Raskaus & mielialalääkitys

Ruby: Minä sairastan paniikkihäiriötä, lääkitys nyk. optibar+diapam. Raskauduin joulukuussa(joka kesken 9+ vk). Plussattuani soitin Teratologiseen tietopalveluun ja sain asiallista ja ystävällistä palvelua. Optibar turvallinen, diapamin tilalle tuli opamox. Kyselivät myös käyttämistäni vitamiineista ym. lääkkeistä. Suosittelen sinua soittamaan tuonne.
 
Tässä sinulle yhteystiedot. Onnekasta odotusta!
Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

* puh. (09) 471 76 500
* kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12
 
Täälä olis yksi joka syö Seromexia (eli sama kuin Seronil ja Fluoksetin). Olen myös erikoislääkärin valvonnas ja ennen synnytystä toi annos pitää purkaa/alentaa, siitä käyn n. kuukauden päästä äitipolilla puhumassa. Kaikki on meillä mennyt hyvin, vauva kasvaa ja potkii :)
Miten muut, oletteko miettineet imetystä ja miten lääkkeet silloin?

Jennynen + Möhkö 27+3
 
Mä käytin Sertralin lääkettä ennen tätä raskautta ja myös ihan alussa, mutta lopetin sen 6 rv jälkeen erikoislääkärin neuvosta ainaki viikolle 12 asti. Tk-lääkäri oli sitä mieltä, et oisin voinu käyttää lääkettä, mut mä kuitenkin lopetin sen ja ehkä parempi niin. Saa nähä et pitääkö aloittaa uudestaan mut tällä hetkellä olo on kuitenkin ihan hyvä. Käyn n. 2-3 viikon välein vielä depressiohoitajan luona keskustelemassa masennuksestani, mitä pidän todella hyvänä asiana etenkin nyt, kun lääkitys on lopetettu. Mutta toistaiseksi sekä minä että pieni rusina voi hyvin (rv tasan 10)
 
Kärsin ahsituneisuudesta ja masennuksesta. Söin raskauden alusta asti Sertralinia ja tarvittaessa opamox/oxaminia. Sertralinin lopettelin hiljattain kun synnytys alkoi lähestyä. Hyvin on pärjätty nyt ilman 2kk ajan. Aloitan vissiin pian uudestaan tota Sertralinin käyttöä kuhan vauva ny ensin tulis ulos. =)

Psykoterapia on mielessä täällä ja käyn muutenkin puhumas kerran viikossa yleensä jonkun kanssa. tosin nyt viimeajat joutu olee käymättä kun tuli nämä rajut liitoskivut niin vähän rajotti menemistä sinne. Onneksi pian helpottaa. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jennynen:
Mömmis: Voikos tuon sun lääkkeen kanssa imettää? Hyvä kun lopetus on sujunut hienosti :)
Kyselin just psykiatrianpoliklinikan erikoislääkäriltä tuosta imetyksen mahdollisuudesta sertralin lääkityksen kanssa ja totesi että voi kyllä. näin muistelin. Mutta kysyn vielä vauvan syntymän jälkeen uusiksi tästä. Toiv ei tarvitse nyt lääkettä käyttää vähään aikaan. Katsoo nyt miten tilanne etenee.

Luojan kiitos että nämä ahdistuskuohtaukset ovat nyt jonkuaikaan ollut poissa. Toiv ei tule tästä eteenpäin pahoina. Mutta tosiaankin, täytyy selvitellä vielä tuota lääkeasiaa. Uskoisin että on jotain lääkkeitä mitä voi käyttää imetyksen aikana.
 
Juu mä kuulun kanssa tänne. Diagnoosi on ahdistus/masennus ja lääkkeenä Cipralex. Lääkeannosta laskettiin heti raskauden alettua, mut ihan hyvin oon nyt pärjäilly. Toukokuun lopulla sitten lopetellaan varmaan kokonaan ennen synnytystä. Laskettuaika on 25.6.
Pääsin psykoterapiaan viime syksynä, käyn kerran viikossa ja se on auttanut valtavasti. Nyt pohditaan, että haetaanko jatkoa ensi vuodeksi.
Oon syöny lääkettä nyt pari vuotta, aloitin toisen lapsen syntymän jälkeen. Tuo on siis myös turvallinen lääke imettäjälle.
Yv:ä saa laittaa. Yleisemmin en halua tämän tarkemmin asiaa pohtia. :)
 
Sertraliinia käytin edellisen raskausajan, synnytykseen asti ja imettäessä myös, ei tullut lapselle mitään, lääkärin valvonnan alla tietty. (oli riskiraskaus, leikkaus vaaran vuoksi, josta myös ahdistus )
Nyt tässä raskaudessa kun mieliala ollut parempi jo kauemmin niin puolitin ja siitä vielä et joka toinen päivä otan, mutta lääkäri oli sitä mieltä että jos nyt syön ja puretaan vasta synnytyksen lähestyessä, mutta koska en itse koe lääkettä tarvitsevani niin aion sen kyllä pian kokonaan lopettaa.
 
hömpänpömppä
Minulla lääkityksenä Seronil+diapam paniikkihäiriöön. Tosin molemmat olen lopettanu plussattuani (en ole kyl yhtään pamia joutunu edes ottamaan, Seronil pitänyt kohtaukset aisoissa) :)
Yllättävän hyvin olen pärjännyt ilman lääkitystä, toivottavasti myös tästä eteenpäin.

rv 10+3
 
jadal
mulla on käytössä citalopram, ja viikkoja nyt 32, eli kohta ilmeisesti aletaan purkamaan lääkitystä. annosta pienensin kolmanneksella kun tulin raskaaksi, mutta en olisi uskaltanut olla ilman. Nytkin pelottaa tuleva lääkityksen purku, että mitenhän sitä sitten pärjää ilman niitä, kun kuitenkin jo 1,5v niitä syönyt...
 
Mulla oli cymbalta 120mg viimeisin, jonka lopetin samantien kun plussasin, olo ollut ihan jees ja maanantaina uusi käynti, jossa keskustellaan vaihtoehdoista, mutta ite en halua mitään lääkitystä raskauden takia..
 
Mulla on fluoxetin käytössä (käyttänyt sitä 6-7 vuotta). Kun esikoista odotin jätin lääkkeen kokonaan pois, mieli pysyi hyvänä. Tässä raskaudessa jätin lääkkeen kun plussasin, mutta alkoi pikkuhiljaa masentaa ja ahdistaa niinpä alotin fluoxetinin viime vkolla uudestaan (nyt rv 27).
 

Yhteistyössä