Raskaus ja noro

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn

Vieras
Jos iskee niin joutuuko herkästi tiputukseen, herkemmin ku normaalisti?
Oon töissä hoitoalalla ja yks potilas toi meidän osastolle noron. Muita ei oo sairastunu VIELÄ, mutta pelätään, että leviää. Osastonhoitaja sanoi, että jos noro oikein leviää niin hän laittaa raskaana olevat (minä plus yks toinen) muuhun yksikköön ettei saada sitä kun meinas että se on vaarallinen juttu meille ja helposti löytää itsensä sairaalasta tippaletkun päästä. Onko näin? ONko kellään raskaana olevalla kokemusta asiasta?

oli raskaana ollessa noro. oli aivan kamalaa 4 kuulla raskaana yökkiä sen ison mahan kansssa 40 asteen kuumeessa ja tavaraa tuli molemmista päistä. en joutunut tiputukseen. söin rölli mehujäitä ja yritin juoda aina kun pystyin vaikka oksensinkin kaiken pihalle.

Meillä riehui oksennustauti kuukausi sitten kun olin raskaana rv 30. En ole varma oliko noroa, mutta oli rankka tauti, kaatoi kerrasta sänkyyn ja oksensimme kaikki noin vuorokauden ajan aivan kaiken pihalle. Vuorokauden kuluttua alkoi vesi pysymään sisällä.

Kuumetta ei ollut, paitsi pientä, ehkä enintään 38 astetta.

Menin todella väsyneeseen kuntoon, mutta en niin huonoon, että olisin miettinyt lääkäriin menoa. Olo koheni ennalleen ehkä kahden viikon päästä, eli tauti kyllä verotti.

En tiedä auttoiko tämä sinua?

Mä sairastin noron, kun viikkoja oli 5+. En joutunut tiputukseen, vaikka meninkin aika heikkoon kuntoon. Pari päivää kesti rajuin osuus (oksentelu ja ripuli) ja päälle 2-3 päivää heikkoa ruokahalua ja huonovointisuutta. Kuumettakin oli parhaimmillaan 39 astetta.

Mutta loppuraskaudessa noro voi olla paljon rankempi ja jopa käynnistää synnytyksen. Tiedän tällaisenkin tapauksen, joten ei se raskaanaolevalle mikään pikku juttu välttämättä ole.

j lisää:

Ai niin, minullakin tuli siis oksun lisäksi myös vesiripulia.

Ja ison mahan kanssa oksentaminen oli kamalaa, sain pitää vatsasta kaksin käsin kiinni kun oksensin ja silti alkoi supistaa niin kipeästi että oli aivan kamalaa.

Mulla oli raskausaikana noro, ja vaikka oksentaminen vetikin voimat pois, niin en sen kipeempi ollu kuin tavallisestikaan mahataudissa. Lapsi sen sijaan oli, kun joutu tiputukseen. Mutta ei sitä etukäteen voi tietää, jokuhan selviää huonolla ololla, osa on täysin oireettomia ja jotkut sairastavat rajusti, oli raskaana tai ei. Enkä kyllä itse ole koskaan kuullut, että raskaanaoleville noro olis poikkeuksellisen raju. Se oli sikaflunssa, josta niin sanottiin.... :D

En tiedä oliko mulla noro, oksensin vain kahdesti mutta ne vatsakrampit oli helvetilliset! Eli sunnuntaina illalla aloin oksentaa ja se meni sen yön aikana ohi, maanantaina illalla meni vedet rv 32+2. En nyt sano että tuo tauti aiheutti veden menon, mutta mitään muutakaan syytä siihen ei löytynyt. Poika syntyi sitten tiistaina illalla.
Itsellä ei siis tietääkseni mitään kuivumista tullut, mutta eikö tuo kuivuminen saata aiheuttaa supistuksia? Vai olenko ihan väärässä... :/
Meillä tuo tauti oli myös miehellä jolla oli paljon pahempi kuin mulla. Siskolla myös oli pahana kun taas meidän äidillä tosi lievä versio. Siitä vain päättelin että on noro kun noin hanakasti tarttui.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Mulla oli raskausaikana noro, ja vaikka oksentaminen vetikin voimat pois, niin en sen kipeempi ollu kuin tavallisestikaan mahataudissa. Lapsi sen sijaan oli, kun joutu tiputukseen. Mutta ei sitä etukäteen voi tietää, jokuhan selviää huonolla ololla, osa on täysin oireettomia ja jotkut sairastavat rajusti, oli raskaana tai ei. Enkä kyllä itse ole koskaan kuullut, että raskaanaoleville noro olis poikkeuksellisen raju. Se oli sikaflunssa, josta niin sanottiin.... :D

työpaikalla viereisellä osastolla yhdellä raskaana olevalla oli noro ja joutui sairaalaan tiputukseen.

Itse oon sellainen, että mahatauti iskee ehkä n 5-10 vuoden välein mutta sitte kun se tulee niin se on niin raju että oon ihan taju kankaalla. Viimeksi sairastin ko taudin 5 vuotta sitte ja makasin puolitajuttomana sohvalla. Luulen, että jos nyt sen saan niin aika herkästi otan lääkäriin yhteyden... viikkoja nyt 26+2

Mulla oli noro muutama viikko sitten...oiskohan ollut noin 6 viikkoa taaksepäin...eli viikkoja mulla oli tuolloin 34-36. Eikä tarvinnut mennä tiputukseen, lääkäriin tai mihkään muuallekaan. En olisi itseasiassa edes kyennyt menemään koska oisin matkalla paskonut housuuni :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Luulen, että jos nyt sen saan niin aika herkästi otan lääkäriin yhteyden... viikkoja nyt 26+2

Siis miksi? Mitä järkeä lähteä sairaalaan muita sairastuttamaan?

siis en mä sairaalaan heti ryntää vaan ajattelin ihan puhelimitse soittaa ja kysyä neuvoja. Vastaanotolle menisin vasta jos lääkäri puhelimessa on sitä mieltä että täytyy tulla. Jos sairastaisin nyt raskaana sen taudin niin rajuna kuin se mulla yleensä on silloin harvoin kun se tulee, niin on siitä leikki kaukana tämän mahan kanssa.

Yhteistyössä