raskaus ja papa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emilia

Vieras
Olen nyt 8+6päivää raskaana ja kysyisinkin että kun viime papasta on jo aikaa ja se oli luokkaa 3,mikä on jo mielestäni huolestuttavaa,niin onko turvallista ottaa papa nyt kun olen raskaana.En halua mitenkään riskeerata tätä raskautta ja kun oireita ei ole,niin onko se yleensä edes tarpeen.Sain vaan tänään toiselta lääkäriltä papan tulokset silloin ja ei hyvältä näyttänyt..olenko turhaan huolissani?

Kovasti on täällä tullut erilaisia käytäntöjä esiin. Mulla oli edellinen papa luokkaa 1 ja kontrolli olis pitänyt olla loppukesästä, mutta neuvolalääkäri ei suositellut papaa raskaus- eikä imetysaikana, koska hormonit voivat kuulemma vaikuttaa tulokseen. En sitten tiedä mitä lääkäri päättää sinun kohdalla, kovin yksilöllistä kun tuntuu kaikki olevan:)

Mulle tuli HUS:n labrasta kutsu kontrollipapaan, ja kun soitin sinne kysyäkseni voinko varata ajan kun olen 22.raskausviikolla, niin vastasivat että papaa ei tehdä enää 20.rv:n jälkeen. Ennen raskauden puoliväliä olisivat siis ottaneet papan. Näin siis Helsingissä julkisella puolella.

Kävin itse eilen papassa (rv5+4) ja lekuri sanoi, että olisihan tämän voinut ottaa myöhemminkin niin oltaisiin päästy ultralla katsomaan vauvaakin. Eli papan voi ottaa tosiaan raskaanakin ollessaan, tosin tuonne rv20 asti, mutta ei mielellään sen jälkeen.

Yhteistyössä