Raskaus ja pähkinät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja orava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin olen mäkin syönyt, kun ovat auttaneet pahaan oloon ja pahimpaan nälkään. Tuli vaan mieleen, et jos niissä on vaikka jotain torjunta-aineita tms. Hyvä, jos saa syödä :) *rapistelee pussia*

mulle sanoi ravitsemusterapeutti että ei suosittele syömään, koska niissä voi olla hometta. Itse kuitenkin söin, mutta katsoin vähän missä kunnossa pähkinät oli.

Saa, jos ei syö päivittäin maapähkinävoileipää, ja kukapa suomalainen söisi. Tuo tutkimus, johon väite perustuu, on kyseenalaistettu monta kertaa sen jälkeen. Sen tuloksena oli, että astmariski lisääntyy, jos äiti syö päivittäin pähkinöitä, verrattuna siihen, että söisi niitä harvoin tai ei ollenkaan. Sen sijaan, kun verrattiin pähkinöitä silloin tällöin, ns. noormaaliannoksen syöviä äitejä ja äitejä, jotka eivät syöneet niitä lainkaan, mitään eroa ei löydetty heidän lastensa allergioista.

Maapähkinävoi sisältää niin paljon energiaa, että kritisoijat ovat nostaneet yhdeksi mahdollisuudeksi sen, että maapähkinävoileipiä puputtaneet äidit saattoivat puputtaa samaan tahtiin muutakin epäterveellistä. Siis jotain sellaista, jota ei tässä tutkittu.

Lisää kritiikkiä melko helposti ymmärrettävällä kielellä, tosin englanniksi, täältä http://ajrccm.atsjournals.org/cgi/content/full/178/2/113

Yhteistyössä