raskaus ja vitamiinitabletit

  • Viestiketjun aloittaja takkutukka
  • Ensimmäinen viesti
takkutukka
Olen nyt 11. viikolla ja olen syönyt alkuraskauden ajan Multi-tabs Special 2 + tabletteja 2 tablettia päivässä. Nyt pillerit loppumassa. Oletteko syöneet näitä kuinka pitkään raskauden ajan, vai vaan alussa`

Mietin että pitäiskö hakea uutta purnukkaa vaiko eikö?

Kiitos!
 
hml
Eikös ne ole raskaanaoleville ja imettäville, eli vois syödä koko raskauden ajan ja ylikin. Nythän on juuri se aika vuodesta, kun pitäisi D-vitamiinin saannista huolehtia. Itse ainakin syön koko raskauden ajan ja varmasti vielä imetyksen alussa.
 
polkkis
Mulle ainakin suositeltiin multi-tabs specialin (tai vastaavan) syömistä neuvolassa viime kerralla, juuri tuon D-vitamiinin takia varsinkin ja lisäksi kun hb alkaa tippumaan. Neuvolassa sanottiin, että vois vähän laskeskella kuinka terveellisesti syö ja paljonko käyttää maitovalmisteita jne, mutta että varsinkin se D-vitamiini kannattaa ottaa nyt "tehotarkkailuun". Tietty jos saa kaikki tarpeelliset ruuasta se ei ole välttämätöntä mutta kyllä minä ainakin 2 tablettia syön päivässä. Ja mulla on nyt menossa rv 24+6.
 
Pahvi
Viime raskaudessa mä popsin noita Multitabs Special 2+:a synnytykseen asti sen 2 päivässä ja sen jälkeen varmaan puolisen vuotta 1 päivässä. Sitten taisi jäädä...

Eli eikun uutta purkkia ostamaan, hip hip :)
 
Kaisa
Minä syön myös vain yhden tapletin päivässä + siihen yhden d-vitamiini tapletin lisäksi, jotta d-vitamiinia tulee se tarvittava määrä. Olen ajatellut sen riittävän, koska syön kuitenkin pääasiassa suht monipuolisesti ja tapletit ovat kaiken lisäksi melko kalliita!
 
bioinsinööri
Jos juotte maitoa, niin siitä saa d-vitamiinia. Lukekaahan purkin kyljestä pitoisuudet.
Minä saan pelkästään maidosta kaiken raskausaikana tarvitsemani D-vitamiinin. Special 2+ -tabletteja (1 päivässä) söin vain alkuraskauden ajan, koska sen sisältämä foolihappo auttaa alkuvaiheen elinten muodostumisessa. Jos muuten ruokavalio on kunnossa, niin turha on elimistöään kuormittaa ylimääräisillä vitamiineilla. Rasvaliukoiset vitamiinit ovat jopa haitallisia liian suurina määrinä, koska varastoituvat elimistöön.
 
Tiitu
Aivan ouhon kuuloinen pilleri. Meille sanottiin neuvolassa että lokakuusta maaliskuun loppuun pitäis raskaana olevien ja imettävien syödä Minisun-tabletteja. Siinä ei ole muuta kuin d-vitamiinia. Itse en uskaltaisi ottaa mitään monivitamiineja koska b (?!) -vitamiinia ei saa syödä paljon. Eikös sitä ole juuri maksassa?!
 
Pilleri
Multitabs Special 2+ on nimenomaan tarkoitettu raskaana oleville ja imettäville joten siinä ei ole A-vitamiinia ollenkaan! Minulle suosilteltiin heti alkaraskaudessa tätä neuvolassa.
 
Pilleristi
Mulla käytössä Multitabs + maitohappobakteeri -pillerit, niitä otetaan 1 päivässä. Muistelen kuulleeni, että ei tosta maitohappobakteerin saamisesta olis kohtuasukillekaan haittaa, vaan päin vastoin..Itse ainakaan en uskaltais olla päivääkään ilman Gefilus- tms. -annostani! Foolihappo löytyy pilleristä myös, eikä siinä ole A-vitamiinia.
 
Polkkis
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitu:
Aivan ouhon kuuloinen pilleri. Meille sanottiin neuvolassa että lokakuusta maaliskuun loppuun pitäis raskaana olevien ja imettävien syödä Minisun-tabletteja. Siinä ei ole muuta kuin d-vitamiinia. Itse en uskaltaisi ottaa mitään monivitamiineja koska b (?!) -vitamiinia ei saa syödä paljon. Eikös sitä ole juuri maksassa?!
Tuskin mulle ois suositeltu ko tabletteja neuvolassa, jos ne ei sopis raskaana olevalle....eli nimenomaan tuo special 2+ on raskautta yrittäville ja raskaana oleville.
 
juu
olkaa onnellisia ettei ole allergioita. Itselle tulee vatsa vaivoja tuosta multitabsista, joten olen syönyt koko alku raskauden ajan minisun tabletteja. Toisia missä on b, c yms vitamiinit ja toisia joissa on omega3, ja d vitamiinia. Neuvolassa osasivat ohjata popsimaan just näitä ja kokeilemalla huomasin että sopivat minulle.
Miten muuten se maitohappobakteeri auttaa vauvaa? En ole tuosta koskaan kuullutkaan, joten kertokaapa tyhmälle.. =) Jos vaikka itsekin innostun niitä syömään.
 
ainu1
Neuvolassa tiedetään, että syön multivitaa (jossa d-vitamiinia) ja lisäksi normaalit maidot/piimät, joissa D-vitamiinia. Siitä huolimatta raskaana oleville ja imettäville suositellaan - ainakin pk-seudulla - D-vitamiinilisää tablettimuodossa lokakuun alusta maaliskuun loppuun siten, että tabu(i)na saa yhteensä 10 milligrammaa (vai mikä se yksikkö nyt onkaan). Ja tosiaan näiden päälle kaikki päivittäin syötyjen maitotuotteiden d-vitamiinit. Menee siis reilusti yli tuon 10 yksikköä, kun noudatan neuvolan ohjeita.
 
Mielipidettä..
Kannattaako mun ny jatkaa noita vitamiineja joita syön, ne ihan tavallisia vitamiinitablettaja. Eli kun niis a-vitamiinia 100% pvän suosituksesta, tosin myös d-vitamiinia 100% ja foolihappoa 150%... Nyt ei ois ylimäärästä rahaa ostaa kalliita raskausajan tabletteja eikä erikseen viel d-vitamiinia, mitä muksulle ostan ni ne..
 
Szara
Tuolla osotteessa on hyvin selitetty se mistä ja kuinka paljon a-vitamiiniä saa ravinnosta ja kuinka paljon riittää.
Erityishuomio näilläkin sivuilla raskaana oleville ja imettäjille.

http://www.fitness.fi/ravinto/ravintotieto/vitamiinit/_a9972/avitamiini/
 
Miu_
A-vitamiinia saa normaalista ruokavaliosta tarvittavan määrän, ainoastaan jos on jollain erikoisruokavaliolla, jossa esim. ei syö rasvaa lainkaan/hyvin vähän, voi olla riski ettei A-vitamiinia tule riittävästi.
 
Mielipidettä...
Eli kun en syö kovin rasvasesti.. En käytä levitteitä. Mut kai sitä sit jostain tulee tarpeeks.. Rasvasest ruuasta. Kun ei juuri maistu kun hedelmät ja kiisselit.
 

Yhteistyössä