raskaus ja työnhaku??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mitä olette mieltä, kun olen raskaana ihan alkuvaiheessa, ja nyt olis mun unelmien työpaikkaan haku meneillään. Eli voinko teidän mielestä hakea? tai siis hakea aion joka tapauksessa, mutta mahdollisuudet taitaa olla aika huonot, koska aion ilmoittaa raskaudesta haastattelussa jos sinne asti pääsen (ja melko varmasti pääsisin). onko kokemuksia, voiko raskaana oleva saada vakipaikan?

Raskaudesta EI tarvitse kertoa haastattelussa. Varsinkin kun olet alkuraskaudessa, koskaan ei voi tietää miten menee... voihan mennä keskenkin niin sitten kyllä harmittaisi. Itse en kyllä mainitsisi asiasta sanallakaan... se kun ei saisi vaikuttaa työntekijän valintaan, mutta varmasti vaikuttaisi jos siitä kertoisi. Onnea hakuun

Mie vain pitäsin suuni kiinni raskaudesta ei niiden tarvi tietää sitä ja kyllä ne keinot keksii ettei tarvi ottaa sinua töihin vaikka ei suoraan sanoisivatkaan miks et päässy kyseiseen työhön kun joka tapauksessahan he joutuisivat kohta hommaamaan sulle sijaisen.

mutta musta olis TOSI noloa, jos saisin sen työn, ja suunnikkeen ekana päivänä ilmottaisin että olen raskaana (työ alkaa sen verran myöhemmin, että mahakin jo varmaan näkyis). tuntuis että olis huijannut, eikä se olis oikein hyvä työsuhteen alku.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta musta olis TOSI noloa, jos saisin sen työn, ja suunnikkeen ekana päivänä ilmottaisin että olen raskaana (työ alkaa sen verran myöhemmin, että mahakin jo varmaan näkyis). tuntuis että olis huijannut, eikä se olis oikein hyvä työsuhteen alku.

Voithan sinä sanoa että et tiennyt haastattelussa olevan raskaana.

Mulle kävi niin että olin vasta päässy töihin ja sitten alettiin puhumaan vakituistamisesta ja olin ihan sata varma että olen raskaana joten siirsin testin tekoa ja sit kun sain tietää että minut vakinaistettiin ja sopimukset kirjoitettiin sitten tein vasta testin ja plussahan se oli ja siitä parin kuukauden päästä ilmoitin sitten pomolle että jään äippälomalle sillon ja sillon ja sanoin heti perään että en tienny sillon sopimusta tehtäessä että odotan, enhän muka tiennytkään kun en ollut testiä tehnyt oli pomo vähän tuiman oloinen ja puisteli päätä.

Mulle sanottiin työkkärissä raskauden puolivälissä, että hakemuksessa raskautta ei kannata mainita, mutta haastattelussa kannattaa kertoa rehellisesti. Mutta itse en varmaan kertoisi jos olisi aivan alkuraskaudesta kyse, koska se kuitenkin luultavasti vaikuttaisi valintaan.

onko tästä muuten olemassa jotain lakia tms. että raskaus ei saisi vaikuttaa asiaan? koska olisin aika pätevä tohon hommaan, ja voisin nostaa äläkän jos näyttäis siltä että raskaus ois syy siihen et mua ei valittais (siis jos ei valittais).

On olemassa laki, ja vieläpä niin, että näyttövelvollisuus on työnantajalla, ellei sinua palkata. Raskaana olevaa ei saa syrjiä työhönhaussa, vaikka käytäntö on sitten kaukana tuosta. Mutta jos olet selkeästi pätevin hakija ja sinua ei raskauden vuoksi valita niin käräjille vaan.

Mä hain ja sain paikan (enkä kertonut haastattelussa raskaudesta). Kyseessä tosin oli määräaikainen työ, jonka oli määrä loppua ennen mun äippälomaa (sittemmin jatkettiin sopparia jatkumaan äippälomaan asti).

Yhteistyössä