Raskaus ja imetys yhtäaikaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hämmennys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole ap mutta oma lapseni jota imetin 1v9kk alkoi saada lehmänmaitoa joskus 1v3kk tietämissä. Kuitenkaan en nähnyt mitään syytä lopettaa imettämistä tuolloin kun lapsi sitä kerta halusi jatkaa. Miksi näin olisi pitänyt tehdä? Ihan vain opettaakseen lapselle että kaikkea mitä haluaa ei voi saada vaikka se olisikin hänelle hyväksi? Tai siksi että joidenkin muiden äitien mielestä taaperoita ei enää kuulu imettää, joidenkin mielestä se on jopa sairasta?

Aikanaan sitten lopetin imetyksen, siinä vaiheessa kun näin sille olevan jo syytä. Ap:n tapauksessa jatkaisin myös imetystä niin pitkään kuin se tuntuu hyvältä.

No minä nyt vain satun olemaan sitten niitä ihmisiä, joiden mielestä on ihan kiva, että lapset kasvaa ja kehittyy ja äitikin pääsee välissä tekemään muitakin juttuja, esim. käymään töissä... :)

[QUOTE="vieras";28285312]Vuoden iässähän saa jo juoda ihan lehmänmaitoa, se on mun mielestä ihan hyvä ikä lopettaa imetys. Ja hox, MUN MIELESTÄ. En ymmärrä, mitä sä mulle keuhkoat kun olen eri mieltä :)[/QUOTE]

Kyllä aika kärkkäästi olit vastaan sitä että MUUT imettävät vanhempaa. Älä rupea vetämään sanojasi takaisin, mutta voit kyllä rehellisesti myöntää olleesi väärässä.

[QUOTE="vieras";28285320]No minä nyt vain satun olemaan sitten niitä ihmisiä, joiden mielestä on ihan kiva, että lapset kasvaa ja kehittyy ja äitikin pääsee välissä tekemään muitakin juttuja, esim. käymään töissä... :)[/QUOTE]

Öh, millä lailla imetys estää lasta kasvamasta ja kehittymästä tai äitiä tekemästä omia juttuja tai käymästä töissä?

Olen vissiin liian yksinkertainen ymmärtääkseni tuota. Neljäs lapsi on nyt 4kk ja täysimetyksellä, silti olen jo 3kk ajan saanut omaa aikaa pystyen jättämään vauvan isänsä hoitoon. Olen myös palannut töihin isosiskonsa ollessa 9kk vaikka imetinkin tuota isosiskoa 1v3kk.

Tuota kuopusta olen suunnitellut imettää sinne 2v tietämiin jos hän itse sitä haluaa, siitäkin huolimatta että todennäköisesti palaan töihin vauvan ollessa vuoden ikäinen ja hän aloittaa päivähoidon siinä 1,5v iässä. Itse en näe imetyksen vaikuttavan noihin mitenkään mutta ilmeisesti sinä tiedät sitten paremmin?

[QUOTE="vieras";28285320]No minä nyt vain satun olemaan sitten niitä ihmisiä, joiden mielestä on ihan kiva, että lapset kasvaa ja kehittyy ja äitikin pääsee välissä tekemään muitakin juttuja, esim. käymään töissä... :)[/QUOTE]

Heh :) Minä tosiaan imetän vielä 1v 7kk ikäistä ja olen käynyt töissä siitä asti kun lapsi oli 4 kk. Meidän lapsi on muuten kehittynyt keskikäyrillä, enkä ole neuvolakortissa huomannut kehitystaulukossa kohtaa johon voi merkitä imetyksen loppumisen ;)

Kyllä aika kärkkäästi olit vastaan sitä että MUUT imettävät vanhempaa. Älä rupea vetämään sanojasi takaisin, mutta voit kyllä rehellisesti myöntää olleesi väärässä.

Mitä sanoja olen vetämässä takaisin? Minähän kerroin vain, että miksi minä en imettäisi enää taaperoa; mun mielestä se ei saa siitä mitään irti, varsinkin jos imetys on tuota että ensin imetetään vauva ja sen jälkeen "tyhjistä" rinnoista ottaa taapero huikat. Kuulostaa perin oudolta ja turhalta mun mielestä ja seison kyllä sanojeni takana.

En kuitenkaan ymmärrä, miten joku voi vetää noin pultit siitä, että joku on eri mieltä :)

Öh, millä lailla imetys estää lasta kasvamasta ja kehittymästä tai äitiä tekemästä omia juttuja tai käymästä töissä?

Olen vissiin liian yksinkertainen ymmärtääkseni tuota. Neljäs lapsi on nyt 4kk ja täysimetyksellä, silti olen jo 3kk ajan saanut omaa aikaa pystyen jättämään vauvan isänsä hoitoon. Olen myös palannut töihin isosiskonsa ollessa 9kk vaikka imetinkin tuota isosiskoa 1v3kk.

