Eli minun kokemuksella tuo päänsärky liittyy nimenomaan (ainakin) alkuraskauteen. Nuo isot hormonimuutokset, joita on etenkin alussa, aiheuttaa varmasti tuon päänsäryn.

Kiitos kaikille vastaneille onneksi en ole asian kanssa yksin. Olen tosi hajalla välillä tämän migreeni/päänsäryn takia. JOskus pelottaa että jos tämä kestää sen 9kk niin ei tule mitään. Raskaus on alussa eikä haluasi keskenmenoa tämän takia. Panacod olen saanut tapl. lievittää onnex kipua. särky tulee takaisin parin tunnin kuluttua niin on tosi raastavaa..

Oletteko ottanut panacod 2taplettia kerralla?

Entäs onko teillä pahoinvointia? Mulla on aamuisin tosi huono olo en tiedä johtuuko välillä päänsärystä vai muusta...

Mulla oli vain yhen kerran kevään kirkkailla säillä tosi järkyttävä kohtaus. Tuntu että pää räjähtää joka sydämenlyönnillä. Sen jälkeen sellasta pientä päänsärkyä ja enteilyä. Olen syöny ainoastaan paracetamolia.
Enpä ois kuullu että missään vaiheessa raskautta sais buranaa ottaa! Meän neuvolatäti ja lääkärit ainaki kieltäny.

Buranaa ei saa ottaa raskaana ollessa ilman lääkärin määräystä!
Itsekin täällä painiskelen päänsäryn kanssa, ei tuo paracetamol oikein auta. Täytyy jutella seuraavalla neuvolakäynnillä. Mulla tosin ainakin osittain johtuu päänsäryt niskan jumituksesta (toimistotyö).

Soittakaa vaikkapa terakologiseen keskukseen niin kyllä Buranaa saa syödä tuonne rv.32 asti.
Panacodia voi ottaa kaksikin tabua jos ei yhdellä särky lähde, max.3päivässä sanoi lääkäri mulle.
mulla oli ihan alkuraskaudessa tosi etovaa oloa, mutta sehän on normaali raskausoire. varaa sängyn viereen aamulla korppua tai keksiä tms. jota voit syödä ennen sängystä nousua. saattaa auttaa.

Panacod poretabletit on minulla käytössä. Niitä saa ottaa 1-2tbl 3-4 kertaa päivässä Eli yhteensä saa ottaa 8 tbl päivässä. Saa syödä saman verran kuin jos ei olisi raskaana. Tämä asia on varmistettu tällä viikolla lääkärissä. Rv 5 alkaa huomenna eli aivan alussa ollaan.
Itselläni pahoja mikreenikohtauksia ollut viimeiset 15 vuotta. Kalliit täsmälääkkeet käytössä. Nyt niissä raskausaikana katkos. Toivottavasti pelkkä Panacod pore riittää ja toivottavasti suurin osa raskausajasta menisi kokonaan ilman migreeniä, kuten useilla muilla.

Sain migreenikohtauksen hallintaan kahdella panadolilla, yksi kerrallaan ei riittänyt. Meillä neuvolasta annettiin ohje että buranaa voi syödä tarvittaessa keskiraskaudessa, en kyllä muista mistä viikosta alkaen ja milloin pitää lopettaa. No en kuitenkaan ole syönyt kun tuplapanadol on auttanut.

Hei kaikki päänsärystä kärsivät!

Minulla oli myös päänsärkyä ja niskojen jäykkyyttä viikosta 15 alkaen. Särkyyn auttoi hyvin kylmä kylpy tai kylmä kääre otsalla. Myös raittiissa ilmassa reippailu ja viileässä makoilu helpottivat oloa. Särky alkoi joka viikolla ja loppui itsestään. Lopulta marssin neuvolaan, jossa lääkäri määräsi panacod-lääkettä. Lääke auttaa hyvin särkyyn ja otan sen heti ensi oireista, muuten se ei auta ollenkaan.
Aloin ehkäistä niskojen jäykkyyttä joogalla, venyttelemällä ja lihaksia voimistamalla. Tämän jälkeen päänsärkyjen väli on harventunut selvästi.

