raskaus ja työsopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko tietoa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko tietoa?

Vieras
osaako joku neuvoa, tilanteessa, että olen tällä hetkellä raskaana ja sijaisena. Nyt sijaisuuttani jatketaan mutta en voi olla tässä sijaisuudessa niin pitkään kun tarvittaisiin raskauteni takia. kun minulle nyt kirjoitetaan uusi sopimus, niin onko siitä mulle rahallisesti haittaa jos sopimus kirjoitetaan loppumaan sille päivälle jolloin mun äitiysloma alkaa? ja miten tällaisessa tilanteessa yleensä menetellään?

Sovi nyt uusi sopimus niin pitkäksi kuin tarjotaan.
Myös määräaikaisessa työsuhteessa olevat ovat oikeutettuja perhevapaisiin ihan niin kuin vakituisessakin työsuhteessa olevat.

Lisäksi, jos sinulla on työsuhde työnantaja maksaa täyden palkan äitiysloman 2:lta ensimmäiseltä kuukaudelta (KELA maksaa siltä ajalta rahan työnantajalle)

Eli, kyllä on haittaa rahallisesti jos uusi sopimus päättyy äitiyslomasi alkamispäivämäärään.
Työsuhdetta ei saa päättää raskauden vuoksi.

Tästä on omakohtaista kokemusta viime vuodelta. Mulla oli määräaikainen sopimus ja kun uusimisen aika tuli oli tiedossa että olen raskaana. Meinasivat päättää uuden määräaikaisen aikaisemmin, mutta niin ei käynytkään.
Jäin äitiyslomalle elokuussa ja työsuhteeni päättyi joulukuussa. Näin toimittiin lain mukaan.
Sen vuoksi joulukuuhun asti kesti työsuhde koska yhdessä palkkalaskelmassa oli työsuhteen päättymispäiväksi laitettu 31.12. ja sen jälkeen sitä mulklattiin vaikka miten.
Viimein esimiehenkin totesi että jos työsuhteen päättymispäivää ei olisi lopullisesti sovittu päättyväksi 31.12. niin siinä olisi ollut aihetta vaikka mihin.

Mikä oli 100% totta sillä olin ollut pitkään jo liiton lakimiehen kanssa yhteyksissä ja olisimme ryhtyneet vaatimaan korvauksia mikäli työsuhde olisi päättynyt aikaisemmin.

Yhteistyössä