Raskaus ilmi synnytyksen käynnistyttyä

Tunnetteko ihmisiä, joille raskaus on selvinnyt vasta synnytyksen käynnistyttyä? Neuvolaterkkarin kanssa keskusteltiin, että vielä edelleenkin tällaisia tapauksia oikeasti on. Mielestäni vaatii kyllä aika moista psykologista kieltämistä, jos ei 9kk ole mitään oireita huomannut. En voi ymmärtää, miten tällainen on edes mahdollista. Miten itselle selittää esim. vauvan potkut? :eek:

No en tunne ketään sellaista.
Mutta samanikäinen kaverini (30+) on kaksonen ja hänen äidilleen selvisi synnytyssalissa kun ensimmäinen oli syntynyt, että tulee toinenkin... Eipä onneksi enää taida niin päästä käymään!

vieras
kaverin tuttu oli menny vatsakipujen takia lopulta sairaalaan...synnyttämään! Tää tais noin kolmisen vuotta sitten. Eikä kuulemma ollu osannu aavistaa, kun oli pyöree eikä se maha ollu kauheesti suurentunu ja menkat epäsäännölliset vai olikohan ollu menkat kokoajan. Tuntuu kyllä uskomattomalta!

millipilli
En tunne. Kaikilla nyt vaan raskaudet ei oo samanlaisia... :whistle: jos ei tiedä olevansa raskaana ja istukka on vaikka edessä ei potkut välttämättä tunnu niin kovina tai jos lapsivettä on paljon. Yhdellä tutulla vatsa oli niin pieni, että kuukautta ennen laskettua aikaa ei olis pystynyt ulkopuolisena sanomaan, että se on raskaana jos ei olis tiennyt... Kai se vaan mahdollista on ja sitten vielä jos menkat tulee normaalisti koko raskauden ajan

muoks. ja vielä sen verran, että tää pieni vatsainen tuttu oli ihan tikkulaiha... lapsi oli ihan normaalikokoinen 3,5kg

LotL
Tiedän yhden tapauksen ja tosissaan on edelleen sitä mieltä ettei tiennyt olevansa raskaana. Itsestänikin on tuntunut kummalliselta kun jo pelkkä fyysinen ulkomuoto on pitänyt huolen tietämisestä. Tuo nainen ei ollut lihonut koko raskausaikana kuin max.5kg?!

Mun yks kaverin kaveri oli myös mennyt sairaalaan vatsakipujen takia ja siellä sitten leikattiin. Oli kohdun ulkoinen raskaus mutta lapsi säilyi hengissä, tosin paino oli vaan n. 1,5kg. Toi on niin uskomaton juttu.... :eek:

en tunne mutta tuo on yllättävän "yleistä"

esim täällä vaasan keskussairaalassa kyllä vuosittain on tapauksia.

Epäillään vaan että on flunssaa. Saattaa olla muutenkin hieman painoa. Ja kaikille ei isoa mahaa edes tule. Mulla oli suht pieni vielä synnärillä.
Joillekin voi kuukautiset tulla koko raskauden ajan.

en näe mitään suurta ihmettä tässä

näin
Alkuperäinen kirjoittaja haniböö:
Mutta samanikäinen kaverini (30+) on kaksonen ja hänen äidilleen selvisi synnytyssalissa kun ensimmäinen oli syntynyt, että tulee toinenkin... Eipä onneksi enää taida niin päästä käymään!
Tämmöisen tapauksen minäkin tiedän. Nyt nämä kaksoset ovat kolmikymppisiä raavaita miehiä :) .

Alkuperäinen kirjoittaja Tiivari:
Miten nuo ihmiset, joita tunnette, on asian selittänyt? Siis etteivät ole huomanneet mitään.
Sairaalassa olivat kuulemma selittäneet, että tällä tytöllä oli vauva kasvanut melkeinpä selän puolella. Kuukautiset olivat tulleet normaalisti tai epäsäännöllisesti. Tyttö oli vatsakipujen takia lähtenyt lääkäriin ja sieltä suoraan synnytyssaliin. Tästä on aikaa joku 3-4 vuotta.

Mutta musta silti tuntuu jotenkin oudolta, ettei mitään oireita huomaa.