Tuota kuopusta olen suunnitellut imettää sinne 2v tietämiin jos hän itse sitä haluaa, siitäkin huolimatta että todennäköisesti palaan töihin vauvan ollessa vuoden ikäinen ja hän aloittaa päivähoidon siinä 1,5v iässä. Itse en näe imetyksen vaikuttavan noihin mitenkään mutta ilmeisesti sinä tiedät sitten paremmin?

Teillä nyt vaan on enemmän tuota kotonaoloaikaa ja luppoaikaa kuin esim. mulla.

[QUOTE="vieras";28285362]Teillä nyt vaan on enemmän tuota kotonaoloaikaa ja luppoaikaa kuin esim. mulla.[/QUOTE]

Saanko veikata: silti sen äidin joka on liian kiireinen imettääkseen taaperoa muutaman kerran päivässä lapsi saa enemmän aikaa ja läheisyyttä äidiltään kuin se taaperoimetetty lapsi? :D

[QUOTE="vieras";28285355]Mitä sanoja olen vetämässä takaisin? Minähän kerroin vain, että miksi minä en imettäisi enää taaperoa; mun mielestä se ei saa siitä mitään irti, varsinkin jos imetys on tuota että ensin imetetään vauva ja sen jälkeen "tyhjistä" rinnoista ottaa taapero huikat. Kuulostaa perin oudolta ja turhalta mun mielestä ja seison kyllä sanojeni takana.

En kuitenkaan ymmärrä, miten joku voi vetää noin pultit siitä, että joku on eri mieltä :)[/QUOTE]

"Mun mielestä tuo lähinnä yököttää; esikoista pidetään yhtä vauvana kuin uutta tulokasta ilmeisesti jonkun syyllisyyden takia. Antakaa lasten kasvaa älkääkä roikkuko vauvaunelmissanne."

Hyvin rakentavasti oletkin mielipiteesi ilmaissut :) En minä ole pultteja vetänyt, ihmettelen lähinnä että kuinka vanhanaikaisesti / pervosti / mustavalkoisesti jotkut ajattelevat. Itse yritän ajatella asioita monelta kannalta, ainakin ennen kuin avaan suuni. Suosittelen samaa kaikille muillekin :)

[QUOTE="vieras";28285403]et taida oikein mitään ymmärtää?
onko tekopillu yhtä hyvä kuin oikea? tai teko kikkeli?[/QUOTE]

Juu, en. En edes tuota vertaustasi. :)

Ei sitä taaperoa ole pakko kenenkään imettää, eikä edes vauvaa. Jos kokee että imetys on vauvojen juttu ja imetyksen lopettaminen on edellytys sille että pystyy antamaan lapselle mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä sekä pääsee itse töihin niin siinähän on jo hyvin syitä lopettaa imetys.

Kuitenkin voi ottaa huomioon senkin että kaikki eivät koe imetystä pelkästään vauvojen jutuksi vaan pystyvät ihan hyvin näkemään lapsensa taaperoina ja tukemaan näiden kehitystä samalla kun imettävät. Myös töissäkäynti onnistuu monilta noin.

Siis nuo lapsen kasvut ja kehitykset sekä äidin oma aika ja töissäkäynti eivät automaattisesti ole mitään syitä lopettaa imetys kaikille, vaikka itselle sitä olisivatkin.

Ja alkuperäiseen aiheeseen:

Minä imetän 1v 7kk ikäistä lastani ja olen viikolla 14 raskaana. Ennen ensimmäistä äitiysneuvolakäyntiä lapsella oli puolitoistavuotiasneuvola, missä terveydenhoitaja kehui vuolaasti kun "vielä jaksan imettää" ja piti sitä loistavana juttuna samoin kuin sitä, kun sanoin että aion antaa lapsen päättää milloin lopetetaan. Kaksi päivää myöhemmin oli samalla terveydenhoitajalla äitiysneuvolassa, ja yhtäkkiä taaperon imettämisen täytyikin olla minulle hirvittävän raskasta ja kehotti lopettamaan heti jos vähänkin väsyttää. terveydenhoitaja kyllä tiesi minun olevan tulossa äitiysneuvolakäynnille jutellessamme silloin puolitoistavuotiasneuvolassa, joten en oikein ymmärrä tätä takinkääntöä. Mitään terveydellistä syytä hän ei kuitenkaan tiennyt miksi raskaana ollessa ei voisi imettää, joten en todellakaan ole lopettamassa kertalaakista. Lapsi kuitenkin syö kaksi- kolme kertaa päivässä rintaa, joten ei tuo nyt mikään kummoinen rasitus ole ja pahoinvoinnin vuoksi joudun syömään joka tapauksessa hieman aiempaa enemmän, joten tuskin tämä minua enää entisestään kuihduttaa :)