Harmi vaan kun migreeniin ei auta ulkoilut, venyttelyt ym. Eli lääkkeet on ainoa tapa saada oikea migreeni pois. Eli ehkäisykin on aika hankalaa, ei auta kylvyt ym... :o(

Hei kanssasisaret! Hirsun viestissä tulikin jo asia jonka itsekin olin aikeissa kirjoittaa, siis migreeni on ihan eri asia kuin päänsärky, migreenipotilaalle on ihan turha antaa ohjeita reippailla raittiissa ilmassa tai laittaa kylmää käärettä otsalle. Sorry aika kipakka viesti mutta itse migreenistä vuosikausia kärsineenä karvat nousee pystyyn kun näitä "ohjeita" lukee.

Itselläni oli alkuraskaudesta yksi erittäin paha kohtaus mutta työterveyslääkäriltä sain jo mainittua Panacodia sekä lähetteen akupunktioon. Akupunktiota voin lämpimästi suositella raskaana oleville (ja miksi ei muillekin) migreenipotilaille. Muutaman kerran kävin raskausaikana aku-hoidossa parin kerran kuureina ja ainakin minulle se auttoi tosi hyvin. Olin jo ihan epätoivoinen kun parasetamoli ei ole mulle toiminut tavalliseenkaan päänsärkyyn saatika migreeniin mutta onneksi löytyi turvallinen "lääke" kohtauksiin. Tsemppiä kaikille (migreeri)päänsärkyisille!

Mulla viikkoja 14+1 ja päivittäinen särky jatkuu. Buranasta (800mg) on apua jos saan levätä, joskus ja melko usein oksennan lääkkeen myös ulos ja sitten kärsitään. Mulla on aika voimakkaat auraoireet. Niskan puutuminen, kasvojen vasemman puolen roikkuminen ja puhe puuroutuu. Joka päivä joudun ottamaan Panadolia monta kertaa. Lähetteellä kävin neurologilla, joka totesi, että Panadolia saat ottaa joka päivä, mutta Buranaa vain silloin tällöin. Panacodista on mennyt pää niin sumeeks, että sitä en ole voinut ottaa, koska pää on nyt jo melko sumea. Joten nyt ollaan sairaslomalla ja uus neuron aika on.
Tämä on mun toinen raskaus ja ensimmäisessä oli yksi migreeni mikä meni piikillä ohi ja sit ei mitään. Mulla on neurologi todennut migreenin 13-vuotiaana, joten 17 vuotta se nyt mulla on ollut vaihdellen Jossain vaiheessa oli jo parempi ausi. Täsmälääkkeistä en ole koskaan saanut apua.

no sen verran että migreenikohtauksien esiintymistä kyllä lisää jos niska-hartiaseutu on jumissa, lihaskireyksiä erit. yläniskassa tai lihasepätasapainoa ja niska-hartiaseudun toimintahäiriöitä, vaikkakaan se ei ole ainoa syy migreeniin. Mutta hyvällä niska-hartiaseudun huollolla monet migreeniasiakkaani kyllä ovat saaneet kohtaukset harvenemaan.

Sen verran vielä vinkiksi että kohtauksen tullessa olet sitten ottamatta tai otat lääkettä niin hyvä kohtauksen tasaaja on kylmäpakkaus. Kylmäkääre ajaa hieman samaa asiaa, mutta lämpenee melko nopeasti. Käyttöön siis kylmäpakkaus (pakastevihannespussi ajaa saman asian), se ohuen pyyheliinan sisään ja otsalle/silmille, paikkaa voi vaihdellakin tuntemuksten mukaan päälaelle/ohimolle/niskaan. Kunnon kylmäpakkaus supistaa verisuonia (migreeninhän arvellaan olevan osittain verisuoniperäinen tulehdustila) joka ehkäisee kohtauksen etenemistä ja toisaalta kylmähoidolla hoidetaan myös hermosärkyä joka voi olla myös kohtauksen takana (hermopinteet takaraivolla) tai ne tulevat migreenikohtauksen myötä. On siis kokeilemisen arvoinen asia ja vaaraton.

Yhteistyössä