En tunne, enka ymmarra miten sellasen voi itse missata... Mulla on kylla itsella tyokaveri, joka on niin lihava, ettei ulkopuolinen valttamatta olisi tiennyt hanen olevan raskaana...sita massaa on vaan niin hirveesti, ettei sellasta 'raskauskumpua' koskaan tullut, edes 9. kuukaudella.

täh
Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Mun yks kaverin kaveri oli myös mennyt sairaalaan vatsakipujen takia ja siellä sitten leikattiin. Oli kohdun ulkoinen raskaus mutta lapsi säilyi hengissä, tosin paino oli vaan n. 1,5kg. Toi on niin uskomaton juttu.... :eek:
Miten tää voi olla mahdollista?!?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:

Epäillään vaan että on flunssaa. Saattaa olla muutenkin hieman painoa. Ja kaikille ei isoa mahaa edes tule. Mulla oli suht pieni vielä synnärillä.

niin mutta ne vauvan potkut? vaikka tiesin olevani raskaana, silti ne pelästytti! Jos en olisi tiennyt olevani raskaana olisin varmaan ollut ihan paniikissa et mistä sellaiset johtuu! Ja istukka oli edessä mutta kyllä ne muljahdukset silti tuntui!!

hmm
Yhden tunnen. Päällepäinkään ei kyllä yhtään huomannut, että on raskaana. Luulen, että jotain on aavistellut, mutta ei ole halunnut raskauden mahdolliuutta myöntää itselleen.

vieras
Olin vuosi sitten tammikuussa sairaalassa ja lääkäri halusi ultrata minut äitipolin puolella. Lääkärille tuli kiirellinen hälytys ja pyysi minua odottelemaan ja sanoi, että voi mennä kauankin. Hän palasikin kuitenkin melkein heti ja sanoi että se olikin nopea. Osastolla kätilöiltä kuulin, että joku nainen oli tullut vatsakipujen vuoksi päivystykseen ja olikin saanut tietää olevansa raskaana ja synnytys jo loppusuoralla. Hänet oli viety suoraan saliin ja tosiaan lääkärikään ei ollut kerennyt paikalle, kun lapsi jo syntyi. Samaan aikaa siis olin osastolla, mutta en tiedä kuka oli tuo "yllärisynnyttäjä".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

niin mutta ne vauvan potkut? vaikka tiesin olevani raskaana, silti ne pelästytti! Jos en olisi tiennyt olevani raskaana olisin varmaan ollut ihan paniikissa et mistä sellaiset johtuu! Ja istukka oli edessä mutta kyllä ne muljahdukset silti tuntui!!
no niin. Kaikki lapset ei liiku paljon. Tai niitä liikkeitä ei tunne samalla tavalla. Ja kun itse tiesin olevani raskaana niin kyllä ne potkut tuntuu paremin kun niitä odottaa ja osaa ottaa vastaan.

tietysti on tapauksia jotka ei halua myöntää olevansa raskaana. Mutta kaikki ei ole niitä tapauksia.

...
tiedän tapauksen jossa nainen alle 20v synnytti pojan etuaikaisena eikä olisi mennyt edes sairaalaan jos ei olisi tuttu sanonut että tuo on kyllä lapsivettä....

jälkeen monesti sanonut kieltäneensä asian mahdollisuuden eli "enhän minä voi tulloa vahingossa raskaaksi"

millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No kun ei ne kaikilla ole samanlaisia muljahduksia... esim. tää mun tuntema laihaakin laihempi olemattoman vatsan omistanut äiti joutui moneen kertaan käymään äitipolilla käyrillä kun vauvan liikkeitä ei tuntunut. Ultratessa aina liikkui ihan hirmusti, mutta ne liikkeet ei tuntunut kun oli sellaisessa asennossa ja jotenkin niin "selän puolella"

Mulla on istukka kanssa ihan edessä, mutta kyllä nuo potkut silti tuntuu tosi napakoilta. Itse pelästyisin kanssa ihan älyttömästi, jos en tietäisi olevani raskaana. Eihän niitä voi sekoittaa ilmavaivoihin ainakaan loppuraskaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja haniböö:
Mä kuulin itse asiassa tällasesta tapauksesta ihan viime vuonna. Ultrassa ei ollu näkyny ensin ja sitten oli luultu "heijastukseksi" (vai mitä ihmettä ne nyt on kun joskus ihan normiraskaudessa saattaa näkyä kaks päätä, vaikka ei olekaan kun yksi). En tiedä, miks ei ollu sydänäänienkään perusteella selvinny.

Yhteistyössä