Saanko veikata: silti sen äidin joka on liian kiireinen imettääkseen taaperoa muutaman kerran päivässä lapsi saa enemmän aikaa ja läheisyyttä äidiltään kuin se taaperoimetetty lapsi? :D

Meillä taapero haluaa tehdä muutakin kuin istua äidin sylissä; ulkoillaan, käydään kavereilla, kaupoissa, isovanhemmilla, leikitään, lauletaan jne. Tissittely on vauva-aikana ihan normaalia, mutta en ymmärrä miksi en haluaisi lapselleni uusia virikkeitä vauva-ajan jälkeen kun lapsi pääsee jo itse liikkumaan. :)

Juu, en. En edes tuota vertaustasi. :)

Ei sitä taaperoa ole pakko kenenkään imettää, eikä edes vauvaa. Jos kokee että imetys on vauvojen juttu ja imetyksen lopettaminen on edellytys sille että pystyy antamaan lapselle mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä sekä pääsee itse töihin niin siinähän on jo hyvin syitä lopettaa imetys.

Kuitenkin voi ottaa huomioon senkin että kaikki eivät koe imetystä pelkästään vauvojen jutuksi vaan pystyvät ihan hyvin näkemään lapsensa taaperoina ja tukemaan näiden kehitystä samalla kun imettävät. Myös töissäkäynti onnistuu monilta noin.

Siis nuo lapsen kasvut ja kehitykset sekä äidin oma aika ja töissäkäynti eivät automaattisesti ole mitään syitä lopettaa imetys kaikille, vaikka itselle sitä olisivatkin.

varmaankin sitä että tekomaidon juottaminen tekee hallaa tai on aika huono vaihtoehto vs oikeeseen tissi tavaraan.

[QUOTE="vieras";28285492]Meillä taapero haluaa tehdä muutakin kuin istua äidin sylissä; ulkoillaan, käydään kavereilla, kaupoissa, isovanhemmilla, leikitään, lauletaan jne. Tissittely on vauva-aikana ihan normaalia, mutta en ymmärrä miksi en haluaisi lapselleni uusia virikkeitä vauva-ajan jälkeen kun lapsi pääsee jo itse liikkumaan. :)[/QUOTE]

kas kun et potki taaperoa jo ulos töihin ja oman kämpän hakuun :(

[QUOTE="vieras";28285492]Meillä taapero haluaa tehdä muutakin kuin istua äidin sylissä; ulkoillaan, käydään kavereilla, kaupoissa, isovanhemmilla, leikitään, lauletaan jne. Tissittely on vauva-aikana ihan normaalia, mutta en ymmärrä miksi en haluaisi lapselleni uusia virikkeitä vauva-ajan jälkeen kun lapsi pääsee jo itse liikkumaan. :)[/QUOTE]

Nyt voi tulla järkytys, mutta NIIN MEILLÄKIN! Ajattele! Imetys vie päivässä vain puoli tuntia.

Mä olen kaksi kertaa imettänyt koko raskausajat, (ja sitten sen jälkeen kahta ei ikäistä lasta , toinen vauva ja toinen 2-vuotias) ja hyvin meni, jaksoin, paino nousi ja vauva kasvoi, ei mitään ongelmia raskausajan imetyksissä (eikä kahden lapsen imetyksessä).

Yhäkin ihmettelen miten se taaperoimetys sulkee pois nuo ym asiat?

Tai imetys ylipäätään, kyllä meillä on jo vauvojen kanssa ulkoiltu, kyläilty, käyty kaupoissa, matkusteltu, kerhoiltu, vauva-uitu, laulettu ja leikitty. Ei se täysimetyskään ole meitä neljän seinän sisälle sulkenut, ei edes niinä aikoina kun vauva olisi "kokoajan" tankkaamassa. Miksi ihmeessä siis taaperon imetys muutaman kerran päivässä poistaisi mahdollisuudet muuhun elämään?

Kuten jo on sanottukin niin imettää voi ihan vapaasti ellei aiheuta supisteluja tms. Mutta itse miettisin sen kannalta, että aiotko ap jatkaa esikoisen imettämistä myös vauvan synnyttyä? On ehkä vähän rankkaa esikoiselle jos joutuu luopumaan tissistä juuri uuden vauvan synnyttyä. Eli jos aiot imettää vain vauvaa jatkossa, niin lopeta esikoisen imetys hyvissä ajoin että ehtii "unohtaa" tissien kuuluvan hänelle. :)

Meille sanottiin neuvolassa,että pitäis lopettaa imetys kun esikoinen oli 9kk ja aloin odottaa toista.Imetin kuitenkin poikaa 1v ikään asti kunnes poika ei huolinut enää rintaa.Kokeeksi pumppasin pumpullla maitoa ja se oli ihan harmahtavaa vettä..ei ihme ettei enää maistunut.

