Raskaus ja adhd-lääkitys?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei! Mulla on ollut adhd-lääkitys (concerta aiemmin, nyk. Elvanse adult) käytössä viimeiset 15 vuotta ja nyt olen yllätyksekseni raskaana. Lapsi on sinänsä toivottu, mutta alun perin olin ajatellut voivani suunnitella raskaaksi tulemisen yhteistyössä adhd:ta hoitavan lääkärini kanssa. Lääkitys on toimintakykyni kannalta todella tärkeä ja pelkään lopettaa sitä kuin seinään. Pharmaca fennican mukaan adhd-lääkkeiden yhteydestä epämuodostumiin tai muista suorista haitoista sikiölle ei ole näyttöä, mutta lääkitys voi lisätä preklampsian ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä ja loppuvaiheessa käytettynä aiheuttaa sikiölle vieroitusoireita syntymän jälkeen. Käyttö on lukemani perusteella sallittua, jos ”hyödyt ylittää riskit.” En ole vielä ottanut asiaa puheeksi lääkärini kanssa, mutta haluaisin mielelläni kuulla kokemuksia ja saada vertaistukea samassa tilanteessa olleilta.

vierailija
Riskinä on mm. pienikasvuisuus ja sydämen kehityshäiriöt, en näe niin suurta hyötyä mihinkään toimintakykyyn, että näitä kannattaisi ottaa! Itsekin lopetin rv 7 neuvolalääkärin kanssa keskusteltuani. Työterveyslääkäri kysyi aika kärkkäästi että käyttäisinkö amfetamiinia raskaana. No en tietenkään!

vierailija
Ap tässä moi! Lapsi syntyi 6kk täysiaikaisena ja on täysin terve sekä normaalikokoinen. Käytin lääkkeitä 2. kolmanneksen loppuun asti matalimmalla mahdollisella annostuksella.

vierailija
No eihän niitä kaikkia vaikutuksia voi vielä tietääkään. Monet selviää vasta, kun alkaa tulla kehityksessä poikkeamaa tai viimeistää koulussa oppimisvaikeuksia ym.

Yhteistyössä