Yhäkin ihmettelen miten se taaperoimetys sulkee pois nuo ym asiat?

Tai imetys ylipäätään, kyllä meillä on jo vauvojen kanssa ulkoiltu, kyläilty, käyty kaupoissa, matkusteltu, kerhoiltu, vauva-uitu, laulettu ja leikitty. Ei se täysimetyskään ole meitä neljän seinän sisälle sulkenut, ei edes niinä aikoina kun vauva olisi "kokoajan" tankkaamassa. Miksi ihmeessä siis taaperon imetys muutaman kerran päivässä poistaisi mahdollisuudet muuhun elämään?

Oletko nyt ihan kartalla? Vastasin sulle tähän sun kommenttiin: "Saanko veikata: silti sen äidin joka on liian kiireinen imettääkseen taaperoa muutaman kerran päivässä lapsi saa enemmän aikaa ja läheisyyttä äidiltään kuin se taaperoimetetty lapsi?"

Kun ilmeisesti et laske ajan annoksi ja läheisyydeksi äidin kanssa yhdessä vietettyä aikaa jos siihen ei kuulu äidin paljan rinta.

Meillä se rinta taaperolla on kaiken muun ohella / lisäksi kuin extraa.
Ja hienosti olen voinut käydä koulussa, töissä ja harrastuksissa vaikka lapsia on pitkään imetetty.

Mutta musta on hivenen kurjaa että ap selvästi haluaa tukea imetyspäätökselleen ja haluaa vielä imettää niin tänne tullaan kertomaan kuinka imetys täytyy lopettaa, asioita perustellaan omilla mielipiteillä eikä suinkaan edes tarjota tiedonlähteitä tai muuta tutkittua tietoa toteamustensa tueksi.

Turhaan te ap:ta lyttäätte tai teette tästä taas yhtä taistelutannerta minkä ikäistä saa imettää ja rajoittaako se jonkun elämää vai ei, sitä varten voi perustaa taas omat ketjunsa.

[QUOTE="vieras";28285703]Oletko nyt ihan kartalla? Vastasin sulle tähän sun kommenttiin: "Saanko veikata: silti sen äidin joka on liian kiireinen imettääkseen taaperoa muutaman kerran päivässä lapsi saa enemmän aikaa ja läheisyyttä äidiltään kuin se taaperoimetetty lapsi?"

Kun ilmeisesti et laske ajan annoksi ja läheisyydeksi äidin kanssa yhdessä vietettyä aikaa jos siihen ei kuulu äidin paljan rinta.[/QUOTE]

No, tuo edelliseni oli vastaus siihen kun mielestäsi sinun pitää lopettaa 1v:n imetys koska sinulla ei ole enää aikaa siihen. Jos siis huomasit.

Luonnollisesti kuitenkin sitä aikaa lapselle on enemmän kuin sillä äidillä joka kerkeää imettää taaperoaan, ihan niin kuin veikkasinkin.

Itse yhä korostan sitä ettei imetys ole ainoa tapa antaa lapselle aikaa ja läheisyyttä, kummastelen vaan miten se toisten silmissä sulkee pois mahdollisuuden että se imettävä äiti ei voisi taaperona kanssa tehdä muutakin (sekä saada sitä omaa aikaa ilman lasta).

No, tuo edelliseni oli vastaus siihen kun mielestäsi sinun pitää lopettaa 1v:n imetys koska sinulla ei ole enää aikaa siihen. Jos siis huomasit.

Luonnollisesti kuitenkin sitä aikaa lapselle on enemmän kuin sillä äidillä joka kerkeää imettää taaperoaan, ihan niin kuin veikkasinkin.

Itse yhä korostan sitä ettei imetys ole ainoa tapa antaa lapselle aikaa ja läheisyyttä, kummastelen vaan miten se toisten silmissä sulkee pois mahdollisuuden että se imettävä äiti ei voisi taaperona kanssa tehdä muutakin (sekä saada sitä omaa aikaa ilman lasta).

Ainahan aikaa löytyy, mutta muut asiat on mun mielestä jo vuoden jälkeen tärkeämpiä juttuja kuin tuollainen imetys, joka ei lopulta edes riitä ravitsemaan lasta. Ja sen takia(?) ettei vanhempi lapsi ahdistu pikkusisaresta? Outoa, mun esikoinen ei ole yhtään ahdistunut pikkusiskostaan, vaikka ikäero 2v3kk. Eikä siihen ole mitään rintamaitoa tarvinnut vaan ihan sitä, että esikoisen on ottanut osaksi vauvanhoitoon jne. Ja esikoinen voi olla kyllä sylissä samalla kun vauvaa imetetään, eihän se sitä estä! :)

Yhteistyössä